
امکانات و ارتقاهای ایمنی برای 207 سقف شیشهای
در آذر ماه سال ۱۴۰۲، مدل پژو ۲۰۷ اتوماتیک با سقف شیشهای، به تجهیزات سامانه پایش فشار باد تایرها معروف به TPMS برای انطباق با ۸۵ استاندارد مختلف مجهز شد. این سامانه قادر به اندازهگیری فشار باد تایرها با دقت بالا در هر لحظه است و در صورت کاهش فشار باد تایرها به راننده هشدار میدهد تا او بتواند اقدامات لازم را برای تنظیم فشار باد به انجام برساند. اضافه شدن این ویژگی، علاوه بر افزایش ایمنی، باعث کاهش مصرف سوخت، بهبود کیفیت سواری و همچنین افزایش طول عمر تایرها میشود.
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) یکی از امکانات بهبود یافته در پژو ۲۰۷ اتوماتیک است که سطح ایمنی خودرو را ارتقا میدهد. این سیستم نقش بسیار مهمی در کنترل خودرو در پیچ ها و مسیرهای لغزنده ایفا میکند. در صورت ورود به پیچ با سرعت بالا، سیستم کنترل پایداری به خودرو کمک میکند تا روی مسیر باقی بماند و از انحراف و واژگونی جلوگیری کند. این سیستم با ترمزگیری فعال در چرخها و قطع کردن دریچه گاز سعی میکند خودرو را از شرایط بحرانی خارج کند. علاوه بر این، سیستم ESC بر اساس زاویه فرمان و سرعت خودرو عمل میکند و در صورتی که شرایط را بحرانی تشخیص دهد، وارد عمل میشود. سیستم ESC به صورت پیش فرض در پژو ۲۰۷ روشن و فعال است و در صورت نیاز، میتوان آن را موقتاً خاموش کرد. این حالت تا سرعت ۵۰ کیلومتر برساعت برای راننده فعال است و در سرعتهای بالاتر، سیستم ESC به دلایل ایمنی مجدداً فعال میشود.
شرکت پژو امکانات جدیدی را به مدل ۲۰۷ خود اضافه کرده است. به علاوه، سیستم کنترل کشش TCS بهبود یافتهای نیز در این خودرو حضور دارد. این سیستم برای جلوگیری از هرزگردی چرخها در شرایط خیلی لغزنده، از وقوع سانحه جلوگیری میکند. همچنین، سیستم HSA نیز یک امکان جدید است که بر روی پژو ۲۰۷ اتوماتیک با سقف شیشهای اضافه شده است. این سیستم هنگام شروع حرکت در مسیرهای با سطوح شیب بالا، خودرو را به همراه توقف کوتاهی نگه میدارد تا از راننده برای راه اندازی خودرو به شکل صحیح دستور دهد. راننده میتواند ترمز را رها کرده و پدال گاز را فشار داده تا خودرو به جلو حرکت کند. در صورتی که خودرو در حال حرکت به عقب باشد، سیستم جلوگیری از حرکت به سمت جلو را فعال میکند و از وقوع سانحه جلوگیری میکند.
سیستم ترمز هوشمند HBA (همچنین به عنوان ترمز کمکی شناخته می شود) در این خودرو استفاده شده است. این سیستم قادر است در شرایط بحرانی و ترمزگیری شدید، فشار هیدرولیکی ترمز را به سرعت بالا برساند تا خودرو را در فاصله کوتاهی متوقف کند. استفاده از این سیستم در تمام کشورها باعث بهبود بسیاری در ایمنی رانندگی شده است، اما همواره رعایت قوانین ایمنی در رانندگی باید در اولویت قرار گیرد.
علاوه بر این، مدل پژو 207 قبلاً با یک چراغ روشنایی در روز مجهز بود که باعث پاسخگویی به ۸۵ استاندارد نصب کنندهها میشود. این چراغ روشن تنها هنگام روشن بودن لامپهای روز باز استفاده میشد.
ایران خودرو پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای ارتقا یافته را با آیینه الکتروکرومیک و حساس به نور عرضه میکند. در نسخههای قدیمیتر این اتومبیل، این قابلیت وجود نداشت. علاوه بر این، این مدل تجهیز شده است به روکش صندلی جدیدی که از ترکیب چرم و پارچهای ساخته شده است و فضای کابین را زیباتر به نمایش میگذارد.
یکی از نیازهای استانداردهای ۸۵گانه، نشانگر تعویض دنده بهینه یا همان سیستم GSI است. این سیستم اکنون بر روی پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای نیز نصب میشود. هنگامی که خودرو در حالت دستی یا تیپ ترونیک است، نشانگر جلوآمپر افزایش دنده به راننده پیشنهاد میدهد.
به منظور افزایش ایمنی عابران پیاده در ماشین پژو ۲۰۷ اتوماتیک، تغییراتی در قسمت سقف شیشه ای و بدنه خودرو انجام شده است. همچنین، تغییراتی در موتور این خودرو نیز صورت گرفته است تا با استانداردهای محافظت از عابران پیاده سازگاری بیشتری داشته باشد.
معرفی مدلهای جدید سقف فلزی و شیشهای
از زمان عرضه پژو 207 در بازار کشورمان، بیش از ده سال میگذرد. در طی این مدت، این هاچبک فرانسوی به شدت تغییر کرده است و نه تنها ظاهر آن بلکه بخشهای فنی نیز بهبود یافته است. این خودرو به طور کامل داخلیسازی شده است و به نحوی تغییر کرده که دیگر نمیتوان آن را به خودرویی فرانسوی تشخیص داد!
پژو ۲۰۷ به صورت دندهای و اتوماتیک در بازار ایران عرضه میشود. در این مقاله به بررسی تغییرات و روند حضور پژو ۲۰۷ اتوماتیک در بازار ایران میپردازیم.
سری اول: پژو 207 اتومات با موتور TU5
در سال 1389 ، هنگامی که شرکت ایران خودرو تولید برخی از نوع های پژو 206 صندوقدار را متوقف کرده بود (با استثناء تیپ V8 که به علت محدودیت جاده ها توسط نیروهای امنیتی مورد علاقه قرار گرفته بود!) ، تولید مدل پژو 207 هاچبک آغاز شد. در واقع ، این خودرو واقعیتا همان پژو 206 پلاس با بازار جهانی بود ، اما به دلایلی ، پژو آن را با نام پژو 207 به ایران فرستاد.

تولید مدلهای پژو 207 از جمله نسخههای دندهای و اتوماتیک طی چند سال ادامه داشت و در سال 1391 از خط تولید شرکت ایران خودرو خارج شد. علت خروج این خودرو از بازار مربوط به تشدید تحریمها در آخرین سالهای دولت دهم بود، که منجر به فرار فروشندگان فرانسوی از بازار ایران شد. یکی از پیامدهای این اتفاق، قطع خط تولید پژو 207 و خاموش شدن چراغهای آن در کشور بود.
سری دوم: پژو 207 اتومات با موتور TU5
متن ارسالی: فروش سری جدید پژو 207 در اوایل سال 1395 آغاز شد و با بهبود برخی از ویژگی ها و اضافه کردن چندین آپشن تازه همراه بود. با این حال، تحویل اولین سری آن به دلیل تاخیر 10 ماهه، در پایان زمستان سال 1395 به مشتریان رسید. این خودرو به عنوان مدل 1396 عرضه شد.
در زمستان سال ۱۳۹۵، ایران خودرو در یک مراسم رسمی با حضور خبرنگاران، همزمان از خودروهای "دنا پلاس" و "پژو ۲۰۷ صندوقدار" برای اولین بار رونمایی کرد. بعد از گذشت بیش از یک سال از این رونمایی، در اسفندماه سال ۱۳۹۶، نهایتاً فروش پیشروی خودروی "پژو ۲۰۷ صندوقدار" آغاز شد.

قرار بود تا خرداد تا شهریور ۱۳۹۷ اولین مجموعه خودروی ۲۰۷ جدید به مشتریان ارائه شود اما به طور ناگهانی تا آخر آبان ۱۳۹۷ تاخیر کرد و در نهایت خودروی پژو ۲۰۷ با برگه ساندویچ در اختیار مشتریان قرار گرفت.
سری سوم: پژو 207 اتومات با موتور TU5P
بعد از خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق برجام در اوایل سال ۱۳۹۷، اکثر خودروسازان ایرانی با مشکلاتی روبهرو شدند و ایران خودرو نیز مستثنا نبود. از بین این مشکلات، تامین گیربکس اتوماتیک AL4 یک چالش بزرگ برای ایران خودرو بود.
به همین دلیل، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت با همکاری شرکای تجاری جدید، نسخه بومی سازی شده موتور EC5 پژوسیتروئن را در پاییز ۱۳۹۹ به تولید انبوه برساند. با ورود این موتور جدید، مدیران ایران خودرو اعلام کردند که تا پایان سال ۱۴۰۲، موتور TU5 قدیمی را از روی تمامی محصولات خود حذف خواهند کرد و در عوض از موتور جدید TU5P استفاده خواهند کرد.
بعد از تولید انبوه موتور TU5P، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت گیربکسهای خود را داخلیسازی کند. در ابتدا، گیربکس AT6 که دارای شش دنده اتوماتیک بود، در نیمه اول سال 1399 تولید شد و سپس بر روی دناپلاس توربو اتوماتیک نصب شد. در نیمه دوم سال 1400، خودروی تارا اتوماتیک با همین گیربکس AT6 به بازار عرضه شد. لازم به ذکر است که گیربکس AT6 ایران خودرو، تولید شرکت DAE چین است.
اما در کنار تولید گیربکس AT6، ایران خودرو به ساخت و تولید گیربکس MT6، که یک گیربکس دستی شش دنده است، نیز پرداخت. در پایان سال 1399، تولید انبوه این نوع گیربکس را موفقیت آمیز به انجام رساند. ابتدا گیربکس MT6 روی خودروی راناپلاس پانوراما به کار گرفته شد و سپس در نیمه اول سال 1401، بر روی دناپلاس توربو با شش دنده نصب شد.
در چنین شرایطی که شرکت ایران خودرو، هم موتور TU5P را در اختیار داشت و هم گیربکس AT6 جدیدی را تولید کرده بود، مدیران این شرکت به فکر احیای مدل پژو 207 اتوماتیک افتادند. نتیجه این تصمیم، معرفی مدل 207 مولتی کالر در نیمه اول سال 1401 بود.
در اثر این تصمیم، دو نتیجه بروز پیدا کرد. نتیجه اول عبارت بود از بازاریابی دوباره 207 با سقف فلزی و همچنین سقف شیشهای، با این تفاوت که در نسل جدید این خودروها، موتور و گیربکس نیز تغییر کرده بودند.
انواع مدل های 207 اتوماتیک TU5P
فروش خودروی پژو 207 اتوماتیک TU5P در فصل پاییز سال ۱۴۰۱ آغاز شد. در ابتدا، ایران خودرو فروش این خودرو را بدون هیچ گونه خبر رسانی اعلام کرد. این امر به دلیل این بود که تنها راه خرید این خودرو، از طریق ثبت نام در بورس کالا بود. به همین دلیل، بسیاری از مشتریان ایران خودرو از شروع فروش این محصول به بازار مطلع نشدند.
قبل از هرچیز، باید این نکته را تاکید کنیم که پژو 207 اتوماتیک TU5P در سال 1401 به بازار عرضه شد. این خودرو در سه نسخه مختلف عرضه میشود.
- 207 اتوماتیک TU5P با سقف فلزی
- 207 اتوماتیک TU5P با سقف رنگی (مولتی کالر)
- 207 اتوماتیک TU5P با سقف شیشهای (پانوراما)
با توجه به مطالب فوق، تمامی مدلهای ماشین پژو 207 با گیربکس اتوماتیک (به هر نوع شامل سقف فلزی و شیشهای) که در سال 1400 تولید شدهاند، از سری دوم 207 هستند. این مدلها همگی دارای موتور TU5 و گیربکس 4 سرعته هستند.
بازنویسی: حالا که با نسخههای مختلف پژو 207 اتوماتیک TU5P آشنا شدهاید، باید به تفاوتهای بین تیپهای مختلف این خودرو مراجعه کنیم. این تفاوتها میتواند میان نسخههای جدید و قدیمی از این خودرو شامل مواردی مانند قدرت موتور، سیستماتیک رانندگی و امکانات داخلی باشد.
تفاوت 207 اتومات TU5 با 207 اتومات TU5P
همانطور که پیش از این بیان شده، در سالهای 1395 تا 1400، پژو 207 اتوماتیک سقف فلزی تولید شد. در سال 1399، نسخه 207 اتوماتیک سقف شیشهای روانه بازار شد و تا سال 1400 عرضه شد. هر دو نسخه از این خودرو از موتور TU5 استفاده میکنند.
در زمستان سال 1401، ما شاهد عرضه سری سوم پژو 207 اتوماتیک بودیم. در جدول زیر، تفاوت بین سری دوم و سری سوم پژو 207 اتوماتیک را مشاهده میکنید.
مدل | 207 اتوماتیک TU5 | 207 اتوماتیک TU5P |
---|---|---|
حجم موتور | 1587 سی سی | 1587 سی سی |
حداکثر قدرت | 105 اسب بخار | 113 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 142 نیوتن متر | 144 نیوتن متر |
نسبت تراکم | 10.5 | 11 |
گیربکس | 4 دنده اتومات | 6 دنده اتومات |
مصرف شهری | 11.4 لیتر | 10.1 لیتر |
مصرف جادهای | 6.1 لیتر | 5.8 لیتر |
مصرف ترکیبی | 8 لیتر | 7.4 لیتر |
سقف قرمز (MC) | ندارد | سفارشی |
سقف شیشهای | سفارشی | سفارشی |
ترمز عقب دیسکی | سفارشی | استاندارد |
فرمان برقی | سفارشی | استاندارد |
رینگ 14 آلومینیومی | سفارشی | استاندارد |
منبع اطلاعات بالا سایت ایران خودرو است.
به عنوان نمونه از جدول فوق به ویژگیهای مشترکی که در تمام مدلهای 207 اتوماتیک TU5P استاندارد هستند، میتوان به سه ویژگی زیر اشاره کرد: "ترمز دیسکی عقب"، "فرمان برقی" و "رینگ 14 اینچ آلومینیومی".
مقاله original and rewritten مقاله اصلی: اخیراً توجه به رشد سریع جمعیت جهانی و نوسانات آب و هوایی باعث شده تا به اهمیت بیشتری در مدیریت منابع آب و غلات پرداخته شود. این مسئله محققان و سیاستگذاران را مجاب کرده است تا راهکارهایی برای بهبود عملکرد سیستمهای آبیاری موجود و کاهش تلفات منابع آب و غلات ارائه دهند. یک راهکار مطرح شده در این زمینه مدیریت هوشمند آبیاری است که با استفاده از فناوریهای نوین، مانند اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی، نقاط ضعف سیستم های آبیاری را شناسایی می کند و بهبود می بخشد. مقاله بازنویسی شده: چگونگی استفاده هوشمندانه از منابع آب و مدیریت صحیح منابع غلات با توجه به رشد سریع جمعیت جهانی و تغییرات آب و هوایی همواره نگرانی برای محققان و سیاستگذاران بوده است. از این رو، ارائه راهکارهای بهینه برای بهبود سیستمهای آبیاری موجود و کاهش تلفات منابع آب و غلات اهمیت بسیاری دارد. یکی از این راهکارها، استفاده از مدیریت هوشمند آبیاری است. این روش با استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی، به تشخیص نقاط ضعف سیستمهای آبیاری میپردازد و اقدامات بهبودی در این زمینه انجام میدهد.
بررسی انواع پژو 207 در بازار
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آخرین اخبار و مدلهای مختلف پژو 207 در بازار ایران، به همراه مقایسه و تفاوتهای آنها، میتوانید به مقالات زیر مراجعه کنید:
اگر شما یکی از مالکان خودروی پژو 207 هستید، مقالات زیر برای شما جالب خواهند بود:
شرایط فروش ایران خودرو
برای بهرهبرداری از آخرین اطلاعات فروش شرکت ایران خودرو و مشاهده جدیدترین طرحهای پیشفروش آن از جمله طرح فروش نقدی، فوقالعاده و اقساطی، میتوانید به لیست زیر مقالات منتخب را مراجعه کنید.
- (طرح عادی)
- (طرح جوانی جمعیت)
- (طرح نوسازی خودرو)
- (طرح خودروهای سنگین)