
رونمایی جی 4 برقی
در آبان ۱۴۰۲، شرکت خودروسازی کرمان موتور بار دیگر نسخه کاملاً برقی جک جی4 را معرفی کرد. در این بار، این محصول تحت برند KMC در دسترس عموم قرار میگیرد. این رونمایی با تفاوتهایی نسبت به رونماییهای قبلی صورت گرفت.

خودروی برقی J4 EV از سیستم تعلیق مستقل مکفروسون در جلو و محور پیچشی در عقب استفاده میکند. همچنین، موتور الکتریکی آن بر روی محور جلو نصب شده است. این موتور با ظرفیت باتری لیتیوم-یون ۴۱ کیلوواتساعت، توانایی تولید ۱۶۰ اسب بخار و ۲۵۸ نیوتنمتر گشتاور را دارد و خودروی J4 EV را در ۸.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرساند.سرعت حداکثر این خودرو به حدود ۱۶۲ کیلومتر در ساعت میرسد. با این حال، در شیب ۳۵ درجه، حداکثر سرعت آن تنها به ۴۵ کیلومتر در ساعت محدود میشود.
مسافت قابل پیمایش این خودرو ۳۰۰ کیلومتر است، اما اگر سرعت را به ۸۰ کیلومتربرساعت کاهش دهید، میتوانید تا ۳۸۵ کیلومتر با این خودرو بپیمایید. علاوه بر این، KMC J4 EV دارای امکانات دیگری نیز میباشد که به شرح زیر است:
این خودرو دارای ویژگیهای بسیاری است که ارتقای سطح کیفیت رانندگی را به همراه دارد. به عنوان مثال، ترمز دیسکی در هر چهار چرخ باعث کاهش فاصله ترمز زدن میشود. همچنین، این خودرو دارای حالتهای رانندگی اکو و اسپرت است که به شما انتخاب میدهد که سبک رانندگی خود را تغییر دهید. همچنین، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی مجهز به این خودرو میباشد که راننده امکان کنترل دستگاه ها را دارد. علاوه بر این، رینگهای 16 اینچ با تایر 205/55 به تراکم بالای تماس با زمین کمک میکنند و در نهایت به کنترل استحکام راهنما کمک میکند. این خودرو همچنین دیگر ویژگیهایی نظیر سیستم کنترل کشش و پایداری، تنظیم ارتفاع فرمان در دو جهت و نمایشگر اطلاعات خودرو و وضعیت باتری دارد.
زمان تولید خودرو برقی کرمان موتور
در مراسم رونمایی اخیر، آقای سامان فیروزی، مدیرعامل کمپانی کرمان موتور، جزئیات جدیدی از خودروی برقی این شرکت را در اختیار رسانه ها قرار داد. این رویداد که در ماه شهریور ۱۴۰۱ برگزار شد، شامل اطلاعات بیشتری از امکانات و ویژگی های خودروی برقی مورد نظر بود. این تلاش جدید کرمان موتور تاکیدی است به سوی توسعه خودروهای سبز و مستدام.
طبق اظهارات وی، شرکت کرمان موتور در اواخر سال ۱۳۹۹ قراردادی با گروه مپنا به امضا رسانده است تا خودرویی الکتریکی بر پایه جک J4 تولید کند. شرکت مپنا نیز متعهد شده است که در زمان تولید جمعی این خودرو الکتریکی، در هر ۲۵۰ کیلومتر، یک ایستگاه شارژ سریع نصب کند.
آقای سامان فیروزی به این صورت صحبت کرد که خودروی الکتریکی کرمان موتور درحال حاضر درحال آزمایش بسته باتری است و منتظریم که تاییدیه ها تا سه ماه آینده تکمیل شوند. مدیرعامل کرمان موتور قول داده که تولید این خودرو الکتریکی را از تابستان ۱۴۰۲ و تحت نام تجاری کرمان موتور شروع کند.
قیمت خودرو برقی کرمان موتور
مرداد 1401: در مصاحبه اخیر خود، آقای سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، جزئیات جدیدی در مورد خودرو برقی این شرکت را فاش کرد. وی به شروع فرآیند طراحی و تولید اشاره کرد و اطلاعات جدیدی در این باره به رسانهها منتقل کرد.
با توجه به توضیحات وی، این محصول برقی، که در همکاری با شرکت مپنا ساخته شده است، در واقع یکی از نمونه های ساخته شده از خودروی ملی کرمان موتور می باشد. به همین دلیل، طراحی این خودرو الکتریکی باید شباهت زیادی با نسخه بنزینی آن داشته باشد. نسخه بنزینی این خودرو توسط طراحان ایتالیایی طراحی شده است و ممکن است در پایان سال 1401 طراحی آن به پایان برسد.
از طرف دیگر، آقای فیروزی همچنین اعلام کرده است که قیمت خودروی الکتریکی کرمان موتور در حال حاضر حدود 16 هزار دلار است. بنابراین اگر تولید نهایی این خودرو در نیمه دوم سال 1402 قطعی شود و زیرساختهای لازم برای عرضه آن در کشور فراهم شود و قیمت دلار نیز تغییر نکند، قابل انتظار است که قیمت آن در حدود 600 تا 700 میلیون تومان باشد. |
مشخصات فنی خودرو برقی کرمان موتور
تیر 1401: در جلسه هماندیشی با مراکز علمی کشور، نیما ارجمندی، معاون محصول شرکت کرمان موتور، اعلام کرد که این شرکت در حال بومیسازی پلتفرم خود است و در سال 1402 محصول انحصاری خود را عرضه خواهد کرد. این محصول توسط شرکت کرمان موتور با همکاری استودیوهای ایتالیایی بر پایه پلتفرم خاص خود با نام PS1 توسعه یافته است. همچنین، فعالیتهای مرکز تحقیق، توسعه و نوآوری شرکت کرمان موتور جهت پیشبرد سایر پروژههای مربوط به این پلتفرم، از جمله توسعه نسخه تمام الکتریکی، نیز در حال انجام است.
آقای ارجمندی در سال ۱۴۰۰، پروژهای را با همکاری مشاوران و طراحان ایتالیایی به اتمام رساند. این پروژه، علیرغم مشکلات و محدودیتهایی که داشت، تحولاتی جدید در نسخه جدید به ارمغان آورد. نسخه جدید امکانات و قابلیتهایی برتری دارد و ظاهری جذابتر را به ما ارائه میدهد. همچنین، امکان نصب قوای محرکه مختلف و حتی تولید نسخه الکتریکی نیز در این محصول فراهم شده است.
به گفته ی وی، طراحی و ساخت قدرت محرکه احتراقی خودروهای سواری و تجاری در صنعت خودروسازی کشور، کندی در رشد و توسعه محصولات جدید را تجربه کرده است. اما ورود و توسعه خودروهای برقی به عنوان یک فرصت برای صنعت خودروسازی ملی معرفی شده است و میتواند به جبران تاخیر تاریخی در توسعه قدرت محرکه و به طور کلی صنعت خودرو کمک کند. استراتژی کمپانی کرمانموتور نیز از واردات قطعات خارجی به جای واردات خودروهای کامل به عنوان یک راه حل برای جذب دانش فنی از تغییر یافته و اکنون این کمپانی در حال سرمایه گذاری در طراحی و تولید خودروهای برقی جدید و بومی میباشد. قدرت محرکه و منبع ذخیره انرژی خودروهای برقی کرمانموتور توسط مکو توسعه و بهبود یافته است.
محصول آقای ارجمندی شامل یک پلتفرم الکتریکی است که شامل بخشهای مختلفی از جمله پیشرانه الکتریکی EDU، سیستم ذخیره سازی انرژی الکتریکی Battery Pack، واحد کنترل ولتاژ بالا HPU و سیستم کنترل مرکزی خودرو VCU میباشد. این محصول در طی 20 ماه طراحی و تولید شده و در حال بهینهسازی سایر سیستمها میباشد. با شارژ 41 کیلووات انرژی مصرف میکند و دارای خروجی حداکثر 167 اسببخار است. قابلیت پیمایش بیش از 300 کیلومتر را دارا بوده و با استفاده از شارژر خانگی، در کمتر از 5.5 ساعت قابل شارژ است. همچنین با استفاده از شارژرهای سریع میتوان زمان شارژ را به 45 دقیقه کاهش داد. نام محصول جدید کرمانموتور هنوز مشخص نیست اما قرار است از طریق یک فراخوان و کارزار عمومی به آن نام گذاری شود. تجاریسازی این محصول در سال 1402 برنامهریزی شده است.
منتظر اولین جک برقی باشیم؟!
بعد از اینکه کرمان موتور برای تولید خودروی برقی خود، مدل Kerman Motor EK1 را در نیمه اول سال 1400 معرفی کرد، حال نوبت به آنهاست تا خودروی برقی دوم خود را به بازار عرضه کنند.
با همکاری شرکت برق و کنترل مپنا (مکو)، برای ساخت خودروی برقی خود تعاون کرده است و به طور شگفتانگیزی، در دیماه ۹۹، قراردادی را امضا کرده است که به عنوان بزرگترین قرارداد برای توسعه و تولید پیشرانه خودروهای برقی در تاریخ ایران شناخته میشود.

آقای رفان، مدیرعامل شرکت مهندسی مکو، در مورد قرارداد جدید ابراز نظر کرده است. او اعلام کرده که این قرارداد، اولین تجربه اجرایی در زمینه خودروهای برقی در ایران است که بین شرکت مپنا و کرمان موتور به امضا رسیده است. وی اعتقاد دارد که با برنامهریزی دقیق و عملیات روانتر، تولید خودروهای برقی با کیفیت در ایران امکانپذیر خواهد بود.
گفته می شود که گروه مپنا مدتی است که در حال برنامه ریزی برای ساخت زیرساخت هایی برای خودروهای برقی است. این گروه در زمینه ایجاد پلتفرم خودرو برقی نیز تلاش کرده است. به منظور توفیر زیرساخت ها باید همزمان سخت افزار ها و نرم افزارها فراهم شوند. بنابراین علاوه بر الکتریکی کردن خودروها، تمرکز بر ساخت ایستگاه های شارژ متعدد، شبکه و اتصال آنها با یکدیگر نیز ضروری است.
بعد از هفت ماه مذاکرات فشرده، به دو قرارداد همکاری با گروه مپنا دست یافتیم. امیدواریم که در طول 12 تا 18 ماه آینده، اولین خودروی برقی مشترک را تولید و روانه بازار کنیم. در حوزه خودروهای احتراقی، کشورمان با کشورهای توسعه یافته در حدود 25 تا 30 سال پیشرو می باشد، اما در زمینه خودروهای برقی این فاصله حداکثر 2 تا 3 سال است و با تلاش و کار، قادر خواهیم بود به کیفیت جهانی دست یابیم.
زمان عرضه خودرو برقی کرمان موتور
طبق گفته مدیرعامل شرکت کرمان موتور، خودروی برقی اولیه این شرکت تا 1.5 سال آینده تولید خواهد شد. انتظار میرود که رونمایی از این خودرو در نیمه دوم سال 1401 صورت گیرد و تولید انبوه آن از سال 1403 شروع شود.
نام خودرو برقی کرمان موتور
کرمان موتور هنوز تصمیم نگرفته است که آیا میخواهد یک پلتفرم کاملاً جدید بسازد و خودروی ایرانی تولید کند یا از کمک شرکای چینی خود بهره ببرد. احتمالاً گزینه دوم محتملتر باشد. چرا؟
کرمان موتور در آذرماه ۹۹ اعلام کرد که با همکاری یک شرکت دانش بنیان، پروژه داخلی سازی موتور را به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان آغاز کرده است. برنامه زمانبندی کرمان موتور بر این است که تا پایان سال ۹۹ درصد داخلی سازی جک جی۴ به ۵۰ درصد برسد، نیمه اول سال ۱۴۰۰ به ۷۰ درصد رسیده و نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نیز به بیش از ۸۰ درصد داخلی سازی برسد.
وضعیت جاری حل مساله داخلیسازی جک جی4 نشان میدهد که این خودرو احتمالا گزینه مناسبی برای پروژه خودرو برقی کرمان موتور است.