
آیا قیمت بنزین امسال افزایش مییابد؟
خرداد 1404: با ابطال برنامه سه نرخی شدن گازوئیل، برخی از تحلیلها در مورد امکان پیادهسازی طرح مشابه برای قیمت بنزین در آیندهای نزدیک کاهش یافت.
طبق گزارش اقتصادآنلاین، پس از اعلام طرح سه نرخی شدن گازوئیل که از تابستان ۱۴۰۴ پیاده خواهد شد، برخی تحلیلگران این اقدام را نشانهای از آغاز بررسی واکنشها و احتمال زمینهسازی برای اجرایی مشابه در مورد بنزین تلقی کردند. اما با عقبنشینی دولت از این طرح و تأیید رسمی تعویق آن، سوالی که مطرح میشود این است: آیا احتمال افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۴ به کلی منتفی شده است؟
طبق تصمیمات اتخاذ شده توسط هیئت دولت، تأمین نیازهای سوخت کامیونداران با نرخ کنونی ادامه خواهد یافت و کاهش ماهانه سهمیه پایه نیز در حال حاضر متوقف شده است. به علاوه، مذاکرات مربوط به بیمه و بازنشستگی رانندگان در حال انجام است. مجموعه این اقدامات نشان میدهد که طرح افزایش سهنرخی قیمت گازوئیل فعلاً اجرایی نخواهد شد.
قبل از اعلام تأخیر، تصویب اولیه طرح گازوئیل سه نرخی دوباره بحثهایی را درباره قیمت بنزین به راه انداخت. در این میان، در ماههای اخیر، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بارها تأکید کرده است که هیچ برنامهای برای تبدیل بنزین به سه نرخی در نظر ندارد. معاون وزیر نفت نیز در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ تصریح کرد که هیچ گزینهای برای سه نرخی شدن قیمت بنزین در دست نیست.
مسعود پزشکیان پیش از این تأکید کرده است که مردم درباره افزایش قیمت بنزین شگفتزده نخواهند شد و هرگونه تغییر در نرخ بنزین قبل از اجرایی شدن به اطلاع عموم خواهد رسید. سیستم سهنرخی به معنای ارائه سوخت در سه سطح قیمتی (یارانهای، نیمهآزاد و آزاد) است، که به منظور مدیریت مصرف و هدفمند کردن یارانهها طراحی شده است. در سالهای اخیر، برخی تحلیلگران این مدل را به عنوان راه حلی برای کاهش ناترازی بنزین در کشور پیشنهاد کردهاند، هرچند نظرات مخالفی نیز درباره آن وجود دارد.
آیا به گرانی بنزین نزدیک میشویم؟
در آذر ماه 1403، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشور، در یک برنامه تلویزیونی ویژه شرکت کرد و به بحث درباره بنزین، ناترازیها و اخبار جدید پیرامون قیمت آن پرداخت.
به تازگی گزارشهای متنوعی در مورد قیمت بنزین به گوش رسیده است. مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که قیمت بنزین در بودجه سال آینده تأیید شده و هیچ گونه افزایش قیمتی در نظر گرفته نشده است. از سوی دیگر، اشاره شده که در بودجه 1404 هیچ ارزی برای واردات بنزین تخصیص نیافته است.
رئیس جمهور در این زمینه تأکید کرد که عدم تخصیص ارز مناسب میتواند منجر به افزایش قیمت بنزین شود. واقعیت این است که ما با مشکلات جدی در زمینه انرژی، برق، گاز، آب، پول و محیط زیست دست و پنجه نرم میکنیم که همگى میتوانند بحرانزا شوند. ناترازی انرژی به یک مجموعه مرتبط است؛ ما بهطور مثال ۴ میلیارد تومان برای واردات بنزین هزینه میکنیم و آن را به قیمت ۳ هزار تومان به فروش میرسانیم. هیچ کارشناس معتبری در جهان این شیوه را توجیه نمیکند. این مسأله نیاز به درمان اساسی دارد. هر مداخلهای که قصد داریم انجام دهیم باید با در نظر گرفتن وضعیت معیشتی قشر ضعیف جامعه صورت گیرد.
عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، بیان کرد که چالش اساسی در حالت فعلی اقتصاد کشور ناترازیها است و هدف ما حذف ناترازیها و ریشههای تورم از اقتصاد ملی میباشد.
وی توضیح داد که هر بار درباره اصلاح ناترازی بنزین صحبت میکنیم، برخی به این نتیجه میرسند که هدف افزایش قیمت بنزین است. در حال حاضر، قاچاق بنزین به طرز وحشتناکی افزایش یافته و به موازات آن، ما مجبور به واردات بنزین هستیم. این وضعیت هیچ منطقی ندارد و تا زمانی که در سمت وزارت دولت چهاردهم هستم، تمام سعیم را به کار میبرم تا جلوی قاچاق و رانت را بگیرم.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در یک جلسه علنی مجلس به موضوع منابع نفتی و قیمتگذاری فرآوردههای نفتی اشاره کرد. وی توضیح داد که بند الف ماده یک قانون هدفمندی، دولت را ملزم کرده تا قیمت این فرآوردهها را تا پایان برنامه پنجم توسعه بر اساس قیمتهای جهانی در خلیج فارس تعیین کند. با این حال، اکنون که از پایان برنامه ششم توسعه نیز عبور کردهایم، هنوز این اقدام صورت نگرفته است. لازم به ذکر است که اختیار تعیین قیمت بنزین بهطور رسمی به دولت تفویض شده و اگر در گذشته این قیمتها به درستی تنظیم میشد، کشور با چنین چالشهایی مواجه نمیشد. قالیباف بر این نکته تأکید کرد که باید به دولت اجازه داده شود تا کار خود را انجام دهد و از مداخله در این زمینه خودداری شود. همچنین، وی به شدت با بحث تهاتر مخالفت کرد.
بر اساس اظهارات رئیسجمهور، وزیر اقتصاد و رئیس مجلس، به نظر میرسد که در آیندهای نزدیک تغییراتی در قیمت بنزین اعمال خواهد شد. هرچند که هنوز خبری رسمی و قطعی در مورد قیمت بنزین منتشر نشده است، اما میتوان به چهار سناریوی متفاوت در این زمینه امیدوار بود.
سناریوی نخستین که قابل پیشبینی است، تداوم وضعیت کنونی همراه با اختصاص 6 میلیارد دلار برای تأمین ارز واردات میباشد؛ در این صورت، قیمت ها بدون تغییر خواهد ماند.
موضوع بعدی شرایطی است که در آن قیمت بنزین به سه دسته تقسیم میشود. این بدان معناست که سهمیه کنونی با نرخ فعلی حفظ میشود و برای هر خودرو در صورت استفاده بیش از حد، نرخ آزاد سوم تعیین خواهد شد.
سناریو سوم به موضوع تغییر در روش سهمیهبندی اختصاص دارد، که در آن یارانه بنزین به جای اینکه به خودروها تعلق گیرد، مستقیماً به افراد پرداخت میشود. به این ترتیب، هر شهروند ایرانی به طور ماهانه حدود 15 تا 20 لیتر بنزین سهمیهای دریافت خواهد کرد. برای یک خانواده سهنفره، این مقدار به چیزی بین 45 تا 60 لیتر در ماه افزایش مییابد و به صورت ماهانه به کارت سرپرست خانوار واریز میشود.
سناریوی چهارم به بررسی افزایش قیمت بنزین موجود (1500 و 3000 تومان) اختصاص دارد. همچنین ممکن است سناریوهای مربوط به قیمت و سهمیهبندی به گونهای ترکیب شوند.
سال آینده بنزین گران نخواهد شد
در آبان 1403، محمد بهرامی، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در بیانیهای اظهار کرد که افزایش قیمت بنزین به یکی از نگرانیهای اصلی مردم تبدیل شده است. وی همچنین تأکید کرد که در بودجه سال آینده، هیچ برنامهای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد. بهرامی امیدوار است که با انجام فرهنگسازی لازم در زمینه اصلاح الگوی مصرف سوخت، بتوانیم بخشی از ناترازی موجود را جبران کنیم.
به نقل از تسنیم، نماینده کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد که این کمیسیون به طور جدی پیگیر مسائل مربوط به انرژی بوده است و در این راستا جلسات متعددی با مقامات، از جمله وزیر نفت، معاونان و مدیران عامل شرکتهای وابسته به وزارت نفت برگزار کرده است. موضوعات مربوطه به دقت و با رویکرد علمی در حال بررسی است. هرچند اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است، اما رسیدن به شرایط پایدار در تولید بنزین و برق در کشور نیازمند زمان و همچنین تخصیص منابع مالی مناسب است، زیرا در گذشته تدابیر لازم برای افزایش تولید اتخاذ نشده است.
قیمت تمام شده بنزین 8 هزار تومان است
در آبان ماه 1403، مسعود پزشکیان، رئیسجمهور کشور، در جلسه مجلس شورای اسلامی به هزینه تولید بنزین اشاره کرد و آن را حدود 8 هزار تومان اعلام کرد. وی افزود که یکی از چالشهای عمده، لزوم اصلاح یارانههای انرژی است. در حال حاضر، مصرف بنزین نسبت به سال 1398، 40 درصد افزایش یافته است، در حالی که درآمد ملی به طور قابل توجهی کمتر از این میزان است. هزینه تمام شده بنزین، که شامل هزینههای پالایش، حمل و نقل فرآوردهها و هزینههای مرتبط با ایستگاههای پمپ بنزین است، به حدود 8 هزار تومان میرسد و در این محاسبات قیمت نفت مدنظر قرار نگرفته است.
رئیس جمهور اشاره کرد که در سال جاری تقریباً 90 هزار میلیارد تومان برای واردات بنزین نیاز است و اگر شرایط کنونی ادامه یابد، پیشبینی میشود که این رقم در سال آینده به 130 هزار میلیارد تومان برسد. هزینه هر لیتر بنزین وارداتی نیز بین 30 تا 40 هزار تومان تخمین زده شده است. برای حل این ناترازیها و بهبود وضعیت زندگی محرومان، لازم است که همکاری، همدلی و فعالسازی تمام سیاستگذاران، مجریان و فرهنگیان جامعه به کار گرفته شود، تا به نفع جامعه و نسلهای آینده گام برداریم.
قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد
در تاریخ مهر 1403، حجتالاسلام موسی احمدی، که ریاست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، تصریح کرد که نه در سطح دولت و نه در مجلس، به ویژه کمیسیون انرژی، هیچ گونه تصمیمی درباره کاهش یا افزایش سهمیه بنزین و قیمت آن اتخاذ نشده است. به گفته وی، هم اکنون مجلس و دولت برنامهای برای تغییر وضعیت سهمیه و قیمت بنزین ندارند.
بهینهسازی مصرف سوخت و انرژی در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم است به فرهنگسازی درباره مصرف انرژی توجه ویژهای شود. به زودی قرار است دیداری با رئیس سازمان صدا و سیما داشته باشم و یکی از محورهای اصلی این گفتگو، برنامهریزی جهت فرهنگسازی در زمینه مصرف انرژی توسط این سازمان خواهد بود. اگرچه قیمت یک لیتر بنزین اکنون بسیار پایینتر از نیم لیتر آب است، اما باید واقعیتهای موجود در صنعت انرژی و حوزه سوخت را به مردم منتقل کنیم تا اهمیت صرفهجویی در مصرف انرژی در نظر همگان قرار گیرد. جلوگیری از هدررفت انرژی و بنزین نیز امری ضروری است.
حذف کارت آزاد ارتباطی با افزایش قیمت بنزین ندارد
اسفند 1403: جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، با تأکید بر قانون اجرای بودجه 1403 اظهار داشت که وزارت نفت موظف است حداقل 90 درصد توزیع بنزین را از طریق کارتهای شخصی مردم انجام دهد. همچنین، فراجا نیز ملزم به ایجاد مقدمات لازم جهت تحویل یک هفتهای کارتها به شهروندان شده است.
وی همچنین اظهار داشت که کارتهای اضطراری برای پمپبنزینها همچنان به قوت خود باقی است تا زمانی که فرآیندهای لازم به پایان برسد. مردم میتوانند مطمئن باشند که هیچ گونه مشکلی در زمینه سوختگیری به وجود نخواهد آمد. تدابیر لازم برای صدور کارت سوخت شخصی اندیشیده شده و زمان صدور و تحویل این کارتها با همکاری فراجا به یک هفته کاهش یافته است. این موضوع هیچ ارتباطی با تغییرات قیمتی یا کاهش سهمیه بنزین ندارد و شهروندان باید از این بابت آسوده خاطر باشند. اجرای این طرح تنها زمانی محقق خواهد شد که توزیع کارتهای سوخت توسط فراجا انجام گیرد.
بنزین سه نرخی چیست؟
بهمن 1402: در طی دو سال اخیر، مصرف سوخت در کشور شاهد افزایش قابل توجهی بوده که فراتر از پیشبینیهای دولت است. این وضعیت منجر به بروز چالشهایی در تأمین سوخت شده و دولت در سال جاری ناچار به واردات سوخت گردید؛ مسئلهای که بارها توسط مقامات دولتی مورد تأکید قرار گرفته است.
در ماههای اخیر، شائبههای مربوط به افزایش قیمت سوخت بارها در رسانهها و میان کارشناسان مطرح شده و از سوی مسئولان دولتی تکذیب گردیده است. حالا خبرهای جدید نشان میدهد که دولت در حال برنامهریزی برای اجرای قیمتگذاری سهنرخی برای بنزین است. این اقدام بهمنظور جلوگیری از تکرار تجربیات تلخ آبان 98 و کاهش نگرانیهای عمومی صورت میگیرد. دولت قصد دارد 60 میلیون لیتر بنزین یارانهای با قیمت 1500 تومان را حفظ کند، اما با در نظر گرفتن محدودیتهایی در مقدار (کاهش از 150 لیتر به 100 لیتر) و همچنین کاهش مدت زمان ذخیرهسازی (از 9 ماه به 6 ماه) به مدیریت و کاهش مصرف بنزین به قیمت 3000 تومان بپردازد.
برنامهریزیهای دولت برای مدیریت مصرف سوخت در کشور تنها به اقدامات گذشته محدود نمیشود. پس از حفظ بنزین سهمیهای و تعیین محدودیت برای بنزین ۳۰۰۰ تومانی، دولت قصد دارد با معرفی یک نرخ سوم، مصرف بنزین فراتر از سهمیه را برای پرمصرفها با قیمتی بالاتر از نرخ یارانهای و آزاد عرضه کند.
در فصل بهار، جمعبندی مقامات دولتی به این نتیجه رسید که قیمت هر لیتر بنزین از نوع سوم ۸۰۰۰ تومان تعیین شود. این نرخ به منظور مدیریت مصرف برای خودروهایی که از سهمیه یارانه و سهمیه آزاد فراتر میروند، در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب، افرادی که مصرف بیشتری دارند، میتوانند بنزین اضافی خود را با این قیمت تهیه کنند.
حدود نه ماه از آغاز بحث تغییر سهمیه بنزین آزاد و معرفی قیمت سوم برای این سوخت میگذرد. اخیراً دولت اقدام به اجرای نخستین مرحله این طرح کرده است که شامل محدودیت در مصرف بنزین با نرخ ۳۰۰۰ تومان میشود. این اقدام، بدون اطلاعرسانی رسمی و قبلی از سوی دولت، انجام شده است.
ثبات قیمت بنزین در سال 1403
رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال، اعلام کرد که دولت در لایحه خود، قیمت حاملهای انرژی را ثابت نگه داشته است. این تصمیم توسط کمیسیون تلفیق نیز به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه، قیمت بنزین، گازوئیل و سایر فرآوردههای انرژی در سال 1403 مشابه سال 1402 خواهد بود و تغییراتی در نرخ این حاملها در سال آینده اعمال نخواهد شد.
آیا قیمت بنزین در سال 1403 افزایش مییابد؟
در سال 1402، رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی، به اطلاع عموم رساند که دولت هیچ گونه بندی برای افزایش قیمت بنزین در بودجه سال آینده پیشبینی نکرده است.
او اشاره کرد که در صورتی که دولت قصد افزایش قیمت بنزین را داشته باشد، باید منابع و مصارف را برای ما به وضوح بیان کند و ما نیز باید از جزئیات مطلع باشیم. اما از آنجا که موضوع در لایحه ارائه نشده، مجلس بر این باور است که قیمت بنزین نباید افزایش یابد و بر این اساس، بودجه را تنظیم میکنیم. شرایط اقتصادی مردم به گونهای نیست که تحمل گرانی بنزین را داشته باشند و این افزایش بر تمامی جوانب زندگی تأثیر خواهد گذاشت. نوسانات نرخ ارز نیز بر همه چیز اثرگذار است، بنابراین هرگونه افزایش قیمت باید به اطلاع مجلس برسد.
توافق بنزینی مجلس و دولت
شهریور 1402: محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، درخصوص مسائل انرژی در این برنامه، بیان کرد که نتایج توافقات میان مجلس و دولت در زمینه انرژی، در گزارش کمیسیون برنامه هفتم به طور کامل بیان شده است. موارد ذکر شده در این گزارش حاصل توافق دو نهاد مهم کشور است.
وی در مورد تغییرات قیمت انرژی در برنامه هفتم اظهار داشت که طبق مصوبات کمیسیون، دولت مجاز است یارانههای حاملهای انرژی را به افراد نیز اختصاص دهد و نه تنها به خودروها. این مجوز به تصویب رسیده است اما الزامی برای اجرایی شدن آن وجود ندارد. همچنین برای آرامش خاطر مردم، تأکید شده است که قیمت بنزین یارانهای در طول برنامه تغییر نکند. این تصمیم فعلی کمیسیون است و در مجلس پیشنهادات متفاوتی در این زمینه مطرح شده که ممکن است منجر به تغییراتی گردد. طبق گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، قیمت بنزین یارانهای در طول دوره برنامه ثابت خواهد ماند. با این حال، امکان تغییر در سهمیه بنزین وجود دارد و باید دید آیا این یارانه به خانوارها یا خودروها تعلق خواهد گرفت. اگر تغییرات کلی در صحن مجلس مطرح نشود، تصمیمات نهایی اتخاذ خواهد شد.
تصمیم نهایی برای قیمت بنزین
اردیبهشت 1402: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی به تازگی تصمیم نهایی خود را در مورد قیمت بنزین اعلام نمود.
در این تصمیم به وضوح اعلام شده است که افزایش قیمت بنزین در برنامه نیست. طبق بندهای قانون بودجه سال ۱۴۰۲، هیچ تغییری در قیمت بنزین صورت نخواهد گرفت. همچنین، قانون بودجه امسال تأکید میکند که هدف رسیدن به ۹۰ درصد استفاده از کارت سوخت شخصی تا پایان شش ماهه اول سال میباشد. در این راستا، دولت بعد از اتمام تعطیلات نوروز، اقدام به ساماندهی کارت سوخت جایگاهداران خواهد کرد تا بر مصرف نظارت کند و از قاچاق سوخت جلوگیری کند. اجرای طرح کدینگ نیز در استانهای مرزی، به ویژه استان سیستان و بلوچستان، از دیگر برنامههای دولت در این خصوص است.
شایان ذکر است که کارتهای جایگاهها به طور کامل جمعآوری نمیشوند و در هر یک از جایگاهها به تناسب نیاز، تعدادی از کارتها باقی خواهند ماند.
ثبات قیمت سوخت و اجرای طرح کدینگ
اردیبهشت 1402: آقای علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، با اشاره به اجرای طرح کدینگ در استانهای مختلف، بیان کرد که این طرح در سیستان و بلوچستان پیادهسازی شده است. بر اساس این طرح، تنها خودروهایی که دارای کارت سوخت محلی هستند قادر به دریافت سوخت خواهند بود و همچنین کارتهای اضطراری نیز به متقاضیان ارائه شده است. در برخی از جایگاههای سوختگیری، ارائه سوخت تنها با استفاده از کارت کدینگ میسر است، اما در برخی دیگر، امکان سوختگیری برای سایر خودروها نیز فراهم میباشد.
آقای نژادعلی با اشاره به عدم وجود برنامهای از سوی دولت، مجلس و سایر نهادهای کشور برای افزایش قیمت بنزین، ادامه داد: بر اساس قانون بودجه و مذاکرات دولت، هیچ گونه طرحی برای افزایش قیمت بنزین و سایر فرآوردههای نفتی در نظر گرفته نشده است.
مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد که فرآیند ساماندهی کارتهای هوشمند سوخت اضطراری در جایگاهها به انجام رسیده است. او افزود که با توجه به میزان تردد، مراجعات و تعداد نازلها، کارتهای مناسبی به هر جایگاه اختصاص یافته است.
قیمت بسیار پایین بنزین در ایران
در اردیبهشت 1402، هاشم اورعی، استاد دانشگاه صنعتیشریف، در خصوص افزایش مصرف بنزین و روشهای مقابله با آن اظهار داشت که این افزایش ناگهانی نبوده و حدود یک دهه است که هشدارهایی در این زمینه ارائه شده است که مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین، وضعیت کنونی چندان تعجبآور نیست و اگر به این نقطه نمیرسیدیم، باید متعجب میشدیم. با توجه به شواهد، روشن است که به این شرایط خواهیم رسید و اگر اقدامات جدی و مؤثری انجام نشود، هر روز بیشتر به سمت سقوط در این مسیر خواهیم رفت.
طبق اطلاعات ارائهشده، میانگین مصرف بنزین در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۱ بهطور روزانه حدود ۱۰۲ میلیون لیتر گزارش شده است. اما در تاریخ ۲۹ اسفند، مصرف بهطور ناگهانی به ۱۴۴.۳ میلیون لیتر رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۷.۷ درصد افزایش نشان میدهد. اگر یک روز خاص را معیار قرار دهیم، افزایش مصرف نزدیک به یک سوم در طول یک سال است که این روند نه تنها عجیب بلکه خطرناک و غیرقابل ادامه به نظر میرسد و نیاز به اقدامات فوری دارد. عامل اصلی افزایش مصرف بنزین، قیمتگذاری آن است. طی چهار سال گذشته، قیمت بنزین ثابت مانده و این در حالی است که کشور با نرخ تورم ۵۰ تا ۶۰ درصدی مواجه است. بهعبارتی دیگر، اگر قیمت بنزین هر سال ۱.۵ برابر افزایش یابد، در حقیقت قیمت واقعی آن ثابت مانده و عدم تغییر قیمت میتواند به معنی کاهش ۵۰ درصدی ارزش بنزین باشد.
او ادامه داد: کشوری که با نرخ تورم ۵۰ تا ۶۰ درصد مواجه است، اگر قیمت یک کالا را به مدت چهار سال ثابت نگه دارد، به معنای این است که آن کالا تقریباً رایگان و به سمت صفر میرود. در این شرایط، قیمت بنزین نسبت به سایر کالاها به شدت کاهش مییابد و با ارزان شدن این کالا، دولت به وضوح به مردم نشان میدهد که این کالا دیگر ارزشی ندارد.
آقای اورعی تصریح کرد که هزینه بنزین در ایران، حتی با قیمتهای آزاد، بخشی ناچیز از مخارج خانوار به شمار میرود. در مقابل، در ترکیه هزینه پر کردن یک باک بنزین به ۱۰۵ دلار میرسد. به همین دلیل، تا زمانی که سیاستهای قیمتگذاری به این صورت ادامه داشته باشد، مردم توجهی به مصرف بنزین نخواهند داشت و افرادی که از خودروی شخصی استفاده میکنند، نگرانی از بابت هزینه سوخت ندارند. این موضوع به وضوح نشان میدهد که مصرف بنزین به طور قابل ملاحظهای افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد که علاوه بر عدم تدبیر در حوزه قیمتگذاری، ما به تولید خودروهای بیشتری ادامه میدهیم و افراد را به صف خرید خودروهایی میکشیم که خودروسازان هیچ دلیلی برای پیشرفت فناوری در راستای کاهش مصرف بنزین و افزایش کارایی ندارند. در حال حاضر، صنعت خودروسازی در سطح جهانی به شدت به سمت خودروهای برقی حرکت میکند، در حالی که در کشورهای دارای صنایع خودروسازی پیشرفته، خودروهای بنزینی وجود دارد که نصف مصرف ایران است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۲ نروژ ۷۹ درصد از خودروهای تازهفروشیده را برقی اعلام کرد و پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۲۵ فروش خودروهای بنزینی در این کشور به صفر برسد، در حالی که سهم خودروهای برقی در ایران به صفر نزدیک است. در زمینه تعداد و فناوری خودرو هیچگونه پیشرفتی مشاهده نمیشود و قیمت بنزین نیز به گونهای است که مصرفکننده را به کاهش مصرف تشویق نمیکند. همچنین، قیمت پایین بنزین منجر به افزایش قاچاق شده است. در حال حاضر، اختلاف قیمت بنزین بین ایران و ترکیه به شدت مشهود است و این امر نشان میدهد که وضعیت بهینهسازی در این حوزه در ایران به شدت نیازمند توجه بیشتری است چرا که سیاستگذاری کنونی در زمینه قیمت بنزین، بهینهسازی را بیمعنا کرده است.
آقای اورعی عنوان کردند که هنگامی که مردم همچنان در صف انتظار خودرو هستند و تنها در ایام شب عید بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به عنوان پیشپرداخت برای خرید خودروهای داخلی و خارجی سرمایهگذاری کردهاند، نباید انتظار افزایش کیفیت خودروهای ایرانی را داشت. همچنین وی به وضعیت بنزین اشاره کرد و خاطرنشان کرد که در شرایطی که مصرف و تقاضا به این حد بالا است، کیفیت مناسب چندان قابل انتظار نیست. پیشبینیها نشان میدهد که تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد، سرعت رشد تقاضا نسبت به تولید بیشتر میشود و این مسئله منجر به ناترازی قابل توجهی خواهد شد.
وی بیان کرد که به نظر میرسد 30 هزار تن بنزین از روسیه با قیمتی حدود 12 دلار بالاتر از قیمت جهانی خریداری و به ایران وارد شده است. این واردات ممکن است به دلیل نیاز فوری و افزایش مصرف در ایام تعطیلات نوروز بوده باشد که منجر به کاهش ذخایر استراتژیک شده است. در شرایطی که کمبود بنزین دیده میشود و مردم در صف خرید قرار دارند، پالایشگاههای خصوصی انگیزهای برای افزایش هزینه و ارتقاء کیفیت ندارند. همچنین، پالایشگاههای دولتی نیز با صرف زمان و هزینه برای بهبود کیفیت، مجبور به اولویت دادن به تأمین بنزین و پاسخگویی به تقاضای بالا هستند، نه کیفیت. قیمت بنزین نسبت به سایر کالاهایی که بهای آنها در کشور تا 10 برابر افزایش یافته، بسیار ناچیز است. دولت باید شجاعت و صداقت داشته باشد تا با مردم به گفتگو بپردازد و قیمت بنزین را بالا ببرد. هرچند که این تصمیم با ریسک سیاسی همراه است، اما ریسک افزایش سایر قیمتها و تبعات ناشی از تورم به مراتب بیشتر خواهد بود. اگر چهار سال پیش قیمت بنزین به صورت معقول و با در نظر گرفتن نرخ تورم افزایش مییافت، امروز قیمت آن به 10 هزار تومان میرسید و در واقع افزایش زیادی نداشت. متأسفانه، ما مسیر درست را رها کردیم و اکنون با چالش واردات و کاهش کیفیت بنزین روبرو هستیم که بار مالی سنگینی را به ما تحمیل کرده است.
قیمت بنزین افزایش پیدا نمیکند
در فروردین ماه 1402، خبر جمعآوری کارتهای سوخت از جایگاهداران موجب شکلگیری شایعاتی در این عرصه شد. با این حال، این موضوع بهطور رسمی از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات بهدستآمده نشان میدهد که بهبود نظام توزیع بنزین در کشور نیازمند استفاده از کارتهای شخصی بهعنوان یک الزام قانونی است. با این وجود، کارتهای جایگاهداران همچنان در دسترس هستند تا به هموطنانی که کارت سوخت شخصی خود را ندارند، خدمات ارائه شود. درحال حاضر، تمامی جایگاهها به کارتهای اضطراری مجهز شدهاند، اما به دارندگان وسایل نقلیه توصیه میشود که با کارتهای شخصی خود به جایگاهها مراجعه کنند.
محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت، شایعههای مربوط به افزایش نرخ بنزین را به شدت رد کرد. وی تصریح کرد که در وزارت نفت و دولت هیچ گونه برنامهای برای افزایش قیمت فرآوردههای نفتی یا برقراری نظام سه نرخی برای بنزین وجود ندارد.
ثابت ماندن قیمت بنزین در 1402
بهمن 1401: آقای مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، اعلام کرده است که قیمت بنزین در سال 1402 افزایش نخواهد یافت. وی توضیح داد که به منظور جلوگیری از هرگونه تنش و افزایش ناگهانی تقاضا به دلیل احتمال اجرای طرح سهمیه بنزین برای خانوارهای بدون خودرو در سال آینده، در لایحه بودجه سال جدید، قیمت بنزین یارانهای 1402 به میزان 1500 تومان و قیمت بنزین آزاد 1402 به مقدار 3000 تومان تعیین شده است. بنابراین، قیمت بنزین در سال 1402 با قیمت بنزین سال 1401 هیچ گونه تفاوتی نخواهد داشت.
قیمت بنزین در سال 1402 افزایش ندارد
در دی ماه 1401، محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در جلسهای که در تاریخ 4 دی برگزار شد، اعلام کرد که قیمت بنزین در بودجه سال آینده به طور تقریبی مشابه نرخ جاری باقی خواهد ماند. با این حال، درآمد دولت از این منبع با افزایشی همراه خواهد شد، به دلیل افزایش شمار خودروها و استفاده بیشتر از سوخت. لذا، پیشبینی میشود که قیمت بنزین در سال آینده تغییر نکند.
توزیع بنزین سوپر از سر گرفته شد
در آذرماه 1401، سخنگوی شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد که بهدلیل بروز مشکلات فنی در یکی از قطعات مرتبط با تولید بنزین سوپر در پالایشگاه اراک، عرضه این فرآورده متوقف شده بود. خوشبختانه، از تاریخ 26 آذر، فرآیند تولید روزانه 8 میلیون لیتر بنزین سوپر دوباره آغاز گردید و با برطرف شدن مشکلات فنی، کمبودی در این زمینه احساس نمیشود.
وی در ادامه به شایعات مربوط به افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و توضیح داد که مسئولیت قیمتگذاری سوخت بر عهده شرکت پالایش و پخش نمیباشد. با این حال، رئیسجمهور تأکید کرد که قیمت بنزین طی دو سال آینده تغییر نخواهد کرد.
ماجرای صادرات بنزین با قیمت 500 تومان
در آذرماه 1401، روزنامه دولتی اعلام کرد که دولت سیزدهم صادرات بنزین را به قیمت 500 تومان تأیید کرده است. این قیمت به اندازهای کمتر از بنزین دولتی و همچنین 2500 تومان کمتر از بنزین آزاد در کشور میباشد. دولت سیزدهم این موضوع را به دولت قبلی نسبت داد و ادعا کرد که خرید این محمولههای بنزین در دوره گذشته انجام شده و مبلغ آن نیز به خزانه واریز و در حال حاضر مصرف شده است. بنابراین، وزارت نفت دولت سیزدهم اکنون ناچار به رعایت و اجرای این تعهدات بهصورت تدریجی است. همچنین، ارزانفروشی بنزین در سالهای 99 و 1400 بهعنوان یکی از مهمترین تعهدات دولت قبلی برای دولت سیزدهم مطرح شده است.
طبق گزارشها، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، تاکید کرده است که تعهدات صادرات بنزین از دولت قبلی در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شکل گرفته است. در آن زمان، محمولهها با قیمت تنی ۲۳۵ دلار به فروش رسیدند و در این قراردادها قیمت به صورت ثابت تعیین شده بود. این موضوع منجر به تحویل بنزین در این دولت با قیمتهایی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار شد، در حالی که قیمت فعلی به ۸۰۰ دلار برای هر تن رسیده است.
بنزین سوپر در آینده حذف می شود
در آذر ماه 1401، رضا نواز، سخنگوی نمایندگان جایگاههای سوخت، به خاطر وضعیت کمبود بنزین سوپر از شهروندان عذرخواهی کرد.
طبق اظهارات وی، با وجود درخواستهای مکرر از سوی پمپبنزینها، تأمین بنزین سوپر از بیش از یک ماه پیش با کمبود مواجه شد و در حال حاضر به سختی قابل دسترسی است. شرکتهای تابع وزارت نفت، دلیل اصلی این کمبود را ورود پالایشگاههای تولیدکننده بنزین سوپر به دوره تعمیرات عنوان کردند. این مشکل در هفته جاری قابل حل نیست، اما ممکن است در هفته آینده تحولی در این زمینه ایجاد شود.
وی بیان کرد که عرضه و تقاضای بنزین سوپر در سال ۱۴۰۰ به حالتی متوازن دست یافت. اگرچه این تعادل برقرار بود، اما مشکلاتی در ارسال به موقع بنزین وجود داشت. از نیمه سال ۱۴۰۰ به بعد، مصرف بنزین سوپر به طور چشمگیری افزایش یافته و ایران به جایگاه دهم در میان بزرگترین مصرفکنندگان بنزین در جهان دست پیدا کرد.
سخنگوی اتحادیه جایگاهداران اعلام کرد که کیفیت بنزین یورو4 در حال افزایش است و به زودی به شکل وسیعتری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین، استاندارد بنزین یورو5 نیز تهیه شده و به سبد سوخت کشور افزوده خواهد شد. بعید نیست که در آیندهای نزدیک، وداعی با بنزین سوپر داشته باشیم؛ چرا که ورود بنزین یورو5 به جایگاههای سوخت باعث کاهش تقاضا برای بنزین سوپر خواهد شد.
نرخ بنزین پس از آزادسازی قیمتها
در مرداد ماه 1401، قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور میانگین بین 14 تا 17 هزار تومان متغیر است که تقریباً معادل 50 سنت آمریکا میباشد.
اگر قیمت بنزین یارانهای در ایران را 1500 تومان و قیمت بنزین آزاد را 3000 تومان در نظر بگیریم، تنها دو کشور دنیای همچون ونزوئلا و لیبی دارای قیمت بنزین کمتر از ایران هستند. جالب توجه اینکه، هر لیتر بنزین صادراتی ایران تقریباً به قیمت 10 هزار تومان به نرخ کشور کویت نزدیک است.
طبق گزارشات گمرک، در اولین ماه از سال 1401، ایران نزدیک به 86 هزار تن بنزین به ارزش 32 میلیون دلار صادر کرد که به معنای قیمت هر لیتر 27.5 سنت است. این مقدار تقریباً معادل 8 هزار تومان است و به عنوان ارزانترین قیمت بنزین در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس شناخته میشود. در صورتی که نرخ پایه 8 هزار تومان برای هر لیتر در نظر گرفته شود، دولت به ازای هر لیتر بنزین آزاد حدود 5000 تومان و به ازای هر لیتر بنزین یارانهای حدود 6500 تومان یارانه پرداخت میکند. بنابراین، اگر دولت تصمیم به آزادسازی قیمت بنزین بگیرد، لازم است که قیمت هر لیتر تا 8 هزار تومان افزایش یابد، در حالی که میانگین درآمد هر فرد به زیر 200 دلار میرسد. در مقایسه، قیمت هر لیتر بنزین در اروپا حدود 1 یورو و 30 سنت است، درحالیکه میانگین درآمد ماهانه فردی در آلمان به حدود 1800 تا 2000 یورو میرسد.
اخیراً در رسانهها خبری منتشر شده که به افزایش قیمت بنزین به 20 هزار تومان در هر لیتر اشاره میکند. این در حالی است که ایران هر لیتر بنزین صادراتی خود را با قیمت 8 هزار تومان عرضه میکند. بنابراین، این سوال مطرح میشود که چگونه میتوان انتظار داشت که قیمت هر لیتر بنزین در بازار داخلی معادل حدود 90 سنت تعیین شود؟
هنوز جزئیات دقیقی درباره چگونگی محاسبه هزینه هر لیتر بنزین پس از آزادسازی قیمتها مشخص نیست. همچنین، این موضوع که آیا قیمتهای فوب خلیجفارس یا قیمت بنزین صادراتی ایران در این محاسبات لحاظ خواهد شد، به وضوح تعیین نشده است. بنابراین، برای کسب اطلاعات بیشتر، باید منتظر اعلام نظر نهایی دولت در این زمینه باشیم.
یارانه بنزین ایران، 63 درصد بودجه عمومی
در مرداد 1401، تحقیقات انجام شده درباره قیمت بنزین با عدد اکتان 92 در بازار خلیج فارس نشان میدهد که هر بشکه بنزین که تقریبا برابر با 159 لیتر است، به ازای هر لیتر حدود یک دلار قیمتگذاری شده است. با استفاده از نرخ میانگین 28 هزار تومان برای هر دلار بر اساس قیمتهای اعلامی بانک مرکزی، میتوان نتیجه گرفت که قیمت هر لیتر بنزین در خلیج فارس معادل 28 هزار تومان است.
با توجه به قیمت 1500 تومانی بنزین سهمیهای و 3000 تومانی بنزین آزاد، هر لیتر بنزین سهمیهای به میزان 27500 تومان و هر لیتر بنزین آزاد نیز 25000 تومان یارانه دریافت میکند تا به قیمتهای فعلی برای مصرفکنندگان ایرانی برسد.
روزانه حدود 1,650 میلیارد تومان یارانه به بنزین سهمیهای و 1,000 میلیارد تومان به بنزین آزاد اختصاص داده میشود که مجموع این یارانهها را به بیش از 2,650 میلیارد تومان در روز میرساند. همچنین، بر اساس آمار، ایرانیها در سال جاری به طور میانگین روزانه تقریباً 100 میلیون لیتر بنزین مصرف کردهاند که از این مقدار، 60 میلیون لیتر مربوط به بنزین سهمیهای و 40 میلیون لیتر به بنزین آزاد اختصاص دارد.
در حال حاضر، با احتساب یارانههای پرداختی به بنزین، دولت به طور روزانه مبلغی معادل یک هزار و 650 میلیارد تومان به بنزین سهمیهای و یک هزار میلیارد تومان به بنزین آزاد اختصاص میدهد. این اعداد حاکی از آن است که مجموع یارانههای دولتی برای بنزین به بیش از 2 هزار و 650 میلیارد تومان در هر روز میرسد.
طبق این آمار، یارانهای که به بنزین اختصاص یافته در ماه، به 79.5 هزار میلیارد تومان و در طول یک سال به 954 هزار میلیارد تومان میرسد. این در حالی است که طبق قانون بودجه سال جاری، بودجه عمومی دولت معادل 1500 هزار میلیارد تومان تعیین شده است. بر این اساس، اگر قیمت بنزین و نرخ دلار ثابت مانده و یارانه به همین شکل ادامه یابد، میزان یارانه پرداختی به بنزین حدود 63 درصد از کل بودجه عمومی دولت در یک سال را تشکیل میدهد.
خبر تعطیلی پمپ بنزینها کذب است
در تیرماه 1401، شایعاتی در شبکههای اجتماعی مبنی بر تعطیلی پمپ بنزینهای تهران در شب جمعه دهم تیرماه و پیدایش بازار سیاه بنزین منتشر شد. با این حال، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به سرعت این خبر را رد کرد.
اگر در زمان مراجعه به پمپ بنزین با دشواری در دریافت سوخت رو به رو شدید، میتوانید شکایت خود را به شماره 09627 گزارش دهید.
واکنش وزیر نفت به گرانی بنزین
در خرداد ماه سال 1401، آقای جواد اوجی، وزیر نفت، در مصاحبهای که در تاریخ 24 خرداد انجام شد، بار دیگر بر عدم برنامهریزی دولت برای افزایش قیمت بنزین تأکید کرد. او همچنین خبرهای مربوط به جمعآوری کارت سوخت در جایگاهها را نادرست عنوان نمود.
چند وقت پیش، آقای پرویز محمدنژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، به شایعاتی که درباره نحوه سهمیهبندی بنزین و افزایش قیمت آن منتشر شده بود، پاسخ منفی داد. او همچنین بر این باور است که باید در مدیریت مصرف حاملهای انرژی مانند بنزین و گازوئیل دقت بیشتری به عمل آید. محمدنژاد تصریح کرد که هیچگونه افزایش قیمتی برای بنزین و سایر فرآوردهها مجاز نخواهد بود، زیرا فشار مضاعف بر روی مردم غیرقابل قبول است و ابتدا نیاز به ساماندهی مناسب وجود دارد.
کارت سوخت جایگاهداران حذف نمیشود
در خردادماه 1401، علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، اخبار و تصاویری که در فضای مجازی درباره حذف کارتهای سوخت جایگاهداران از ابتدای تیرماه منتشر شده بود را تکذیب کرد. او تأکید کرد که هیچ گونه ابلاغیهای در این زمینه به این شرکت ارسال نشده است.
وی همچنین اظهار داشت که هیچ نظری در مورد افزایش نرخ بنزین اتخاذ نشده و کلیه اخبار منتشر شده در این زمینه به طور کامل رد میشود.
قیمت بنزین همچنان ثابت میماند
در خرداد 1401، آقای شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، تصریح کرد که شایعات مربوط به افزایش قیمت بنزین پایه و اساس ندارد. وی همچنین اظهار داشت که رئیسجمهور در خصوص ضرورت مبارزه با فساد سخنانی مطرح کرده است و برخی افراد به دلیل نگرانی، اقدام به انتشار این شایعات کردهاند.
او همچنین بیان کرد که مجلس هیچ اجازهای برای افزایش قیمت بنزین به دولت صادر نکرده و دولت نیز برنامهای برای این موضوع در نظر ندارد.
بنزین گران نمیشود
در اردیبهشت 1401، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، تصریح کرد که اصلاح نظام یارانهها تأثیری بر قیمت و توزیع بنزین ندارد و این فرآورده غذایی به روش سابق عرضه خواهد شد. وی همچنین تأکید نمود که در صورت تغییر قیمت در یکی از جایگاههای عرضه بنزین، این موضوع با جدیت مورد پیگیری و برخورد قرار خواهد گرفت.
طبق اظهارات وی، هیچ گونه برنامهای برای افزایش قیمت بنزین در نظر گرفته نشده است. در صورت مشاهده هرگونه تغییر در قیمتها توسط جایگاهداران، از مردم خواسته شده تا موضوع را به سامانه 09627 گزارش کنند.
ماجرای بنزین 500 تومانی در بورس
در اردیبهشت ماه سال 1401، آقای نقوی، مدیرعامل بورس انرژی، به شایعاتی که به قیمت بنزین 500 تومانی و فروش آن در بورس انرژی اشاره داشت، پاسخ داد و این ادعاها را کاملاً تکذیب کرد. در ادامه میتوانید خلاصهای از توضیحات ایشان را مطالعه کنید:
بنزین به طور رسمی نخستین بار در تاریخ 13 مرداد 1398 وارد بورس انرژی ایران شد و از آن زمان تا 24 خرداد 1400، فرآیند عرضه و فروش آن از طریق این بورس ادامه یافت. پس از این تاریخ، فعالیت عرضه بنزین در بورس انرژی تا فروردین 1401 متوقف گردید.
در حال حاضر، صادرات بنزین از ایران تنها از طریق بورس انرژی، چه از طریق مرزهای زمینی و چه از طریق مرزهای دریایی، انجام میشود. به دلیل نوع معاملات در بورس، اطلاعات مربوط به قیمت بنزین به صورت شفاف و آنلاین بر روی وبسایت بورس ارائه میگردد.
در سال 1398، ایران به میزان 2 میلیون تن بنزین را از طریق بورس انرژی به فروش رساند؛ این مقدار در سال 1399 به 8 میلیون تن افزایش یافت و ارزش کل معاملات به 2 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید. اما با افزایش قیمتها، صادرات بنزین متوقف شد و بخش عمدهای از بازارهای صادراتی در کشورهای همجوار که ایران تأمینکننده اصلی بنزین آنها بود، از دست رفت. اکنون، این بازارها در اختیار رقبای منطقهای و بینالمللی قرار دارند.
در بازار جهانی، قیمتهای فروش بنزین به صورت دریایی و خشکی تحت تأثیر شرایط مختلف تغییر میکند. بهطور متوسط، در سال 1399، قیمت بنزین به روش فروش خشکی به 305 دلار برای هر تن رسید. همچنین، کمترین قیمت صادرات بنزین ایران در آن سال برای معاملات 1000 و 3000 تنی به 19 سنت برای هر لیتر تعیین شد. شایان ذکر است که در آن زمان، بهای نفت حدود 40 دلار بود.
قیمت بنزین چند دلار است؟
در فروردین 1401، آقای دادرس، رئیس انجمن صنفی CNG کشور، اظهار داشت که قیمت بنزین در ایران معادل 90 سنت است. با توجه به محاسبات سالانه، این مقدار به حدود 8 میلیارد دلار برای واردات بنزین در سال میرسد. اگر 10 درصد از این سرمایهگذاری به سمت سوخت CNG هدایت شود، نه تنها میتوانیم از واردات بنزین جلوگیری کنیم، بلکه قادر خواهیم بود حجم مصرف سوخت CNG را از 25 میلیون مترمکعب به 40 میلیون مترمکعب در روز افزایش دهیم.
آقای دادرس اظهار داشت که انتقال روزانه 100 میلیون لیتر بنزین نیازمند استفاده از 4 میلیون لیتر گازوئیل در هر روز است. وی همچنین تاکید کرد که با احیای سوخت CNG در ایران، امکان صرفهجویی بیشتری در مصرف انرژی وجود دارد.
قیمت واقعی بنزین در ایران چقدر است
در فروردین ماه 1401، آقای رحیمی، نماینده کمیسیون انرژی مجلس، اعلام کرد که دولت در سال جاری قصدی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. وی همچنین تأکید کرد که دولت و مجلس به دلیل ضرورت قیمت بنزین را در سطح فعلی حفظ کردهاند، چرا که قیمت واقعی این کالا در ایران تقریبا یک دلار است.
بر اساس اظهارات آقای رحیمی، قیمت واقعی بنزین به طور تقریبی 20 هزار تومان تخمین زده میشود و افرادی که مالک چند خودرو هستند یا از وضعیت مالی بهتری برخوردارند، از یارانهای بالغ بر 17 هزار تومان بهرهمند میشوند.
لازم به ذکر است که آخرین افزایش قیمت بنزین در تاریخ 24 آبانماه 1398 اتفاق افتاد، زمانی که دولت تصمیم گرفت قیمت بنزین را به صورت سهمیهای از 1000 تومان به 1500 تومان و به صورت آزاد به 3000 تومان افزایش دهد.
ارزان ترین و گران ترین قیمت بنزین در جهان
طبق جدیدترین گزارشها در اسفند 1400، ایران با قیمت بنزین 1500 تومانی، به عنوان سومین کشور با ارزانترین قیمت بنزین در جهان شناخته میشود. ونزوئلا با بهاي نزدیک به 730 تومان در صدر قرار دارد و لیبی با قیمت تقریبی 983 تومان در رتبه دوم ایستاده است. پس از ایران، سوریه با حدود 9200 تومان، الجزایر با نزدیک به 9400 تومان و کویت با حدود 10 هزار تومان در ردههای چهارم تا ششم ارزانترین قیمت بنزین جهانی قرار دارند.
در حال حاضر، هلند با قیمت نزدیک به 73 هزار تومان برای هر لیتر بنزین و هنگ کنگ با هزینه تقریبی 84 هزار تومان به ازای هر لیتر، در صدر فهرست کشورهای با بالاترین قیمت بنزین در جهان قرار دارند.
ماجرای بنزین 20 هزار تومانی چیست
در سال 1400، حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه، به موضوع تورم ناشی از ارز ترجیحی 4200 تومانی اشاره کرد و نکتهای مهم را مطرح کرد. او بیان کرد که ثروتمندان با داشتن چندین خودرو، بنزین را به قیمت 3 هزار تومان خریداری میکنند و از اختلاف قیمت بهرهمند میشوند، در حالی که افرادی که خودرو ندارند، هیچ نفعی از یارانه بنزین نمیبرند. برخی رسانهها نیز از اظهارات آقای پورمحمدی به این نتیجه رسیدهاند که قیمت واقعی بنزین در ایران تقریباً 20 هزار تومان است.
افزایش قیمت بنزین منتفی شد
در سال 1400، جعفر قادری، یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت که تغییر در روش توزیع سهمیه بنزین تاثیری بر افزایش تورم و آزادسازی قیمت بنزین نخواهد داشت.
در سال 1399، طرحی مشابه در مجلس شورای اسلامی به بحث گذاشته شد که متأسفانه موفق به کسب رأی نشد. این طرح به این صورت بود که به جای تخصیص سهمیه بنزین به خودروها، آن را به افراد اختصاص دهد. به عبارت دیگر، از حدود 85 تا 90 میلیون لیتر بنزینی که بهطور روزانه توزیع میشود، سهم خودروهای عمومی جدا شده و باقیمانده بین 85 میلیون نفر از جمعیت کشور تقسیم میشود. در این حالت، به هر کد ملی 20 لیتر بنزین تعلق میگیرد. ارزش بنزین یارانهای 1500 تومان تعیین شده و افراد میتوانند در صورت تمایل سهمیه خود را به فروش برسانند. همچنین، قیمت بنزین آزاد همچنان لیتر 3000 تومان خواهد بود، به این ترتیب مردم میتوانند سهمیه بنزین خود را با قیمتی پایینتر از 3000 تومان به فروش برسانند و قیمت بنزین آزاد از این مقدار فراتر نرود.
قیمت بنزین در سال 1400
در فروردین 1400، خانم کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش، اعلام کرد که در سال 1399، مصرف میانگین روزانه بنزین به 75 میلیون لیتر رسیده است. وی همچنین به اوج بیسابقه مصرف بنزین در تعطیلات نوروز 1400 اشاره کرد، زمانی که برای اولین بار پس از آغاز سهمیهبندی، مصرف روزانه از 104 میلیون لیتر بیشتر شد.
سخنگوی شرکت ملی پخش اعلام کرد که در سال 1400 هنوز هیچ بخشنامهای در خصوص تغییر قیمت سوخت صادر نشده است. وی تأکید کرد که در حال حاضر، قیمت بنزین، گازوئیل و سایر فرآوردههای نفتی ثابت باقی خواهد ماند.
قیمت بنزین سهمیه در 1402
در سال 1402، قیمت بنزین سهمیهای (یارانهای) مانند سالهای گذشته ثابت مانده و به ازای هر لیتر، 1500 تومان تعیین شده است.
قیمت بنزین آزاد در 1402
در سال 1402، قیمت آزاد بنزین همچنان ثابت باقی مانده و به ازای هر لیتر معادل 3000 تومان تعیین شده است، مشابه سالهای گذشته.
قیمت بنزین سوپر در 1402
در سال 1402، قیمت بنزین سوپر به طور مشابه با سالهای گذشته، ثابت باقی مانده و به ازای هر لیتر، 3500 تومان تعیین شده است.
تغییرات قیمت بنزین در ایران
در جدول ارائه شده، شما میتوانید تغییرات قیمت بنزین در ایران را در سالهای اخیر مشاهده کنید:
زمان | بنزین آزاد | بنزین سهمیه |
---|---|---|
قیمت بنزین در سال 1357 تا 1358 | 1 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1359 تا 1368 | 3 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1369 تا 1373 | 5 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1374 تا 1375 | 10 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1376 | 16 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1377 | 20 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1378 | 35 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1379 تا 1380 | 38 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1381 | 50 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1382 | 65 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1383 تا 1385 | 80 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1386 تا 1388 | 100 تومان | 100 تومان |
قیمت بنزین در سال 1389 تا 1392 | 700 تومان | 400 تومان |
قیمت بنزین در سال 1393 | 1000 تومان | 700 تومان |
قیمت بنزین در سال 1394 تا 1397 | 1000 تومان | - |
قیمت بنزین در سال 1398 تا 1402 | 3000 تومان | 1500 تومان |
*جدول فوق نشاندهنده قیمتهای مربوط به هر لیتر بنزین میباشد.
اخبار بنزین در ایران
برای دسترسی به تازهترین اخبار مربوط به سهمیه بنزین، از جمله تاریخ واریز سهمیههای ماهانه، قیمتهای جدید بنزین، مصرف سوخت در ایران و آمار سالانه مصرف بنزین، مقالات زیر را مشاهده کنید:
اخبار سهمیه سوخت خودرو
برای آگاهی از آخرین اخبار مربوط به سهمیه سوخت، از جمله سهمیه تاکسیهای بنزینی و دوگانهسوز، سهمیه وانتبارها و همچنین سهمیه بنزین مخصوص تاکسیهای اینترنتی، مقالات منتخب زیر را مطالعه نمایید: