
چرا تاکسیرانان جدید بیمه نمیشوند؟
در آذر ماه ۱۴۰۲، مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، مرتضی ضامنی، در مورد پیگیری بیمه رانندگان تاکسی در ایران توضیحاتی ارائه داد. او اشاره کرد که برخی از افراد در گذشته به عنوان راننده بیمه شده و در لیست رانندگان بیمه شده قرار دارند. با این حال، این لیست از سال ۱۳۹۲ توسط سازمان تأمین اجتماعی فریز شده است و اطلاعات آن بروز نشده است. در نتیجه، سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که سقف اعتبارات برای بیمه رانندگان جدید پر شده است و نمی توانند رانندگان جدید را بیمه کنند.
تعداد کسانی که از بیمه رانندگی در حمل و نقل شهری استفاده میکنند، 313,994 نفر است. اما بیش از 110,534 نفر از این تعداد در هیچ یک از بانکهای اطلاعاتی وزارت کشور وجود ندارند. این موضوع نشان میدهد که این افراد اشتباها در این حوزه ثبت نام کردهاند یا از آن خارج شدهاند، اما با این حال از یارانه 50 درصدی بیمه استفاده میکنند.
بازنویسی پاراگراف:
مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور گفت که سازمان تأمین اجتماعی، به حذف افراد خارج شده از بیمه خوبی عمل کرده است اما در همین زمینه، افزودن رانندگان جدید توسط سازمان, به خوبی انجام نشده است. به این دلیل، سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور و همچنین سازمان تأمین اجتماعی توافق نامهای را امضا کرده اند که در این توافق نامه اتفاق زدن این میان, بیمه رانندگان به صورت برخط انجام شود. ولی علی رغم تلاشهای 4 ساله این سامانه که شفافیت را دارا میباشد، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
در حال حاضر، تعداد ۴۰۰ هزار راننده تاکسی، ۵۰ هزار راننده اتوبوس شهری و ۳۵ هزار راننده مینی بوس، در حال انجام فعالیتهای خود در شهرداری هستند.
بیمه خویشفرما برای رانندگان تاکسی اینترنتی
در آبان ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس به تصویب برساندند که ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر از طریق سکوهای مجازی تأمین اجتماعی خود را بیمه کنند، به شرطی که بیمه بازنشستگی نداشته باشند.
در طی کمتر از سه ماه پس از ابلاغ این قانون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول تهیه آییننامه اجرایی آن است. این آییننامه پس از تصویب هیأت وزیران به اجرا در خواهد آمد.
داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، توضیح داد که این رانندگان، مانند اسنپ و تپسی، در سکوهای مجازی فعالیت می کنند و مشکل اصلی آنها عدم پوشش بیمه است. تعداد این رانندگان حدود 300 هزار نفر است. این بند مجوزی به این رانندگان اجازه می دهد که به عنوان خویش فرما تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
وضعیت حق بیمه رانندگان تاکسیهای آنلاین
مرداد ۱۴۰۲: میرهاشم موسوی، رئیس سازمان تأمین اجتماعی، در مورد برنامه سازمان برای رانندگان تاکسیهای آنلاین توضیحاتی ارائه داد. متأسفانه، این موضوع یک خلأ قانونی است که ما در برنامه هفتم توسعه با ارائه بیمههای پلتفرمی، سعی در پوشش دادن افراد تحت پوشش قرار دادیم. همچنین دستوری صادر شد تا به مشاغل پلتفرمی مانند اسنپ، تپسی و سایر مشاغل مشابه بروند که در سکوهای جدید در حال فعالیت هستند. ما قصد داریم با کارفرمایان این بخش برای مفاد بیمهای کارکنانشان به صورت توافقی همکاری کنیم. در غیر این صورت، سازمان تأمین اجتماعی مطابق اصل ۲۹ قانون اساسی مکلف است تمامی مشاغل را تحت پوشش بیمه خود قرار دهد.
ماده ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصل بهرهبرداری از تأمین اجتماعی در مواردی مانند بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کارافتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشت و درمان و مراقبت های پزشکی را به صورت بیمه و با حق برخورداری همگانی تأیید میکند.
با توجه به قانون تأمین اجتماعی، آقای موسوی اظهار داشت که بار پوشش بیمه را بر دوش ما قرار داده است. اصل 29 این قانون بیمهای را به عنوان یک حق همگانی تعریف کرده است، بنابراین ما قطعاً باید به سمت ایجاد بسترهای قانونی متجه شویم تا با استفاده از بیمههای اجباری مشاغل، بیمهبگیری افراد را به صورت اجباری انجام دهیم. سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد میکند که ابتدا با همکاری و توافق با کارفرمایان، این موضوع را پیش ببریم و در صورت عدم توافق، از طریق برنامههای اجباری قانونی برای بیمهگیری افراد استفاده خواهیم کرد.
ثبت نام بیمه تاکسیرانان تنها از طریق سامانه
در سال 1401، مریم قلیزاده، مدیر اداره رفاه تاکسیران شهر تهران، در راستای ارتقای آگاهی تاکسیرانان در مورد خدمات بیمه تکمیلی، اقدام به تعیین معیارهای استفاده از این خدمات نمود. برای بهرهمندی از خدمات بیمه تکمیلی، تاکسیرانان میبایست در سامانه مربوطه ثبتنام کرده و این عمل را تا پایان مدت یک ماهه از طریق پیامک انجام دهند.
مهلت ثبتنام در بیمه تکمیلی آسیا پس از روز 23 دی ماه تمدید نخواهد شد. بنابراین، متقاضیان باید ثبتنام خود را در تاریخ های پایانی مهلت انجام دهند و آن را به تعویق نیندازند. فرایند ثبتنام در این بیمه برای تاکسیرانان به صورت آنلاین انجام میشود. بدین معنی که با پایان فرایند ثبتنام، تاکسیرانان میتوانند از خدمات این بیمه استفاده کنند.
نحوه ثبت نام بیمه تکمیلی تاکسیرانان تهران
در دی ماه سال ۱۴۰۱، مهدی وحدتکار، مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، به تاکسیرانان اطلاع داد که ثبتنام بیمه تکمیلی برای آنها به مدت یک ماه امکانپذیر است. وی توضیح داد که بیمه برای تاکسیرانان به صورت رایگان است و در صورت تمایل، آنها میتوانند خانواده خود را نیز با پرداخت مبلغ مشخص بیمه کنند. وحدتکار همچنین تاکید کرد که ثبتنام بیمه تکمیلی برای رانندگان در تاریخ ۲۳ آذرماه آغاز شده است و تا مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. یکی از شرایط مهم برای دریافت بیمه، داشتن کارنامه رانندگی معتبر است.
برای ثبت نام در بیمه تاکسیرانی، ابتدا به سامانه بیمه تاکسیرانی مراجعه کنید و سپس پس از مطالعه و پذیرش شرایط ثبت نام، بر روی گزینه "ادامه" کلیک کنید و سپس وارد سامانه تاکسی کلاب شوید.

برای آشنایی با روند ثبت نام در سامانه تاکسی کلاب و همچنین برای اطلاعات درباره خدمات بیمه تاکسیرانان، میتوانید به فایل های زیر مراجعه کنید.
متنی که شما فرستادهاید خالی است و هیچ محتوایی در آن وجود ندارد. لطفا متن مقاله را ارسال کنید تا بتوانیم آن را بهبود بخشیم و بازنویسی کنیم.
آغاز فرآیند بیمه برای رانندگان جدید
در مهر ماه 1401، مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمهشدگان سازمان تامین اجتماعی، تأکید کرد که قانون سازوکار بیمه رانندگان ایجاد شده است و براساس آن، دهکبندیها باید طبق قانون بودجه 1401 پیاده سازی شود. او همچنین بیان کرد که برای اجرای صحیح این قانون، نیاز است با همکاری مراجع معرفیکننده مانند تاکسیرانی، سازمان شهرداریها و وزارت راه که مسئول حمل و نقل درون شهری و برون شهری است، همکاری کنیم تا یک فرآیند بازبینی و ارزیابی موثر را انجام دهیم. هدف از این بازبینی، جداسازی افراد غیرمستحق و ورود افراد جدید به سیستم بیمه رانندگان است. به عبارت دیگر، اگر اشخاصی نارضایت کننده در سیستم وجود دارند، آنها باید از سیستم حذف شده و با تعداد برابری از رانندگان جدید جایگزین شوند.
بر اساس گفتههای او، یک فهرست ارائه شده است و در حال حاضر در حال هماهنگی و کنترل با شرکتها است تا آمار نهایی احصاء و با استفاده از همان مراجع، افراد جدید معرفی و بیمه شوند. در سوابقی از زمان، برخی افراد بیمه شدهاند که تاکسیران نبودهاند. همچنین تعدادی وجود دارد که در گذشته راننده تاکسی بودهاند و اکنون در شغل دیگری مشغول هستند. هدف از این تلاش این است که افرادی که به شغل رانندگی اشتغال ندارند، از این بیمه خارج شوند و افراد مستحق بتوانند از مزایای این بیمه بهرهمند شوند. این فرایند در حال پیشروی است و فایلها در حال تبادل هستند. این کار قدم به قدم پیش میرود و باید فهرستها را پالایش و افراد جدید را توسط افراد صلاحیتدار برای بیمه معرفی کرد.
اقدامات در جهت تعدیل تعداد مشمولان جدید بیمه به تقریبا چند ده هزار نفر توسط آقای شکوری در حال انجام است و کنترل نهایی نیز در حال انجام میباشد تا هیچ حقی تضییع نشود. این فرآیند در حال ادامه است و تا پایان سال به طول خواهد انجامید و شامل تمامی رانندگان درون و برون شهری میباشد.
بیمه رایگان تکمیلی برای تهرانیها
شهریور ۱۴۰۱: بنا به اظهارات مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور، در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار راننده تاکسی در کشور مشغول به فعالیت هستند، شامل راننده های اصلی و کمکی. در بین این رانندگان، چندین نفر تحت تامین اجتماعی قرار دارند، همچنین برخی دیگر تحت پوشش بیمه های دیگری قرار دارند و یا متقاضی بازنشستگی بوده و در نتیجه نیازی به بیمه ندارند.
تحقیقات فعلی نشان میدهد که حدود ۱۰۰٬۰۰۰ راننده تاکسی هنوز بیمه ندارند. با ایجاد صد هزار موقعیت شغلی جدید، میتوان شرایطی را برای همه رانندگان تاکسی فعال در این حوزه فراهم کرد تا از بیمه رانندهها بهرهبرداری کنند.
خانم/آقای ضامنی اعلام کرد که افرادی که از بیمه حذف شده اند، اعتراض کرده و تدابیری اتخاذ شده است تا تعدادی از این افراد که دارای پروانه فعالیت بوده و در انتظار بیمه بوده اند، به لیست افزوده شوند. افرادی که پیام حذف بیمه را دریافت کرده اند باید به شهرداری منطقه خود یا محل کار خود مراجعه کرده و مستندات مربوطه را ارائه دهند تا خطا در فرآیند حذف بیمه به وجود نیاید.
بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی در برخی شهرداریها امکاناتی دارد. به عنوان مثال، در شهر تهران بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی رایگان است و در مشهد با تخفیف 70 درصدی ارائه میشود.
آخرین مهلت برای ثبت نام بیمه تاکسیرانی
در دی 1400، مریم قلیزاده، مدیر اداره رفاه سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که فرآیند پیش ثبتنام بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی در حال آغاز است. متقاضیان میتوانند با استفاده از اپلیکیشن پیامکی که به شماره موبایل رانندگان ارسال شده است، یا با مراجعه به باشگاه رفاه تاکسیرانان، ثبتنام خود و خانوادههایشان را انجام دهند. به گفته قلیزاده، دو نوع بیمه تکمیلی در نظر گرفته شده است که نوع اول برای بیمه تکمیلی رانندگان و نوع دوم دارای تعهدات بیشتری است.
رانندگان میتوانند بر اساس نیاز خود و خانوادهشان، نوع بیمه را انتخاب کنند. با این حال، در صورت انتخاب سطح دوم، باید 412 هزار تومان اضافه پرداخت کنند. دسترسی برای تغییر سطح انتخاب شده یا حذف آن وجود ندارد، مگر اینکه یک فرزند جدید به دنیا بیاید.
او تاکید کرد که داشتن بیمه تامین اجتماعی الزامی نیست و همچنین افزود که شرکت بیمه آسیا پوشش بیمه را برای رانندگان فراهم می کند و مدت اعتبار آن یک سال است. به گفته مدیر اداره رفاه سازمان تاکسیرانی شهر تهران، این طرح برای رانندگان با کارنامه تاکسیرانی رایگان ارائه می شود، اما برای اعضای خانواده ایشان، باید مبلغی را پرداخت کنند.
مبلغ واریزی قابل استرداد نیست، بنابراین رانندگانی که بیمهتکمیلی از سوی ارگانها یا سایر مشاغل مشابه دارند، نباید در این طرح ثبتنام کنند. در غیر این صورت، ثبتنام آنها مغایرتی با قوانین طرح دارد و به همین دلیل از لیست حذف میشوند.
شرایط بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی
در جلسه علنی شورای شهر تهران، میثم مظفر، عضو شورا، اعلام کرد که رانندگان تاکسی با هر سنی میتوانند در زمان مقرر توسط شهرداری، برای ثبتنام در بیمه تکمیلی درمان اقدام کنند و برای افراد خانوادهشان پوشش بیمه رایگان فراهم کنند. به این منظور، رانندگان باید دارای کارنامه هوشمند "پروانه" باشند.
جوابیه تامین اجتماعی درباره بیمه تاکسیرانان
در ماه خرداد سال ۱۴۰۰، آقای قریب، معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی، در خصوص مشکلاتی که برای بیمه رانندگان تاکسی به وجود آمده است، توضیحاتی ارائه کرده است. او در این توضیحات، مواردی را مورد بررسی واقع کرده است.
با امضای دو تفاهمنامه میان سازمان تامین اجتماعی و تاکسیرانی، تدبیری برای حل مشکلات مالی در تامین اجتماعی ایجاد شده است. اما متأسفانه، سازمانهای مربوطه اقداماتی برای تامین منابع مالی این سازمان به عمل نیاوردهاند.
برای حق بیمه 27 درصدی تاکسیرانان، نصف این مبلغ توسط خود تاکسیرانان و نصف دیگر آن توسط دولت (از طریق سازمان هدفمندی) باید پرداخت شود. اما تاکنون، سازمان هدفمندی نتوانسته است سهم 13.5 درصدی خود را پرداخت کند.
همترازسازی منابع مالی برای بیمه رانندگان از طریق سازمان هدفمندی یارانهها الزامی است، اما سازمان مذکور هنوز هیچ اقدامی در این زمینه نکرده است. در حال حاضر، تامین اجتماعی در انتظار دریافت 12 هزار میلیارد تومان از سازمان هدفمندی می باشد.
در شرایط فعلی، تاکسیرانان قادرند با پرداخت کامل 27 درصد حق بیمه، خود را بیمه کنند.
بر اساس اعلام سازمان هدفمندی، مرحله جدیدی از تامین اجتماعی در تاکسیرانی به نام لیست هفت هزار نفری تشکیل شده است. با این حال، بر اساس آنچه اعلام شده، امکان پذیرش افراد جدید به این لیست وجود ندارد.
توافقنامه هایی به صورت انحصاری از سوی سازمان تامین اجتماعی به وزارت کشور، سازمان شهرداریها، وزارت راه، سازمان مدیریت و سازمان هدفمندی ارسال شده و در دست مذاکره هستند. به این ترتیب، اگر این توافقنامه ها به امضا برسند و پرداخت حق بیمه رانندگان در رده دولتی قرار بگیرد، سازمان تامین اجتماعی نیز تحت پوشش بیمه ای رانندگان جدید قرار خواهد گرفت.
چرا تامین اجتماعی تاکسیرانان را بیمه نکرد؟
خرداد 1400: ضامنی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای کشور، در انتقاد از عدم پاسخگویی نهادهای مرتبط درباره بیمه رانندگان تاکسی، اعلام کرد که علیرغم توافق با سازمان تامین اجتماعی در سال 1399، بیمه رانندگان جدید تاکسیرانی هنوز به صورت نامشخص است.
در سال 1389، دولت مصوبهای را به اجرا درآورد که موجب میشد که 50% حق بیمه رانندگان حمل و نقل عمومی توسط دولت پرداخت شود.
از زمان گذشته، سازمانهای مرتبط، از جمله شهرداری و سازمان اصناف، لیستی از رانندگان فعال در این حوزه را بهروزسانی مداوم و در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار میدادند.
سال ۱۳۹۲، بیمه تامین اجتماعی اعلام کرد که لیست رانندگان به بیش از حد اعتبار تخصیص یافته دولت است و به همین دلیل امکان بهروزرسانی لیست رانندگان دیگر وجود ندارد.
در سال 1398، سازمان تامین اجتماعی مجبور شد با همکاری اتحادیه تاکسیرانی، لیست 470 هزار نفری از افرادی که حق بیمه یارانهای داشتند را در اختیار اتحادیه قرار دهد. پس از بررسی اتحادیه، متوجه شدیم که تقریباً نیمی از این افراد در حقیقت در شبکه حمل و نقل عمومی فعال نبودند وجود آنها در این لیست بیمه احتمالاً به صورت اشتباهی وارد شده بود یا اینکه از سال 92 به بعد از حقیقیت جدا شده بودند.
در نهایت، در آبانماه 1399، اتحادیه تاکسیرانی و سازمان تامین اجتماعی یک توافقنامه امضا کردهاند. طبق این توافقنامه، اتحادیه باید لیستی را تهیه کند که شامل 7 هزار راننده فعال در صنعت تاکسیرانی باشد و همچنین رانندگان غیرفعال را از این لیست حذف کند. متأسفانه، تا خردادماه 1400 هنوز این تغییرات اعمال نشده است.
گفته شده است که اطلاعات رانندگان فعال در تاکسیرانی قابل ارائه برای سازمان تامین اجتماعی می باشد. اما، سازمان تامین اجتماعی سیستم برخط را قبول نکرده و همچنین روش دستی را نیز اجرا نکرده است. این مسئله باعث شده است که فرایند دریافت اطلاعات برای سازمان مذکور دشوار و زمانبر شود.
اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی
اخبار جدید در حوزه خودروهای تاکسی شامل تحولاتی در مورد بهبود و رونق دهی به تاکسی های قدیمی، برنامه ها و ثبت نام های جدید برای استفاده از سهمیه بنزین تاکسی، مطالبات اخیر سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، تغییرات در قیمت های اجاره تاکسی و شرایط مربوط به معاینه فنی این خودروها می باشد.
اخبار بیمه نامه در ایران
در مقاله زیر ، اخبار جدید در مورد موضوعاتی از قبیل افزایش تعرفه بیمه در سال جدید ، نرخ جریمه بیمه نداشتن ، قیمت بیمه موتورسیکلت ، روش انتقال تخفیف بیمه ثالث ، قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو و نرخ جدید دیه مورد بررسی قرار می گیرند. برای اطلاعات بیشتر ، به مقالات زیر مراجعه کنید: