
پایان محدودیت عرضه لاستیک از اول زمستان
به تازگی اعلام شده است که از ابتدای دی ماه جاری، محدودیتی برای عرضه لاستیک به بازار وجود دارد. مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران، اعلام کرده است که حالا تنها مجاز به فروش دو حلقه لاستیک به خودروها خواهند بود. این اقدام برای کنترل و بهبود موجودی لاستیک ها در بازار انجام شده است.
بهبود و بازنویسی پاراگراف:
با اتخاذ تدابیر مربوط به افزایش تولید در کارخانههای لاستیکسازی، تسهیل ارزیابی لاستیکهای خارجی و جدولبندی خطوط جدید، در آینده نزدیک، محدودیتی در فروش لاستیک وجود نخواهد داشت. با این تغییر، مالکان خودروها میتوانند به راحتی لاستیک مورد نیاز خود را تأمین کنند.
فروش اینترنتی لاستیک موقتا بسته است
در آذر ماه سال 1402، جمال میرزایی به عنوان رئیسی از انجمن صنفی صنعت تایر ایران انتخاب شد. او اعلام کرد که در چند روز اخیر میزان خرید تایر به اندازهای بود که سیستم پست برای پردازش آن پر بود و نمیتوانست با تمام سفارشها سر و کار داشته باشد. به همین دلیل فروش آنلاین به صورت موقت متوقف شد. در حالی که سفارشهای قبلی پردازش میشوند، سایت فروش آنلاین به زودی دوباره فعال خواهد شد.
فروش آنلاین لاستیک به دلیل استقبال زیاد و حجم بالای خرید همچنان ادامه دارد. با این حال، پیش بینی میشود که در صورت کاهش تقاضا، این روند نیز کاهش یابد. علاوه بر آن، لاستیک ها به صورت مستقیم از طریق نمایندگی ها و شبکه های تعاونی به مشتریان عرضه میشود تا دسترسی آنها راحت تر باشد. خریدهای قبلی از طریق فروشگاه های آنلاین هنوز ارسال نشده اند. عملا به دلیل حجم زیادی از خریدها که قابلیت ارسال آنها با پست را نداشتند، برای مدتی فروش آنلاین متوقف شده است اما پس از ارسال خریدهای قبلی، سایت دوباره باز خواهد شد.
آقای میرزایی گفت که عرضه مستقیم لاستیک افزایش یافته و شبکه نمایندگی تقویت شده است. شرکتهای تعاونی که اکثراً به تأمین لاستیک برای حمل و نقل عمومی مرتبط هستند، کالا تزریق شده و وضعیت به زودی بهبود خواهد یافت. فراوانی لاستیکهای رینگ ۱۴ و ۱۵ نیز افزایش یافته است و امیدواریم قیمت لاستیکهای با رینگ ۱۳ که التهاباتی دارند، به زودی ثابت شود. نمایندگیها همیشه لاستیک را با قیمت مصوب عرضه میکنند و در صورت وجود فروشندگانی که لاستیک را با قیمت مصوب عرضه نمیکنند، قانون رعایت نشده است.
توقف فروش اینترنتی لاستیک
در ماه آذر سال 1402، خبری منتشر شد که فروش آنلاین تایرها متوقف شده است. در حال حاضر، مراکز فروش محصولات لاستیکی از طریق نمایندگیهای تولید کنندگان پوستههای چرخ را به صورت مستقیم و مدام به صورت حضوری ارائه میدهند. افراد علاقهمند میتوانند با حضور در نمایندگیها و با داشتن کارت ملی و کارت خودرو، هویت خود را تأیید کرده و پس از آن تایرهای مورد نیاز خود را بدون نیاز به استفاده از خرید آنلاین، به صورت مستقیم تهیه کنند.
پیش از این، اتاق اصناف ایران اعلام کرده بود که تمامی فروشندگان لاستیک، سطح عمده یا خرده، می بایست کد معرفی دریافت کنند. همچنین، در هنگام فروش تایرهای خودرو به مصرف کننده، شماره شاسی و شماره موتور خودرو باید از خریدار دریافت شده و در سند خرده فروشی ثبت شوند.
برای کنترل دقیق تر سهمیه خریدار، لازم است بر روی دکمه "ارسال کد تایید سهمیه" کلیک کنید و کدی که برای خریدار ارسال شده است را در سند ثبت کنید. این کد نقش یک شناسه دارد که به همه واحدهای اقتصادی که در زنجیره تجارت فعالیت می کنند، اختصاص داده می شود.
مراحل ثبتنام برای خرید لاستیک دولتی
در آبان ماه سال ۱۴۰۲، فرآیند ثبت نام برای خرید لاستیک دولتی ویژه آغاز شده است. طبق این برنامه، هر فرد مجاز است سالانه تا ۴ حلقه لاستیک دولتی به خود تهیه کند. اما نکته قابل توجه این است که سهمیه خرید لاستیک دولتی به دو صورت متفاوت در نظر گرفته میشود. برخی از تولیدکنندگان هر ۶ ماه یکبار و برخی دیگر هر سال فقط ۲ حلقه لاستیک را برای هر شخص اختصاص میدهند.
برای خرید لاستیک دولتی، ابتدا باید به وبسایت https://kala.ntsw.ir/Account/Login مراجعه کنید و پس از قبول شرایط، فیش رزرو را دریافت کنید. سپس، اطلاعات هویتی خود، مانند کد ملی و شماره تلفن، را وارد کنید. یک کد اعتبارسنجی به شماره تلفن همراه شما ارسال میشود که باید آن را وارد کنید. سپس، اطلاعات خودروی خود مثل شماره شاسی و شماره موتور را وارد کنید.
در مرحله بعدی، بهتر است متقاضیان سایز، اندازه فاق و پهنای لاستیک موردنظر خود را انتخاب کنند. همچنین، وارد کردن اطلاعات همچون استان، شهر و تعداد حلقه لاستیک موردنظر نیز الزامی است. پس از ثبت درخواست، حواله برای متقاضیان ارسال خواهد شد. برای دریافت لاستیک موردنظر، متقاضیان باید با حواله چاپ شده، کارت ملی، کارت ماشین و برگ سبز خود به نمایندگیهای مجاز مراجعه کنند.
عرضه لاستیک دولتی در سامانه تخصیص تایر
متن اصلاح شده: در ماه مرداد سال ۱۴۰۲، محمد جواد نظر زاده، مدیرکل دفتر خدمات آماد و توزیع وزارت صمت، اعلام کرد که عرضه لاستیک خودرو با قیمت مصوب به همان روش قبلی یعنی ثبتنام در سامانه تخصیص تایر و روغن موتور انجام خواهد شد و در حال حاضر هیچ برنامه و طرح جدیدی برای عرضه لاستیک خودروهای سنگین وجود ندارد. در نتیجه، شیوه قبلی برای عرضه لاستیک خودروها همچنان در حال اجراست.
وی افزود که اکنون تمامی لاستیکهایی که وارد میشوند یا تولید میشوند برای خودروهای سنگین، به صورت آنلاین در سامانه تخصیص تایر و روغن موتور به نشانی Kala.ntsw.ir ثبت میشوند. همچنین، افرادی که دارای خودروی سنگین هستند، میتوانند در این سامانه تقاضای خرید لاستیک خودرو را ثبت کنند. اگر لاستیک موجود باشد، براساس سهمیه به افرادی که خودرو سنگین دارند، تخصیص داده میشود. این روش توزیع، در واقع نوعی سیستم که سالهاست در حال اجرا است، است. همچنین، ارائه لاستیک برای خودروهای سبک در حوزه تعمیر و نگهداری خودرو صورت نمیگیرد.
محمدحسین قمری، مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صنعت، در گذشته بیان کرده بود که به دلیل عدم تأمین ارز برای کارخانههای تولید تایر، آنها قادر به تأمین نیازهای بازار نیستند و به همین دلیل تقریباً با فقط 10 درصد ظرفیت تولید خود فعالیت میکنند.
هر مالک خودرو در طول یک سال می تواند یکبار از سهمیه خود برای خرید لاستیک دولتی استفاده کند. علاوه بر آن، یک بخش دیگر از تولیدات شرکت های تایرسازی با قیمت آزاد در بازار به فروش می رسد. برای خرید لاستیک دولتی به روش حضوری، باید مستقیماً به نمایندگی های شرکت های داخلی تایرسازی مراجعه کرد. بهتر است قبل از مراجعه حضوری برای خرید لاستیک دولتی، با نمایندگی ها تماس بگیرید. نشانی و شماره تلفن نمایندگی ها در وب سایت شرکت های تایرسازی در دسترس است. به هر حال، راحت ترین روش برای خرید لاستیک دولتی، ثبت نام در سایت های فروش آنلاین است. ثبت نام در این سایت ها هر روز در ساعات مشخصی انجام می شود (زمان مناسب در ابتدای روز است). بعد از خرید، با ارائه مدارک مورد نیاز و واریز هزینه، لاستیک ها به آدرس مورد نظر ارسال می شوند.
سهمیه اختصاصی لاستیک خودروها به دو صورت حضوری و آنلاین انجام می شود. قیمت لاستیک های دولتی به نسبت قیمت بازار حدود 10 تا 35 درصد کمتر است. به عنوان مثال ، اگر به ازای دو لاستیک در بازار آزاد یک میلیون تومان قیمت داشته باشد ، جفتی از لاستیک های دولتی را می توان با قیمتی بین 650 هزار تا 900 هزار تومان تهیه کرد. اضافه به هزینه لاستیک ، 9 درصد از مقدار کل به عنوان عوارض مالیاتی (مالیات بر ارزش افزوده) به فاکتور خرید اضافه می شود. در صورت خرید آنلاین ، هزینه حمل و نقل نیز توسط خریدار پرداخت می شود. قیمت ها تعیین شده است و نمایندگی ها مجاز به فروش لاستیک های دولتی با قیمت بالاتر از قیمت تعیین شده نیستند.
تامین لاستیک دولتی از خردهفروشان
به عنوان یکی از مشتریان، در ماههای اخیر تلاشهای فراوانی برای خرید لاستیک خودرو از طریق اینترنت داشتم. با این حال، متأسفانه هیچیک از این تلاشها به نتیجهای نرسید و ما هر بار با بهانههایی مثل تصویر کارت ملی مورد تأیید نبودن و پیغام "امکان خرید وجود ندارد" روبرو میشویم.
مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمر وزارت صمت، محسن صفدری، درباره تولید لاستیک سواری در سه ماه ابتدای سال جاری توضیحاتی داد. او اعلام کرد که در این مدت نسبت به سال قبل، به دلیل مسائل مربوط به تأمین ارز، تولید لاستیک سواری حدود 6 درصد کاهش یافته است. اما با بهبود وضعیت تخصیص ارز، شرایط تولید لاستیک بهتر شده است و تولیدکنندگان در حال حاضر با توجه به کاهش مشکلات ارزی، توانایی تولید را دارند. بارهای تولید شده توسط تولیدکنندگان به عوامل توزیع تحویل میشوند.
فروش اینترنتی تایر ادامه مییابد
در فروردین ۱۴۰۲، مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر، اعلام کرد که در هفتههای پایانی سال گذشته، ستاد تنظیم بازار در پایگاههای اینترنتی مختلف توافق کردند تا از تبعات سوءاستفاده افراد و خرید از شرکتهای مختلف جلوگیری شود. نمایندگان تایرسازان همچنین به تفاهم رسیدهاند که توسط این پلتفرمها، تایرهای خرد را به مردم عرضه کنند، تا آنها بتوانند از نزدیکترین فروشگاهها قیمتهای مناسب را برای خرید تایرهای مورد نیازشان پیدا کنند. این توافقات پانزدهم اسفندماه سال گذشته با پلتفرمهای «کسبینو» و «تولید ایرانی» به ارتباط با سامانه جامع تجارت متصل شد. ثبت نام لاستیکهای دولتی نیز در تأمین و توزیع بهبود قابل توجهی را به همراه داشته است و علاوه بر آن شرکتهای تایرساز نیز به صورت مستقیم و از طریق اینترنت به فروش محصولاتشان میپرداختند.
این مقام صنفی به برنامهریزی برای توزیع دستکم 1.5 میلیون حلقه تایر سواری از زمان شروع طرح تا پایان اسفندماه گذشته اشاره کرد. همچنین، تایرسازان با برگزاری طرح فروش جهادی و استقرار کامیونهایی در سطح شهر، توزیع تایرهای سواری و فروش مستقیم به مردم را همراه با کاهش بیش از پیش قیمتها، تحقق دادند. این طرح در سال جاری نیز با حضور تمامی تایرسازان و احتمالاً با استفاده از بیشترین تعداد اپلیکیشنها (با ابلاغ ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت)، برای مقابله با قیمتهای کاذب در بازار ادامه خواهد یافت.
بررسیهای میدانی نشان میدهد که اجرای این طرح، به تنهایی، توانسته است اثر قابل توجهی بر روی قیمت تایرهای پرایدی داشته باشد. در طی پایان سال ۱۴۰۱، در بازار، قیمت هر جفت تایر پرایدی حدود یک میلیون تومان کاهش یافته است. البته این ارزیابی دقیقتر در مورد تاثیر این طرح بر قیمتها در ایام آینده ممکن است که پس از تعطیلیهای عید و با راه اندازی مجدد بازار، صورت گیرد و میتوان دقیقتر محاسبه کرد که این طرح به چه میزان تاثیرگذار بوده است.
پلتفرم آنلاین برای عرضه لاستیک با قیمت مصوب
در اسفند 1401، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که از تاریخ 15 اسفند، فروش تایرهای خودرو به قیمت تعیین شده توسط دولت از طریق پلتفرمهای آنلاین انجام خواهد شد. متقاضیان تایرها میتوانند از طریق وبسایت tire.iranininasnaf.ir به فروشگاههایی که تایرهای خود را با قیمت تعیین شده توسط دولت فروش میدهند، دسترسی پیدا کنند. همچنین، فروشگاههای خردهفروشی نیز باید فروش خود را از طریق این پلتفرمها گزارش کنند تا بتوانند تایرها را دریافت کنند.
در این مقاله، توجه ما به افزایش نظارت و شفافیت در فروش و توزیع لاستیکهای سواری از طریق پلتفرمهای الکترونیکی است. اهداف اصلی این طرح شامل افزایش شفافیت در بازار و نظارت بر رعایت قیمتهای تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار است. در این سیستم جدید، نقش و کارکرد عوامل فروش و توزیع در صنفی های مختلف حفظ میشود، اما فرآیند فروش به صورت آنلاین در پلتفرمهای معرفی شده ثبت و نظارت میشود.
افزایش 20 درصدی قیمت تایر رادیال
افزایش 20 درصدی قیمت تایر رادیال توسط تایرسازان به تاریخ 13 اسفند 1401 اعلام شده است، اما با شرط عرضه بخشی از تولید خود در پلتفرم های فروش اینترنتی تایر. انتظار می رود این اقدام باعث کاهش حدود 70 تا 80 درصد از قیمت بازاری تایرها شود. آقای مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر، این خبر را اعلام کرد.
اکنون، نرخ قیمت تایرهای کارخانهای و بازاری به طور میانگین، اختلاف قدرت 80 تا 120 درصد را پیدا کرده است. به عبارت دیگر، قیمت یک جفت تایر پرایدی که در کارخانه با قیمت یک میلیون و 400 هزار تومان تولید شده است، در بازار تا سه میلیون تومان فروخته میشود. همچنین، سخنگوی انجمن صنعت تایر اعلام کرده است که قیمت تایرهای موتور و دوچرخه نیز با هماهنگی ستاد تنظیم بازار، با یک درصد 15 افزایش خواهد یافت.
شروع ثبت نام اینترنتی لاستیک دولتی
فرا رسیدن ماه بهمن سال ۱۴۰۱ باعث آغاز فرآیند ثبت نام اینترنتی لاستیک دولتی ایران تایر و لاستیک دولتی کویر تایر گردیده است، که به زودی با استفاده از شرکت بارز نیز راهاندازی خواهد شد. در این فرآیند، لاستیکهای دولتی به قیمت مصوب وارد بازار میشوند و مستقیما به دست مصرفکنندههای نهایی ارسال میشوند. به علاوه، علاقهمندان قادر هستند تا لاستیک دولتی را با قیمتی کمتر از نمایندگی و قیمت بازار تهیه نمایند.
در خرید لاستیک دولتی کویر تایر، تعدادی قانون مهم وجود دارد که باید رعایت شود.
- مشتریان باید در سامانه کویر تایر ثبت نام کنند.
- بارگذاری مدارک موردنیاز شامل اسکن رنگی روی کارت ملی و کارت خودرو (رو و پشت) الزامی است.
- با هر کدملی و پلاک خودرو، امکان خرید «یک جفت تایر در هر شش ماه» وجود دارد.
- مشخصات خودرو ثبتنام شده بایستی با مشخصات مندرج در کارت خودرو تطابق داشته باشد. در غیراینصورت سفارش خرید تایر دولتی، لغو خواهد شد.
- مبلغ نهایی قابل پرداخت شامل قیمت مصوب تایر، هزینه حمل (به ازای هر حلقه تایر 50 هزار تومان) و مالیات بر ارزش افزوده (9 درصد) است.
- کلیه سفارشها ظرف مدت چهار الی هشت روز کاری (از زمان تکمیل فرآیند خرید)، توسط اداره پست تحویل خریدار (با ارائه اصل کارت ملی) میگردد.
- محصولات کویرتایر دارای چهار سال گارانتی است.
متن بازنویسی شده: "اکنون شرایط خرید لاستیک دولتی ایران تایر نیز تغییر کرده است."
- با هر کدملی و پلاک خودرو، امکان خرید «یک جفت تایر در هر سال» فراهم است.
- پس از ثبت درخواست در سامانه نوبت دهی اینترنتی و تعیین زمان مراجعه، مشتری میتواند به آدرس فروشگاه عرضه مستقیم شرکت مراجعه و با ارائه مدارک درخواستی تایر خود را تحویل گیرد.
- در فروشگاه عرضه مستقیم، پذیرش پول نقد مجاز نیست و پردخت وجه صرفا از طریق کارت بانکی مشتری مقدور است.
- کلیه تایرهای رادیال سیمی سواری عرضه شده، دارای چهار سال گارانتی هستند.
- کلیه تایرهای نخی وانتی و باری، دارای سه سال گارانتی هستند.
افزایش 10 درصدی نرخ تایرهای بایاس
در بهمن ۱۴۰۱، تصمیم به افزایش ۱۰ درصدی نرخ تایرهای بایاس توسط هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر اتخاذ شد. این تصمیم در یک ابلاغیه اعلام شده است.
بهبود پیدا شده:
در جلسه مورخ ١۴۰١/١١/١۰ با تولیدکنندگان تایرهای بایاس، تصمیم گرفته شد که قیمت تایرهای وانتی، باری اتوبوسی، کشاورزی و راهسازی بایاس با استفاده از یک درصد ١۰ به میزان افزایش یابد، که این افزایش قرار است از تاریخ ١٢ بهمن ماه ١۴۰۱ اعمال شود.
اعضای هیئت مدیره انجمن صنعتی تولید تایر تازهٔ اخیر، ایرادات خود را از قیمتگذاری دستوری، که به صنعت تایر آسیب رسانده است، بیان کردند. آنها از شیوهٔ قیمتگذاری فعلی به گونهٔ قابل توجهای مخالفت کرده و خواستار واگذاری مسئولیت تعیین قیمت به تولیدکنندگان یا عرضهکنندگان تایرها در بورس کالا شدند. عملکرد این صنعتباز در ارائه تایرها در بورس کالا منجر به کاهش قیمتها و کاهش ناهمواری در بازار میگردد.
توزیع لاستیک دولتی در سامانه کالا
داریوش باقر جوان، مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری، اعلام کرده است که در حال حاضر توزیع لاستیک ها به وسیله صدور حواله و صرفا در سامانه اینترنتی کالا (متعلق به مجموعه وزارت صمت) و بر اساس پیمایش ناوگان که توسط سازمان راهداری برای وزارت صمت انجام شده است، انجام می شود.
در مورد گلایه های برخی رانندگان درباره توزیع نامناسب جغرافیایی حواله لاستیک، آقای باقرجوان توضیح داد که به دلیل محدودیتهایی که در حوزههای توزیع لاستیک تشویقی اربعین وجود داشت، مشکلاتی به وجود آمد. اما در حال حاضر با وجود سیستم کلی توزیع لاستیک، این مشکلات نیز برطرف شده است. ممکن است یک برند خاص برای تامین نیاز خود، به دلیل محدودیت در تعداد بارگیری در سامانه و تقاضای زیاد برای آن، مجبور باشد از سایر حوزهها استفاده کند.
وی با تأکید بر اینکه تلاش میشود تا نیازهای ناوگان حتی در حد امکان از تولیدات داخلی تأمین شود، بیان کرد: در سالهای اخیر، تلاش زیادی برای تأمین نیازها از طریق تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات انجام شده است؛ که به موفقیت نیز رسیده و سهم لاستیکهای وارداتی در مصرف ناوگان کاهش یافته است.
قیمت جدید لاستیک یزد تایر دولتی
در خرداد ۱۴۰۱، شرکت یزد تایر اعلام کرد که قیمت لاستیکهای آن از تاریخ ۱۸ خردادماه به بعد با نرخ مصوب زیر افزایش خواهد یافت و تا اطلاع ثانوی قابل استفاده برای خریداران قرار میگیرد:
استفاده از بازنویسی متن داده شده: کاربر، یک پاراگراف از یک مقاله را برای من ارسال کرده است. من باید این پاراگراف را بهبود ببخشم و متن را بازنویسی کنم.
افزایش قیمت لاستیک دولتی
به گزارشات موجود، لاستیک های خودرو حالا در دسته تایرهای رادیال سواری و کشاورزی بایاس، از روز یکشنبه 8 خردادماه به پیش برده شدند و قیمت آنها تا 30 درصد افزایش یافته است.
اشباع تولید لاستیک و عرضه زیر قیمت آن
در فروردین ۱۴۰۱، آقای سعادتینژاد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، علت دو قیمتی بودن این کالا را به اشباع در تولید آن نسبت داد. او بیان کرد که به دلیل کمبود مشتریان، برخی از فروشندگان لاستیک را زیر قیمت مصوب به فروش میرسانند. از اینرو، مصرفکننده میتواند با استفاده از کد ملی خود و با قیمت مصوب لاستیک را تهیه نماید. اما اگر بدون داشتن کد ملی اقدام کند، میتواند لاستیک را با کمتر از قیمت مصوب تهیه کند.
با توجه به اظهارات آقای عبدالمالکی، عضو انجمن صنفی تایر، قیمت مواد اولیه لاستیک در سال گذشته افزایش یافته و میانگین رشد قیمت هزینه ها به بیش از 130 درصد رسیده است.
تایرهای دولتی به اتمام رسید
توزیع لاستیک سنگین با نرخ دولتی در اردیبهشت ۱۴۰۰ متوقف شده است. براساس گفته آقای جوان، مدیرکل مسافری سازمان راهداری، موجودی لاستیک سنگین دولتی به پایان رسیده و به همین دلیل سامانه توزیع لاستیک سازمان راهداری نیز تعطیل شده است.

خواهشمند است رانندگان عزیز به سامانه کالا تابع وزارت صمت مراجعه نموده و لاستیک سنگین با نرخ نیمایی را دریافت نمایند. به دلیل محدودیتهای موجود، سازمان راهداری دیگر قادر به صادر کردن حواله خرید لاستیک سنگین با ارز دولتی نمیباشد.
در ارتباط با این موضوع، آقای کریمی (دبیر کانون کامیونداران) انتقاد خود را از عدم نظارت بر توزیع لاستیکهای سنگین بیان کرده است. او اظهار داشته است که نمیدانیم چگونه قیمت لاستیکها تعیین میشود، زیرا پس از توزیع، قیمت آنها به طور ناگهانی افزایش مییابد و هیچ کسی مسئول این امر را نمیپذیرد. آقای کریمی همچنین در مورد سامانه کالا صحبت کرده و توضیح داده است که قیمت لاستیک سنگین تولید داخل در این سامانه نسبت به قیمت بازار آزاد، بیشتر است و تولیدکنندگان نیز مخالف عرضه لاستیک از طریق این سامانه هستند.
خرید اینترنتی تایر دولتی
طبق بخشنامه جدید صادر شده توسط ستاد تنظیم بازار، از اواخر ماه آبان به بعد، تولیدکنندگان تایر ملزم به عرضه 75 درصد از تولید خود می باشند. به گفته آقای تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر، این تصمیم از سوی ستاد تنظیم بازار اتخاذ شده است.
هم اکنون، تنها دو شرکت تایرسازی کویر و بارز توانستهاند بین 10 تا 12 درصد از تولید خود را با نرخ مصوب و به صورت آنلاین به مشتریان عرضه کنند. این درصد بسیار محدود بوده و تایرسازان باید بخشی از تولیدات خود را به تاکسیرانی و شبکه نمایندگی خود مرتبط کنند.
در مهرماه 99، عرضه لاستیک با نرخ دولتی در سامانه جامع تجارت به صورت آزمایشی آغاز شد. اما به نظر میرسد که در اواخر آبانماه یا اوایل آذرماه 99، ثبت نام تمامی متقاضیان خرید لاستیک با نرخ مصوب از طریق این سامانه انجام خواهد شد.
چگونه با ارز دولتی لاستیک بخریم؟
در تاریخ آبان ۱۳۹۹ با تصویب دولت، امکان استفاده از ارز دولتی (با نرخ ۴۲۰۰ تومانی) برای خرید لاستیک فراهم شده است. اما سوال اینجاست که چطور میتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و لاستیک را با ارز دولتی خریداری کنیم؟
طبق قانون، وسایل نقلیه سنگین برای اخذ لاستیک با ارز دولتی نیاز به انجام یک مراحل خاص دارند. به عنوان نمونه، برای خرید 2 حلقه لاستیک با ارز دولتی، باید مراحل زیر را طی کرد:
- اتوبوس ها باید 10 هزار کیلومتر پیمایش داشته باشند.
- کامیون ها باید 15 تا 20 هزار کیلومتر، پیمایش داشته باشند.
به همراه پیمایش، مقوله "روش بارگیری" نیز در این زمینه بسیار اهمیت دارد.
برای دریافت لاستیک خودروها، مالکان در ابتدا از سازمان حمل و نقل استان مربوطه باید مراجعه کنند. پس از بررسی شرایط لازم، به آنها یک حواله لاستیک صادر میشود. این حواله شامل جزئیاتی مانند آدرس فروشنده، آدرس نمایندگی فروش و حتی اندازه و نوع مورد نیاز از لاستیک است.
لاستیک با ارز نیمایی در راه است
در آبان ماه 1399، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان حمل و نقل جادهای اعلام کرد که در طی شیوع ویروس کرونا، تعداد مسافران حمل و نقل عمومی کشور به طور قابل توجهی کاهش یافته است. این کاهش حدود 47 درصد میباشد و همچنین خسارتهای اقتصادی حاصل از کاهش ترافیک این بخش نیز بالغ بر 2200 میلیارد تومان است.
با شروع سامانه توزیع لاستیک در تیرماه سال 1397، تعداد بیش از 3 میلیون و 100 هزار حلقه لاستیک به ایران وارد شده است. از این تعداد، 2 میلیون و 900 هزار حلقه به صورت حواله لاستیک توزیع شده اند. واقعیت این وضعیت باعث نگرانی آقای جوان شده است.
از آنجایی که ارز دولتی حذف شده است، سامانه فعلی در حال پایان فعالیت است. به عبارت دیگر، چراکه یک سامانه جدید به نام "سامانه توسعه تجارت کالا" در وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده است که با استفاده از ارز نیما عمل می کند.
سامانه رزرو اینترنتی تایر دولتی
در تاریخ 23 مردادماه 1399، معاون امور بازرگانی وزارت صمت اعلام کرد که تمام رانندگان خودروهای سنگین قادر خواهند بود تایرهای مورد نیاز خود را به صورت آنلاین رزرو و خریداری کنند. با مراجعه به سایت رزرو تایر، رانندگان میتوانند اطلاعات خودرو خود را وارد کرده و بهراحتی تایرهایی که در سراسر کشور موجود هستند را مشاهده کنند. برای خرید تایر، نیازی به حواله یا محاسبه پیمایش نخواهند بود. این روش رزرو تایر امکان سهمیه بندی تایرها را نیز فراهم نمیکند.
رانندگان و خریداران تایر سنیگن میتوانند با شماره تلفن پشتیبانی تهران 02175492000 داخلی 14 تماس بگیرند تا اطلاعات بیشتری درباره سامانه رزرو تایر دریافت کنند.
آقای محمدزاده بیان کرده است که توزیع کنندگان و فروشندگان لاستیک ملزم هستند قیمت و موجودی لاستیک های خریداری شده با ارز نیمایی را در این وبسایت نمایش دهند و تمامی فروشها را همانند گذشته در سیستم جامع تجارت ثبت کنند.
مطابق مقاله، با استفاده از صدور حواله های صادره توسط سازمان راهداری یا سامانه های حمل و نقل درون شهری، لاستیک های تهیه شده با قیمت 4200 تومان به توزیع میرسند.
مدارک لازم برای خرید تایر چیست؟
مقاله امروز به بررسی لاستیکهای دولتی و روشهای خرید آنها میپردازد. در ادامه، مدارک لازم برای ثبت نام در سامانه لاستیک دولتی تشریح میشود. همچنین، نحوه خرید لاستیک ماشینهای سنگین از طریق سامانه کالا نیز توضیح داده خواهد شد و روشی برای خرید لاستیک سنگین با نرخ دولتی ارائه خواهد شد.
تفاوت لاستیک دولتی با لاستیک آزاد
تفاوت بین قیمت لاستیکهای رسمی و آزاد در حال حاضر، همانطور که در بازار ارز و خرید خودروها مشاهده میشود، تفاوت قیمت لاستیکها نیز وجود دارد. این تفاوت قیمت بین لاستیکهای با نرخ آزاد و شرکتی به دلیل واسطههای مختلفی که بین تولیدکنندهها و مصرفکنندگان وجود دارد، ایجاد میشود. به این صورت که هرچقدر اندازه تایر بزرگتر و یا کاربرد آن خاصتر باشد، تفاوت قیمت نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین، بهروزرسانی قیمتها در بازار لاستیکها ضروری است تا به این ناهمگونی قیمتی پایان داده شود.
با توجه به اینکه بازار لاستیک با تناسب عرضه و تقاضا روبرو نیست و هزینههای نگهداری و انبارداری افزایش یافته است، فروشندگان لاستیک مجبور به افزایش قیمت محصول در بازار هستند. در این شرایط، مشتریان به دنبال خرید لاستیک با قیمت دستگاهی هستند. اما اصطلاح "لاستیک دولتی" به چه معناست؟
قیمت لاستیک دولتی
تعیین قیمت لاستیک دولتی به معنای تایید تولیدکنندگان تایر و تایید نهادهای نظارتی است. بنابراین برای اطلاع از قیمت تایر تولیدی، میتوانید به نمایندگان فروش تایرسازان مراجعه کنید یا از سامانه اینترنتی تایرسازان ایرانی استفاده کنید. هنگام محاسبه قیمت لاستیک دولتی، دو نکته مهم وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:
1- در صورتی که قیمت لاستیک دولتی اعلام شود، باید توجه کنید که این قیمت بدون مالیات بر ارزش افزوده است. بنابراین، اگر تولید کنندگان تایر این مالیات را در قیمت خود لحاظ نکرده باشند، باید حدود 9% از قیمت لاستیک دولتی را به آن اضافه کنید.
2- احتمالاً قیمت لاستیک دولتی بدون هزینه حمل و نقل اعلام می شود. با این حال، این هزینه فقط در صورتی در نظر گرفته می شود که شما از طریق سیستم های فروش آنلاین لاستیک دولتی را تهیه کنید. بنابراین، اگر تولیدکنندگان لاستیک هزینه حمل را در نظر نگرفته باشند، باید مبلغی حدود 2 تا 5 درصد را به قیمت لاستیک دولتی آنها اضافه کنید.
مدارک لازم برای خرید لاستیک دولتی
برای خرید لاستیک های دولتی، لازم است که مسترد قطعات زیر را به فروشنده ارائه دهید: - کپی کارت ملی - کپی شناسنامه - کپی کارت بهداشت یا بیمه - کپی صفحه اول شناسنامه کسانی که در کارت بهداشت شما معرفی شدهاند - اصل و کپی آخرین قبض برق، گاز، آب یا تلفن (به عنوان دلیل اقامت) - کپی سند مالکیت یا مستاجری (در صورت اقامت در خانه اجاره ای) - کپی سند ملک (در صورت اقامت در ملک شخصی) با ارائه این مدارک و انجام مراحل مربوطه، شما می توانید از لاستیک های دولتی بهره مند شوید.
- کارت ملی مالک خودرو
- یا سند خودرو (برگه سبز)
اگر شما قصد خرید لاستیک دولتی برای خودروهای سنگین را دارید، بایستی حواله لاستیک را نیز به فروشنده ارائه نمایید.
خرید غیرحضوری لاستیک دولتی
یکی از روشهای آسان برای استخدام محصولات لاستیکی دولتی، استفاده از سامانه آنلاین شرکتهای معتبر است. در ادامه، برخی از این شرکتها را معرفی میکنیم که در این حوزه شناخته شدهاند.
خرید اینترنتی لاستیک دولتی بارز
برای خرید لاستیک بارز دولتی، شما باید به سامانه آنلاین این شرکت مراجعه کنید. قبل از خرید لاستیک با نرخ دولتی، باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید.
1- مشتریان سازندگی تهران و مشهد برای خرید لاستیک کمیته دولتی، باید از طریق سامانه نوبتدهی به نشانی اینترنتی برای انتخاب نوع تایر و تاریخ دریافت لاستیک، اقدام نمایند. مشتریان سایر شهرها همچنین میتوانند برای دریافت لاستیک کمیته دولتی با قیمت تعیین شده توسط دولت اقدام نمایند.
هر سال، تنها میتوان حداکثر چهار حلقه از لاستیک دولتی بارز را خریداری کرد.
۳- اگر فردی دو خودرو داشته باشد، فقط میتوان برای یکی از خودروها نوبت لاستیک دولتی ثبت کرد.
در صورتی که در تاریخ مشخص شده به مرکز خرید لاستیک بارز مراجعه نکنید، نوبت شما لغو خواهد شد و شما باید دوباره برای دریافت نوبت و خرید لاستیک بارز اقدام کنید.
اگر سایز تایر را اشتباه انتخاب کنید، امکان تحویل لاستیک صحیح وجود ندارد. بنابراین، در صورتی که سایز تایر را اشتباه وارد کردید، لازم نیست در زمان مقرر به خرید تایر بروید. در این حالت، نوبت شما باطل شده و میتوانید مجددا برای خرید تایر دولتی ثبتنام کنید.
تنها مالک خودرو، وراث، یا بستگان درجه اول مالک، وکیل یا نماینده قانونی با داشتن وکالتنامه میتوانند به طور قانونی لاستیک دولتی را دریافت کنند.
وقتی می خواهید لاستیک دولتی بارز را خریداری کنید، باید قیمت آن را با استفاده از کارت عابربانکی خود پرداخت کنید. این به این معنی است که پرداخت نقدی یا استفاده از کارت عابر سایر افراد امکان پذیر نمی باشد.
مشتریانِ تایرهای برای خودروهای سواری ورزشی نیازی به رزرو وقت قبلی ندارند و میتوانند به فروشگاهها و نمایندگانِ فروش مراجعه کرده و تایرهای مورد نیاز را به صورت حضوری خریداری کنند.
لطفا مقاله کامل را بفرستید تا بتوانم به متن کامل برسم و این کار را برای شما انجام دهم.
خرید اینترنتی لاستیک دولتی کویر
برای خرید لاستیک دولتی از برند کویر تایر، شما باید به سامانه فروش اینترنتی کویر مراجعه کنید. برای دریافت لاستیک دولتی، لطفاً به توصیههای زیر توجه کنید.
محدودیتهای لازم برای خرید لاستیکهای کویر دولتی وجود دارد. به طور دقیقتر، یک فرد فقط میتواند هر شش ماه چهار حلقه لاستیک کویر را تهیه کند. این محدودیتها شامل تنها خرید توسط کسانی است که کد ملی داشته و پلاک خودرویشان قابل قبول باشد.
خرید لاستیکهای کویر دولتی فقط با استفاده از کارت ملی و کارت خودرو (هردو به نام یک فرد) امکانپذیر است.
3- در صورتی که سفارش خرید لغو شده است، مبلغ پرداختی مشتری حداکثر در مدت یک هفته به او بازگردانده خواهد شد.
اگر شما هنگام خرید لاستیک کویر با پیغام خطای «اتمام موجودی» مواجه شدید، این به معنی است که ظرفیت فروش روزانه آن تایر به پایان رسیده است. در نتیجه، در روز بعد لازم است مجدداً تلاش کنید تا تایر مورد نظر خود را خریداری کنید.
تمام تایرهای کویر که با نرخ دولتی عرضه میشوند، از تولیدات اخیر این شرکت در یک ماه گذشته هستند.
تایرهایی که از طریق سامانه اینترنتی کویر به فروش میرسند، در کمتر از 10 روز کاری (پس از تکمیل ثبت نام) به مشتریان تحویل داده میشود. اما اگر تحویل تایر بیش از این مدت طول بکشد، میتوانید با استفاده از کد رهگیری که در زمان ثبت نام تایر برایتان صادر شده، به شرکت پست مراجعه کنید و وضعیت تحویل تایر را پیگیری کنید. همچنین در صورتی که به هر دلیلی سفارش شما لغو شده و کالایی برایتان ارسال نشده باشد، باید با کویر تایر تماس بگیرید تا پیگیری دریافت لاستیک دولتی صورت بگیرد.
تایرهای دولتی کویر دارای گارانتی 48 ماهه هستند. در صورتی که پس از استفاده از این تایرها هر گونه نقص یا ایرادی را مشاهده کردید، باید فوراً به مرکز خدمات مربوطه مراجعه کنید.
بهتر است مقاله را به صورت زیر بازنویسی کنیم:
اکنون مشتریان برای خرید تایرهای SUV با نرخ دولتی نیازی به گرفتن نوبت ندارند. آنها می توانند به طور مستقیم به فروشگاهی مراجعه کنند که این نوع تایرها را به فروش می رساند و تایر مدنظرشان را خریداری کنند.
میتوانید از طریق لینک زیر ، آخرین قیمت مصوب لاستیک کویر تایر را مشاهده کنید.
خرید اینترنتی لاستیک یزد تایر
به خلاف شرکتهای برجسته دیگر در صنعت تایرسازی، شرکت یزد تایر هنوز امکان فروش آنلاین لاستیکهای دولتی را فراهم نکرده است. بنابراین، فعلاً تنها راه برای خرید لاستیکهای دولتی از این شرکت، مراجعه حضوری به فروشگاه آن است.
همچنین، میتوانید با کلیک بر روی لینک، آخرین قیمت مصوب این شرکت را مشاهده کنید.
خرید حضوری لاستیک دولتی
یکی از روشهای دریافت لاستیک از دولت، مراجعه حضوری به نمایندگیهای مجاز تایرسازان است. هنگام مراجعه به این نمایندگیها، حتما معتبر بودن مدارک شناسایی مالک خودرو و مدارک شناسایی وسیله نقلیه را به همراه داشته باشید.
سامانه کالا و ثبت نام لاستیک سنگین
قیمت لاستیک برای خودروهای نیمهسنگین و سنگین، به طور گستردهای گرانتر از قیمت خودروهای سواری است. به همین دلیل، حتی یک کمبود کوچک در تأمین و توزیع لاستیکهای سنگین منجر به مشکلات بزرگی میشود، شامل کمبود موجودی، افزایش قیمت و یا زمینگیر شدن ناوگان حمل و نقل. به منظور اجتناب از این مشکلات، وزارت صنعت، معدن و تجارت به همکاری با سازمان راهداری، سامانههای مختلفی را برای عرضه تایرهای سنگین ایجاد کرده است که در نهایت، در یک سامانه کلی تجمیع شدهاند.
اولین سامانه فروش تایر دولتی، "سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل" بود. این سامانه مخصوص مالکان خودروهای ناوگان حمل و نقل درون شهری بود که پروانه فعالیت معتبر داشتند. از طریق اینترنت، این سامانه به دسترسی عموم خریداران قرار گرفت و فقط در صورتی که پیمایش خودروهای سنگین به حد نصاب رسیده باشد، سهمیه لاستیک دولتی از طریق این سامانه به خریداران تخصیص داده میشد. اما به دلیل محدودیتهای متعدد این سامانه، وزارت صنعت نیز فعالیت آنرا متوقف کرد و سامانه جامع جدیدی را برای خریداران طراحی کرد که در ادامه آنرا معرفی میکنیم.
در اولین مرحله، دولت ایران سامانه توزیع تایر دولتی خود را که به نام "سامانه تخصیص کالا و توزیع تایر" شناخته میشد، راهاندازی کرد. در این سامانه، تمام متقاضیان خرید تایر سنگین میتوانند ثبت نام کنند، حتی افرادی که کارت هوشمند یا مجوز فعالیت درون شهری ندارند نیز امکان ثبت نام در این سامانه را دارند. سامانه توزیع تایر دولتی، که همچنین به عنوان "سامانه کالا" نیز شناخته میشود، از طریق یک وبسایت برای عموم قابل دسترسی است. برای ثبت نام در این سامانه، نیاز است که یک نفر شماره ملی و شماره موبایل داشته باشد. این سامانه تنها برای فروش تایرهای دولتی به خودروهای سنگین و نیمهسنگین مناسب است.
حواله لاستیک دولتی برای ماشین سنگین
تمامی تولیدکنندگان تایر در کشور، ملزم هستند تا بخشی از تایرهای سنگین خود را از طریق سامانه کالا به فروش برسانند. وزارت صنعت، معدن و تجارت این الزام را برای توزیع تایرهای دولتی خودروهای سنگین و نیز بررسی قیمت تایرهای سنگین در شرکتها مورد نظر دارد.
اما به علاوه تولیدکنندگان لاستیک، خریداران لاستیکهای سنگین نیز برای دریافت لاستیک دولتی خودروهای سنگین باید از طریق سامانه کالا اقدام کنند. این کار با هدف حذف واسطهها انجام میشود تا وزارت صنعت مطمئن شود که تایر به دست مصرفکننده واقعی میرسد. همانطور که گفتیم، برای ثبت نام لاستیک دولتی سنگین، مشتریان باید در سامانه کالا ثبت نام کنند و سپس «فیش رزرو خرید تایر» را از این سامانه دریافت کنند که اصطلاحا این فیش را با نام «حواله تایر» میشناسند. اما چند نکته مهم را باید درباره حواله لاستیک بدانید:
اگر یک حواله لاستیک سنگین دارید، این به معنی قطعی بودن خرید تایر نیست. این حواله فقط نشان میدهد که شما درخواست خرید لاستیک سنگین را دادهاید.
2- در حال حاضر، فروشندگان لاستیک دولتی مجاز به فروش تایرهای سنگین نیستند مگر آنکه حواله لاستیک از خریدار دریافت کنند. با این حال، در صورتی که تقاضا برای برخی تایرهای سنگین کم باشد یا عرضه بیشتر از نیاز بازار باشد، این تایرها ممکن است بدون حواله لاستیک به فروش برسند. اطلاعات مربوط به مشخصات این تایرها میتوانند از تولیدکنندگان یا مراجع مربوطه به دست آید.
تعویض لاستیکها دولتی: تاریخ انقضاء حواله لاستیک
یکی از مسائل مرتبط با تعویض لاستیکهای دولتی، تاریخ انقضاء حواله لاستیک است. پس از صدور حواله لاستیک، به شما مدت زمان محدودی داده میشود تا بتوانید لاستیکها را دریافت کنید. عموما تاریخ انقضای حواله لاستیک کمتر از یک هفته است، اما در هنگام صدور حواله، زمان دقیق آن تعیین میشود و به خریدار اعلام میشود.
با توجه به اینکه حواله لاستیک بر اساس سفارش مشتری صادر میشود، هر گونه خطا در انتخاب لاستیک که به صدور حواله اشتباه منجر شود، مسئولیت آن به عهده خریدار است.
5- در صورتی که قصد فروش لاستیکهایی را دارید که برای آنها حواله الزامی است، حتما باید قبل از تحویل به خریدار حواله را دریافت کنید. در غیر این صورت، مسئولیت فروش به همراه انقضای حواله لاستیک بر عهده شما خواهد بود.
پیگیری حواله لاستیک دولتی
اگر شما نمیتوانید حواله لاستیک را دریافت کنید یا نمیتوانید در سامانه کالا ثبت نام کنید و یا اگر هر گونه سوالی دارید، لازم است با مرکز تماس به شماره ۰۲۱۷۵۴۹۲۰۰۰ تماس بگیرید. این سامانه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۴ عصر و روزهای پنجشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر، مشتاق پاسخگویی تلفنی است.
قیمت انواع لاستیک در بازار
در این مقاله، شما میتوانید از جدیدترین قیمتهای لاستیکهای ایرانی و خارجی در بازار آزاد مطلع شوید.
راهنمای خرید لاستیک کارکرده
در این مقاله، ابتدا قسمتهای مختلف لاستیکها معرفی شده و سپس نکات مهمی را درباره خرید لاستیکهای دست دوم بیان کردهایم.
نشانههای تعویض لاستیک خودرو
تایرهای با کیفیت پایین ممکن است در حالتی که انتظار ندارید، به شما مشکلات جدی بوجود آورند. به عنوان مثال، سروصدای بیش از حدی ایجاد کرده و حتی ممکن است ترکیدگی بخرج دهند. بنابراین، اگر شک دارید که آیا باید تایر خودروی خود را تعویض کنید یا خیر، می توانید این مقاله را مطالعه کنید تا با نشانه هایی که برای تعویض تایر باید توجه کنید آشنا شوید.
مزایا و معایب لاستیک ران فلت
پیشنهاد من برای بهبود و بازنویسی متن به صورت زیر است: اگر تصمیم به رفتن به یک قرار تجاری دارید و میخواهید زمان را صرف عجله و تأخیر نکنید، ممکن است در مسیر تایر خودرویتان پنچر شود و هیچ تایر یدکی در دسترس نباشد. برای جلوگیری از چنین وقوعی، توصیه میشود یک تایر رانفلَت در اختیار داشته باشید. در این مقاله، ما تمام جزئیات این نوع تایرها را بررسی کردهایم.
دلایل اهمیت فشار باد لاستیک
یکی از راههای مهم برای نگهداری از لاستیک خودرو، کنترل فشار هوا در آن است. حفظ فشار مناسب در لاستیکها بسیار حائز اهمیت است و اولین دلیل آن به عنوان یک ملاحظه ایمنی است. در این مقاله، اطلاعات مفیدی در مورد این موضوع میتوانید بیابید.