
توقف تولید پارس تا پایان 1402
در آبان 1402، آقای رادمنش معاون تحقیقات ایران خودرو به اعلام حذف پلتفرم پژو 405 و توقف تولید پژو پارس پرداخت. او افزود که پژو پارس، آخرین محصولی است که بر پایه پلتفرم پژو 405 ساخته شده و قرار است تا پایان سال 1402 از بازار خارج شود. به علاوه، خودروی سورن XUP به عنوان جایگزین پژو پارس معرفی خواهد شد.
رادمنش بیان کرد که سابقاً خودروی سورن با استفاده از موتور EF7 در سایت تولیدی تبریز ایران خودرو ساخته میشد. اما با برنامهریزی برای خروج این محصول و بهبود موتور به نام XU7P، محصول جدید سورن با موتور XU7P به زودی در سایتهای تولیدی کرمانشاه، فارس و خزر تولید خواهد شد.
آخرین نفسهای پژو پارس در ایران خودرو
شهریور ۱۴۰۲: در حالی که متقاضیان مدل پژو پارس هنوز در مرحله اول سامانه یکپارچه قرار دارند، تحویل خودرو خود را هنوز دریافت نکردهاند. این وضعیت از آنجا ناشی میشود که برخی از مشتریان باید تکمیل وجه خود را انجام دهند و دریافت خودرو را دریافت نکردهاند. قرار بود که تحویل برخی از این خودروها تابستان انجام شود، اما همچنان هیچ فراخوانی برای تکمیل وجه و تحویل خودروها انجام نشده است.
مهلت پلاک گذاری این محصول تا تیرماه ۱۴۰۲ بوده است، اما اکنون پژو پارس نسبت به پلاک گذاری مشکلی دارد. پس از اجبار شدن استانداردهای ۸۵ گانه برای خودروسازان، این محصول در حال مطابقت با این استانداردها است و دعوتنامه های مربوط به این خودرو برای تحویل در ماه های بعد از تیرماه به تعویق افتاده است.
به گزارش اخبار غیررسمی، به دلیل فروش بالای خودروی پژو پارس ایران خودرو، ظاهراً توافقاتی برای پلاکگذاری و تعهدات پیشفروش شده این خودرو انجام شده است. بنابراین، احتمالاً تولید این محصول تا پایان سال 1402 ادامه خواهد داشت و در ادامه ممکن است متوقف شود.
تصاویر فیس لیفت جدید پژو پارس
در تیر سال ۱۴۰۲، عدم اطلاعرسانی ایران خودرو درباره انتشار تصاویر نخستین فیسلیفت پژو پارس در فضای مجازی، باعث شد تا شایعاتی درباره توقف تولید پژو پارس عادی راه بیفتد. براساس ابلاغیهای که خودروسازان در سال ۱۴۰۲ دریافت کردهاند، آنها موظف به ارتقای سیستم روشنایی خودروها و رعایت استانداردهای جدید عابرپیاده هستند. بنابراین، امکان وجود دارد که ایران خودرو از نسخه فعلی پژو پارس جدا شود.
از دست دادن پژو پارس برای هواداران خودروی ایرانی بسیار خطرناک است، زیرا پژو پارس هماکنون بهترین محصول خانواده ایران خودرو است. اما به جای توقف تولید این خودرو، تصمیم به بهروزرسانی آن گرفته شده است. این تصمیم منجر به ایجاد فیسلیفت پژو پارس در تابستان 1402 شده است.

طبق تصاویر منتشر شده از پارس جدید، به نظر میرسد شرکت ایران خودرو تصمیم به بهبود نور و طراحی چراغهای پارس نگرفته است. به دلیل محدودیت زمانی، تصمیم گرفته است از چراغهای وانت آریسان 2 استفاده کند و با استفاده از این ترفند، چراغها هم به دی لایت مجهز شدهاند و هم از داخل کابین قابلیت تنظیم ارتفاع را دارند.
سپر آریسان، چراغ ها و سپر عقب پژو پارس جدید تغییر کرده است. با توجه به جزییات سپر، مشخص می شود که برخی از قسمت های آن با سپر آریسان تفاوت دارد. همچنین، سپر عقب و درب های جانبی پژو پارس جدید دیگر زه مشکی ندارند.
مشخصات فنی خودروی پژو پارس سال به این صورت است که استفاده از موتور XU7P همچنان ادامه دارد. با این حال، در تیپ LX این خودرو، موتور TU5 که یک نسخه بهبود یافته از موتور قبلی است، جایگزین شده است. موتور TU5 با ویژگی هایی مانند سامانه زمان بندی متغیر سوپاپ ورودی، فناوری پمپ روغن قابل تنظیم، ساختار پاشش سوخت جدید و دیگر ویژگی ها پیشرفته تر مجهز شده است.
درباره تغییرات در امکانات ماشین پژو پارس جدید، هنوز اطلاعات کامل وجود ندارد. با این حال، طبق گفتههای منابع مطلع، احتمالاً ویژگیهایی مانند کنترل خودرو، سنسور فشار تایر (TPMS) و حتی سیستم کنترل استحکام (ESP) بر روی نمونههای مختلف این محصول نصب خواهند شد.
بررسی انواع پژو پارس ایران خودرو
به منظور بازنگری و بهبود نوشتار، میتوان متن را به شکل زیر بازنویسی کرد:
به منظور آشنایی با نسخههای جدید پژو پارس و افزایش اطلاعات فنی و جانبی در مورد خانواده پژو پارس ایران خودرو، حتما مطالب زیر را مطالعه کنید: