
به عنوان یکی از خودروهای برقی، پورشه ماکان در خانواده پورشه و آئودی قرار دارد و بسیاری از ویژگیهای خودروهای برقی را داراست. این خودرو، با استفاده از پلتفرم PPE به عنوان نخستین محصول، پایهای برای تولید سایر خودروهای برقی در خانواده پورشه و آئودی فراهم میکند.
جالب است که مدل برقی پورشه ماکان به نامی خاص پسوند نداشته و در کنار خودروی درونسوز همنام خود در اوایل 2024 به بازار عرضه خواهد شد. بنابراین، مشتریان میتوانند بین دو خودروی با همنام اما با پیشرانه و پلتفرم متفاوت انتخاب کنند. این ممکن است برای خریداران کمی گیج کننده باشد، اما باعث کاهش هزینههای تولید خواهد شد.
ماکان برقی، برپایه پلتفرمی جدید
مشخص است که پورشه علاقهای به استفاده مجدد از پلتفرم J1 که برای تایکان طراحی شده است، ندارد. به جای آن، خودروساز آلمانی محصول جدید خود، یعنی پورشه ماکان EV را براساس پلتفرم PPE به طراحی و توسعه رسانده است. به نظر میرسد آئودی Q6 e-tron هم بر اساس این ساختار پیشرفته و انعطافپذیرتر از J1 ساخته خواهد شد.
البته، رفتار و عملکرد این دو پلتفرم اساسا یکسان است، اما PPE به دلیل داشتن فضای بیشتر برای ماژول پیشرانه (که شامل موتور برقی، انتقال قدرت و یونیتهای الکترونیکی میشود)، طراحی مدرنتر باتری و سامانه اپراتور جدید، به عنوان زیرساختی برای این محصول جدید انتخاب شده است.

طراحی و توسعه این پلتفرم با مشکلاتی همراه بوده است. در نتیجه، تولید ماشینهای پورشه ماکان EV و آئودی Q6 e-tron با تأخیری روبهرو شده است که به دلیل ناهمواریهای نرمافزاری ناشی شده است.
واحد اول (پلاگ) از نسل جدید ماکان بنزین-سوز به همراه واحد فعلی این خودرو روی یک پلتفرم مشترک تولید میشوند.
مشخصات فنی پورشه ماکان برقی
در برخی از نسخههای اتومبیل برقی ماکان پورشه 2024، محور عقب در نظر گرفته شده است تا وزن خودرو را به نسبت ۴۸:۵۲ تقسیم کند. این تغییر باعث بهبود عملکرد فنی خودرو از جمله سیستم چهارچرخ محرک و قابلیت فرمانپذیری محور عقب میشود.
طرح اصلاح سیستم تعلیق ماشین در پروژه حاضر با استفاده از روش دوبل-جناغی در جلو و چند اتصالی در محور عقب انجام شده است. همچنین، ارتقاء یافته ای در تعلیق عقب با استفاده از یک سازه ارتجاعپذیر که به بدنه متصل شده است، اعمال گردیده است. علاوه بر این، نسخه برقی پورشه ماکان 2024 مجهز به یک سیستم تقسیم گشتاور است که در واقع یک دیفرانسیل برقی در محور عقب میباشد.
به پورشه ماکان برقی 2024، کمکهای دو سوپاپی دیگر به عنوان بخشی از سامانه مدیریت سیستم تعلیق فعال اضافه شده است. این کمکها قابلیت تنظیم مستقل را دارند و میتوانند در یک بازه بزرگتر، تغییر مکان دهند.
برای پورشه ماکان برقی 2024، رینگهای ۲۲ اینچی جدیدی طراحی شده است. با توجه به تقسیم وزن نامتقارن بین محور جلو و عقب، تایرهای با عرضهای متفاوت در هر بخش بکار گرفته خواهد شد.

مدل برقی پورشه ماکان 2024 با مجموعه باتری قدرتمند به ظرفیت 100 کیلووات ساعت مجهز شده است. این مدل، با برد حرکتی حدود 500 کیلومتر (براساس استاندارد WLTP)، به صورت رسمی توسط شرکت تأیید شده است. احتمالاً با توجه به استانداردهای EPA، این برد به 440 تا 480 کیلومتر کاهش پیدا کند. علاوه بر این، به لطف ساختار 800 ولتی، قابلیت شارژ سریع با افزایش سطح باتری از 5 تا 80 درصد در زمان 25 دقیقه فراهم شده است.
مدل برقی پورشه ماکان برای سال 2024 در سه نوع قدرت پیشرانه متفاوت ارائه خواهد شد. حداکثر خروجی قدرت و گشتاور برای نسخه دو موتور برقی ماکان EV به ترتیب 612 اسببخار و هزار نیوتنمتر خواهد بود. در عملکرد معمولی، موتور برقی موجود در محور جلو فعال نمیشود و تنها در شتابدهی و لغزش چرخهای عقب فعال میشود.
تجربه رانندگی با پورشه ماکان برقی
مقالهای با عنوان "تجربهٔ رانندگی پورشه ماکان برقی ۲۰۲۴: یک سفر خیرهکننده در جادههای کالیفرنیا"، توسط نویسندهٔ سایت motor1.com، به تجربه واقعی رانندگی این خودرو بر روی جادههای ایالت کالیفرنیا پرداخته است. در این مقاله، جزئیات و تجربیات خودرانانه خودرو شاپکان برقی ۲۰۲۴، از جمله مزایا و نقاط قوت آن، بهبودهای لازم و امکانات حمل و نقل برقی بررسی شده است.
نمونه مورد آزمایش نیز همین نسخه پرچمدار بوده و تجهیزات رفاهی آن از جمله سیستم تعلیق هوایی، دیفرانسیل عقب فعال با مبدل گشتاور و تایرهای کانتیننتال را به همراه دارد.

راحتی سواری، سر و صدای کم و چسبندگی عالی با جاده، جزء ویژگیهای اصلی این خودرو است. با انتخاب حالت رانندگی اسپرت، عملکرد پدال گاز و سیستم تعلیق بهبود مییابد و همچنین حالت اسپرت پلاس، بالاترین قدرت را در سیستم پیشرانه فراهم میکند.
تعمیرات دیفرانسیل عقب میتواند میزان بیشفرمانی محور جلو را کاهش دهد. علاوه بر این، توانایی فرمانپذیری سفارشی چرخهای عقب نیز میتواند تأثیر بیشتری در پایداری خودرو داشته باشد.
نسخه پیشرفته از ماشین برقی 2024 قابلیتهای مناسب و عملکردی همانند درونسوز دارد.

پورشه ماکان برقی 2024 به پدال ترمز سیمی مجهز شده است، که علاوه بر امکان بازیابی نیرو از ترمزگیری، درک بهتری از ترمزگیری به ماکان برقی میبخشد. این فناوری جدید در احساس ترمزگیری به طرزی منحصر به فرد عمل میکند و عملکرد آن به دمای محیط نیز تأثیر میگذارد.
کابین و امکانات پورشه ماکان برقی
طراحی کابین خودرو الکتریکی پورشه ماکان برقی ۲۰۲۴ بسیار شبیه به نسل سوم پانامرا است. با این حال، فرم دریچه هوادهی در قسمت وسط داشبورد متفاوت به نظر میرسد.
با توجه به عکسهای موجود، سه صفحهنمایش در کابین ماکان نصب شده است. همچنین، یک نمایشگر هدآپ دیسپلی با واقعیت افزوده نیز وجود دارد که اختیاری است. این ویژگی، اطلاعاتی مانند فاصله تا خودروی جلویی را روی شیشه جلو نشان میدهد و اشغال کردن فضایی در حدود ۳۰ فوت با امتداد ۸۷ اینچ را در بر میگیرد. پورشه ادعا میکند که این بزرگترین هدآپدیسپلی در حال حاضر است.

نمایشگر ۱۲.۶ اینچی صفحه کیسه خمیده است و یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی مرکزی برای اطلاعات و سرگرمی نیز تعبیه شده است. این دو نمایشگر به طور استاندارد برای ماکان برقی در نظر گرفته شدهاند. اما مشتریان میتوانند به طور اختیاری، نمایشگر سرنشین جلو را نیز دریافت کنند.
سیستم عامل تکنولوژی ماکان بر پایه اندروید است و میتوان آن را با استفاده از "App Centre" پورشه بهروز رسانی کرد. این سیستم عامل امکان استفاده از برنامههای متنوعی از جمله یوتیوب و اسپاتیفای را فراهم میکند. بنابراین، میتوان حتی بازیهای مختلفی را روی آن اجرا کرد. علاوه بر این، کاربران همچنان قادر به استفاده از اپل کار پلی و اندروید اتو هستند. سیستم عامل ماکان حتی قابلیت پشتیبانی از نقشه های اپل و گوگل مپس را نیز دارد و میتوان آن را در نمایشگر راننده نشان داد.

در کنار نورپردازی داخلی، یک بار دیگر LED هم در داشبورد و درون پوشش درها قرار دارد. این بار با تغییرات مربوط به حالت رانندگی هماهنگ میشود و در صورت لزوم به راننده هشدار میدهد.
به طور معمول، خودروهای برقی که باتریهای خود را در زیر خودرو قرار میدهند، سبب افزایش ارتفاع صندلیها شده و بنابراین مسافران در ارتفاع بالاتری نشسته میشوند. اما در مورد مدل برقی ماکان ۲۰۲۴، صندلیها بازطراحی شدهاند تا به سرنشینان امکان نشستن در ارتفاع کمتری را بدهند، بدون آن که راحتی آنها کاسته شود یا از امکاناتی مانند تهویه هوا و گرمایش صندلیها محروم بمانند. با ارائه دو درگاه USB نوع C نیز برای سرنشینان، نویسنده مقاله به امکانات برجسته این خودرو اشاره کرده است.
طراحی پورشه ماکان برقی
با توجه به تصاویر واضحی که از این خودرو ثبت شده است، میتوان فهمید که طراحی بدنه پورشه ماکان EV تقریباً شبیه به همتای درونسوز آن است.
چراغهای جلو با طراحی باریکتر و شکل متفاوت جلوپنجره، نقاط تمایز واضح ماشین برقی ماکان با مدل بنزین-سوز تشکیل میدهد. همچنین، قطعاتی از بدنه که توسط متخصصان پورشه با استفاده از پوشش مخفیانه پنهان شدهاند، طراحی متفاوتی دارند.

قیمت و برنامه تولید پورشه ماکان برقی
متاسفانه قیمت پورشه ماکان برقی 2024 به صورت رسمی اعلام نشده است. با این حال، ممکن است این خودرو با قیمتی بالاتر از 85 هزار دلار که قیمت پایه نسخه GTS ماکان است، وارد بازار شود.
اخیراً به نظر میرسد که تحویل خودروی برقی پورشه ماکان به مشتریان، زمانی بعد از سال 2024 خواهد بود. این خبر به این واقعیت برمیگردد که پیشرفتهای تحقیق و توسعه در زمینه نرمافزارهای مورد نیاز برای این خودرو، با مشکلاتی مواجه شده است. در واقع پورشه در ابتدا تصمیم داشت كه این خودرو را از سال 2023 عرضه كند، ولی به دلیل مشکلات مختلف اعم از نرمافزار و تامینکنندگان، این برنامه با تاخیر روبرو شده است.
شرکت خودروسازی آلمانی در نظر دارد زیرساختهای لازم برای خودروهای الکتریکی را در ایالات متحده گسترش دهد. خودروی کراس اوور پورشه در حال حاضر در چهار مدل اصلی با موتور چهار یا شش سیلندر (هر دو مجهز به توربوشارژر) در بازار آمریکا عرضه میشود.
پورشه بر این امید است که ماکان EV به محبوبترین و جوانترین محصول برقی این کمپانی تبدیل شود. از این پس، تمام محصولات پورشه به جز مدل 911 با موتورهای الکتریکی تجهیز خواهند شد. قابلیت استفاده از سوخت مصنوعی نیز میتواند به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد در پیشرانه درون سوز ماشین کوپه آیندهنگر باشد.
با توجه به قرار است که پورشه ماکان EV و آئودی Q6 در بهار سال 2024 به بازار عرضه شوند. احتمالا نام e-tron از نام محصول آئودی حذف خواهد شد.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.