
فعالیت شاتل تاکسی در تهران
در آذر ماه سال 1402، خدمات ونهای شاتل به رنگ زرد آغاز شد و آنها در مکانهای پرتردد مانند میدان ونک مستقر شدند. بعد از یک ماه، مسافران میتوانند بدون مشکل و بدون صفهای طولانی از این تاکسیها استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران درباره طرح شاتل سرویس اظهار داشته است که این سرویس به مسافران اطمینان میدهد که در زمان و مکان مشخصی که قبلا تعیین کردهاند، یک ون در انتظار آنها خواهد بود. این سطح اطمینان در خدمات حملونقل شهری تهران و سایر شهرها یافت نمیشود. با این وجود، برخی از شهروندان مانند کارکنان سازمانها و ادارات نیاز به این سطح اطمینان برای سفر روزانه با ساعت کاری مشخص دارند.
به عبارتی وی درباره وضعیت میدان ونک توضیح داد که از ساعت 4 و نیم بعد از ظهر جمعیت زیادی وارد این میدان میشود. چرا که در دهههای گذشته شهرسازی به گونه ای صورت میگرفت که مسافران مجبور بودند در این میدان پیاده یا به وسیلههای نقلیه عمومی سفر کنند. برای حل این مشکل وی پیشنهاد داد که تعداد تاکسیها و ونهای عمومی در این میدان افزایش یابد. اما این راه حل تنها راه حل کوتاه مدت است؛ به همین دلیل در سوپر اپلیکیشن «شهرزاد» بخشی به شاتل تاکسی اختصاص داده شده است. در این بخش، خطوطی براساس مبدا، مقصد و ساعت حرکت تعریف شده و مسافر میتواند خط مورد نظر خود را انتخاب و بلیت را خریداری کند. سپس در زمان مقرر، مسافر یک ون آماده مسافرگیری در آنجا مشاهده خواهد کرد. شاتلتاکسی به عنوان یک وسیله نقلیه انبوه با ساختار کاری مشخص و بهرهبرداری خصوصی عمل میکند. ونها متعلق به شهرداری هستند اما توسط بخش خصوصی اداره میشوند و راننده ها استخدام میشوند. منطقه استخدام برای این رانندهها این است که درآمد آنها مربوط به روز شغل است و اگر یک روز کار نکنند درآمدی دریافت نمیکنند. رانندگان اجازه میدهند که در تاکسیهای آنلاین خطوط مورد نظر خود را انتخاب کنند؛ زیرا اگر در مسیر گرهمیخورند و به سمت مقصد حرکت کنند، برای مدت زمان طولانی متوقف میشوند و نمیتوانند به سرویس بعدی بروند.
وی در خصوص افزایش خدمات سرویس ون شاتل تشریح کرده است که برای هفته آینده، سرویسهای جدیدی در چهار مسیر اصلی تهران فراهم خواهد شد. این مسیرها شامل مسیرهای ونک به سمت شرق، غرب، شمال و جنوب تهران است. برخی از این مسیرها مانند مسیر ونک-تهرانسر دارای تقاضای زیاد مسافران هستند. از آنجایی که برخی از مسافران برای هفته آینده جلوتر شاتل سرویس را رزرو کردهاند و ساعت 5 صبح به ظرفیت مکمل اشغال شده است، تصمیم گرفته شده است که در ساعات اوج ترافیک، به علت تقاضای زیاد، هزینه سفر برای این ساعات افزایش یابد. هدف این اقدام، تنظیم و توزیع بهتر ترافیک و سفرها در طول روز است و قیمت بلیت نیز براساس تصویبات شورای اسلامی شهر تهران، که قیمتی کمتر از سفر با تاکسی اینترنتی مقرر کرده، تعیین میشود. همچنین، با پلیس راهور هم مذاکره شده است تا ونهای شاتل، بتوانند از خطوط ویژه عبور کرده و به راحتی پیشروی کنند.
آقای وحدت کار گفته است که برنامهریزی جهت تامین تاکسیرانی برای تعداد ۲۰۰ ون صورت گرفته است، که در حال حاضر تقریباً ۳۰ ون از آنها در حال عملیات هستند. برخی از این ونها نیاز به پلاکگذاری دارند و برخی دیگر نیاز به تعمیر و بازسازی دارند، آیا میتوانیم در آیندهای نزدیک میزان خودروهای فعال را به ۱۰۰ ون افزایش دهیم، و در صورت تقاضا و اثبات اثربخشی این پروژه، تمام ۲۰۰ ون را در عملیات قرار دهیم. با استفاده از اپلیکیشن شهرزاد، شهروندان میتوانند مسیر مورد نظر خود را با تعیین نقطه شروع، پایان و ساعت مورد نیاز اعلام کنند. فعلاً ما ۳۰۰ پیشنهاد دریافت کردهایم. همچنین، میتوانیم نقاطی را که درخواست سفر بیشتری دارند مشخص کنیم و ونها را در همان نقطه در دسترس قرار دهیم. ایجاد خط جدید نیز در دستور کار قرار دارد؛ به عنوان مثال، یکی از اعضای شورای شهر پیشنهاد داده است که خط تاکسیرانی به مناطق مناطقی از منطقه ۲۲ ارائه شود به دلیل کمبود حملونقل عمومی در این منطقه.
با توجه به اطلاعات موجود، پیش بینی ما بود که ظرفیت ونها در ماه اول به 20 درصد پر شود. اما بسیار تازه و در همان ماه، درصد پر شدن آنها به 50 درصد افزایش یافته است. این وضعیت تحت شرایطی قابل توجیه است، زیرا تنها روش ارتباطی ما این بود که ونها در میدان ونک قرار گیرند و بنرهایی نصب شود تا این اطلاعات به مسافران منتقل شود.
راهاندازی آزمایشی شاتل تاکسی برای زائرین اربعین
در ماه شهریور 1402، مهدی وحدت کار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، اعلام کرد که پروژه شاتل تاکسی برای بار اول در تهران به صورت آزمایشی راهاندازی شده است. این پروژه یک خدمت جدید در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران است که با انتقال زائران اربعین حسینی از تهران به مرز عراق و برگشت با تاکسی ون آغاز میشود.

وی تشریح کرد که تاکسیون های تهیه شده برای خدمات دهی در زمان اربعین حسینی، آماده ارائه خدمات به شهروندان شهر تهران در ساعاتی از روز که ترافیک بسیار شلوغ است، میباشند. پروژه شاتل تاکسی، با استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات و به منظور بهبود و افزایش عملکرد ناوگان تاکسیرانی و ارتقا کیفیت سفرها و همچنین کاهش ترافیک در شهر، به عمل آمده است.
ونهای هوشمند در تهران
مهدی وحدتکار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که برای نخستین بار در ایران، طرح شاتل سرویس در ناوگان تاکسیرانی اجرایی و عملیاتی خواهد شد. این سرویس با استفاده از هوش مصنوعی، میتواند مراکز پرازدحام را تشخیص داده و به مرکز کنترل اعلام کرده و تاکسی را به آن مکان اعزام کند. تقریباً تمامی پایانههای پر مسافر با استفاده از ساعات پیک، شلوغی و ازدحامی را تجربه میکنند و با نصب این هوش مصنوعی، میتوان به ارسال تاکسی به این مکانها اقدام کرد. برای اجرای این طرح، 630 ون در نظر گرفته شده است.
وی توضیح داد که این طرح با همکاری سازمان فناوری ارتباطات شهرداری تهران اجرا شده است و به نحوی سازماندهی و مدیریت شده که پس از تحویل ونهای جدید، سیستم به طور خودکار راهاندازی خواهد شد. این طرح در حال حاضر تنها در ونهای جدید قابل اجرا است و در مراحل بعدی، قابلیت اجرای آن در سایر خودروهای ناوگان را نیز بهبود خواهد بخشید.
طبق بیانات مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، مسیر حمل و نقل درون شهری در چند دهه گذشته به درستی پیش نرفته است. اضافه کردن تاکسی به ناوگان حمل و نقل عمومی به تنهایی مشکلات ترافیکی را در پایانههای پر مسافر رفع نمیکند. در ساعات شلوغ روز ترافیک در برخی پایانهها بدتر میشود و برای حل این مشکل میتوان از سرویس شاتل استفاده کرد. این سرویس باعث کاهش سفرهای تک نفره، کاهش ترافیک شهری، صرفهجویی در سوخت، کاهش آلودگی هوا و نگرانی مربوط به هزینههای سفر میشود.
درباره نحوه کار سرویس شاتل ، آقای وحدتکار گفته است که این سرویس به وسیلهٔ یک اپلیکیشن موبایل و پلتفرم وب عمل میکند. این سرویس به شهروندان امکان خرید بلیت آنلاین و اعتباری در مسیرهای مختلف را میدهد و میتوانند با درگاه اینترنتی یا کیف پول شهروندی پرداخت را انجام دهند. مسیرها بر اساس درخواستهای سفر شهروندان تعریف و به روزرسانی میشوند. شهروندان بعد از خرید بلیت میتوانند به ایستگاه تعیینشده بروند و با نشان دادن کد QR به راننده، سفر را شروع کنند. راننده هم با اسکن کردن بلیت و پایان سفر در اپلیکیشن موبایل پرداخت را دریافت میکند.
طرح اجرایی این مقاله بلافاصله پس از تحویل 630 ون به عمل خواهد آمد. هر دو نرم افزار کاربردی برای مسافر و راننده، که بر مبنای موقعیت جغرافیایی است، قابلیت نمایش موقعیت خودرو را دارا خواهد بود.
اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی
امروز با مهمترین اخبار مربوط به خودروهای تاکسی آشنا خواهیم شد. این خبرها از جمله شامل نوسازی تاکسیهای قدیمی، تخصیص سهمیه بنزین برای تاکسیها، فرایند ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی در اسنپ، افزایش قیمت کرایه تاکسی و شرایط معاینه فنی تاکسی میشوند. در زیر میتوانید مطالب منتخبی از این خبرها را مشاهده کنید.