
حضور خودروهای برقی در سامانه یکپارچه وارداتیها
به تاریخ آذر ماه سال 1402، شش خودروی الکتریکی جدید به لیست محصولات قابل عرضه در سامانه اضافه شده است. با اضافه شدن این خودروها، تعداد خودروهای الکتریکی موجود در سامانه به پنج دستگاه رسیده است. از این چهار خودروی جدید، دو خودرو مشاهده می شود که به نظر مسئولان شرکت سایپا با توجه به حضور ضعیف در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، استقبال نخواهند شد. گزارش نشان می دهد که شرکت ایران خودرو و سایپا احتمالاً مجبور شده اند تا محصولاتی را ارائه دهند که احتمالاً با شکست و استقبال ضعیف روبرو خواهند شد. همچنین، امروز خبر واردات تاکسی برقی ایران خودرو منتشر شده است. علاوه بر خودروهای برقی، دو مدل ونوسیا D60 پلاس و ونوسیا استار نیز به لیست وارداتی ها اضافه شده است. در نتیجه، لیست خودروهای الکتریکی موجود در سامانه به شرح زیر است:
1- پاراگراف فرستاده شده حاوی لیستی از خودروهای الکتریکی مشهور است؛ جک J7 برقی یا E50A، چانگان ایدو ۴۶۰، SINO-GOLD، هونگچی EQM5 و ونوسیا D60 برقی. 2- این دستگاهها از جمله خودروهای برقی پرفروش و با عملکرد برتری هستند. آنها با توجه به امکانات پیشرفته و فناوریهای روز دنیا طراحی شدهاند. 3- خودروهای الکتریکی قابلیت نجات محیط زیست، صرفه جویی در مصرف سوخت و حفظ منابع طبیعی را دارند. بنابراین، استفاده از خودروهای الکتریکی بهرهوری انرژی را افزایش میدهد و اثرات منفی آلودگی هوا را کاهش میدهد. 4- با افزایش آگاهی عمومی در مورد مزایای خودروهای الکتریکی و افزایش زیرساختهای لازم برای شارژ و تعمیر این خودروها در سراسر جهان، استفاده از خودروهای الکتریکی به طور گستردهتر انتظار میرود. 5- با توجه به اینکه نیاز به حمل و نقل سبک و سریع در شهرها و محیطهای شهری روز به روز بیشتر میشود، خودروهای الکتریکی به عنوان جایگزینی پایدار و موثر برای خودروهای سوختی دیده میشوند.
ثبتنام خودروهای برقی وارداتی به زودی آغاز میشود
با آغاز برنامه واردات خودروهای برقی، مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند که از هفته جاری، لیست خودروهای برقی وارداتی روی سایت سامانه خودروهای وارداتی قرار خواهد گرفت و فرایند پیش ثبت نام بزودی آغاز خواهد شد. درحال حاضر، تعدادی از خودروهای برقی وارد شده و تعداد دیگری نیز در راه به بنادر کشور هستند تا به زودی در اختیار مشتریان قرار گیرند.
دولت در حال حاضر برنامهای برای واردات خودروهای برقی دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اقداماتی را در نظر گرفته است تا این برنامه را به عمل بیاورد. با توجه به حجم بالای واردات خودروهای برقی، منتظریم که مقدار قابل توجهی از ارز برای این منظور تخصیص داده شود. رئیس بانک مرکزی هم نیز اعلام کرده که بودجه واردات خودروهای برقی جداگانه ایجاد شده است و در نزدیکی زمانی به تأمین ارز برای این نیازها پرداخته میشود.
وزیر صنعت، محمد رضا نمکزاده، درباره ارجحیت واردات خودروهای برقی اظهارات خود را داده بود و بنا بر این، در حال حاضر در حال فراهمسازی زیرساختهای لازم برای واردات آنها هستیم.
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، درباره تولید و عرضه خودروهای برقی در کشور بیان کرد که واردات خودروهای برقی تا پایان سال ۲۰۲۴ مجاز است. اما برنامههای ساخت خودروهای برقی توسط شرکتهای داخلی در حال پیگیری میباشند و انتظار میرود که از پایان سال ۲۰۲۴ به بعد محصولات داخلی نیز در کنار خودروهای وارداتی برقی به بازار عرضه شوند.
تامین یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی
در آبان ۱۴۰۲، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، اعلام کرد که از توافق با وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تأمین ارز واردات خودروهای برقی و تامین ارز مورد نیاز شهرداری تهران خبر داده است. این توافق به این معناست که یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی به دست آمده است.
قبلاً سخنگوی دولت اعلام کرده بود که دولت در زمینه حمایت از تولید خودروهای الکتریکی و همچنین واردات، طرح هایی در دست اجرا قرار داده است.
بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکتهای فعال در زمینه مونتاژ خودروهای بنزینی به سمت تولید خودروهای برقی هدایت شدهاند و همچنین خودروسازان داخلی نیز الزام شدهاند که از سال آتی حتما یک خودرو برقی در سبد تولیدات خود داشته باشند.
زمان تولید انبوه خودروهای برقی داخلی
در آبان ماه سال ۱۴۰۲، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، اعلام کرد که برنامه واردات خودروهای برقی تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت و پس از آن، محصولات برقی داخلی تجاری سازی و به بازار عرضه خواهند شد. هدف این برنامه افزایش تنوع محصولات برقی در کشور و ایجاد امکان انتخاب برای مشتریان است. به منظور ایجاد همکاری در انتقال فناوری، ابتدا با واردات خودروهای برقی شروع شده است و به همراه آن، واردکنندگان نیز از توجه به این مسئله خودداری نکردند، تا بتوانند با همکاری با کشور مبدا، به تولید مشترک بپردازند.
روند الکتریفیکاسیون خودروها در کشور از ده سال قبل شروع شده و امروزه ما تماماً خودروهای الکتریکی داخلی را داریم که باید به تولید انبوه برسند. امسال، دو شرکت اتومبیلساز بزرگ داخلی تقریباً 14 درصد و شرکتهای مونتاژی حدود 70 درصد رشد تولید داشتند. به علاوه، واردات نیز در حال افزایش است و با ورود خودروهای دستدوم، بازار به تعادل خواهد رسید.
تاکید وزیر صمت بر حمایت خودروهای برقی داخلی
در آبان ۱۴۰۲، وزیر صنعت، عباس علیآبادی، در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو به غرفه گروه صنعتی ایرانخودرو سر زد. در این بازدید، وی بر تأکید خود بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی در توسعه خودروهای برقی متمرکز شد. عباس علیآبادی بیان کرد که استراتژی اصلی وزارت صنعت، حمایت منطقی، دقیق و عالمانه از تولید داخل است. او تأکید کرد که حمایت از تولید داخلی به این معنی نیست که تجارت و واردات و صادرات به کلی کنار گذاشته شوند. بلکه وی با این موضوع مؤمن است که باید تولید داخلی را حمایت کنیم و این تا زمانی اهمیت دارد که بتوانیم این تولیدات را به خارج صادر کنیم. به عبارت دیگر، خودروهای ساخت داخل باید در تراز جهانی تولید شده و قابلیت صادرات را داشته باشند. این امر، آیندهای روشن برای تولید داخلی خودرو در نظر گرفته شده است.
ساخت داخلی باید بر اساس مزایای داخلی کشور انجام شود. هدف ما در ابتدا برطرف کردن مشکلات و ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی به واردات است. ما به دنبال اقتصادی کردن پروژه ها هستیم و اگر برنامه ها با هر یک از این اهداف تضاد داشته باشند، متوقف می شوند.
یارانه خودروهای برقی در ایران
در تاریخ آبان ماه سال ۱۴۰۲، مجید جلیلی، رئیس گروه پژوهش فناوری مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در یک نشست با عنوان "توسعه حمل و نقل خودروهای برقی در کشور، بایدها و سیاستها" حضور داشت. در این نشست، وی اظهار کرد که در کشور ما، متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است.
اگر هر خودروی برقی هر کیلومتر را با مصرف 200 وات برق طی کند، براساس تعرفه برق خانگی، هزینه سالانه آن 15 میلیون تومان خواهد بود. از این مبلغ، 4.5 میلیون تومان به عهده مصرف کننده است و بقیه بخش یارانه توسط دولت پوشش داده میشود.
همکاری ایران خودرو و دانگفنگ برای عرضه خودرو برقی
در آبان ماه ۱۴۰۲، تفاهم نامه همکاری استراتژیک بین گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت دانگ فنگ چین به امضای مدیران عامل دو شرکت رسید. در این تفاهم نامه، دو شرکت تعهد دادند تا همکاری های عمده بر روی توسعه و تولید خودروها را بهبود ببخشند. این تفاهم نامه در حضور وزیر صمت منعقد شد.
در این توافقنامه، طرح کار همکاری بین دو شرکت ایران خودرو و دانگ فنگ در زمینه تولید محصولات آینده و همکاری های فناورانه مشخص شده و به زودی به مرحله قرارداد و اجرا خواهد رسید.
در طول بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از شرکت دانگ فنگ، یک قرارداد برای تأمین خودروهای الکتریکی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در ایران، بین این شرکت و گروه صنعتی ایران خودرو به امضا رسید و در مرحله اجرا قرار گرفت. ایران خودرو قبلاً همکاری با شرکت دانگ فنگ داشته و برای تسریع در ورود خودروهای الکتریکی به بازار خودرو، به خصوص در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسیهای شهری، با این شرکت همکاری کرده است. با توجه به آمادگی شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو برای ارائه خدمات به مشتریان این برند، مشتریان احتمالاً راضی خواهند شد.
ورود خودروهای برقی از آبانماه
مهر 1402: درباره واردات خودرو به ایران، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، گفت که وضعیت این صنعت در حال بهبود است. او بیان کرد که در طی سال گذشته، تلاشهای زیادی برای افزایش تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات صورت گرفته است. از آنجا که صنعت خودروسازی در کشور مهمی است، سازمان توسعه تجارت در حال بررسی و تحلیل و مطالعه طرحهای جامع برای تقویت این صنعت در ایران است. طبق آخرین گزارش ها، تعداد خودروهای وارداتی به ایران در حال افزایش است و این نشان میدهد که اقتصاد کشور در شرایط بهتری قرار دارد. به طور کلی، تلاش برای کاهش وابستگی به واردات خودرو از یک سو و افزایش تولید داخلی از سوی دیگر، بهبود وضعیت این صنعت را نشان میدهد.
- اولین عرضه بعد از عرضه چانگان هفته قبل انجام شد. عرضه بعدی هم این هفته انجام میشود که در این مرحله تمرکز بر عرضه خودروهایی است که الآن در ایران هستند.
- هفته پیش بیش از 2000 خودروی وارداتی عرضه شد و امیدواریم این هفته نیز در همین حدود عرضه شود. اگر چه خیلی از خودروها چون رزرو دارد، افرادی که انتخاب میکنند در رزرو میمانند ظرف ماه آینده خودروهایی که ثبت سفارش و روی آب هستند، تحویل آنها داده میشود.
- در اصل خودروهایی که هفته قبل عرضه شده، فایلها امروز به دست شرکتها میرسد و برای متقاضیان پیامک میرود که برای پرداخت نصف علیالحساب اقدام کنند تا زمانی که قیمت قطعی در هفته جاری با همکاری شورای رقابت (قیمت چهار یا پنج محصول) اعلام شود. بعد از اعلام قیمت قطعی، شرکتها میتوانند حداکثر ظرف یک ماه، ضمن ارسال دعوتنامه، کل مبلغ را دریافت کنند و خودرو را تحویل دهند.
- فرآیند ثبت سفارش شرکتها از شهریور ماه در کارخانههای اصلی انجام شده و امیدواریم که تعهد داده شده مبنی بر عرضه خودرو برای 31 هزار نفری که ثبت نام کردند و در لیست هستند تا آخر آذر یا دی ماه امسال انجام شود. البته روند واردات محدود به این 30 هزارتا نیست و ادامه خواهد داشت.
- ورود اولیه خودروهای برقی نیز از آبان ماه انجام میشود و بعد از تامین تاکسیرانی برای عرضه عمومی نیز اقدام میشود.
- برنامهریزی برای واردات خودرو با شرکتها است و وزارت صمت فقط در بحث ارز تسهیلات ارائه میکند.
- از نظر وزارت صمت واردات حداقل 60 هزار خودرو تا پایان سال امکان پذیر است، اما اینکه شرکتها چقدر میتوانند با همکاری شرکتهای مادر، خودرو ثبت سفارش و وارد کنند، مسئله داخلی شرکتها است. اما برخی از شرکتها حداقل برای 35 تا 40 هزار خودرو درخواست خرید گذاشتند و در حال دریافت ارز هستند تاکنون بالغ بر 200 میلیون دلار ارز برای واردات خودرو تخصیص داده شده است.
- ارز صادرات خشکبار مانند ارز حاصل از صادرات محصولات غیر میتواند برای موارد مختلف مثل واردات خودرو و قطعات خودرو استفاده شود.
تولید خودرو برقی بومی از سال 1404
در مهر ماه 1402، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد که در آیندهای نزدیک، با همکاری شرکتهای دانش بنیان و خودروسازی، به طراحی و ساخت خودروهای بومی خواهیم پرداخت. تولید خودروهای برقی نوآوری جدیدی نیست و در ده سال گذشته، مطالعاتی در این زمینه در معاونت علمی ریاست جمهور و همچنین شرکتهای مپنا و کرمان خودرو انجام شده است. طبق تجربه ده ساله ما، برنامهای سه مرحلهای برای طراحی و ساخت این خودروها را اجرا کردهایم. در مرحله اول، باید فرهنگ استفاده از خودروهای برقی را به جامعه ارائه داد تا زیرساختهای لازم برای آن فراهم شود. همچنین، وزارت صمت تصمیم دارد همکاری با شهرداری را از طریق تاکسیرانی برای گسترش خودروهای برقی صورت دهد تا این خودروها وارد شبکه حمل و نقل شوند.
با همکاری شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای خودروسازی بنیادی برای تامین زیرساختها ایجاد شده است. در حال حاضر، 15 جایگاه با 78 شارژر برق برای خودروهای الکتریکی در دسترس قرار گرفته است. همچنین، در طول دوره زمانی تا سال 1404، متخصصان بومی به طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی خواهند پرداخت. علاوه بر این، در ماه آبان، هزار خودروی الکتریکی، از جمله تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت، به شبکه حمل و نقل متصل میشوند. در مرحله بعدی، برای دستیابی به موفقیت در این عرصه، همکاری بین وزارت صنعت، شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای صنعتی ضروری است.
در صورت ورود خودروهای برقی به بازار، اولین نیاز آنها به شارژر است؛ بنابراین لازم است شارژرهای مختلف در نقاط مختلف موجود باشند تا کاربران به راحتی بتوانند خودروهایشان را شارژ کنند. همچنین، بخش باتری و خدمات پس از فروش نیز نقشی حیاتی در رونق خودروهای برقی دارد و باید به آن توجه شود.
ورود 2000 خودرو برقی تا سال آینده
در تاریخ مهر ۱۴۰۲، سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، اعلام کرد که مجموعه وزارت کشور، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، زمینهی ورود ۲۰۰۰ دستگاه خودروی برقی را تا یکسال آینده فراهم کرده است. با توجه به تکالیف وزارت کشور و شهرداریها در حوزه قانون هوای پاک و نیز رویکرد ویژه دولت سیزدهم و مقام عالی وزارت کشور به برقی سازی حمل و نقل عمومی درون شهری، سازمان شهرداریها و دهیاریها طرح توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی به ویژه اتوبوس، ون و تاکسی را در دستور کار شهرداریهای کشور قرار دادهاست.
در مرحله اول، به دنبال امضای قرارداد اتوبوس برقی شارژی در شهر کرج، اولین سامانه اتوبوس برقی مدرن و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور همچنین کمیتههای مربوطه فنی و بازرگانی مشخصات فنی، مسائل مالی و بازرگانی این طرح را بررسی خواهند کرد. قرارداد با شرکت ایران خودرو دیزل منعقد شده است و تأمین ناوگان و زیرساخت شارژ آن نیز طی این قرارداد انجام خواهد شد.
وی امیدوار است که با ورود اتوبوس های برقی به شهر کرج، شهرداری با برنامه ریزی مناسب، ترتیبات لازم برای مسیر، توقف و شارژ این اتوبوس ها را فراهم کند. با این کار می توان از ناوگان برقی در حمل و نقل عمومی شهر کرج بهره برداری نمود.
عرضه 6 هزار خودرو برقی توسط ایران خودرو
در ماه شهریور سال ۱۴۰۲، علیمردان عظیمی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو، اعلام کرد که شرکت قصد دارد تا پایان سال، ۶۰۰۰ دستگاه خودرو برقی از شرکت دانگ فنگ چین و همچنین تعدادی خودروی هایما برقی را وارد کند. این خودروهای برقی تا پایان سال به مردم تحویل داده خواهند شد.
وی بیان کرد که خودروسازان هنوز نتوانستهاند به ساخت و توسعه جایگاههای شارژ ماشینهای برقی بپردازند. به نظر میرسد که شرکتی که خودروهای الکتریکی تولید میکند، باید خود نیز وظیفه ساخت و احداث جایگاههای شارژ را بر عهده بگیرد. این تلاش نیازمند زیرساختها، سرمایه و همکاری است. در حال حاضر به دنبال افزایش همکاری با یک شرکت چینی هستیم تا از تجربه آنها در این زمینه بهرهبرداری کنیم و بتوانیم دستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی را تولید و در جایگاههای مخصوص آنها نصب نماییم.
عرضه انبوه خودروهای برقی از سال 1403
این متن به صورت زیر بازنویسی و بهبود یافته است:
در ماه شهریور سال 1402، وزیر صنعت، معدن و تجارت، عباس علیآبادی، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که تعداد زیادی خودرو آماده تحویل به مردم است. وزیر گفت که وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط را برای خریداران بهبود میبخشد و از این رو مردم نباید نگران باشند. علاوه بر این، او برخی نکات مهم زیر را هم بیان کرد:
- خودروهای برقی از سال 1403 به صورت انبوه تولید و عرضه میشوند.
- اختلافنظرها بین سازمان استاندارد، محیط زیست و خودروسازان در مقررات و ضوابط بوده است که با دستور رئیس جمهور در حال گذر از این مشکل هستیم. مردم نگران نباشند؛ زیرا خودروها تولید شدهاند و امسال رکورد تولید خودرو را خواهیم زد.
- در تحویل خودروها به مشتریان این موانع را بر میداریم و کسانی که به حساب خودروسازان یا سازمان حمایت پول واریز کردند خودروی خود را تحویل خواهند گرفت و روندها دنبال میشود و شرکتها و خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند.
- خودروهای مونتاژی هم تولید شده که بهزودی اطلاعات آن ها نیز اعلام میشود.
- آییننامه واردات خودروهای کارکرده تنظیم و تدوین شد و به دولت ارسال شده است، گفت: در جلسه هیئت دولت مطرح و تصویب خواهد شد که در این بخش تسریع خواهیم داشت.
- روال کاری واردات خودروهای نو انجام میشود و تعداد زیادی خودرو وارد شده است. یک نمایشگاهی برپا میشود و مردم میتوانند خودروها را ببینند.
- مسیر ساخت اتوبوسهای برقی به صورت انبوه آغاز شده است. احتمالاً مردم تا آخر امسال تعداد قابل توجهی اتوبوس برقی در شهر مشاهده خواهند کرد و از این اتوبوسهای برقی استفاده میشود.
- ساخت موتورسیکلت برقی بهصورت تجاری آغاز شده و در زمینه تولید خودروی برقی نیز دو شرکت جلوتر از بقیه هستند. البته در ساخت موتورسیکلت به صورت تجاری بعضی ازشرکتها کار را شروع کردهاند.
- واردات خودروهای برقی که قابلیتهای فوقالعادهای دارند، نیز در اولویت وزارت صمت خواهند بود.
سفارش خودروهای برقی آغاز شد
در ماه مرداد سال 1402، منوچهر منطقی، معاون حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، به نمایشگاه بینالمللی قطعات حملونقل سفر کرد. در این بازدید، او به بررسی انواع قطعات حملونقل مختلف پرداخت و برای بهتر شدن وضعیت حملونقل در کشور اقدامات لازم را توصیه کرد.
- ثبت سفارش خودروهای برقی شروع شده است.
- سه مسیر برای واردات خودرو وجود دارد؛ یکی خودروهای برقی که آن را تشریح خواهند کرد. مسیر دیگر، خودروهای جدید است که تعدادی ثبت سفارش انجام شده و مسیر دیگر هم خودروهای کارکرده است. احتمالا مسیر واردات خودروهای نو و کارکرده یکی خواهد شد.
- خودرو برقی کارکرده وارد نمیشود؛ زیرا فناوریهای جدید بهسرعت تغییر میکنند و اگر کارکرده برقی بیاوریم، عملا برای دو، سه نسل قبل خواهد بود.
رونمایی از خودروهای پاک در هیئت دولت
در تاریخ مرداد ۱۴۰۲، در حاشیه جلسه ۲۵ مردادماه هیات دولت، چندین خودروی هیبریدی و برقی معرفی شدند. بر این اساس، تصمیم گرفته شد تا برخی از این خودروهای برقی به عنوان تاکسی های شهری مورد استفاده قرار گیرند.

سخنگوی دولت اعلام کرد که یکی از مواردی که در جلسه بررسی شد، تنظیم و تصویب آئیننامهای باعمر کمتر از ۵ سال برای واردات خودروهای حمل و نقل عمومی است. او امیدوار است با همکاری وزارت صمت و وزارت راه، همچناناعتباردهی صورت پذیرد و بتوانیم این خودروها را وارد کشور کنیم. علاوه بر این، طرح تنظیم آئیننامه برای خودروهای سواری نیز در حال بررسی است. برای اطلاعات بیشتر درباره خودروهای معرفی شده برای اعضای هیأت دولت، مقالات زیر را مطالعه کنید.
قرارداد تامین 1000 دستگاه خودرو برقی
در مرداد ۱۴۰۲، اعضای شورای شهر و شهردار تهران بازدیدی از خودروهای برقی ویژه تاکسیرانی داشتند. شهردار تهران، علیرضا زاکانی، اعلام کرد که درخواست اصلی آنها تامین ۵۰ هزار دستگاه خودرو برای تاکسیهای برقی بوده است. آنها با معاون وزیر نفت درباره این موضوع جلسه داشتهاند و جدول تأمین مالی را آماده کردهاند. این موضوع مورد تأکید و بررسی قرار گرفته است و ما قصد داریم نظر خودروسازان و رانندگان تاکسی را در انتخاب خودروها مدنظر قرار دهیم. ما به تولید، قیمت و جذابیت خودروها برای رانندگان تاکسی توجه ویژهای خواهیم داشت. هدف ما تأمین خودروهای برقی است و در این خودروها آرامش و راحتی وجود دارد و همچنین، استفاده از آنها منجر به صرفهجویی در انرژی و کاهش آلایندگی خواهد شد. به همین دلیل، ما به سمت برقیسازی حرکت میکنیم و امروز قراردادی برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه خودرو با همین هدف منعقد شده است.
ما به دنبال هماهنگ کردن زیرساختها هستیم تا خودروهای تاکسیها را نوسازی کنیم. در حال حاضر 72 هزار تاکسی در شهر وجود دارد و اکثر آنها به دلیل عمر مفید منقضی شده، نیازمند تجدید نظر و نوسازی هستند. وزیر صنعت، معدن و تجارت اهمیت ویژهای به این موضوع میدهد و هفتهای چند جلسه برگزار میکند. درنهایت تصمیم گرفته شد تا خودروها به رانندگان منتقل شوند و امروز پنج خودرو و هفته گذشته دو خودرو معرفی شد که بتوانیم با ویژگیها، قیمت، و تجهیزات آنها آشنا شویم و خدمات لازم را ارائه دهیم. البته باید تأکید کنم که از تولید داخل استفاده کنیم و کارخانجات داخلی نقش حیاتی در ارائه خودروها دارند. در حال حاضر خودروها وارد شده و برخی از آنها بومی شده اند. اما مهمترین مسئله این است که بر استفاده از خودروهای داخلی تأکید کنیم و خدمات لازم را ارائه کنیم. همچنین شرایط و تسهیلات مربوط به این صنعت مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند و با وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، نفت و وزارت کشور جلساتی برگزار شده تا تسهیلات ویژهای در نظر گرفته شود و امیدواریم از این توان استفاده کنیم.
زیرساخت برقی شدن خودروها تا پایان سال
در ماه مرداد سال ۱۴۰۲، عباس علیآبادی، وزیر صمت، درباره بازار خودرو اظهار کرد که انتظارات مردم درباره آن برای شان حقی است. اما باید توجه داشت که تمامی مشکلات مربوط به خودروها به تنهایی به عهده خودروساز نیستند. به منظور تسهیل و توسعه خودروهای الکتریکی در شهر تهران، زیرساختهای لازم با ایجاد ایستگاههای شارژ تا انتهای سال جاری فراهم خواهد شد. ۷۲ ایستگاه شارژ سریع برای خودروها در تهران در طول هفته دولت راهاندازی میشوند و امکان طی کردن مسافت روزانه تا ۵۰۰ کیلومتر برای خودروها را فراهم میکنند. این اقدام نه تنها دارای صرفه اقتصادی است بلکه به شدت مفید واقع خواهد شد.
فرصت ورود خودروهای برقی به بازار ایران، یک فرصت بهشمار میرود، که باید به آن توجه کرده و از آن بهرهبرداری نمود. یکی از مزایای خودروهای برقی، قابلیت شارژ از طریق پریز پنج آمپر است، که در مناطق شهری و روستایی، به راحتی میتوان از آن استفاده کرد. بنابراین، مشکل تامین برق برای شارژ خودروهای برقی وجود ندارد. ضرورت توجه به زیرساختها، جهت حمایت از تولید خودروهای برقی است. شرکتهایی که به صادرات وابسته هستند، در حال حاضر بدون نگرانی از مشکل ارز خود استفاده میکنند. در نتیجه، دولت نیز باید طرحی را اجراء نماید که تولید در این حوزه را آسانتر کند. تجارت، به عنوان یک راهکار در توازن بین تولید و مصرف، اهمیت دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت با راهبرد صادرات و واردات، تناسبی مناسب در بازار را بهدنبال دارد. در کل هر شرکتی که محصولی صادراتی دارد، درامد آن به صورت ارز صادرات به شرکت پرداخت میشود. این موضوع باعث میشود شرکتهای صادرکننده بدون نگرانی از مشکل ارز، بتوانند به ثروت خود دست یابند. این طرح در آینده توسط دولت اجرا خواهد شد.
قرارداد خرید شارژر اتوبوس برقی در تهران
در تاریخ 9 مرداد 1402، نشستی مشترک بین مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران برگزار شد به منظور بررسی مشکلات حمل و نقل در پایتخت. در این نشست که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، شهردار تهران بزرگ، رئیس شورای شهر تهران و دیگر مدیران مربوط به حوزه حمل و نقل دستگاه های دولتی برگزار شد، قراردادی بین سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران و شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) برای خرید 73 شارژر AC و DC برای اتوبوس های برقی امضا شد. همچنین، قراردادی برای احداث 15 ایستگاه شارژ برای خودروها و موتورسیکلت های برقی در 15 نقطه مختلف تهران نیز امضا شد.
طبق این قرارداد، شرکت مکو متعهد است که در 15 نقطه مشخص شده در تهران، 73 دستگاه شارژر خودرو برقی را نصب و راهاندازی کند. از این تعداد، 23 دستگاه شارژر سریع DC و 50 دستگاه شارژر AC است که در هفته دولت به عموم مردم در دسترس خواهند بود.

قرارداد توسعه زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در کلانشهر تهران پیش بینی میکند که در فاز اول، یک سری اقدامات برای توسعه زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در تهران انجام شود. این قرارداد در فازهای دوم و سوم، که قرار است در آینده اجرا شود، تعداد ۵۰۰۰ دستگاه شارژر خودرو برقی تولید شده توسط شرکت مکو در تهران نصب میشود.
داخلی سازی خودروهای برقی و هیبریدی
صنعت خودروسازی جهان همواره در حال برقی شدن است ولی برای اجرای این ایده در کشورمان نیازمندیهایی وجود دارد. اخیراً وزیر صمت، عباس علیآبادی، اعلام کرده که با همکاری شهرداری تهران و وزارتخانههای کشور، نفت و نیرو، طرحی برای حضور ۲۰۰ هزار موتورسیکلت و ۵۰ هزار خودرو برقی در شهر تهران تا پایان سال در دست بررسی قرار دارد.
با لغو ممنوعیت واردات خودرو در سال گذشته، شرکتها به واردات خودروهای هیبریدی و برقی نیز پرداختند. بهطور مخصوص، تأمین زیرساختهای لازم برای ایستگاههای شارژ باتری مورد نیاز است. به تازگی، گروه صنعتی ایران خودرو به واردات دو مدل خودرو با مصرف کم بنزین و هیبریدی پرداخت که در نوع بنزینی آن، در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۲ لیتر بنزین مصرف میشود و در نوع هیبریدی آن، ۴.۳ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر استفاده میشود.

علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، اعلام کرد که به منظور مقابله با مسائلی همچون آلودگی هوا و مصرف سوخت، این گروه در حال تلاش است تا خودروهای هیبریدی را در حمل و نقل عمومی به کار ببرد. در گام بعدی، این ایده نیز به صورت تولید داخلی بهبود و عملیاتی خواهد شد.
شرکت ایران خودرو اولین شرکتی است که دارای ساختار برقی داخلی در خودروها است. به دلیل هزینه های بالا در تولید خودروهای برقی نسبت به خودروهای احتراقی، انتظار می رود که وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این شرکت حمایت کنند. همچنین، یکی از سایت های ایران خودرو به تولید خودروهای برقی و هیبریدی اختصاص خواهد یافت. به زودی ایران خودرو اولین قدم برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی را خواهد برداشت و به نظر می رسد در کمتر از دو سال آینده، ما قادر خواهیم بود به فروش، تولید و شماره گذاری خودروهای برقی بپردازیم.
حمل و نقل عمومی با خودروهای برقی در 1402
در تیر ماه سال ۱۴۰۲، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد که خودروهای برقی به زودی وارد حمل و نقل عمومی در کشور خواهند شد. در ابتدا، واردات نمونههای اولیه انجام خواهد شد و در طیان مدت، به طراحی و ساخت داخلی خواهیم پرداخت. این اقدام، نیازمند یک برنامه راهبردی و مطالعه کامل است که خوشبختانه در پنج سال گذشته توسط معاونت علمی و فناوری آغاز شده است. همه نهادهای مرتبط، از جمله وزارت نیرو، وزارت ارتباطات، دانشگاهها، قطعهسازان و صنایع، در جلساتی که در این خصوص برگزار شده است، شرکت کرده و در نهایت، به یک خلاصه و نقشه راه ابتدایی دست یافتند.
کشورهای پیشرفته در حال استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای معمولی هستند. در حال حاضر، در کشور ما برای خودروهای عمومی نیز نقشه راهی تهیه شده است. شهرداری تهران هم به عنوان داوطلب در این زمینه عمل کرده و برای تهیه هوای پاک، در حال بررسی و برنامهریزی برای ایستگاههایی است که برای خودروهای برقی مناسب باشد و در حال حاضر در حال ورود به مرحله اجرایی است.
گفته شده است که شکلگیری صنعت خودروهای برقی نیازمند حمایتهای اولیه است. خوشبختانه، ماده اولیه باتری در حجم قابلقبولی کشف شده است و این امکان وجود دارد که شرکتهای بینالمللی برای سرمایهگذاری در این حوزه به ایران مراجعه کنند. استراتژی اصلی ما در زمینه خودروهای برقی، مشارکتهای بینالمللی در زمینه محصول و باتری است. هماکنون دو شرکت خصوصی و دو شرکت بزرگ در حال مذاکره هستند و اگرچه هنوز در مرحله گفتگو هستند، اما به زودی ممکن است قراردادهای اجرایی امضا شوند. در ایران سه تولیدکننده اتوبوس داخلی با یک شریک خارجی و یک شریک صنعتی دانشگاهی همکاری میکنند و در حوزه تاکسی نیز وارد شدهایم، اما به دلیل برنامهریزی کوتاهمدت و ختم سال 1402، انتظار میرود نمونههای اولیه وارداتی موجود باشند و در بلندمدت، به طراحی و ساخت محصول خود میپردازیم.
به نظر میرسد که در طی دو سال آینده، مسائلی شبیه به وضعیت فعلی در پیش نخواهیم داشت. در واقع، به دلیل افزایش تیراژ تولید داخلی، بازار خودرو اشباع میشود. این موضوع باعث میشود خودروسازان محصولات خود را به صورت نقدی یا به اقساط بیشتر عرضه کنند. اما وقتی خودروهای برقی به صورت گسترده استفاده شوند، این مسائل و مشکلات را دیگر تجربه نخواهیم کرد. همچنین، در نتیجه واردات تعادلی میان نیازها و تولیدات داخلی به وجود خواهد آمد و انحصار به پایان خواهد رسید.
حمل و نقل تهران برقی میشود
در ماه تیر سال 1402، مراسم دومین نشست برقی برای بهبود و توسعه حمل و نقل شهری در تهران برگزار شد. در این جلسه، عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و علیرضا زاکانی، شهردار تهران حضور داشتند. هدف از این نشست، بهبود و تحسین سیستم حمل و نقل عمومی در شهر تهران بود.
در جلسه حاضر، آقای علیآبادی اعلام کردند که حملونقل برقی، به عنوان یک از اولویتهای اصلی وزارت صمت در دوره جدید خواهد بود. در واقع، از ابتدای روزهای کاری وزارتخانه، اقداماتی به عمل آمدهاست تا یک برنامه جامع و دقیق برای طرح حملونقل برقی تدوین و اجرا گردد. در این راستا، شهر تهران بهعنوان شهر پایلوت برای این طرح انتخاب شدهاست. با همکاری شهرداری تهران و وزارتخانههای کشور، نفت و نیرو، برنامهریزی انجام خواهد شد تا تا پایان سال، 200 هزار موتور و 50 هزار خودروی برقی در شهر تهران عرضه شوند. برقیسازی خودرو، جذابیت سرمایهگذاری برای شرکتها را دارد. همچنین، طبق توافقاتی که در این جلسه صورت گرفت، قرار است که در سراسر تهران 5 هزار ایستگاه شارژ سریع و کند برای خودروهای برقی نصب و راهاندازی شود. همچنین، در مرحله اول، با همکاری شهرداری تهران، 50 هزار تاکسی تهران برقیسازی خواهند شد.
یکی از پیشنهادهای اصلی این طرح، ارائه کارت نیرو به رانندگان خودروهای برقی به جای کارت سوخت از سوی وزارت نفت است. براساس اطلاعات در دسترس، در جلسهای که بین 4 وزارتخانه صمت، نفت، نیرو و کشور با شهرداری تهران برگزار میشود، اجرای طرح برقی سازی شهر تهران آغاز خواهد شد.
آقای علیآبادی تاکید میکنند که ایجاد مشوقها و تعرفههای ویژه میتواند برای جذب خودروسازان و افراد به واردات خودروهای برقی مؤثر باشد. طبق این مقاله، با اعمال تعرفههای ویژه، خودروسازان میتوانند هم اکنون به سمت واردات خودروهای برقی حرکت کنند و در آینده با حمایت وزارت صنعت و سازمانهای مربوطه، به سمت تولید خودروهای برقی پیشرفت کنند. در این راستا، ایجاد زیرساختهای برقی مناسب برای حملونقل در شهر تهران یک هدف مهم است که تا حد امکان سعی خواهد شد به آن دست یافته شود. تولید خودروهای برقی همچنان یکی از اولویتهای اصلی برای توسعه کشور است و با همکاری خودروسازان و با استفاده از حمایتهای وزارت صنعت، میتوان گامهای مهمی برداشت تا به روزمرگی در این زمینه دست یافته شود. به همین دلیل، معاونت حملونقل وزارت صنعت و معدن طرحی را راهاندازی کرده است تا خودروسازان را به عضویت در این طرح دعوت کند و همکاریهای لازم را برای اجرای طرح حملونقل برقی فراهم کند.
در جلسهای شهردار تهران اعلام کرد که همکاری بین شهرداری تهران و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت خواهد گرفت تا بتوانیم شهر تهران را الکتریکی کنیم. از طریق اجرای طرح نوسازی 50 هزار تاکسی الکتریکی و 200 هزار موتور برقی، شهروندان تهران بهرهبرداری از مزایای محیط زیستی و رفاهی بیشتری خواهند داشت و شهرداری تهران نیز سود بیشتری کسب خواهد کرد. علاوه بر این، شهرداری تهران پیشنهاد استقرار ایستگاههای شارژ سریع و کند برای خودروهای الکتریکی را دارد و این طرح به زودی به صورت قطعی اجرا خواهد شد. توصیه اولیه این است که فرایند الکتریکی کردن شهر تهران با تمرکز بر بازار و مرکز شهر آغاز شود و مناطق مختلف نیز به تدریج پوشش داده شوند. در خصوص واردات موتورسیکلتهای الکتریکی، شهرداری آمادگی دارد تا با استفاده از منابع مالی موجود، حمایتی به ارزش 150 هزار موتور برقی ارائه کند و بالاخره 10 درصد از موتورهای فعلی شهر تهران به نسخه الکتریکی و بهینه تبدیل شوند.
امضای قرارداد تولید موتور هیبرید با چین
به اعتقاد کارشناسان، با استفاده از دانش و توان متخصصان داخلی، می توان با هزینه کمتر و با بهره گیری از ظرفیت ها و خطوط تولید موجود در داخل، به تولید خودروهای هیبریدی دست یافت.
مدیرعامل شرکت سایپا، محمدعلی تیموری، اعلام کرده است که قرارداد تولید موتورهای هیبریدی با یکی از شرکت های برتر چینی به امضاء رسیده است. در نتیجه، خودروی آریا که در حال حاضر به بازار عرضه می شود، در سال آینده به موتور هیبریدی الکتریکی مجهز خواهد شد. انتظار می رود مصرف سوخت این خودرو به میزان 1.4 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر پیمایش کاهش یابد.
کانون طراحی خودروهای برقی در ایران
در اردیبهشت ۱۴۰۲، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، در مراسم بازدید معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از جتکو، اعلام کرد که جتکو به عنوان کانون اصلی در طراحی محصولات برقی مورد توجه قرار گرفته است و قادر است سایر مجموعهها را راهبری کند. همچنین، این مجموعه میتواند در پارکهای علمی و فناوری به عنوان مرکز اصلی عمل کند. منطقی با بیان اینکه آینده صنعت خودرو بر پایه محصولات برقی و خودروهای متصل است، اظهار داشت که تولید محصولات برقی میتواند راهی مناسب و بهبود آمیز برای کشور باشد.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دیدگاههای مثبتی نسبت به صنعت خودروسازی و تولید خودروهای برقی دارد. باید به دنبال راههایی برای تبدیل این دیدگاهها به عملیات موثرتر باشیم. پارک علمی و فناوری صنعت خودرو با مشارکت تمام خودروسازان کشور دو طرح برای توسعه خودروهای برقی راهاندازی کرده است؛ ایجاد یک شهرک ویژه برای توسعه زیرساختهای الکترونیکی با مشارکت تمام خودروسازان داخلی و حتی برخی از تولیدکنندگان مونتاژ کننده خودروها که آمادگی برای مستقر شدن در این شهرک را دارند. با توجه به اینکه این مجموعهها نیازمند برخی از زیرساختهای مشترک هستند، ایجاد تحولی جدی در الکتریفیکاسیون و ماژولهایی از خودروهای فعلی که هنوز به طور کامل خودکفا نشدهاند، ضروری است.
به گفته وی، در حال حاضر طرح دوم، که با رهنمودهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اجرا است، در حال ارتقا و بهبود پارکهای علمی و فناوری موجود است. هدف از این طرح گردآوری و اتصال این پارکها به منظور بهرهبرداری بهینه از ظرفیتهای علمی و فناورانه موجود در کشور است. با این اتصال مجموعهای یکپارچه ایجاد می شود که می تواند در مراحل ایدهپردازی، نمونهسازی و تجاری سازی ایدهها نقش موثری داشته باشد. همچنین، جتکو میتواند در فرآیند صنعتی سازی تحقیقات و نوآوریهای انجام شده در این پارکها نقش مهمی داشته باشد.
علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، بر تبدیل شرکت جتکو به مرکز اصلی توسعه خودروهای برقی در کشور و لزوم جذب جوانان متخصص در مجموعه دانشبنیان جتکو تاکید کرد و گفت ایران خودرو و صنعت خودرو کشور از نظر فنی تواناییهای بسیاری دارند و جتکو بهعنوان بخشی از پارک علم و فناوری میتواند به دستاوردهای چشمگیری در خودروسازی کشور دست یابد. راه حل مشکلات کشور ،تمرکز بر مسایل علمی است که امروز با مشکلات فراوانی دستوپنجه نرم میکند. در این راستا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حساسیت بالا در رفع موانع در زمینه توسعه صنعت خودرو فعالیت میکند و با دیدگاه صحیحی که برای آینده صنعت خودرو وجود دارد، امیدی را به مجموعه جتکو و ایران خودرو میدهد.
وی اظهار کرد که برای تقویت صنعت خودرو و با دیدگاهی ملی در ایران، قرار است یک تفاهم نامه بین ایران خودرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین و امضا شود. امضای این تفاهم نامه می تواند گام های مهمی در توسعه صنعت خودروی کشور به معنای واقعی ایجاد کند و به امید زیادی در صنعت خودرو، به ویژه در مجموعه ایران خودرو و جتکو، منجر شود.
محمد قاسمی، مدیرعامل شرکت جتکو، اعلام کرد که توسعه فناوری و شبکه فناوری در گروه صنعتی ایران خودرو از محورهای اصلی فعالیت های این شرکت است. جتکو در سه حوزه تخصصی برق، الکترونیک و کنترل، خودروهای برقی و هوشمندسازی و حوزه محاسبات مهندسی و پلتفرم مکانیکی خودرو فعالیت می کند و پروژه های متعددی را در این حوزه ها انجام می دهد. تاکنون حدود 53 پروژه دانش بنیان و فناورانه در جتکو انجام شده است و تعداد زیادی پروژه هم در حال آغاز و شکل گیری است. بر اساس آمارهای اعلام شده، 55 درصد پروژه های جدید جتکو در حوزه های برق، الکترونیک و کنترل قرار دارند و حدود 30 درصد آنها با خودروهای برقی و هوشمند مرتبط است. علاوه بر این، 15 درصد از پروژه ها مربوط به حوزه های CAE، مکانیک و مواد هستند. 65 درصد پروژه های جتکو پروژه های کلان و راهبردی هستند و حدود 15 درصد آنها خدمات طراحی و توسعه و پروژه های ریز و درشتی برای واحدهای مختلف گروه صنعتی ایران خودرو را در بر می گیرند. در نهایت، 15 درصد منابع جتکو در حوزه تجهیزات تست و اتوماسیون، برای ساخت تجهیزات و دستگاه های خطوط ایران خودرو استفاده می شود.
شرکت جتکو، با تمرکز بر خودکفایی در حوزه برق و الکترونیک و پیشرفت علم و فناوری در این زمینه، پروژه های متعددی را به خود اختصاص داده است. یکی از مهمترین فعالیت های این شرکت، توسعه و تولید خودروهای برقی است. این پروژه، با آغاز تولید خودروی تارای برقی، به عنوان یک پروژه راهبردی و حیاتی محسوب می شود. پروژه خودروی برقی جتکو، تحت حمایت و پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته و به عنوان یک پروژه کلان مصوب شورای امنیت ملی به شمار می رود. همچنین، شرکت ایران خودرو نیز از این پروژه حمایت می کند.
مدیرعامل شرکت جتکو درباره خودروی برقی تارا صحبت کرده است که در سال گذشته نمونه نیمه صنعتی آن را تحویل دادند و پس از انجام تستهای لازم، پروژه در ایران خودرو خاتمه یافت. او اشاره کرده است که این خودرو از نظر کیفیت و ایمنی بسیار توجهبرانگیز است و تمام قیود طراحی یک محصول در این خودرو لحاظ شده است. همچنین آن خودرو به لحاظ ظاهر و قدرت موتور و ویژگیهای دیگری که برای یک خودروی برقی مورد انتظار است، منظور و قابل توجه است و یک مسیر و راهنمایی روشن در حوزه خودروهای برقی در ایران خودرو ایجاد کرده است.
دستور رئیس جمهور برای توسعه و رونمایی خودروهای برقی
در روز ۱۱ اردیبهشت ماه جاری، نخستوزیر به منظور برگزاری روز کارگر به مپنا سفر کرد و پس از سخنرانیاش در میان کارگران، نمایشگاه دستاوردهای این شرکت را بازدید کرد.
خودروهای الکتریکی تولید شده توسط شرکت گروه مپنا، از جمله اتوبوس برقی زیما، جک E-js1، جک j4، سراتو هیبرید و اسکای ول ET5 و پیکاپ برقی، ناظران زیادی را به خود جلب کردهاند. مدیرعامل مپنا توضیح میدهد که هر 100 کیلومتر پیمایش، این خودروها به 15 کیلووات برق نیاز دارند. در صورت تصمیم بر تأمین این انرژی از طریق خورشید، هزینه جهانی و آزاد برق در حدود 7 سنت است، یعنی تقریباً 1 دلار و 5 سنت.
علی آبادی، مدیرعامل مپنا، به سوال رئیس جمهور درباره عدم توسعه این خودروها پاسخ داد و گفت که آنها قادر به استانداردسازی در تهران نیستند. این مسئله حتی با تعامل و تبیین در مورد استانداردها به دست آمده است. در حال حاضر، این خودرو موفق به استانداردسازی در اروپا و چین شده است، اما هنوز نتوانسته در ایران استانداردسازی را انجام دهد.
رئیس جمهور در این باره بیان کرد که ضرورت استانداردسازی در برنامه ریزی ها و پروژه ها وجود دارد. بهتر است برای استناد به شاخص ها، از الگوها و نمونه های جهانی استفاده کنیم. برای انجام این کار، لازم است تحقیقاتی صورت بگیرد تا بتوانیم آشنایی خود را با روش های تولید و شاخص های مورد استفاده در دیگر کشورها به روز کنیم. تاخیر 5 ساله و ناتوانی در اجرای پروژه ها موجب محدود کردن پیشرفت کشور می شود و قابل مواجهه و توجیه نیست.
بعد از بازدید رئیس جمهور از مپنا، رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که اولین خودروی برقی تولید داخلی با نشان استاندارد تا پایان اردیبهشت رونمایی خواهد شد. علاوه بر دو شرکت خودروساز بزرگ، دو شرکت خصوصی نیز از قصد خود برای تولید خودروی برقی خبر داده بودند. بخش خصوصی نیز در صدد تولید این خودروها برای پاسخ به نیازهای کشور و آینده بازار است. خودروهای ET5 و J4 از کرمان موتور و خودروی M5 از آیتو موتور نمونههایی از تلاشهای بخش خصوصی برای تولید خودروهای برقی هستند.
با توجه به سرعت و چابکی هر دو شرکت خودروساز، انتظار میرود اخبار و اطلاعات بیشتری درباره تولید و زمان عرضه این خودروها منتشر شود. اگرچه زمان معرفی این خودروها در سال ۱۴۰۲ اعلام شده بود، اما به نظر میرسد دلیلی که باعث عدم انتشار اخبار جدید شده، استانداردها است؛ به عبارت دیگر، به دلایل تحریمهای بینالمللی و محدودیتهای داخلی مواجه شدهاند.
نخستین خودرو برقی در اردیبهشت رونمایی میشود
در تاریخ اردیبهشت 1402، خوشبختانه، رئیس سازمان ملی استاندارد، آقای مهدی اسلام پناه، در یک توییت پربار، اعلام کرد که خودروی برقی اولیه به زودی به بازار عرضه خواهد شد. این اعلامیه مهم آرزوهای ما برای بهرهبرداری از خودروهای مستدام و فاقد آلودگی را به واقعیت تبدیل میکند.
پس از دستور جلالتمجلل رئیس جمهور در خصوص تشویق به رشد تولید با کیفیت، تولید اولین خودروی الکتریکی داخلی با تلاش فراوان متخصصان و صنعتگران داخلی به منظور بهبود عملکرد فنی، تائید برخورداری از استانداردهای ملی را تا پایان ماه اردیبهشت امسال دریافت خواهد کرد و به عموم مردم معرفی خواهد شد.
عرضه 50 دستگاه خودرو برقی در اردیبهشت آینده
بهمن 1401: روحاله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در جلسه روز ۱۶ بهمن کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد که نماینده شرکت ایرانخودرو اعتقاد داشته که دانش و فناوری تولید خودروهای برقی در کشور وجود دارد و اقدامات مهمی در این زمینه با همکاری مپنا انجام شده است. بر اساس گزارشهای ارائه شده، نزدیک به ۵۰ دستگاه خودروی برقی در اردیبهشت ماه سال آینده عرضه خواهد شد. در حال حاضر، شرکت ایرانخودرو مدل برقی تارا را تولید کرده و زیرساختهای مورد نیاز برای این خودروها در جزیره کیش آماده شده است.
به نظر میرسد که متولیان صنعت خودروی الکتریکی معتقدند که برای استفاده موثر از این خودروها، در ابتدا باید حمل و نقل عمومی الکتریکی برقرار شود و آنها نیز از حاکمیت و حمایت دولتی بهرهبرده شوند. یکی از مهمترین چالشها در تولید خودروهای الکتریکی شارژ باتری است. قیمت نهایی خودروهای الکتریکی نسبت به مدلهای سنتی حدود ۲-۳ برابر است. همچنین، زیرساختهای موردنیاز برای استفاده از این خودروها همچون ایستگاههای شارژ در بسیاری از مناطق هنوز فراهم نیستند. با این وجود، کشور باید با برطرف کردن این مشکلات به سمت تولید و استفاده از خودروهای الکتریکی پیش برود.
کمیته مشترک ایران خودرو و مپنا تشکیل شد
بهمن ۱۴۰۱: در یک نشست بین مهدی خطیبی، مدیرعامل ایرانخودرو، و مدیرعامل مپنا، اعلام شد که کمیته مشترک ایرانخودرو و مپنا تشکیل شده است. این کمیته در زمینه خودروهای برقی، از جمله مدل تارا، فعالیت خواهد کرد.
بهبود بخش و بازنویسی: به طور عمومی، ماکزیمم توجه به خودروهای برقی در جامعه در حال افزایش است. در زمان مشخصی گروه صنعتی ایران خودرو توسط گروه جتکو که زیرمجموعۀ شرکت تام است، به تولید خودروهای برقی پرداخته است. تا به امروز، دو خودروی تارای برقی تولید گردیده است.
ایران خودرو در حال حاضر در حال بازیابی است و قادر به طراحی و تولید خودروهای الکتریکی است. این موفقیت ها به واسطه تلاش های همه جانبه ای که در واحد های مختلف این شرکت انجام شده است و برای این کار از استعدادهای جوان کشور بهره گرفته می شود.
آقای خطیبی درباره راهاندازی آزمایشی شبکه بهرهبرداری از خودروهای برقی در جزیره کیش توضیح داده است. او اظهار داشته که با اجرای این طرح و بررسی ابعاد مختلف آن، میتوان به سرعت در مسیر توسعه زیرساختها و شبکههای مربوط در سراسر کشور گام برداشت.
ایرانخودرو تعهد خود را به حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی ناشی از موتورهای احتراقی اعلام کرده است. توسعه خودروهای برقی و حمایت لازم به منظور اندازهگیری توانایی در این حوزه را ارائه کرده است. برای شناخت طرحهای مرتبط با توسعه خودروهای الکتریکی ، حمایت مستقیم و سرمایهگذاری دولت لازم است.
در یک نشست، کیانوش پورمجیب، مدیر عامل غیرعامل شرکت ایرانخودرو، بیان کرده است که با بهرهگیری از مهارتهای شرکت مپنا، میتوان اقتصاد خودروهای الکتریکی را در ایران توسعه داد. در حضور آقای خطیبی از سال گذشته، فعالیتهای ارتقا برقیسازی در سرعت بالایی صورت گرفته و تقریبا دو ماه پیش، خودروی تمامی برقی تارای با همکاری شرکت جتکو، معرفی شد. خودروی ری با تکنولوژی شاحنات الکتریکی گروه صنعتی ایرانخودرو روانه بازار خواهد شد.
شرکت ایپکو به دلیل توانایی برتر در زمینه خودروهای هیبریدی، با شرکت مپنا همکاری میکند. ایپکو ، علاوه بر تامین قطعات ECU و EMS خودروها به گروه صنعتی ایران خودرو، نیز در زمینه توسعه و پیشرفت خودرو های برقی فعالیت های قابل توجهی دارد. در زمینه موتورهای دیزل نیز، شرکت ایران خودرو پیشرفت های قدرتمندی داشته است. از جمله، تولید اتوبوسهای برقی که با استقبال خوبی روبرو شد و هم اکنون در حال توسعه این محصول برای تولید گسترده میباشد. ایجاد همکاری با شرکت مپنا نیز در این زمینه میتواند مورد توجه قرار بگیرد. همچنین، در زمینه مسائل اقتصادی، پروژه تولید اتوبوس برقی نیازمند حمایت مالی از سوی سازمان ها و نهاد های مختلف است، به عنوان مثال، شهرداری و وزارت کشور. این اقدامات میتوانند راهی برای تخصیص یارانه های مشابه دیگر کشورها در زمینه ترویج و توسعه خودروهای برقی باشند.
به گفته عادل پیرمحمدی، معاون توسعه محصول، کیفیت و پروژه های ایرانخودرو، پروژه خودروهای هیبرید در طی ۱۵ تا ۱۸ ماه آینده به مرحله تولید انبوه وارد خواهد شد. این پروژه هدف کاهش مصرف سوخت را به ۴.۲ لیتر در تناژهای مختلف میسر خواهد ساخت. همچنین، یک پروژه برای تولید خودروهای برقی نیز در صنعت خودروسازی ایران مطرح شده است. درصورتی که دولت، مانند سایر کشورها، برای خریداران این محصولات یارانه ای را در نظر بگیرد.
کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام ایرانخودرو، در نشست حاضر از فرآیند برقیسازی تارا به عنوان خودروی ملی صحبت کرد و افزود که این فرآیند برای اولین بار در تاریخ انجام شده است. او با اعتماد به توان جوانان نخبه و با استفاده از قدرت طراحی و فرآیند تولید محصول خودروی برقی، به این نتیجه دست یافتند.
حسن محمدقاسمی، مدیرعامل شرکت جتکو، اعلام کرد که در زمینه قطعات مختلف برای خودروهای برقی، ایران خودرو توانایی صنعتی سازی و تولید را دارد. این شرکت در توسعه ماژولها و داخلیسازی فناوریها از دانش خود استفاده کرده و در تولید خودروهایی مانند تارای برقی با بیش از ۱۵ شرکت مشارکت کرده است. این قطعات شامل پاورترین، موتور، شارژر، درایور، مدیریت باتری و مدیریت حرارت است.
تولید خودروهای برقی و هیبریدی تا سال 1403
در آذر ماه 1401، منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت، اعلام کرد که برنامه جامع حوزه خودرو از ابتدای امسال آغاز شده است و هدف آن ارتقا بهرهوری است. فاز دوم این برنامه شامل تولید محصولات جدید بر پایه محصولات جدید است. به این ترتیب، در سال آینده، محصولات با کیفیت و قیمت مناسب بیشتری در دسترس قرار خواهد گرفت. همچنین، با حضور شرکتهای دانشبنیان، تولید و عرضه خودروهای برقی و هیبریدی نیز تا پایان سال 1403 به نتایج قابل قبولی دست خواهند یافت.
رونمایی خودرو متصل سایپا و ایرانسل
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در رویداد فناورانه خودروهای آینده 2 که در محل شرکت سایپا برگزار شده بود، اعلام کرد که در دهه آینده، خودروهای فعلی از بازار حذف خواهند شد.
مطالعات اخیر در حوزه برقی سازی خودروها انجام شده است. این تحقیقات عمدتاً توسط شرکتهای دانشبنیان صورت گرفته است و از توان خارجی نیز بهره برده شده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که برای حرکت به سمت برقی سازی، باید اتوبوسهای کاملاً برقی تولید شوند. همچنین، پروژه سوآپ برای تعویض باتری موتورسیکلتهای برقی در نقاط مشخصی نیز پیش بینی شده است. به علاوه، تحقیقات نشان میدهد که آینده خودروها به سمت برقی شدن در حوزه خودروهای کوچک و همچنین هیبریدی شدن در خودروهای متصل به اینترنت درحال حرکت است.
به گفته وی، چند پروژه تعریف شده است که یکی از آنها تولید پلتفرم برقی است. نسخه برقی تارا نیز بر اساس همین پلتفرم تولید شده است. در مورد باتریها نیز پس از انجام مطالعات گسترده، تصمیم گرفته شده است قطب مربوط به نمایندگی از کل توانمندیهای صنعتی و دانشگاهی کشور در دانشگاه امیرکبیر شکل گیرد. برای فناوریهای کلیدی خودرو، دانشگاه شریف قطب این کار است.
در حوزه خودروهای برقی و الکتریکی، دو چالش اصلی وجود دارد: نرمافزارهای پیچیده و ضعف صنعت قطعهسازی در تولید قطعات الکترونیک. با توجه به برنامه تحولی صنعت خودروسازی، برای خودروهای برقی باید به سمت طراحی و نه مونتاژ حرکت کنیم. بنابراین، باید تلاش کنیم تا ضعفهایمان در زمینه الکترونیک را برطرف کنیم و صنعت قطعهسازی درجه یک را شکل دهیم. خودروهای برقی این فرصت را فراهم میکنند تا از نیروهای نخبه دانشگاهی بهرهبرداری کنیم.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در مراسم حضور داشته و اعلام کرده است که تمرکز اصلی شرکت بر خودروهای برقی و آینده است، به خصوص خودروهای کار مانند اتوبوس و ون شهری. همچنین، پروژهای در مرکز تحقیقات سایپا شروع شده است که به آینده خودروهای برقی بدون نیاز به باتری لیتیوم میپردازد.
با توجه به گفتههای آقای تیموری، سایپا موتورسیکلتی برقی را طراحی کرده است که خودشارژ میباشد و نیازی به باتری لیتیومی ندارد. اگر این پروژه به پایان برسد، 80 درصد از تأمین راندمان موتورسیکلت از طریق خود محقق میشود. همچنین، در حوزه خودروهای هیبریدی، از چهار ماه قبل همکاری موفقی با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل را آغاز کردهایم و امیدواریم در سال آینده اولین خودروی شاهین هیبریدی را به بازار عرضه کنیم.
سیستم ناوبری ملی خودرو طراحی شده است که با استفاده از سیستمهای مخابراتی عمل میکند و قادر است در قضیه سرقت و ردیابی خودروها تأثیرگذار باشد. این سیستم ناوبری، به طور جهانی، با استفاده از سیستمهای ماهوارهای کار میکند.
با حمایت وزارت صمت، اتحاد استراتژیک بین شرکتهای ایرانخودرو و سایپا شکل گرفته است به منظور تولید خودروهایی با قیمت و کیفیت مناسب و تحویل در زمان مطلوب. آقای تیموری، در بیان خود اعلام کرد که 70 درصد مشکلات خودروهای داخلی مربوط به طراحی قطعات است و 30 درصد دیگر مشکلات به فرآیند تولید و خدمات مرتبط است. بنابراین، استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در طراحی قطعات ضروری است.
به طبق گفته مدیرعامل شرکت سایپا، این شرکت روزانه بین 1850 تا 1900 دستگاه خودرو تولید میکند. همچنین، خط تولید موتور جدید سایپا در ماه بهمن امسال راهاندازی میشود و قابلیت ساخت روزانه 700 موتور نسل جدید ام16 را دارد.

در این مراسم، چهار تفاهمنامه همکاری در زمینههایی مانند راهاندازی مرکز ملی توسعه فناوری باتریهای لیتیوم، ایجاد مرکز مشترک نوآوری صنایع پیشرفته خودرویی، ارتقای سطح همکاری خودروهای متصل و توسعه زیرساختها، مراکز تست و آزمون خودرو بین وزارت صمت، ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و شرکتهای دانشبنیان به امضا رسید. در این مراسم همچنین نمونهای از خودرو متصل به اینترنت شاهین مجهز به سیستم ناوبری ملی رونمایی شد.
اخبار حمل و نقل برقی در ایران
صنعت ایران خودرو و حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشور در حال تحول عمدهای است. با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و سازگار با محیط زیست، این تغییرات آغاز شده است. در این مقاله به آخرین اخبار خودروهای الکتریکی و ایستگاههای شارژ آنها در ایران و وضعیت فعلی تولید موتورهای برقی در کشورمان پرداختهشده است.
بنا به گزارشهای جدید، هواشناسی و شرایط آب و هوایی در کره جنوبی وضعیتی نگرانکننده دارد و کشور با مشکلات عدیده روبرو است. در چند ماه اخیر، بارانها و سیلابها در بعضی مناطق از کشور به سرعت افزایش پیدا کرده است. همچنین، گرمای شدید نیز بر کشور تأثیر گذاشته و رکود در کشاورزی را افزایش داده است. بر اثر این شرایط، تأمین غذای کافی برای جمعیت کره جنوبی در معرض خطر قرار گرفته است. افزایش قیمتها، کمبود علوفه و خوراک دامها، و نیز قحطی در برداشت محصولات کشاورزی، بر این موضوع تأکید میکنند. در حال حاضر، دولت کره جنوبی تلاش میکند تا کمکها و تأمین مواد غذایی لازم را به مناطق متضرر ارائه کند و جمعیت را از تأثیرات این شرایط وخیم محافظت کند. علاوه بر این، واکنشهای بینالمللی نیز در جریان است و برخی سازمانها و کشورها تلاش میکنند تا به کره جنوبی در این بحران کمک کنند. به طور کلی، شرایط آب و هوایی و محیط زیست در کره جنوبی نشان میدهد که تلاشهای بیشتری برای مدیریت و کنترل این چالشها لازم است.