
اجرای مدل تویوتا پریوس نه تنها منجر به کاهش تولید آلایندههای کربنی میشود، بلکه تأثیر قابل توجهی روی فرهنگ عمومی نیز دارد. علاوه بر درک کمترین مصرف سوخت به دلیل استفاده از فناوری هیبرید، نام پریوس در ذهن مردم با انجام سفرهای بیصدا و بینصیبی نیز همراه است.
اگرچه بسیاری از افراد به تویوتا پریوس به عنوان یک خودروی کند و عاری از هیجان نگاه میکردند، اما به نظر میرسد وضعیت تغییر کرده است. زیرا تویوتا پریوس برای اولین بار از سال 2004 تا به امروز موفق شده است عنوانی مهم، یعنی "خودروی برتر سال" را به دست آورد.
توجه مهم: بازار خودرو نسبت به سال 2004 تحولات اساسی را تجربه کرده است. علاوه بر وجود خودروهای هیبرید، حضور قابل توجه خودروهای الکتریکی مانند Tesla Model 3 و Hyundai Ioniq 6 نیز باعث شده است که با پریوس رقابت کنند.

بعد از گذشت 20 سال، تویوتا پریوس باز هم توانسته است مصرف سوخت اقتصادی، طراحی جذاب، عملکرد فنی مناسب و قیمت مناسب را در یک خودرو ترکیب کند و به انتخابی قابل قبول برای اعلام بهترین خودرو سال تبدیل شود.
طراحی بدنه تویوتا پریوس
نسل پنجم تویوتا پریوس با افزایش طول و عرض و کاهش ارتفاع، ظاهری بسیار زیبا و جذاب را به نمایش میگذارد و این احتمال وجود دارد که بتواند نظر خریداران جدیدی را به خود جلب کند. از جمله تغییراتی که در ظاهر پریوس انجام شده است، میتوان به رینگهای بزرگتر، زوایای شیشه جلو، طراحی انتهای بدنه و چراغهای باریک LED در قسمت عقب اشاره کرد. همچنین، در پریوس پرایم، وجود سقف سولار باعث افزایش بهرهوری در حرکت این خودرو نیز میشود.

مدل جدید تویوتا پریوس بر اساس نسل دوم پلتفرم TNGA-C طراحی شده است و طبق اعلام شرکت سازنده، از شاسی مقاومت بالاتر و مرکز ثقل پائینتر بهره میبرد.
کابین و امکانات تویوتا پریوس
کابین مدل جدید تویوتا پریوس از جمله تغییراتی که به بدنه خودرو اعمال شده، بهره برد. استفاده از قطعات پلاستیکی سفید و مشکی در داخل خودرو کاهش یافته و اکنون طراحی منطقیای را به ارمغان میآورد. صفحه نمایش آمپرها با سایز 7 اینچی و صفحه نمایش لمسی 8 اینچی به طور استاندارد در این خودرو نصب شدهاند و در تیپهای بالاتر میتوان به صفحه نمایش 12.3 اینچی هم روبینی کرد. همچنین، رنگ داخل کابین نیز بین خاکستری و مشکی قرار گرفته و با جزئیات نقرهای یا قرمز همراه میشود.
با وجود کاهش 5 و 2.5 سانتیمتری ارتفاع سقف در سطرهای جلو و عقب، کارشناسان موتورترند از فضای راحت و مناسب کابین تحسین کردهاند، اگرچه دید راننده به نمایشگر پشت فرمان مورد انتقاد قرار گرفته است. بنظر کارشناسان، این نمایشگر باید در ارتفاع بالاتر نصب شود.

موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS)، در جایگاه برتر خود برای امتیاز ایمنی به تویوتا پریوس و پریوس پرایم اعطاکرده است. هرچند که سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه های ملی آمریکا (NHTSA) هنوز این خودرو را بررسی نکرده است، اما با توجه به داشتن 8 کیسه هوای استاندارد و سامانه های دستیار راننده، مطمئن هستیم که این خودروی هیبرید ژاپنی قادر به کسب امتیاز 5 ستاره است.
مشخصات فنی تویوتا پریوس
تویوتا پریوس، برای اولین بار از سال 2008 تاکنون، بهبود و تغییرات فنی قابل توجهی را تجربه کرده است. پیشرانه قدیمی 1.8 لیتری آن با یک نسخه جدید 2 لیتری با توان 150 اسب بهبود یافته است. پریوس با یک موتور برقی به قدرت 111 اسب بخار نیز عرضه می شود. همچنین، نسخه AWD آن دارای یک پیشرانه دیگر با توان 40 اسب بر روی محور عقب است. به این ترتیب، قدرت کلی پریوس، پریوس AWD و پریوس پرایم به ترتیب به 194، 196 و 220 اسب بخار می رسد. صفر تا صد در زمان 10.5 و 6.4 ثانیه در پریوس و پریوس پرایم به ثبت می رسد که نشان دهنده عملکرد مناسب این خودروها است.

عملکرد پیشرانه در تولید گشتاور در سرعتهای مختلف و پاسخگویی فرمان بسیار راضیکننده است. از این رو، برخی کارشناسان موتورترند نظر دارند که برای بهبود عملکرد صوتی خودرو، باید از لایهی ضخیمتری از مواد عایق صوتی در کابین آن استفاده شود.
با نصب باتریهای جدید NiMh با ظرفیت 0.91 و 13.6 کیلووات ساعت در مدلهای استاندارد و پرایم، چگالی انرژی بالاتر و وزن کمتری بدست آمده است و برد حرکتی 72 کیلومتر در حالت برقی برای پریوس پرایم فراهم میشود. زمان شارژ کامل باتری تویوتا پریوس با اتصال به جریان خانگی، تقریباً 12 ساعت است.
در حالی که از سیستم انتقال نیروی e-CVT بهره میبریم، سیستم ترمز نیز بازبینی شده است تا حس بهتری از فشردن پدال و تولید نیروی بیشتر در توقف ایجاد شود.
میزان مصرف سوخت پریوس در تریمهای پایه و میانی به بالا به ترتیب 4.12 و 4.5 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است، که به وضوح بهتر از مدلهای قبلی است. با این حال، به نظر میرسد که اکثر مالکان این خودرو با تنظیمات خودکار Auto، مدیریت مصرف انرژی را به پریوس واگذار کردهاند.

پرایم پریوس تویوتا با مصرف سوخت ترکیبی در رده تریم پایه و میانی به ترتیب 1.8 و 2.06 لیتر در هر صد کیلومتر جزو اقتصادیترین خودروهای پلاگین-هیبرید در بازار قرار میگیرد.
قیمت تویوتا پریوس
قیمت پایه تویوتا پریوس به زیر 30 هزار دلار کاهش یافته است. این مقدار تقریباً 15 هزار دلار کمتر از متوسط قیمت اتومبیلهای جدید بازار ایالات متحده است. پریوس LE با اپل کارپلی، اندروید اتو بی سیم، هشدار نقاط کور و تشخیص برخورد عقب با قیمت 28,745 دلار به فروش میرسد. همچنین پریوس XLE با رینگهای 19 اینچی، دستیار پارک، ترمز اضطراری خودکار و گرمکن صندلی جلویی با قیمت 32,190 دلار عرضه میشود. آمکان انتخاب سانروف و نمایشگر بزرگتر نیز برای این مدل وجود دارد.
قیمت پریوس لیمیتد با تمامی امکانات 35,760 دلار است، با این حال برای داشتن صندلیهای گرم کننده در صندلیهای عقب و آینههای دیجیتال باید آنها را جداگانه سفارش داد. همچنین برای داشتن سیستم پیشرانه همه چرخ موتور (AWD) فقط باید 1,400 دلار بیشتر پرداخت کرد. نسخه پرایم پریوس با قیمتهای 33,770، 37,020 و 40,465 دلار در تنظیمات SE، XSE و XSE پرمیوم عرضه میشود که با این وجود هیچکدام از آنها بسیار گران قیمت نیستند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.