
کاهش مصرف سوخت با موتور M15i
در آذر ماه ۱۴۰۲، گروه سایپا موتور M15i را تولید کرد. هدف از طراحی این موتور، ارتقای عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت در خانواده ایکس ۲۰۰ بود. پس از چند سال فعالیت و تلاش، در اواخر سال ۱۴۰۰ طراحی و تولید این محصول بررسی شد و برای افزایش طول عمر پلتفرم X200 آماده شد. با تکیه بر توان داخلی و انجام تست های موفقیت آمیز عملکردی و دوام، M15i در دستور کار قرار گرفت.
موتور جدید M15i دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 و قابل ارتقاء به یورو 6 میباشد. مصرف سوخت این موتور بر اساس مقررات قانونی تعریف شده است. این موتور در حال حاضر بر روی دو خودروی کوییک GX و ساینا نهایی نصب شده است و در حال عرضه به بازار است.
موتور M15i برابر با نسل قبلی خود تغییرات بهبودی مانند افزایش عملکرد و توان، و کاهش مصرف سوخت دارد. تغییرات شامل قطعات اصلی موتور نظیر منیفولد هوا، منیفولد دود، سرسیلندر، پیستون و رینگ، یاتاقانهای ثابت و متحرک، ماژول VVT و بلوک سیلندر جهت نصب بر روی محصولات گروه X200 است. با این تغییرات، توان موتور به 90 اسب بخار و گشتاور به 137 نیوتن متر رسیده است.

باید توصیه کنم که بیش از 80 درصد از قطعات این موتور در داخل کشور تولید شده است و تمامی نمونههای تولیدی با استفاده از زنجیره تامین داخلی و با بهرهگیری از زیرساختهای تولید داخلی ساخته شده است. در طول امسال، 8400 دستگاه خودروی کیویک جی ایکس و ساینا با موتور ام 15 آی تولید شده است و با توجه به تسهیلات تأمین ممکن است ظرفیت تولید این موتور به 800 دستگاه در روز برسد.
عرضه محصولات سایپا با موتور جدید
در آبان ماه ۱۴۰۲، شرکت سایپا برای بهبود توان، گشتاور و کاهش مصرف سوخت خود، به توسعه و تولید موتور پیشرفته M15 i میپردازد و این محصولات به زودی با این موتور به بازار عرضه خواهند شد.
ویژگیهای این پیشرانه شامل ارتقا به استاندارد یورو 5، امکان ارتقا به استاندارد یورو 6 و بهبود کیفیت محصولات پلتفرم X200 گروه سایپا است. این پیشرانه توسط مگاموتور تولید میشود.
شرکت اعلام کرده است که موتور جدید آن بهبودهای متعددی را در بردارد. این بهبودها شامل طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، خنک کاری، پورت های هوا و دود می باشد. همچنین مزایای دیگری مانند استفاده از تکنولوژی زمان بندی متغیر سوپاپ CVVT و میل سوپاپ جدید نیز در این موتور یافت می شود. همچنین نسبت تراکم موتور نیز تا 10.5 ارتقاء یافته و با استفاده از طراحی پیستون جدید دستیابی به این مقدار نسبت داده شده است. علاوه بر این، استفاده از رینگ های پیستون و یاتاقان های طرح جدید منجر به کاهش اصطکاک موتور و در نتیجه کاهش مصرف سوخت می شود. برای به کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی، از منیفولد هوای جدید با نصب دریچه گاز برقی و بهبود زاویه پاشش انژکتورها استفاده می شود. همچنین، منیفولد دود را نیز با طرح استیل جایگزین نموده است، به جای طرح چدنی M15 که در موتور قبلی استفاده می شد.
موتور M15i با عملکرد، مصرف سوخت و دوام برتر، مراحل نصب و انطباق روی خودروهای جدید گروه سایپا از جمله کوییک GX، سایناGX، اطلس و سهند را با موفقیت تکمیل کرده و آماده ارائه به مشتریان است.
موتور مورد استفاده در این خودرو یک پیشرانه با گشتاور 137 نیوتن متر و توان 90 اسب بخار است. در مقایسه با موتور M15 کنونی، این موتور دارای عملکرد بهبود یافتهای است و مصرف سوخت آن نیز حدود نیم لیتر کاهش یافته است. در آینده، خودروهای مجهز به این موتور به بازار عرضه خواهند شد.
موتورهای جدید سایپا با مصرف سوخت کم تر
در سال 1401، آیین گرامیداشت هفته پژوهش برگزار شد. در این مراسم، حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و نماینده تعدادی از شرکتهای دانشبنیان بههمراه داشت. در این مراسم، 17 تفاهمنامه و قرارداد پژوهشی با شرکتهای دانشبنیان منعقد شد. یکی از تفاهمنامهها، همکاری در زمینه تبادل اطلاعات فنی و بهبود عملکرد و راندمان موتور و برنامهریزی تولید 100 هزار خودرو ساینا دوگانهسوز با شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی بود.
در راستای بهبود و ارتقای عملکرد و کارایی موتورهای تکسوز و دوگانهسوز CNG و سطح خودرو، دو تفاهمنامه جدید بین شرکت مگاموتور و مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران امضا شده است. هدف از این تفاهمنامهها، کاهش مصرف بنزین، کاهش آلودگی محیط زیست و اطمینان از تامین پایدار سوخت با استفاده از سوخت ارزان قیمت CNG در تولید موتورهای این گروه خودروساز میباشد.

مدیرعامل سایپا، آقای تیموری، در این مراسم به موارد زیر اشاره کرد:
- یکی از سیاستهای گروه خودروسازی سایپا در یک سال اخیر، ایجاد زیرساخت برای تولید خودروهای سیانجیسوز است که مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایینتر خواهد داشت.
- تولید 100 هزار خودرو سواری ساینا دوگانهسوز در سال آینده در دستور کار قرار دارد.
- در سال آینده 65 هزار خودرو نیسان دوگانهسوز در برنامه تولید سایپا قرار دارد. همچنین نیسانهایی با ظرفیت حجمی بزرگتر و دوگانهسوز به منظور حمل بار بیشتر طراحی شده و در دست ساخت است که با تعبیه دو کپسول گازی سیانجی روی شاسی، قابلیت 480 کیلومتر پیمایش را دارد.
- پلتفرم ون 14 نفره دوگانهسوز دو کپسوله با 400 کیلومتر پیمایش در سطح شهر، سال بعد عرضه میشود.
- کارهای تحقیقاتی موتور M15 پلاس در شرکت مگاموتور برای خودروهای فعلی پایان یافته و در مرحله تولید انبوه قرار دارد و در خردادماه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
- موتور M15 پلاس در مقایسه با موتور فعلی یک لیتر بنزین کمتر مصرف خواهد کرد. همچنین موتور M24 جدید نیز 2 لیتر از موتور قبلی مصرف کمتری دارد و در سال آینده برای خودروهای گروه سایپا تولید خواهد شد.
- اولین قرارداد تولید موتورهای هیبریدی منعقد شده و تا دو سال آینده خودروها با موتوری تولید خواهند شد که 80 درصد ساخت داخل هستند و علاوه بر سیانجیسوز، هیبریدی هم خواهند بود.
- خودرو جدید آریا با موتور GDI با گارانتی 5 ساله به بازار عرضه خواهد شد.
- در یک سال گذشته مراجعه مشتریان سایپا به نمایندگیها 400 درصد کاهش یافته است.
تغییر قلب ساینا و کوییک در آیندهای نزدیک!
اطلاعات بهتری از متن مقاله نیاز است تا بتوانیم آن را بازبینی و بهبود دهیم. لطفاً هرچند که متن داده شده کوتاه است ، اما اطلاعات بیشتری در مورد متن مقاله را برای ترجمه و بهبود متن ارائه کنید.
متن اصلاح شده: وی بیان کرد که همچنین با کاهش مصرف سوخت، موتور M15 توان و گشتاور خود را افزایش داده و عملکرد موتور در حوزههای خنک کاری و روغن کاری بهبود یافته است. همچنین، مشکلات کیفی موجود در موتور M15 نیز مورد توجه قرار گرفته و با انجام آزمونهای متعدد روی موتور جدید، بهبود قابل توجهی در سطح عملکرد این موتور به دست آمده است.
توسعه و تکوین موتور M15GSI با هدف افزایش قدرت موتور و کاهش مصرف سوخت محصولات گروه سایپا به مرحله نمونه تولید رسید. این تلاش به منظور تولید خودروهای جدید صورت گرفته است.
وی افزود که تولید موتور مگاموتور توسط گروه سایپا میتواند منجر به ایجاد تنوع بزرگی در محصولات قدرت محرکه شرکت شود و همچنین میتواند به تحقق الزامات قانونی کشور در زمینه آلایندگی و مصرف سوخت در آینده کمک کند، در صورتی که به خودروسازان اعلام و ابلاغ شود.
تغییرات مهم در موتور M15GSI
موتور M15GSI، که به طور انحصاری برای خودروهای اطلس، سهند، ساینا GX و کوییک GX تولید میشود، یک ارتقاء قابل توجه به موتور پیشین M15 است. این موتور به تکنولوژی VVT (زمانبندی متغیر سوپاپها) مجهز است و توان و گشتاور آن تا 8 درصد افزایش یافته است. همچنین، مصرف سوخت آن حدود 5 درصد کاهش یافته و گشتاور در دورهای پایینتر نسبت به موتور قبلی حدود 9 درصد بیشتر است. این تغییرات منجر به لذت بیشتر در رانندگی و شتابگیری بهتر نسبت به موتور M15 پیشین خواهد شد.
با توجه به توضیحات وی، پروژه توسعه موتور M15 Plus در سال ۱۳۹۶ آغاز شده است. این پروژه تاکنون با تلاش کارشناسان شرکت مگاموتور پیشرو کرده و در حال حاضر فاز توسعه موتور به پایان رسیده و نقشهها و مدارک مربوطه اجرایی میشوند. قطعات جدیدی که در این فاز تکوین شده است شامل سرسیلندر، منیفولد هوا، منیفولد دود استیل، میل سوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ، هوزینگ یکپارچه ترموستات سپر حرارتی و قطعات دیگر است. تاکنون حدود ۵۰ دستگاه موتور M15GSI تولید شده است و آزمونهای دوام با موفقیت با استفاده از قطعات جدید ساخته شده توسط زنجیره تامین داخلی انجام شده است. در حال حاضر فاز تکوین در حال به کیفیترسانی حداکثری این قطعات است.
آقای جابری پیشبینی کرد که موتور M15GSI بر اساس نیازهای مشتریان و برنامه تولید خودروساز، از اواخر سال 1401 در خط تولید شرکت مگاموتور قرار خواهد گرفت.
معرفی انواع پیشرانه ایرانی
برای به روز بودن در مورد موتورهای ایرانی و بررسی اطلاعات فنی مختلف موتورهای جدید تولید شده توسط ایران خودرو، سایپا و سایر خودروسازان ایرانی، میتوانید به مقالات زیر مراجعه کنید.