
پرداخت مالیات توسط دو هزار و 800 مالک خودرو لوکس
براساس اعلام شاهین مستوفی، مدیر کل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، در آذر ماه سال ۱۴۰۲، تمام مالکان خودروهای سواری و وانت دو کابین با مبلغ بالای سه میلیارد تومان، مشمول مالیات خودروهای گران قیمت می شوند. به عبارت دیگر، تمامی صاحبان این خودروها می بایست تا پایان بهمن ماه، مبلغ مالیاتی که توسط سازمان امور مالیاتی تعیین و اطلاع رسانی شده است را پرداخت نمایند. این اطلاع رسانی به صورت پیامک یا از طریق سایت انجام می شود.
وی اضافه کرد که در صورتی که مالیات خودروهای لوکس قطعی برای سال 1402 پرداخت نشود، امکان نقل و انتقال آنها در دفتر اسناد رسمی وجود نخواهد داشت. سازمان امور مالیاتی این اطلاعات را به ادارات راهنمایی و رانندگی و اسناد رسمی اعلام کرده تا قبل از انجام نقل و انتقال خودروها و دریافت وجه مالیات ، این مورد بررسی شود. تاکنون برای 152 هزار خودروی لوکس باارزش بالای 3 میلیارد تومان ، مبلغ مالیات تعیین شده است. در حالی که تاکنون فقط 2800 نفر از این خودروها در پرداخت مالیات خود مشارکت داشتهاند. این جمع بالغ بر 32 میلیارد تومان را شامل می شود.
طبق گفتههای وی، سازمان امور مالیاتی درباره خودروهای لوکس تلاشهای مثبتی انجام داده است. به دلیل اینکه انتقال و نقل مکرر در خودروها رخ میدهد و قانون امکان نقل و انتقال بدون پرداخت مالیات را ممنوع میسازد، پرداخت مالیات در این حوزه بهبود یافته است و در دو سال اخیر مبلغی بالغ بر 1400 میلیارد تومان از این منابع به عنوان مالیات جمع آوری شده است. ادامه این روند تا پایان سال 1402 ادامه خواهد داشت و انتظار میرود که در این سال نیز مقداری حدود یک هزار میلیارد تومان از خودروهای لوکس به عنوان درآمد مالیاتی جمع آوری شود.
درباره تحت تاثیر قرار گرفتن خودروهای جدید وارداتی توسط قانون مالیات، آیا برخی نظر دارند یا نه؟ به گفتهی وی، تمامی خودروهایی که با ارزش بالای 3 میلیارد تومان وارد میشوند هرگونه خودروی لوکس وارد هم هستند و بر اساس قوانین، تمامی این خودروها باید متعهد به پرداخت مالیات شوند. این خودروها تا پایان بهمن ماه وقت دارند تا مالیات خود را پرداخت کنند. در سال ۱۴۰۲ ، ۲ هزار و ۸۰۰ نفر اقدام به پرداخت مالیات خودروی لوکس کردهاند. تا پایان زمان مقرر میلیارد تومانی دیگری از مالیاتها جمعآوری شده و پیشبینی میشود که تا این زمان مجموع مالیاتها دوهزار میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به کل مالیاتها 2٪ میشود و این نسبت به حجم کلی مالیاتها بسیار کم است. اهداف جمعآوری مالیاتها از خودروهای لوکس در تثبیت و کاهش قیمت خودروهای وارداتی است. با توجه به کاهش قیمتهای خودرویی در طول سال گذشته و آمار هزینهی مالیاتی که دریافت شده، تعداد آن کمتر از سالهای گذشته است. البته همچنان پرداخت مالیات هرچه بیشتری لازم خواهد بود در صورتی که قیمت خودروها افزایش یابد.
مشمولیت خودروهای بالای 3 میلیارد تومان در بودجه 1403
با توجه به لایحه بودجه 1403، خودروهای سواری و وانتهای دوکابین اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که ارزشی بالغ بر سه میلیارد تومان دارند، سالانه موظف به پرداخت مالیات به نرخ یک درصد از مبلغ مازاد بر سه میلیارد تومان میباشند. به عبارت دیگر، اگر خودروی شما یک قیمت چهار میلیارد تومان داشته باشد، باید مبلغ یک میلیارد تومان برای مالیات پرداخت کنید. به این ترتیب، مالیات یک خودروی چهار میلیاردی به مبلغ ده میلیون تومان خواهد بود.
آخرین مهلت برای پرداخت مالیات خودرو لوکس
در نوامبر 2023، شاهین مستوفی، مدیرعامل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، اعلام کرد که بر اساس قانون، باید مالیات اراضی لوکس و گرانقیمت با ارزش بالای 20 میلیارد تومان و همچنین خودروهای لوکس با ارزش 3 میلیارد تومان را محاسبه و دریافت کند. در سال 2023، سازمان امور مالیاتی با دریافت اطلاعات برای بیش از 151 هزار خودرو از توسط ناجا، بیش از 2 هزار و 800 میلیارد تومان مالیات از مالکین خودروهای لوکس و گرانقیمت جمع آوری کرد.
وی تاکید کرد که به مالکان خودروها و خانههای لوکس و گرانقیمتی که مالیات خود را پرداخت نکردهاند، اعلام کرده ایم که در صورت عدم پرداخت، با محدودیتهایی در نقل و انتقال مواجه میشوند. در سال گذشته، ما توانستیم 800 میلیارد تومان مالیات را از مالکان 67 هزار خودروی لوکس جمع آوری کنیم. هر چند در قوانین سالهای چندخودرویی وجود داشت، اما از سال های 1041 و 1402، مالیات هر خودرو به صورت جداگانه مورد بررسی قرار میگیرد.
آقای مستوفی اعلام کرده است که مالکان خوردهای لوکس تا پایان بهمن ماه امسال مهلت پرداخت مالیات خود را دارند. در صورت عدم پرداخت در این مهلت قانونی، برگه مطالبه به صورت پیامکی و الکترونیکی صادر و ابلاغ خواهد شد.
170 هزار دستگاه خودرو لوکس شناسایی شد
در شهریور ماه ۱۴۰۲، محمد هادی سبحانیان، رییس سازمان امور مالیاتی، در یک برنامه تلویزیونی درباره مالیات خودروهای لوکس صحبت کرد. او اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱، خودروهای بالای یک میلیارد تومان به عنوان خودروهای لوکس در نظر گرفته میشدند. به همین دلیل، ۲۵۲ هزار خودرو شناسایی شد و مبلغ مالیات آنها به پنجصد میلیارد تومان رسید. امسال، خودروهای بالای سه میلیارد تومان به عنوان خودروهای لوکس در نظر گرفته میشوند و تعداد آنها به ۱۷۰ هزار دستگاه رسیده است و مبلغ مالیات آنها به سه هزار میلیارد تومان رسیده است.
از چه کسانی مالیات اخذ میشود؟
مرداد ۱۴۰۲: درباره لوکس بودن خودروها، محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی، تأکید میکند که اگرچه قیمت یک خودرو تعیین کنندهی جنبه لوکس آن است، اما اگر قیمت آن پایین تر باشد، هنوز میتواند در ردهی لوکس قرار بگیرد. با توجه به این که اگر به سمت تأمین مالی غیر تورمی بودجه برویم، تورم به طور قطعی کاهش خواهد یافت، تقاضای فعالان اقتصادی برای اینکه دولت باید جدیتر در مدیریت هزینههای خود عمل کند، حقیقت دارد. دولت در حال حاضر در این راستا حرکت میکند و میتوان گفت که رشد هزینههای آن محدود و ملاحظهشدنی است، به عبارت دیگر، دولت تمرکز خود را بر کاهش مخارج خود دارد.
به عقیده ما، مالیات باید از افرادی دریافت شود که توانایی پرداخت بیشتری دارند. علاوه بر این، دریافت مالیات باید با رعایت قوانین انجام شود و اگر مانعی از فرار مالیاتی قرار گیرد، به عنوان مسئولین میتوانیم به وظایفمان عمل کنیم بدون اینکه بر افراد مختلف فشار بیاوریم تا به هدف جمعآوری مالیات برسیم.
جزئیات جدید مالیات خودرو لوکس
در ماه خرداد سال ۱۴۰۲، مهدی موحدی بکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی، توضیحاتی درباره مالیاتهای مربوط به مالکیت بیش از یک خودرو و یا یک مسکن ارائه داد. وی بیان کرد که در حال حاضر قانونی برای گرفتن مالیات از چند خودرو وجود ندارد ولی مالیاتی که در چند سال اخیر در قالب قوانین بودجه سالانه تصویب شده، مربوط به خودروهای لوکس و گران قیمت و املاک لوکس است. این تصمیم در سال ۱۴۰۰ در قوانین بودجه جاری قرار گرفته است.
در قانون بودجه ۱۴۰۲، مالیات بر خودروهای لوکس وجود دارد. قبلاً نیز این موضوع وجود داشت. افرادی که خودرویی با ارزش بیش از یک و نیم میلیارد تومان داشتند، به عنوان خودروی لوکس شناخته میشدند و مجبور بودند مالیات بپردازند. در سال جاری نیز بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲، مبلغ ۳ میلیارد تومان برای خودروهای لوکس در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر، خودروهایی که ارزش آنها کمتر از ۳ میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات نمیشوند. اما هر خودرویی که ارزش آن بیش از ۳ میلیارد تومان باشد، به عنوان خودروی لوکس شناخته میشود و از ابتدای سال جاری با یک درصد مالیات مواجه میشود.
سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که در مورد مالکیت بیش از یک خودرو در یک خانوار، قانون به صراحت در مورد مجموع ارزش خودروها صحبت نمیکند. با این حال، اگر ارزش یک خودرو بیش از ۳ میلیارد تومان باشد، آن خودرو امسال مشمول مالیات بر خودروی لوکس خواهد بود. اما اگر فردی حاکمیت ۱۰ درصدی روی خودروی پراید داشته باشد، با توجه به قانون، این شخص امسال مشمول قانون خودروی لوکس نخواهد بود.
جزئیات مالیات پرداختی خودروهای لوکس
در ماه خرداد سال ۱۴۰۲، سید هادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی، درباره مالیات خودروهای لوکس صحبت کرد. طبق آمار سازمان، در سال ۱۴۰۰، ۱۷۷ هزار خودرو لوکس شناسایی شده بود که برای آنها دو هزار میلیارد تومان مالیات تعیین شده بود. در این فرآیند، ۷۷۰ میلیارد تومان از این مبلغ وصول شده بود. در سال ۱۴۰۱، تعداد خودروهای شناسایی شده به ۲۶۳ هزار افزایش یافته و مبلغ مالیات تعیین شده برای آنها دو هزار میلیارد تومان بود. در این سال، ۲۰ میلیارد تومان از مالیات وصول شده بود که تاخیر در اعلام مالیات به مودیان دلیل آن بود. علاوه بر این، سازمان امور مالیاتی ۵۲۰ هزار خودرو لوکس را برای سال ۱۴۰۲ شناسایی کرده بود و در حال حاضر در حال اقدام برای تعیین مالیات آنها بود.
بخشی از دلایل بالارفتن اعتراضات، عدم صحت کافی دادههایی است که به سازمان امور مالیاتی ارسال میشود. لذا، ضروری است که به سرعت تلاشی برای افزایش دقت اطلاعات استفاده شده توسط سازمان امور مالیاتی انجام شود.
تغییر مالیات خودروهای لوکس و درآمد دولت
اسفند ۱۴۰۱: بودجه سال ۱۴۰۲ در لایحه دولتی، پیشبینی شده بود که از صاحبان خودروهایی با ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد تومان، مالیات سالانهای برداشت شود که تراز مالی ۷۰۷۰ میلیارد تومان به دولت اضافه کند. اما این مقدار با توجه به نظر مجلس تغییر کرد و تصمیم شد که انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی که قیمت فعلی آنها بیش از ۳ میلیارد تومان است، مشمول مالیات شوند.
با تغییر نرخ مالیات بر خودروهای لوکس، تحقق مبلغ مالیات بایستی در یک فضای اطمینان و بدون ابهام انجام شود. مقدار درآمد دولت از این سندرم در طول سال جاری به طور چشمگیری نگران کننده نبود و صرفاً در ۱۰ ماه گذشته، مالیات معادل ۴۲۲ میلیارد تومان برای خودروهای لوکس جمعآوری شده است.
درباره اختلاف درآمدی، داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی، اظهار داشت که طبیعی است که نمایندگان در هنگام بررسی لایحه دولت، تغییراتی در آن ایجاد کنند. سازمان امور مالیاتی در انتظار تصمیم نهایی مجلس قرار دارد و هرچه که تصویب شود، در عمل اجرا خواهد شد. برآورد شده است که در لایحه پیشنهادی، تغییراتی ممکن است در عمل کم یا زیاد شوند. در صورتی که مجلس تغییراتی ایجاد کند که تاثیر کاهندهای دارد، تلاش میشود با تمرکز بر شناسایی فرارهای مالیاتی، این تغییرات را جبران کنیم.
برای محاسبه مالیات خودرو، قیمت خودروها بر اساس تاریخ ساخت یا واردات آنها و بر اساس مشخصات صاحبان خودرو، که در شناسنامه خودرو ثبت شده و توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) صادر می شود، در نظر گرفته می شود. این محاسبات هر سال توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان فروردین انجام می شود و سازمان مکلف است این اطلاعات را به افراد مربوطه اعلام کند.
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه خودروهایی که زیر مالکیت یا تحت تملک آنها هستند، به همراه خودروهایی که توسط فرزندان کمتر از ۱۸ سال و کسانی که محجور تحت تکفل هستند، را تا پایان بهمنماه پرداخت کنند. قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مطابق این بند باعث ثبت نقل و انتقال خودروها میشود و این ثبت تحت تاثیر مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره صحت ندارد. هر کسی که این بند را نقض میکند، مسئولیت تضامنی در پرداخت مالیات مربوطه را میپذیرد. به دولت اجازه داده میشود هر سه سال یکبار قیمت پایه تعیین شده برای این مالیات را بر اساس پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، افزایش یا کاهش دهد و مراتب را ابلاغ کند.
مالیات خودروهای لوکس در سال جدید تعیین شد
در تاریخ 7 اسفندماه 1401، نمایندگان مجلس در حین بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402، با بند (خ) تبصره (6) ماده 1 لایحه، موافقت کردند. طبق این بند، خودروهای سواری و وانت دوکابین با شماره انتظامی شخصی، به تمامی مالکان، به ویژه اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از 3 میلیارد تومان است، مالیات سالانه خودرو بالاتر از این مبلغ را با نرخ یک درصد (1%) پرداخت میکنند. همچنین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بند (ث) تبصره (6) ماده 1 لایحه بودجه، به منظور بهبود شفافیت و اصلاح سیاستگذاری در معافیتهای مالیاتی هم موافقت کردند.
در بند (ث) تبصره (6) ماده اول لایحه بودجه، بخشی از توضیحاتی که در مورد درآمدهای بودجه آورده شده است مطرح میشود. این تبصره بیان میکند که بند (ث) تبصره (6) ماده اول لایحه بودجه شامل موارد زیر است:
براساس بند (ث) تبصره (6) از ردیف (1)، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است سیاست اعتبار مالیاتی و گمرکی را با نرخ صفر جایگزین معافیتهای قانونی مالیاتی مصرح در قانون مالیاتهای مستقیم و قانون امور گمرکی کند. این اقدام انجام شده است تا معافیتهای مالیاتی و گمرکی هدفمندسازی شده و حمایتهای مالی شفاف شوند. فهرستی باید تهیه شود که تمامی معافیتهای مالیاتی و گمرکی، همراه با میزان معافیت آنها و حوزه فعالیت اشخاص را شامل شود. این فهرست باید همچنین حاوی میزان درآمد مالیاتی و گمرکی است که به دلیل این معافیتها محاسبه نشده است و استناد قانونی برای اعمال این معافیتها داشته باشد.
با توجه به بند (2)، دستگاههای اجرایی موظفند معافیتها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را بهصورت جمعی در حسابهای خود ثبت کنند. ارائه معافیتها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی بهعنوان درآمد مرتبط خودرو شاپلیات بر واردات در گمرک جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته میشود.
در بند یاد شده از ردیف (3) آمده که اشخاص موضوع بند «ل» ماده (139) قانون مالیاتهای مستقیم مشمول معافیت مالیاتی درآمد سالانه هستند. این معافیت مساوی با حداکثر چهار برابر سقف مالیاتی ماده (84) قانون مالیات های مستقیم است؛ و در صورتی که میزان درآمد فرد فوق از این مقدار بیشتر باشد، مازاد آن بر اساس نرخ مالیاتهای مستقیم، مشمول مالیات خواهد بود.
در بخش درآمدی بند (ش) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه آمده است که به منظور تسریع و تسهیل رسیدگی به پروندههای مالیاتی، سازمان امور مالیاتی مجاز است در تبصره ماده (100) قانون مالیاتهای مستقیم در مورد معافیت مؤدیان از انجام بخشی از تکالیف قانون مذکور مانند نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه مالیاتی، به حداکثر «صد برابر» میزان معافیت موضوع ماده (84) قانون مالیاتهای مستقیم افزایش دهد.
تغییر مالیات خودرو لوکس در سال 1402
در لایحه بودجه سالهای 1400 و 1401، شرایط مالیات برای افرادی که خودرویی با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان دارند گفته شده است. بر اساس این لایحه، افرادی که خود یا فرزندان زیر 18 سال خود، این نوع خودرو را مالک هستند باید مالیاتی را پرداخت کنند. نرخ این مالیات بر اساس مقدار ارزش خودرو تعیین میشود؛ برای خودرویی با ارزش تا 1.5 میلیارد تومان، 1% از مازاد قیمت تعیین شده است. برای خودروهایی با ارزش تا 3 میلیارد تومان، 2%، برای خودروهایی با ارزش تا چهارونیم میلیارد تومان 3%، و برای خودروهایی با ارزش بیش از این مبلغ 4% از مازاد قیمت باید پرداخت شود.
اما در سال 1402، این قانون با تغییراتی مجددا بهروزرسانی شده است.
در لایحه بودجه سال 1402، پیشنهاد دولت این است که خودروهایی با ارزش بالای 1.5 میلیارد تومان مشمول مالیات شوند. اما کمیسیون تلفیق این رقم را به 3 میلیارد تومان افزایش داده است. بنابراین، طبق تصمیم کمیسیون، اگر ارزش یک خودرو 3 میلیارد تومان یا بیشتر باشد، مشمول مالیات 1 درصد میشود. این سومین سال است که مالیات بر خودروهای لوکس در لایحه بودجه تدوین میشود.
400 هزار خودرو لوکس مشمول مالیات
در ماه بهمن سال 1401، داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، اعلام کرد که اطلاعات بهتری در مورد مالیات خودروهای لوکس به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است. این اطلاعات از سوی پلیس راهور جمع آوری شده است.
مطابق بیانات وی، موسسه پژوهش ناجی به روزهای اطلاعات خودرو دسترسی دارد. با استفاده از الگوهای مشترکی که در این بخش طراحی شده است و با توجه به قیمتگذاری سازمان امور مالیاتی، خودروهای گران قیمت به دستهبندی های مختلف تقسیم شده اند. در حال حاضر، اطلاعات بیش از 400 هزار خودرو گران قیمت شناسایی شده است و سازمان امور مالیاتی در حال محاسبه مالیات این خودروها مشغول می باشد. تا زمانی که یک الی 10 روز آینده، مالیات ها بر روی درگاه سازمان قرار داده شوند و به طور مستقیم به مالکان این خودروها اعلام شوند، به نوعی مطالبه مالیات انجام خواهد شد.
رئیس سازمان امور مالیاتی بهبود قابل توجهی در فرآیند جمعآوری مالیات خودروهای گرانقیمت در طی سال گذشته و تاکنون داشته است. تا به امروز بیش از 400 میلیارد تومان از این نوع مالیات جمعشده و نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از این خودروها شناسایی شده است. همچنین، مابقی مورد عملیات وصول و اجرا قرار دارند و در نزدیک آینده این دسته از مالیاتها نیز به تمامیت وصول خواهند شد.
پیشبینی میشود که درآمد مالیاتی خودروهای گران قیمت در سال جاری به بیش از 4 هزار میلیارد تومان برسد. زمان وصول مالیاتها به اطلاعیه سازمان امور مالیاتی وابسته است، اما ممکن است وصول این مالیات تا چند ماه طول بکشد.
رسیدگی به اعتراضات مالکان خودروهای لوکس
در تاریخ یکم آذر ماه، داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی، یک بخشنامه برای رسیدگی به اعتراضات دارندگان خودروهای لوکس به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ کرد. محتوای این بخشنامه به صورت زیر است:
در پیرو بند (۷) دستورالعمل شماره ۲۰۰/۱۴۰۱/۵۲۳ مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰، که درباره رسیدگی به اعتراض مالکان خودروهایی با ارزش بیش از ده میلیارد ریال مطرح شده است و با توجه به سوالات و ابهاماتی که در مورد نحوه رسیدگی به اعتراضات وارده در هیئتهای حل اختلاف مالیاتی در اجرای مقررات ماده ۲۱۶ قانون مالیاتهای مستقیم بوجود آمده است، تصمیم داریم:
- با اتخاذ ملاک از دادنامه شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۲۳۷ مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۹ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، در موارد اعتراض به برگ اجرایی ادارات وصول و اجرا ضمن ابطال اقدامات اجرایی پرونده را برای رسیدگی به اعتراض مودی به هیئتهای حل اختلاف مالیاتی ارجاع دهند.
- هیئتهای حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره (۱) ماده (۲۱۶) قانون مالیاتهای مستقیم، در مقام هیئت حل اختلاف مالیاتی بدوی نسبت به رسیدگی به شکایت مودی و صدور رأی اقدام نمایند. در صورت اعتراض مودی به رأی صادره مطابق مقررات ماده (۲۴۷) قانون مالیاتهای مستقیم موضوع قابل رسیدگی در هیئت تجدید نظر قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود. فرآیندهای مرتبط از طریق ادارات وصول و اجرا و مدیریت دادرسی مالیاتی پشتیبانی خواهد شد.
- در مواردی که اعتراض مودی به تغییر ارزش خودرو به دلیل بروز حوادثی از قبیل سیل، زلزله، آتش سوزی، تصادف، خرابی اتومبیل و … باشد هیئتهای حل اختلاف مالیاتی در اجرای ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی بند یاد شده به موضوع رسیدگی و پس از تعیین ارزش روز خودروی مورد نظر (حادثه دیده) در ابتدای سال ۱۴۰۰، نسبت به تعیین مالیات و صدور رأی اقدام نمایند. تبصره- در موارد اعتراض مالک مبنی بر سرقت خودرو و یا از بین رفتن کامل آن بر اساس، سوانح، تا قبل از تاریخ تعلق مالیات (۱۴۰۰/۰۱/۰۱) در صورت ارائه مستندات و احراز آن توسط هیئت مالیات تعیین شده قابلیت رفع تعرض خواهد داشت.
- در مواردی که مالکان خودروها به ارزش خودرو فارغ از بند (۲) و از جهت متناسب نبودن ارزش تعیین شده با توجه به نوع تیپ، مدل، حجم موتور سال ساخت و … معترض باشند هیئتهای حل اختلاف مالیاتی مراتب را با ذکر نوع تیپ، مدل، حجم موتور و سال ساخت خودرو از معاونت حقوقی و فنی مالیاتی استعلام و پس از کسب نظر معاونت مذکور نسبت به صدور رأی اقدام نمایند. در اجرای این بند چنانچه نظر معاونت حقوقی و فنی مالیاتی تعدیل ارزش خودرو باشد ضمن اعلام نتیجه به هیئت، مراتب به معاونت فناوریهای مالیاتی اعلام تا معاونت مزبور ارزش تعدیل شده خودرو را در محاسبات منظور نماید و در مورد پروندههای مالیاتی مربوط که مالیات آنها پرداخت نشده است، با ارزش جدید اقدام شود.
- ملاک مالکیت خودرو مشخصات مالک مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) در ابتدای سال ۱۴۰۰ است.
- پس از صدور رأی هیئت و قطعیت مالیات در صورت عدم پرداخت مالیات متعلق مجدداً برگ اجرایی صادر و اقدامات اجرایی برای وصول مالیات مطابق مقررات ادامه خواهد یافت.
- مرجع رسیدگی به اعتراض مالکان مزبور پس از قطعیت در خصوص اقدامات اجرایی، هیئت موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیاتهای مستقیم است.
54 هزار دستگاه خودرو لوکس و تعیین مالیات 508 میلیاردی
در مهرماه سال ۱۴۰۱، آمارهای منتشر شده توسط سازمان امور مالیاتی نشان میدهد که تعداد خودروهای گرانقیمت و لوکسی که ارزش آنها بیش از یک میلیارد تومان است، در این سال به ۵۴ هزار دستگاه خودرو رسیده است. میزان مالیات تشخیصی برای این خودروها نیز به مبلغ ۵۰۸ میلیارد تومان تعیین شده است.
برخی اصلاحات را هنگام بازنویسی متن اعمال کردم و متن را به شرح زیر بهبود دادم: "لازم به ذکر است که تفاوت سال ۱۴۰۱ با سال ۱۴۰۰ در این است که در سال گذشته، اگر مجموع ارزش خودروهای یک فرد به بیش از یک میلیارد تومان میرسید، مشمول مالیات میشد؛ اما در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، تنها خودروهایی که بیش از یک میلیارد تومان ارزش دارند، مشمول مالیات هستند و دیگر مجموع ارزش خودروها ملاک نیست."
تغییر روند دریافت مالیات
داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی، در ماه شهریور سال 1401، اعلام کرد که دولت قصد دارد رویکرد خود درباره اخذ مالیات خودرو را تغییر دهد.
به عنوان تغییرات جدید در قانون مالیاتی خودروها، اعلام میشود که ارزش خودروها دیگر مبنای اخذ مالیات نیست و تنها صاحبان خودروهایی که قیمت آنها در بازار بیش از یک میلیارد تومان باشد، ممکن است معاملهای خودرو شاپلیات بر ارزش افزوده روبرو شوند. این تغییر به علاقمندان به سرمایهگذاری در بازار خودرو اجازه میدهد بدون محدودیت تعداد، خودروهای مورد علاقه خود را خریداری کنند. با این حال، قیمت هر دستگاه باید کمتر از یک میلیارد تومان باشد تا از مالیات معاف شود.
با این رویه، آقای منظور توانست تعداد پروندههای مالیاتی مرتبط با صاحبان خودروها را از 170 هزار پرونده به 77 هزار پرونده کاهش دهد. این بدان معنی است که تاکنون 200 میلیارد تومان از مالیات مربوط به این خودروها پرداخت شده است و برنامه برای وصول مالیات از این گروه مودیان همچنان در حال اجراست.
68 هزار مالک در سامانه مالیاتی ثبتنام کردند
مرداد ۱۴۰۱: افشین خدامرادی، معاون فناوریهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، اطلاع داد که بیش از ۶۸ هزار مالک خودروی لوکس در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان ثبتنام کردهاند. همچنین تاکنون حدود ۱۸ هزار نفر به پرداخت مبلغ حدود ۱۳۰۰ میلیارد ریال مالیات اقدام کردهاند.
با توجه به اظهارات وی، تا به امروز برای ۱۷۸ هزار صاحب خودروی لوکس، مبلغی معادل ۲۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به عنوان مالیات تعیین شده است.
آقای خدامرادی تاکید کرد که افرادی که خودروهای لوکس دارند و پیامک اطلاعرسانی را دریافت کردهاند، باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنند و ثبتنام کنند. سپس میتوانند مشخصات خودروها و میزان مالیات متعلقه را بررسی کرده و مالیات را پرداخت کنند.
درباره معترضان به مالیات خودروهاکاربری بحث شد و این نکته مطرح شد که برای اعتراض به مالیات خودروهای خود، باید ابتدا به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی و ثبت نام در آن اقدام کرده و سپس در مرحله چهارم پرداخت مالیات، اعتراض خود را ثبت کنند. تاکنون حدود 14 هزار و 800 نفر اعتراض خود را ثبت کرده اند و این اعتراضات در حال بررسی است.
مالکان خودروهای میلیاردی، یک ماه فرصت دارند
مرداد ۱۴۰۱: سازمان امور مالیاتی کشور در یک اطلاعیه به تأکید متعجب کرد که حمل و نقل هوشمند است کرده. در این اطلاعیه، سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که خودروهای با ارزش بیش از یک میلیارد تومان که برای آنها برگ اجرایی مالیات صادر شده است، یک ماه زمان دارند تا این مالیات را پرداخت کنند.
به گفته این اعلامیه، افرادی که به مالیات اعلامی معترض هستند، میتوانند با ثبت عدم پذیرش در سامانه مذکور، اعتراض خود را اعلام کنند تا به آن پاسخ داده شود.
متن مقاله ای که فرستاده شده را بررسی کردم و بازنویسی کردم. با توجه به استفاده از اصول و تکنیک های بهینه نویسی، اقدام به بهبود کردم: استاندارد سازی زبان در تلویزیون تشكيلات تلويزيون و سينما در قرن بيست و يكم، به عنوان يكي از سیستم های ارتباطی اصلی جهان در زمان و همچنين به عنوان يكی از عوامل تأثير آور در تغيير انديشه عمومي بيشتر افراد، نقش بسزايی در فرهنگ جهانی داشته است. به همين علت، استاندارد سازی زبان در مقام تنظيم و تأثير گذاری در سيستم های چند زبانه تلويزيون و زمينه های وابسته، يكي از موضوعات مورد توجه است. با توجه به تفاوت های فرهنگی و زبانی بين كشورها و مناطق، مسأله تنظيم و تأثيرگذاري بر زبان در اين بستر بسيار حائز اهميت است. البته، ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که زبان مورد استفاده در برنامه های تلویزیونی بسته به شکل و مضمون آن برنامه را تعیین می کند. به عنوان مثال، در برنامه های سرگرمی، زبان روزمره و عامیانه مورد استفاده قرار می گیرد تا بازخورد و ارتباط راحت تری با مخاطبین داشته باشد. همچنین، در برنامه های آموزشی و اخباری، استفاده از زبان رسمی و فنی معمولاً الزامی است تا انتقال اطلاعات به بهترین شکل ممکن انجام شود. در روند استاندارد سازی زبان، می بایست با توجه به نیازها و متغیرهای محتمل، استفاده از زبان های محلی و اصلی در تلویزیون را در نظر بگیریم. این نیاز می تواند به در نظر گرفتن تفاوت های محلی و منطقه ای در استفاده از لغات، اصطلاحات و نوشتار زبان های مختلف منجر شود. بنابراین، برای تعیین استانداردهای مناسب زبان در تلویزیون، باید به بررسی و مطالعه ی خوبی در زمینه ی نیازهای جامعه، فرهنگ و آموزش و پرورش پرداخت. استاندارد سازی زبان در تلویزیون برای تسهیل ارتباط و فهم بهتر بین مخاطبین و همچنین ارائه محتوای مناسب و منظم به آنها بسیار ضروری است. این کار می تواند از طریق استفاده از زبان ساده، واضح و قابل فهم صورت گیرد و برای تأثیرگذاری بهتر بر مخاطبین، استفاده از سبک ها و تسلط به تکنیک های بین المللی و نوآوری ها در زبان و ارتباطات تلویزیونی نیز مهم است. با استفاده از اصول استاندارد سازی زبان در تلویزیون، می توان در جامعه ارتقای سطح فرهنگ و عمومیت را تقویت کرد.
با استناد به اعلام مالیاتی مالکان خودروهای با ارزش بیشتر از ۱۰ میلیارد ریال و به منظور اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۰، است که به موجب بند ش، تبصره ۶ این قانون ارائه شده است، فرایند برداشت مالیات مربوطه برای افرادی که تاکنون اقدام به تسویه حساب نکردهاند، تأمین شده و آنان از طریق پلتفرم ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور که در my.tax.gov.ir قرار دارد، نسخه هشترا به آنها ارسال میشود. همچنین از طریق ارسال پیامک نیز برای آنان اطلاع رسانی خواهد شد. این افراد دارای حداکثر یک ماه فرصت هستند تا با مراجعه به این پلتفرم، مبلغ مالیات خود را پرداخت نمایند. در غیر این صورت، با اقدامات اجرایی، اموال این افراد به منظور برداشت مالیات و هزینه اقدامات اجرایی به نسبت ده درصد مبلغ مالیات، توقیف و بازداشت خواهد شد.
مقدار مالیات دریافتی در سه ماهه اول سال
مشخصات مالیاتی خودروهای لوکس به تامین مالیات در سه ماهه ابتدای سال جاری کمک کرده است. در این بازه زمانی، مبلغ 34 میلیارد و 455 میلیون و 300 هزار تومان به عنوان مالیات از خودروهایی با شماره انتظامی خاص و هزینهبر صرف شده است. این برآورد مالیات به لطف استفاده از خودروهای لوکس در این دوره، بهبود یافته است. تحقیقات حاکی از این است که به عنوان قاعده، تمامی خودروهای لوکس برای سال جاری تعیین شدهاند و ناجا باید جزئیات آنها را به سازمان امور مالیاتی اعلام کند.
مهلت 8 ماهه به مالکان خودروها
در تیرماه ۱۴۰۱، هیئت دولت در اولین جلسه خود، آئیننامه مالیات سالانه خودروهای لوکس (شامل خودروهای سواری و وانت دوکابین) را اجرایی کرد. این آئیننامه، که کلیات آن از آذرماه ۱۴۰۰ در لایحه قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور به تصویب رسیده بود، میزان مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۱ را همانند سال گذشته بدون تغییر تعیین کرده است.
با توجه به آخرین تعیینات، در صورتی که مجموع ارزش خودروهای سواری و وانت دوکابین اشخاص (خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل خود) بیش از یک میلیارد تومان باشد، مالیات خودرو لوکس اعمال میشود. در سال ۱۴۰۱ نیز روش محاسبه مالیات خودرو لوکس مانند سال ۱۴۰۰ بر اساس ارزش خودروها خواهد بود.
ارزش خودروها | عوارض مالیات لوکس |
---|---|
تا سقف 1 میلیارد تومان | معاف از مالیات |
مابین 1 تا 1.5 میلیارد تومان | سالانه 1 درصد |
مابین 1.5 تا 3 میلیارد تومان | سالانه 2 درصد |
مابین 3 تا 4.5 میلیارد تومان | سالانه 3 درصد |
بیش از 4.5 میلیارد تومان | سالانه 4 درصد |
محسن واجبی به نامزدی مقابل دوازده هزار ریال برای ایجاد بهبود همزمان در کارکرد و فصلی گردشگری مناطق روستایی که در دست رزمی فشارها قرار دارد، آب نشست و همراه با آب و همراه با زاد و کشت عمده خرم، خرد سازید. با افزایش سرعت نیروهای در حال افزایش دستگاه خودروهای مسن، لازم است که از دستگاه های بیمارستانی و تنها یک برنامه جامع ترافیکی استفاده شود. استفاده از دستگاه های بیمارستانی بسیار ساده نیست و باید از ایده های نوآورانه و سیستم های غیر ممتاز استفاده شود. با توجه به اینکه ترافیک وسایل نقلیه و انرژی مصرفی به طور مداوم در حال افزایش است، لازم است که افزایش برخی از سیستم های کاهش هزینه ها و هزینه های نقلیه را افزایش دهید. به همین دلیل، به نظر می رسد که مقرره های جدید و قوانین مالیاتی برای خودروهای لوکس ایجاد شوند. تحریم های سالم امروز از این طریق می تواند اجتناب ناپذیر باشد. بنابراین، دولت موظف است که تلاش کند تا سیستم مالیاتی برخی از خودروهای لوکس را ایجاد کند. با این کار، افراد می توانند خودروهای مجلس خود را خریداری کنند و مالیات بیشتری براوباپرداختکنند.

سازمان امور مالیاتی کشور موظف است تا تا پایان سال ۱۴۰۰ مالیات خودروها را با توجه به قیمت فعلی خودرو و تاریخ ساخت و واردات آن محاسبه کند. همچنین، تا خرداد ماه ۱۴۰۱ باید داراییهای مشمول و ارزش آنها را تعیین کند و این اطلاعات را به افراد مشمول این مالیات ارسال کند.
اشخاص حقیقی و حقوقی باید حداکثر تا پایان بهمنماه ۱۴۰۱ مالیاتهای خود را پرداخت کنند. همچنین، در صورت عدم پرداخت مالیات، انتقال خودروهای مشمول مالیات لوکس ممنوع است.
آمار خودروهای لوکس سال 1401
در فروردین 1401، بیش از 505 هزار و 177 خودرو گرانقیمت شناسایی شدند، که این شامل 370 هزار دستگاه خودرو است. مجموع مالیات پرداخت شده توسط این افراد به بیش از 30 میلیارد تومان میرسد و برخی از آنها در سال گذشته مالیات خود را پرداخت کردهاند.
با توجه به اظهارات رئیس سازمان مالیات کشور، از کل تعداد 17.5 میلیون دستگاه خودروی سواری که در ایران موجود است، حدوداً 550 هزار دستگاه از آنها تحت فشار این مالیات قرار میگیرند. در طول سال گذشته، ما توانستیم بیش از 1 میلیون و 81 هزار و 935 دستگاه جدید را که مشمول مالیات است، شناسایی کنیم. به طور کلی، این خودروها موظف به پرداخت مبلغ 5600 میلیارد تومان به عنوان مالیات هستند.
مالیات آلایندگی خودروهای داخلی
با اجرای قانون جدید ارزش افزوده در بهمن ماه ۱۴۰۰، خودروهای داخلی براساس میزان انرژی بر اساس رتبهبندی تأییدشده توسط سازمان ملی استاندارد ایران، به عوارض سبز مشمول خواهند شد. درصد این عوارض برای خودروهای سواری و وانتهای دوکابین بین صفر و ۵ درصد متغیر است.
در واقع این عوارض مالیات بر آلایندگی خودروها را نمایندگی می کند. به عنوان مثال، خودروهای دارای رده انرژی E دو درصد عوارض مالیاتی را پرداخت می کنند. همچنین، مالیات نقل و انتقال خودروهای داخلی به میزان یک درصد اعمال می شود.
به عنوان مثال، قیمت خودروی پژو پارس ۱۶۵ میلیون تومان می باشد و شامل ۴ میلیون تومان مالیات (۲ درصد عوارض و ۱ درصد مالیات نقل و انتقال) می شود. خودروساز مبلغ مالیات را دریافت کرده و سپس آن را به حساب دولت واریز می کند.
مالکان خودروهای متعدد هم مالیات بدهند
بهمن ۱۴۰۰: افرادی که بیش از یک خودرو دارند و ارزش کل خودروهایشان و ارزش خودروهای افراد تحت تکفل آنها بیش از یک میلیارد تومان است، مشمول پرداخت مالیات میشوند.
ارزشگذاری خودروها بر اساس سال ساخت و با اعمال ضریبی روی ارزش تعیین شده خودرو انجام میشود. تا 95 درصد قیمت واقعی خودرو مبنای ارزشگذاری قرار میگیرد و در صورت افزایش قیمت روی آن، مالک میتواند اعتراض کند.
اعتراض به محاسبه مالیات خودرو لوکس
بهمن ۱۴۰۰: محمد مسیحی، معاون سازمان امور مالیاتی، اعلام کرد که تا به حال محاسبه مالیات بر بیش از ۵۷۰ هزار خودرو صورت پذیرفته است که به ۲۷۲ هزار نفر تعلق داشته است و مالکان آنها به وظیفه موظف هستند تا تا پایان بهمن ماه، برای پرداخت مالیات خودروهای خود اقدام کنند.
اشخاصی که اعتراض دارند نسبت به محاسبه مالیاتی که به آنها تعلق میگیرد، میتوانند از سامانه اعتراض بهره ببرند تا عدالت در محاسبه مالیات طرفین حاکم شود.
نحوه اطلاع از میزان مالیات خودرو و پرداخت آن
پاراگراف اصلاح شده:
بهمن ۱۴۰۰: علی رستمپور، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور، اعلام کرد که برنامه مالیات خودروهای لوکس پیشبینی شده برای اولین بار در حال اجرا است و خودروهایی که ارزش آنها یک میلیارد تومان برآورد میشود، از این مالیات معاف خواهند شد.
به گفته وی، افراد مشمول تا پایان بهمن ماه مهلت دارند تا مالیات خود را پرداخت یا اعتراض کنند. همچنین، افراد بالای 18 سال نیز باید مالیات خود را به صورت جداگانه پرداخت کنند.
کاربران میتوانند با مراجعه به درگاه ارتباطی سازمان امور مالیاتی و احراز هویت با استفاده از کد ملی و شماره موبایل خود، اطلاعات مربوط به ارزش خودروهای خود را دریافت کنند و پرداخت مالیات مربوطه را انجام دهند.
تاثیر مالیات بر قیمت خودروهای لوکس
طبق گفتهٔ عماد جعفری، تحلیلگر بازار خودرو، تجربهٔ سال ۱۳۹۹ نشان میدهد که مالیات بر قیمت خودروهای لوکس اثری در افزایش یا کاهش قیمت خودروها ندارد. بنابراین، افرادی که خودرویی را با قیمتی چند برابر نرخ جهانی خریداری میکنند، مالیات سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان همچنان بر تصمیم خرید آنها تأثیری ندارد.
بر اساس شهادت او، بیشترین تأثیر این طرح بر روی افرادی است که از خودروهای معمولی استفاده کردهاند و با ارتقای خودرو خود به دلیل وجود این طرح مجبور به پرداخت مالیات هستند. البته در سال 1400، هیچگونه مالیاتی از خودروها دریافت نشده و تنها هزینههای مربوط به شهرداری افزایش یافته است.
در دولت روحانی، نوسان بازار خودرو در تمام مقاطع سال شاهد بودیم، بر خلاف گذشته که تنها در شب عید و اردیبهشت روی می داد. به نظر می رسد بسته شدن واردات خودرو و عدم عرضه خودروهای پارکینگی، علت اصلی این نوسانات باشد. همچنین، افزایش قیمت کارخانه ای 18 درصدی خودروهای داخلی بر خلاف وعده های وزیر صنعت درباره عدم افزایش قیمت تا پایان سال، نشان دهنده این است که تنها در صورت افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان، قادر خواهیم بود این نوسانات را کاهش دهیم.
طبق اظهارات فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو، اجرای مالیات ۵ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱ غیر قابل انجام است و او به تاکید کرده است که دولت هنوز مبنای محاسبه مالیات را تعیین نکرده است. وی سبب گرانی خودروها را سیاستهای پولی میداند و تاکید میکند که قانون مالیات، تاثیری در قیمت خودروهای لوکس ندارد.
شرایط مالیات خودروهای لوکس تصادفی
شهریور ۱۴۰۰: با توجه به قانون جدید اخذ مالیات از خودروهای لوکس، مالکان خودروها با ابهامی روبرو هستند. این ابهام مربوط به این است که آیا خودروهای لوکسی که در تصادف دست داشتهاند، آتش سوزی کردهاند یا دارای نقص فنی هستند یا به هر دلیل دیگری، بازهم در محدوده قیمتی خودروهای مشابه خود قرار میگیرند و مالیات مربوط به خودروهای لوکس را پرداخت میکنند؟

آقای علیزاده، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی، روش ارزیابی قیمت خودروها را توضیح داده است. ارزش خودروها بر اساس سال ساخت آنها و با استفاده از ضریبی که برای سالهای قدیمیتر تعیین شده، محاسبه میشود. اما اگر دارندگان خودروهای لوکس، اعتراضی به ارزشگذاری خودرویشان دارند و معتقدند که ارزش آن کمتر است، میتوانند با ارائه مستندات و مدارک، به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده و در مورد قیمت خودرو اعتراض کنند. این اعتراض در هیئت حل اختلاف مالیاتی بررسی میشود و تصمیم نهایی اتخاذ میشود.
مالیات خودرو لوکس چیست؟
طرح اخذ مالیات از خودروهای گرانقیمت بالاخره به صورت قانونی تصویب شد. نمایندگان مجلس در جلسه روز سهشنبه پنجم اسفندماه 1399، با الحاقیه بودجه سال 1400 موافقت کردند تا بتوانند از برخی خودروها مالیات دریافت کنند. طبق این قانون جدید، دارندگان انواع خودروهای سواری شخصی و وانت دوکابین، بدون توجه به اینکه خودرو به نام صاحبشان باشد یا بنام فرزندان زیر 18 سال ثبت شده باشد، اگر ارزش خودروی آنها در پایان سال بیشتر از یک میلیارد تومان باشد، ملزم به پرداخت مالیات سالیانه خودرو میشوند.
- اگر ارزش خودرو تا 1.5 میلیارد تومان باشد، به ازای مبلغ مازاد بر یک میلیارد تومان، مشمول 1% مالیات سالانه خودرو هستند.
- اگر ارزش خودرو تا 3 میلیارد تومان باشد، به ازای مبلغ مازاد بر 1.5 میلیارد تومان، مشمول 2% مالیات سالانه خودرو هستند.
- اگر ارزش خودرو تا 4.5 میلیارد تومان باشد، به ازای مبلغ مازاد بر 3 میلیارد تومان، مشمول 3% مالیات سالانه خودرو هستند.
- اگر ارزش خودرو بیش از 4.5 میلیارد تومان باشد، نسبت به مازاد 4.5 میلیارد تومان، مشمول 4% مالیات سالانه خودرو هستند.
نحوه محاسبه مالیات خودرو لوکس
برای تعیین ارزش یک خودرو، ما از معیار قیمت فعلی آن به اصطلاح "روز" استفاده میکنیم. این قیمت بر اساس تاریخ ساخت یا تاریخ واردات خودرو تعیین میشود.
ارزش خودروها باید توسط سازمان امور مالیاتی کشور و در پایان هر سال، تعیین و اعلام شود.
در صورت تولید یا وارد شدن یک خودرو پس از اعلام سازمان امور مالیاتی، سازمان باید بلافاصله ارزش آن خودرو را تعیین و اعلام کند.
نحوه پرداخت مالیات خودرو لوکس
- پرداخت مالیات سالانه خودروها برای کلیه افراد حقیقی و حقوقی الزامی است.
- پرداخت مالیات سالانه خودرو برای خودروهای تحت تملک خود یا خودروهای افراد تحت تکفل خود، الزامی است.
- موعد پرداخت مالیات خودرو لوکس، حداکثر تا پایان بهمنماه هر سال خواهد بود.
- که مشمول مالیات سالانه خودرو باشند اما آنرا پرداخت نکنند، ممنوع خواهد بود.
اخبار مالیات خودرو در ایران
مهمترین عوارضی که دارندگان و مالکان خودروها میتوانند به عنوان مالیات پرداخت کنند، شامل چندین بخش است. بخش اول، مالیات خودرو لوکس است که بر اساس ارزش خودرو تعیین میشود. بخش دوم، مالیات نقل و انتقال خودرو است که هنگام فروش خودرو از طریق معاملهگران ثبتی، سهمیه ایجاد میشود. بخش سوم، مالیات بر عایدی سرمایه خودرو است که هنگام فروش خودروی دستهبندی شده به عنوان فعالیت تجاری از آن برآمده میشود. و در نهایت، بخش چهارم، مالیات آلایندگی خودرو است که بر اساس آلایندگی محیطی خودرو تعیین میشود. بنابراین، در ادامه این مقاله، به مطالعه دقیق تمام این عوارض خواهیم پرداخت.
پیش بینی قیمت خودرو
در این مقاله، با عوامل مختلفی که میتوانند بر یک یا چند بخش از بازار خودرو تأثیرگذار باشند، آشنا میشویم. این عوامل ممکن است باعث کاهش یا افزایش قیمت خودرو شوند.
سامانه فروش خودرو وزارت صمت
در این مقاله، به شرایط جدید ثبت نام در سامانه فروش خودرو وزارت صنعت، شرایط خرید وانت از سامانه یکپارچه فروش خودرو و همچنین آدرس سایت سامانه تخصیص خودرو می پردازیم.