اخبار تاکسی اینترنتی در ایران

مقالات خودرویی

نرخ تاکسی اینترنتی ثابت می‌ماند

در آذر ماه سال ۱۴۰۲، مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، بیان کرد که برای تغییر نرخ تاکسی‌ها نیاز است که شهرداری وارد عمل شود و دستور دهد یا شورا تصمیم بگیرد. اما تا کنون این مسئله به این شکل وقوع نکرده است، بنابراین سازمان تاکسیرانی نمی‌تواند در این زمینه ورود کند. بر طبق برنامه، پیش‌بینی می‌شود که تاکسی‌های برقی وارد کشور شوند؛ این خودروها با شرایط خاصی به کشور وارد خواهند شد و در صورت ورود ۱۰۰ هزار دستگاه، به احتمال ۱۰ هزار دستگاه تاکسی سهمی در تهران خواهند داشت.

انواع خودروی سواری و اتوبوس دارای تفاوت‌های مختلفی هستند. برای ورود اتوبوس‌ها به خطوط عمومی، زمان زیادی صرف می‌شود و ممکن است تا یک سال طول بکشد. سرعت ساخت و ورود اتوبوس‌ها همچنین بسیار کند است. لازم است قطعات اتوبوس‌ها ابتدا از خارج از کشور خریداری شده و سپس ساخته شود. یک شرکت سازنده، با قول دادن تحویل ماهیانه 50 دستگاه اتوبوس، در ماه‌های مهر و آبان، تعهد خود را انجام داده است. اضافه بر این، ما فقط به تهیه ورودی اتوبوس‌های بنزینی محدود نمانده‌ایم و در حال حاضر، خرید اتوبوس‌های برقی نیز در دستور کار ما قرار دارد.

پوشش بیمه خویش‌فرما برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

بند ج ماده 29 لایحه برنامه هفتم در آبان ماه 1402 توسط نمایندگان مجلس تصویب شد. این بند اجازه می‌دهد که ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر از طریق پلتفرم‌های مجازی بدون داشتن بیمه بازنشستگی، خود را بیمه نمایندگاند تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند. ائین‌نامه اجرائی این بند توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه می‌شود و پس از سه ماه لازم‌الاجرا شدن این قانون، توسط هیأت وزیران تصویب می‌شود.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، تعداد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی که امکان بیمه گذاری ندارند، حدوداً 300 هزار نفر است. در ادامه، به این رانندگان اجازه داده شده است تا بیمه خود را منتخب کنند و در استفاده از سرویس خودروی خود با آرامش فکری بیشتری قرار گیرند.

عدم انطباق نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی با مدیریت شهری

در آبان ۱۴۰۲، جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، درباره مشکل نرخ گذاری مسافربرهای آنلاین توضیح داد. وی تاکید کرد که مشکل نرخ گذاری مسافربرهای آنلاین تا زمانی که روال قانونی رعایت نشود، حل نمی‌شود. بر اساس قانون، مسئولیت نرخ گذاری برای حمل و نقل عمومی در دست شورای شهر است، اما در مورد مسافربرهای آنلاین این مسئله رعایت نمی‌شود. تشکری هاشمی بیان کرد که برخی از مسافربرهای آنلاین مکانیزم‌هایی را برای نرخ گذاری انتخاب می‌کنند که با مکانیزم‌های مدیریت شهری همخوانی ندارد. در این مورد، تماس‌هایی با وزارتخانه‌ها مانند صمت و سازمان‌هایی مثل کسب و کارهای آنلاین برقرار شده است، اما هنوز راهکار مناسبی پیدا نشده است.

هیچ سازمان یا نهاد دیگری علاوه بر شورای شهر، اختیار و قانون نرخ گذاری حمل و نقل عمومی را ندارد. این تداخل وظایف در مورد نرخ گذاری، متأسفانه باعث بروز پیامدهایی شده است که هر زمانی که مایل بودند، نرخی که میخواهند، تعیین کنند و از مسافران آن را اخذ کنند.

تاکسی‌های اینترنتی مجوز نرخ‌گذاری از شهرداری ندارند

در آبان ماه سال ۱۴۰۲، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، نظر خود درباره نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی را اعلام کرد. او بیان کرد که سرویس‌های اسنپ و تپسی تاکسی واقعا تاکسی نیستند. در واقع، این سرویس‌ها با استفاده از خودروهای شخصی و بدون داشتن هیچگونه مجوزی از شهرداری در حال فعالیت می‌باشند. تشکری هاشمی تأکید کرد که در حقیقت شهرداری می‌بایست خدمات حمل و نقل را به شهروندان بصورت رسمی و مجاز ارائه دهد. اما خودروهای شخصی اینترنتی نه در نوع فعالیت و نه در نرخ‌گذاری دارای هیچگونه مجوز قانونی از شهرداری تهران نیستند.

ایشان به این موضوع اضافه کرد که نرخ اجاره خودروهای تاکسی در ساعات پرترافیک بسیار ناعادلانه است و با تصمیم شورای شهر تهران همخوانی ندارد. از این رو، مقابل دریافتی‌ها مغایر باقانون هستند به دلیلی که قیمت‌گذاری تاکسی‌ها به عهده شورای شهر است.

در حال حاضر، آقای تشکری هاشمی گزارش داده‌اند که تلاش‌هایی در جهت حل این مشکل صورت گرفته است. علاوه بر این، رئیس شورای شهر تهران نیز تأکید کرده است که در جلساتی با مقامات وزارت صنعت، وزارت کشور و وزارت ارتباطات که مسئول صدور برخی از مجوزها هستند، مشکلات را بررسی و رفع کنند.

افتتاح سامانه اینترنتی برای تاکسی‌های رسمی

در مهر ماه سال ۱۴۰۲، شرکت تاکسی بیسیم تهران بزرگترین شرکت تاکسی در ایران، سامانه اختصاصی خود برای ناوگان تاکسی‌های رسمی را به راه اندازی رساند. این سامانه یک جهش بزرگ در صنعت تاکسی بوده و امکاناتی نوآورانه را به رانندگان و مسافران فراهم می‌کند. با افتتاح این سامانه، شرکت تاکسی بیسیم تهران جدیدترین تکنولوژی‌های ارتباطی را برای ارتباط رانندگان و اداره شرکت فراهم کرده و به رانندگان امکان اطلاع‌رسانی سریع و دسترسی به اطلاعات مهم را در اختیار می‌گذارد. همچنین، مسافران نیز از طریق این سامانه می‌توانند با آسانی تاکسی مورد نظر خود را رزرو کنند و اطلاعاتی مانند قیمت‌ها، مدت زمان سفر و شماره تماس راننده را دریافت کنند.

محمدتقی مهدیخانی، رییس هیات مدیره شرکت تاکسی بیسیم تهران، در یک کنفرانس خبری در تاریخ نهم مهرماه، رونمایی از سامانه تاکسی آنلاین اختصاصی تاکسی را اعلام کرد. می‌گوید در گذشته یک شرکت فعال در این حوزه وجود داشت، اما به دلایلی ادامه فعالیت نداد. اپلیکیشن TBT برای ناوگان تاکسیرانی طراحی شده و به زودی در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت. هدف اصلی این اپلیکیشن، افزایش احساس امنیت با کمک تاکسیران‌های کشور است و می‌خواهد به عنوان حلقه اتصال بین عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان خدمات حمل و نقل باشد و تعهدات قانونی خود را رعایت کند.

تاکسیران‌ها در این اپلیکیشن می‌توانند هزینه سفر را بر اساس زمان ترافیک و مسافت طی شده محاسبه کنند. این روش می‌تواند به تاکسیران‌ها ارائه درآمد منطقی و به مسافران ارائه خدمات واقعی حمل‌ونقل باشد. همچنین، پرداخت هزینه واقعی سفر باعث رضایتمندی هر دو طرف می‌شود.

امیری، رئیس شرکت تاکسی بیسیم شیراز، اعلام کرده است که مجوزهای مورد نیاز برای این سامانه را از اتاق اصناف، سازمان حمل‌ونقل محلی و اتحادیه کسب‌وکارهای آنلاین دریافت کرده‌اند. این سامانه در شیراز و تهران عملیات خود را آغاز کرده است. در ابتدای این فرایند، هدف ما جذب تاکسی‌ها بوده است. در مراحل بعدی، برنامه‌ریزی برای تعویض خودروهای فرسوده با منظور تسهیل فعالیت‌های راننده‌ها در دستور کار قرار دارد. همچنین تلاش ما دریافت کمترین درصد سهمیه را از رانندگان دارد تا مشکلات آن‌ها کاهش یابد.

مزیت رقابتی ما این است که در ابتدا، کمتر از ۱۰ درصد و در نهایت در حداکثر ۱۰ درصد هزینه‌ی خدمات آبونمان را دریافت می‌کنیم. ویژگی برتر ما این است که فقط دارای تاکسی هستیم و می‌توانیم به سادگی اعتماد مشتری را جلب کنیم. تاکسی‌های ما دارای مجوز تاکسی‌رانی هستند و امنیت، یک نیاز مهم برای مردم است. در سایر پلتفرم‌ها، گزینه‌ی افزایش قیمت به منظور فوریت کرایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما ما تلاش داریم تا با استفاده از قیمت واقعی، به جای استفاده از این گزینه‌ها، پیش برویم.

شخص مسئول فنی سامانه به نام سامان مهدیخانی، درباره رقابت با سایر اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل هوشمند، صحبت کرد و اعلام کرد که منظور از سامانه‌ی آن‌ها احیای امنیت و شفافیت است. زیرا تاکسیران‌ها تجربه‌های آموزنده‌ای را در زمینه مسائل امنیتی و آموزشی داشته‌اند. علاوه بر این، رانندگان تاکسی با توجه به واقعی بودن هزینه‌های سفر در این سامانه و همچنین تأثیر مشکلات ترافیکی بر آن، به سفر پذیرفته شده ترغیب می‌شوند.

امکان سفر اربعین با تاکسی‌های اینترنتی فراهم شد

سید جواد سادات فریزنی، رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد که با استفاده از سکوهای تاکسی اینترنتی از جمله اِسنپ، تَپسی و ماکسیم، امکان انجام سفرهای اربعین برای مسافران فراهم شده است. براساس برآوردها، بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در ایام اربعین قابلیت ارائه سفر به مسافران را دارا خواهند بود.

سیاست‌های جدید وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم بر اهمیت استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای فناور و خلاق برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال تاکید می‌کند. به منظور اجرای این سیاست، طبق دستور وزیر راه و شهرسازی، سکوهای تاکسی اینترنتی در ایام اربعین برای حمل مسافر بین شهری استفاده می‌شوند. در جلسه‌ای با مدیران سکوهای تاکسی اینترنتی، تصمیم گرفته شد که چهار سکوی بهمراه، ماکسیم، اسنپ و تپسی، در ایام اربعین حسینی خدمات خود را به زائران مسیرهای شش مرز اربعینی شامل خسروی، مهران، چزابه، باشماق، تمرچین و شلمچه ارائه دهند. براساس توافقات صورت گرفته، تاکسی‌های اینترنتی در این بازه زمانی با ظرفیت کامل و با سه سرنشین اجازه مسافرت به مقصد اربعین را دارند و مکلف هستند تا سقف قیمتی را رعایت کنند. همچنین، یکی از توافقات دیگر این است که تاکسی‌های اینترنتی باید دارای معاینه فنی باشند و ارزیابی رانندگان نیز باید صورت بگیرد تا رانندگانی که در این سفرها فعالیت می‌کنند، مطمئن باشند.

شرکت‌های حمل و نقل در سفرهای زیارتی موظف هستند بیمه مسافران و رانندگان و تاکسی‌ها را فراهم کنند. همچنین، باید یک سازوکار برای استراحت رانندگان که بیش از هشت ساعت رانندگی کرده‌اند، تدارک دیده شود تا ایمنی سفر را تامین کنیم. میزانی بیش از ۱۰۰ هزار خودرو به صورت عملیاتی در دسترس خواهند بود تا در ایام اربعین سفرهایی را انجام دهند. بعد از اتمام سفرهای زیارتی، تلاش خواهیم کرد تا از ظرفیت اضافی این تاکسی‌ها برای سفرهای بین شهری و افزایش راحتی مردم استفاده کنیم.

به طور موقت، استفاده از خدمات تاکسی اینترنتی در سفرهای اربعین آغاز شده است. با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و سکوی اینترنتی بهمراه، این سیستم برای زائرانی که علاقه‌مند به همسفری هستند در دسترس خواهد بود. زائرانی که در حال رفتن به مرزهای اربعین هستند و خودروی خالی دارند، می‌توانند خودروی خود را به عنوان همسفر رایگان یا با اشتراک هزینه سفر در اختیار زائران دیگر قرار دهند. با تأیید هویت رانندگان و زائران، این سکوی اینترنتی امنیت سفرها را تضمین می‌کند و به تبادل مسافر بین زائران اربعینی کمک می‌کند.

نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

خرداد 1402: مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرد که نرخ تاکسی های اینترنتی به تصویب شورای اسلامی شهر تهران باید برسد. این نرخ باید با رأی شورای شهر تعیین شود تا برای مردم نیز تأثیرگذار باشد.

وی درباره نشست مشترک اعضای شورای اسلامی شهر تهران با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان می کند که این مرکز پیشنهادی را برای حل مشکل ترافیک و کاهش آلودگی هوا ارائه داده است. طرح شامل پیش بینی پیمایش خودروها و انتقال خودروهای با کیلومتر پایین به دیگر خودروها می شود.

چرا تاکسی های اینترنتی از ورود به فرودگاه منع شدند؟

در سال 1401، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، درباره ممنوعیت ورود تاکسی‌های اینترنتی به فرودگاه امام خمینی، بیان کرد که طبق اعلام راهنمایی و رانندگی، راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی فقط مجاز به رانندگی در داخل شهر هستند و هنوز هیچ بررسی و آزمایشی برای رانندگی آن‌ها خارج از شهر انجام نشده است. بنابراین، قابلیت و آمادگی رانندگان و خودروها برای سفر خارج از شهر تضمین نشده است و این موضوع باعث بروز مسائل امنیتی و نیز مخاطرات احتمالی درباره سلامت و ایمنی مسافران می‌شود.

امنیت خودروها، راننده و مسافر را بیش از حد مهم می‌داند. اگر خودروها قصد سفر خارج از شهر را دارند، ابتدا باید مجوز لازم را دریافت کنند. این مجوز به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به سفرهای خارج از شهر بروند.

منع تردد برون شهری تاکسی های اینترنتی 

در سال 1401، سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور، با ارجاع به قوانین و مقررات، اعلام کرد که سازمان راهداری با استنادات قانونی و طی چند نامه رسمی درخواست کرده است که از تردد خودروهای اینترنتی در خارج از شهر جلوگیری شود. بنابراین، هر خودرویی که قصد حمل مسافر در جاده‌ها را داشته باشد، باید تحت نظارت سازمان راهداری و پلیس باشد و مجهز به مجوز فعالیت، کارت هوشمند رانندگی، کارت سلامت راننده، دفترچه ثبت ساعت، گواهی معاینه فنی معتبر و سند مالکیت باشد. طبق ماده ۲۰۳ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، تردد این خودروها برای جابجایی مسافر در خارج از شهر ممنوع است و خودروهای با پلاک شخصی حق جابجایی مسافر در خارج از شهر را ندارند.

براساس گفته وی، رانندگان ناوگان حمل و نقل سواری تحت نظارت پلیس و راهداری هستند. علاوه بر این، رانندگان تاکسی‌های سنتی حرفه‌ای هستند. اما ایمنی و صلاحیت رانندگی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی معلوم نیست. در اواخر تعداد رانندگان غیرحرفه‌ای تاکسی‌های اینترنتی که با خودرو‌های ناایمن در حال تردد هستند افزایش یافته است و این باعث خطرناک شدن سفر برای مسافران می‌شود. برای حمل مسافران در خارج از شهر، خودروهایی با پلاک شخصی باید تحت نظارت قرار گیرند تا اطلاعات آنها در دسترس باشد.

سردار مومنی درباره این مصوبه آمده است که به دلیل افزایش تعداد خودروهای اینترنتی در جاده‌ها، مصوبه‌ای برای منع تردد این خودروها صادر شده است. قبلاً چنین محدودیتی وجود نداشته است.

مردم باید از استفاده از تاکسی‌های اینترنتی برای سفرهای برون شهری خودداری کنند. در صورتی که مشکلی رخ دهد، هر دو راننده و شرکت‌های اینترنتی مسئولیت پاسخگویی دارند. همچنین، باید توجه داشت که مخالفتی با کسب و کار تاکسی‌های اینترنتی وجود ندارد، بلکه مشکل در این است که آن‌ها باید مجوزهای لازم را کسب کنند. استفاده از تاکسی‌های اینترنتی بدون مجوز برای سفرهای برون شهری تخلف است. اما اگر این تاکسی‌ها مجوزهای لازم را دریافت کنند، هیچ مانعی برای سفرهای برون شهری آن‌ها وجود نخواهد داشت.

محل مشخص تاکسی های اینترنتی در فرودگاه 

در دی ماه سال ۱۴۰۱، سعید چلندری، سرپرست فرودگاه امام خمینی، درباره ساماندهی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در این فرودگاه صحبت کرد. طبق دستورالعمل ها، تاکسی‌های اینترنتی مجاز به ارائه خدمات به مسافران از داخل پارکینگ شماره ۳ هستند. این تدبیر به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت در جلوی ترمینال اتخاذ شده است. مکان مشخصی در پارکینگ شماره ۳ برای تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته شده است. این مکان از طریق یک پل ارتباطی با ترمینال ۱ ارتباط دارد و فاصله آن از ترمینال ۱ حدود ۸۰۰ متر است.

هدف ساماندهی و تنظیمی که برای تاکسی‌های اینترنتی در فرودگاه در نظر گرفته شده، ارتقاء خدمات در این حوزه و جلوگیری از آسیب‌رسانی به کسب و کار تاکسی‌های اینترنتی است. با این ساماندهی، خدمات با کیفیت و ایمن‌تری به مسافران ارائه خواهد شد. یکی از مشکلات موجود در این صنعت، ناشناخته بودن هویت راننده تاکسی‌های اینترنتی است و تشخیص صحیح مسافربر همچنین امکان پیگیری شکایات مسافران نیز وجود ندارد. اجرای این طرح ساماندهی، به مسافران امکان پیگیری شکایات خود در مورد تاکسی‌های اینترنتی را می‌دهد و همچنین از فعالیت غیرمجاز مسافربران بدون هویت جلوگیری می‌کند.

قوانین جدید ورود تاکسی ها به فرودگاه

در سال 1401، سعید چلندری، سرپرست شرکت فرودگاهی امام، درباره تاکسی‌های آنلاین در این فرودگاه صحبت کرد. او اعلام کرد که فعالیت این تاکسی‌ها در محیط فرودگاه ممنوع نیست؛ در واقع، آن‌ها به صورت ساماندهی شده در فرودگاه فعالیت می‌کنند و یک فضای جدید برای آن‌ها در فرودگاه امام تعریف شده است.

طبق گفته‌های مقاله، در محیط فرودگاه امام خمینی، حدود 1200 تاکسی فرودگاهی حضور دارند. این تاکسی‌ها در طول شبانه‌روز در مقابل ورودی ترمینال قرار می‌گیرند و گاهاً چند ساعت منتظر مسافران هستند. همچنین، برخی مسافربرهای شخصی نیز در مقابل ترمینال صف می‌کشند که با مسافربرهای اینترنتی قابل تشخیص نیستند. این مسافربرهای شخصی به بهانه پذیرش مسافران، تجمع می‌کنند و کارهای غیرقانونی مانند خرید و فروش ارز انجام می‌دهند. چندین مورد از رفتارهای نامناسب رانندگان شخصی نیز توسط مسافران گزارش شده است و به تداخل با رانندگان تاکسی‌های فرودگاهی منجر شده‌است.

با توجه به اعتراض تاکسی‌های ویژه فرودگاه، دادسرای فرودگاه دستور توقیف خودروهای مسافربر شخصی را صادر کرد. اما تصمیم جدیدی برای تاکسی‌های اینترنتی اتخاذ شد. جهت حضور تاکسی‌های اینترنتی، فضایی جنب هتل فرودگاه در دسترس قرار گرفت و مسافران می‌توانند با استفاده از پل ارتباطی خود را به تاکسی‌ها برسانند. همچنین، تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند در پارکینگ فرودگاه تا 15 دقیقه توقف رایگان داشته باشند و مسافران را برداشت کنند. با این حال، آن‌ها اجازه حضور و دخالت در امور مسافران را ندارند؛ زیرا پلیس فرودگاه با آن‌ها برخورد خواهد کرد. بنابراین، تاکسی‌های اینترنتی برای ادامه فعالیت خود، باید دورتر از مقابل ورودی ترمینال قرار بگیرند. متناسب با حکم رئیس دادسرا، تجمع مسافربرهای متفرقه در جلوی ترمینال ممنوع شده است.


اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی

خبرهای مهم درباره خودروهای تاکسی را بخوبی می‌توان در چند موضوع مهم خلاصه کرد. این خبرها شامل نوسازی خودروهای قدیمی تاکسی، سهمیه بنزین تاکسی، ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، افزایش قیمت کرایه تاکسی و معاینه فنی خودروهای تاکسی است. در این مطالب که برای شما تهیه شده است، می‌توانید اطلاعات کاملی درباره این موضوعات را بیابید.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ