
مالیات بر عایدی خودروهای سامانه یکپارچه
براساس ماده 19 آییننامه اجرایی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، اطلاعات معاملات خودرو در وزارت صمت ثبت میشود و مالیات بر عایدی نیز از آن اخذ خواهد شد.
مالیات بر عایدی سرمایه در خرید و فروش خودروها،بسته به مدت نگهداری خودرو توسط مالک، اخذ میشود. به این ترتیب، در صورتی که خودرو کمتر از یک سال نگهداری شود و سپس به فروش رسانده شود، مالک مجبور است 30 درصد از مبلغ اضافه بر قیمت پایه خودرو را به عنوان مالیات پرداخت کند. در حالتی که خودرو بین یک تا دو سال نگهداری شده باشد، مالک میبایست 20 درصد از مبلغ اضافه بر قیمت پایه را پرداخت کند و در صورت نگهداری بین دو تا سه سال، این میزان به 10 درصد کاهش پیدا میکند. همچنین، در صورتی که مالک خودرو آن را بیش از سه سال نگهداری کند، از پرداخت هرگونه مالیات بر عایدی سرمایه معاف خواهد بود.
برای مثال، فرض کنید یک مشتری یک خودروی Dena Plus Turbo Automatic را با قیمت 457 میلیون تومان از سامانه جامع خریداری کرده است. این مشتری در کمتر از یک سال تصمیم میگیرد این خودرو را با قیمت تقریبی یک میلیارد تومان بفروشد. در این صورت، متعاقبا باید مالیات بر عایدی سرمایه به میزان 30 درصد از تفاوت 543 میلیون تومان (حدوداً 163 میلیون تومان) پرداخت شود. این تصمیم با هدف جلوگیری از سوداگری و ایجاد تشویش در بازار و قیمت خودروها اتخاذ شده است. اگر این تصمیم اجرا شود، احتمالا به کاهش قابل توجهی در معاملات خودرو در کمتر از سه سال مالکیت خودروها منجر خواهد شد. با این حال، با توجه به جدید بودن این قانون، هنوز روش اجرایی آن و قطعیت در اجرای آن مشخص نیست. همچنین، وجود چنین قانونی ممکن است منجر به افزایش قیمت خودروها در بازار شود تا زیان دلالان جبران شود و بهطور معکوس اثر گذار باشد.
نبودن مالیات بر عایدی سرمایه بازار خودرو را ملتهب کرد
در آذر ماه سال 1401، محمدرضا یزدیزاده، عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی، در چهارمین نشست تخصصی نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع "مالیات بر ثروت؛ مبانی و کارکردها"، درباره وضعیت بازار خودرو صحبت کرد. او توضیح داد که در بازار خودرو، دو نوع تقاضا وجود دارد: تقاضای دلالی و تقاضای مصرفکننده اصلی. در این بازار، تقاضای مصرفکننده اصلی وجود ندارد زیرا تنها نیمی از خانوادهها توانایی خرید خودرو را دارند و بقیه خانوادهها دارای یک خودرو هستند. به عبارت دیگر، بازار خودرو اصولاً نوع تقاضای دلالی است. اگر مالیات بر عایدی سرمایه برای کنترل این نوع تقاضای دلالی استفاده میشد، دلالی و سوداگری در این بازار متوقف میشد.
با توجه به اظهارات آقای وی، در دولت گذشته ایده ای مطرح شده بود که وسایل نقلیه مورد استفاده در بازار خودرو با استفاده از ابزار مالیات منعکس شود. بر این اساس، اگر فردی خودرویی را خریداری کرده و در سال اول به فروش برساند، باید 90 درصد از سود حاصله را به عنوان مالیات پرداخت کند و اگر در سال دوم به فروش رساند، 70 درصد از سود حاصله را به صورت مالیات پرداخت کند. این ایده مورد توجه قرار نگرفته است، در حالی که عدم وجود این نوع مالیات میتواند عللی مثل تورم و نابرابری طبقاتی را داشته باشد. در واقع، مالیات یکی از کارآمدترین ابزارها برای اجرای سیاستهای اقتصادی است که در سراسر جهان استفاده میشود.
مالیات بر عایدی سرمایه چیست
در تاریخ پنجم خردادماه ۱۴۰۰، تصویب نمایندگان مجلس، طرح مالیاتی جدیدی را که بخشی آن مربوط به خرید و فروش خودروهاست، به تصویب رساندند. این طرح جدید که «مالیات بر عایدی سرمایه» نامیده میشود، چهار بازار مهم وسایل نقلیه، املاک، ارز خارجی و طلا را تحت پوشش قرار میدهد.
مالیات بر عایدی سرمایه به معنای وجود مقادیری از مالیات که بر اساس دوره زمانی که یک شخص در اختیار چیزی به عنوان سرمایه بوده، برداشت میشود. به این صورت که اگر یک شخص در بورس، بازار املاک، بازار ارز یا بازار طلا، یک دارایی خرید و پس از مدتی آن را بفروشد، باید براساس مدت زمانی که آن دارایی را در اختیار داشته، مالیات بر عایدی سرمایه را پرداخت کند.
نمایندگان مجلس اعلام کردهاند که قانون جدید مالیاتی، به منظور کاهش سوداگری در چهار بازار مربوطه و جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمتها طراحی شده است.
شرط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه
در قانون مالیاتی جدید، شرایط مختلفی برای معافیت از پرداخت مالیات درنظر گرفته شده است. یکی از شرایط مهم برای معافیت، مالکیت خودرو است. به این معنی که اگر شما یک خودرو دارید، میتوانید از پرداخت مالیات معاف شوید.
مالکان بالای 18 سالی که فقط یک وسیله نقلیه دارند و آن را بیش از یک سال خریداری کردهاند، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه خودرو نمیباشند و از این تعهد معاف میباشند.
مالیات بر عایدی سرمایه در مورد افرادی که بیش از 3 سال از خرید خودروی خود گذشته باشند، معاف است.
نرخ عوارض مالیات بر عایدی سرمایه
در صنعت خودرو، میزان مالیات بر عایدی سرمایه بر اساس مدت نگهداری خودرو محاسبه میشود.
مدت زمان نگهداری خودرو | مالیات بر عایدی سرمایه |
---|---|
کمتر از یکسال | 30 درصد |
یک الی دو سال تمام | 20 درصد |
دو الی سه سال تمام | 10 درصد |
بیش از سه سال تمام | معاف از مالیات |
با توجه به جدول فوق، از سال چهارم به بعد، مالکان خودرو مجازی مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه نمیباشند.
اخبار مالیات خودرو در ایران
لیست اصلی عوارضی که دارندگان و مالکان خودروها دریافت می کنند شامل مالیات خودرو لوکس، مالیات نقل و انتقال خودرو، مالیات بر عایدی سرمایه خودرو و مالیات آلایندگی خودرو است. در این متن به بررسی این عوارض خواهیم پرداخت.