
شعبه تویوتا در استرالیا قصد دارد نمونه اولیه از هایس با پیشرانه درونسوز سازگار با سوخت هیدروژن را از اواخر ماه جاری آزمایش کند. مسئولان تویوتا تأکید کردهاند که قصد دارند از این فناوری در مدلهای بزرگتر مانند لندکروزر نیز استفاده کنند.
کمپانی تویوتا از سال 2017 به طراحی و توسعه پیشرانه سلول-هیدروژن درونسوز میپردازد و در سال 2021 آن را در خودروهای GR یاریس و GR کرولا آزمایش کرده است.
قبل از نصب این پیشرانه در لندکروزر، تویوتا توجه خود را به مدل های هایس جدید کرده است. اندازه بزرگ یک خودروی ون امکانات فنی بیشتری را بدون تغییر در طراحی داخلی فراهم کرده است. اضافه بر این، حرکتی کوتاه که برای خودروهای تجاری ضروری است، یک دلیل دیگر برای این تصمیم است.

مدل تویوتا هایس به گونهای بهبود یافته است که از یک نسخه تغییر یافته از موتور V6 3.5 لیتری توربوشارژ استفاده میکند. این نسخه در برخی کشورها برای سفارش مشتریان در دسترس است. با این حال، با توجه به تغییراتی که در سیستم پاشش سوخت اعمال شده است، این پیشرانه قادر است با استفاده از سوخت هیدروژنی کار کند و قدرت 161 اسببخار و گشتاور ٣٥٤ نیوتنمتر را از طریق یک جعبهدندهٔ ده سرعته به محور عقب منتقل کند. در عین حال، نسخهٔ درونسوز این موتور دارای قدرت 409 اسببخار و گشتاور ٦٠٠ نیوتنمتر است.
با توجه به افت چشمگیر قدرت و گشتاور، استفاده از سوخت پاک باعث کاهش قابل توجهی در آلودگی کربنی شده است. اگزوز پیشرانه جدید، علاوه بر آب، مقدار کمی اکسید نیتروژن نیز به جو خارج میکند. با این حال، این مقدار با استاندارد آلایندگی یورو 6 تطابق دارد.
تولید کنندهای طراحی کرده است سیستمی که قادر است ۲۰۰ کیلومتر را با گاز هیدروژن فشرده طی نماید. این سیستم شامل سه مخزن مشابه با ظرفیت ۳۷.۲ لیتر است. اما تویوتا در نظر دارد ظرفیت مخزن را افزایش دهد تا برد حرکتی آن افزایش یابد و احتمالاً با اضافه کردن فناوری هیبرید نیز عملکرد پیشرانه را بهبود بخشد.

پانزده سال پیش یک تحقیق در مورد میزان مصرف انرژی خودروها و تاثیر آن بر محیط زیست انجام شد. در این تحقیق، خودروهای هیدروژنی به عنوان یک راهکار پایدار برای کاهش آلودگی و مصرف سوخت بررسی شدند. نتایج نشان دادند که خودروهای هیدروژنی میتوانند باعث کاهش ۳۰٪ مصرف انرژی و دیاکسید کربن شوند. این یکی از دلایلی است که تویوتا به تولید خودروهای هیدروژنی علاقهمند است و قصد دارد در آینده نزدیک این تکنولوژی را در خودروهای بزرگتری نصب کند تا ظرفیت یدککشی و حمل بار این خودروها افزایش یابد.
واقعیت این است که نصب سیستم سوخت هیدروژنی در خودروی تویوتا لندکروزر میتواند بتواند قابلیت بیشتری در رفت و آمد در مسیرهای سخت و همچنین کاهش آلودگی محیطی را برای این خودرو به ارمغان بیاورد. البته نصب مخازن هیدروژن چالشهایی را برای مهندسان و متخصصان این حوزه ایجاد میکند.
همانطور که در گذشته روی شبکه سوختگیری هیدروژن تاکید شده بود، زیرساخت فعلی آن همچنان مشکلات زیادی دارد و امکان گسترش آن در آینده نیز با چالشهای بزرگی روبهرو خواهد شد. به عبارت دیگر، شبکه سوختگیری هیدروژن همچنان در مقابل گسترش خودروهای هیدروژنی قلهی بزرگ قرار دارد.

از اواخر نوامبر 2023، آزمایش تویوتا هایس با پیشرانه هیدروژنی آغاز خواهد شد. شرکتهای مختلف این کشور از ون تویوتا در شرایط واقعی استفاده کرده و بازخوردهایی را به سازنده اعلام خواهند کرد که در روند طراحی و توسعه، تاثیرگذار خواهد بود.
شرکت CPB Contractors قصد دارد از خودروهای جدید خود برای انتقال کارگران در پروژههای بزرگ استفاده کند. این خودروها در نیمه دوم دهه فعلی قابل استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند بود.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.