
به نظر می رسد که به کمک نوآوری شرکت هیوندای، ارتباط با زنجیره چرخ و مسائل مربوط به باز و بسته کردن آن راحتتر شده است. با استفاده از این طرح جدید، میتوان با فشار یک دکمه، عملکرد زنجیره چرخ های معمول را شبیه سازی کرد.
در این فناوری جدید که با نام "زنجیر چرخ آلیاژی حافظهدار" معروف است، میلههای فلزی کوچک از آلیاژی با حافظه دار، با فشار یک دکمه از کانالهایی که در تایر جاسازی شدهاند بیرون میآیند و با ایجاد اصطکاک بیشتر، عملکردی از قبیل زنجیر چرخ را ارائه میدهند.
آلیاژهای حافظهدار (shape memory alloys) یا SMA، موادی هستند که در طول یک چرخه تنشی یا حرارتی، به شکل اولیهای که تعریف شده است، باز میگردند. به این معنا که در دما و تنش مشخص، با تغییر دما یا تنش، شکل متناظر با آن تغییرات را نشان میدهند. انواع مهمی از آلیاژهای حافظهدار شامل مس-روی-آلومینیوم، مس-آلومینیوم-نیکل و نیکل-تیتانیوم (Ni-Ti) هستند. بهویژه، آلیاژ نیکل-تیتانیوم بیشتر از سایر آلیاژها مورد استفاده قرار میگیرد.

در تکنولوژی جدید هیوندای، از قطعات فلزی با شکل حرف J در داخل تایرها استفاده میشود تا ارتباط بیشتری با سطح تماس پیدا کنند. البته در صورت عدم لزوم، این قطعات به جایگاه اصلی خود در داخل تایر بازمیگردند.
یک نکته مهم این است که استفاده مکرر از این عملکرد در شرایط عادی میتواند به خرابی سرعت برازندهی تایرها و نیاز به تعویض آنها منجر شود.
خبرهای خوبی از هیوندای خودرو به گوش میرسد. آنها گواهی ثبت اختراع برای یک فناوری جدید دریافت کردند و در حال طراحی و توسعه آن هستند. این فناوری، مشتمل بر «زنجیر چرخ آلیاژ حافظهدار» است که اگر مطابق برنامه پیش بروند، به زودی در محصولات هیوندای و کیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

هنوز نمیتوان درباره قیمت این فناوری جدید نظر داد. اما میتوان با اطمینان گفت که با استفاده از آلیاژ حافظهدار، قابلیتهای بسیار بیشتری نسبت به نمونههای متداول دارد.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.