طرح سپهتن (سامانه پیمایش تردد ناوگان)

مقالات خودرویی

نصب تجهیزات طرح سپهتن تا پایان سال

در اردیبهشت 1402، علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، به طرح سپهتن و در هفته ابتدای اردیبهشت‌ماه گفت دو نماینده وزارت نفت، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، طرف‌های تفاهم‌نامه چهارجانبه این طرح هستند. طبق تعهدات قانونی، باید تا پایان سال ۱۴۰۲، تجهیزات طرح سپهتن بر روی ۵۰ درصد ناوگان حمل بار و ۱۰۰ درصد ناوگان حمل مسافر نصب شود. این اقدام می‌تواند در تحویل سوخت به ناوگان حمل‌ونقل سنگین بر اساس پیمایش‌هایی که انجام می‌شود، موثر باشد.

با اجرای این طرح، مسافت کلی که برای حمل بار از مبدا تا مقصد طی می‌شود، مشخص و ثبت می‌شود. در این هنگام، میزان سوخت مورد نیاز برای این مسیر در کارت هوشمند تخصیص داده و ذخیره می‌شود.

تفاهم‌نامه چهارجانبه سامانه سپهتن امضا شد

در تاریخ 5 اردیبهشت 1402، آیین امضای تفاهمنامه چهارجانبه سامانه هوشمند پایش تردد ناوگان بین جاده ای (سپهتن) با حضور علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، سید کمال هادیان فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، حسین آبنیکی، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا و سازمان راهداری و حمل و نقل شهری برگزار شد.

علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، درباره طرح جامع پیمایش (تخصیص سهمیه بر اساس پیمایش) که توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سال ۹۳ تدوین شده بود، صحبت کرد. این طرح با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و وزارت کشور تهیه شده و هدف آن پایش هوشمند بر اساس اسناد حمل‌ونقل جاده‌ای است. با این حال، بر اساس آخرین مصوبه شورای اقتصاد، تصمیم گرفته شد هزینه نصب جی‌پی‌اس و نحوه تخصیص هزینه‌های ضروری در قالب طرح جدید سپهتن تعیین شود. هدف از اجرای طرح سپهتن، نصب سامانه روی ناوگان حمل‌ونقل باری برون‌شهری در فاز اول و پایش هوشمند سوخت بر اساس آن است. با اجرای این طرح، بر اساس عملکرد واقعی ناوگان برون‌شهری، تخصیص سهمیه سوخت توسط وزارت نفت صورت خواهد گرفت. هزینه‌های اجرای این طرح از محل منابع صرفه‌جویی در تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان برون‌شهری پرداخت خواهد شد و امیدواریم با اجرای این طرح، اولویت قرار گیرد سیستم پایش هوشمند توزیع سوخت و استفاده از اطلاعات الکترونیکی مصرف‌کنندگان.

هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، از مزایای این طرح به تسهیل در ترددها، کاهش تعداد تصادف‌های راهنمایی ورانندگی و کاهش تعداد جان‌باختگان و مجروحان خبر داد. همچنین، این طرح امکان مدیریت بهتر بار مسافران و بررسی دقیق‌تر علل تصادفات بین‌جاده‌ای را به دستگاه‌ها و اپراتورها می‌دهد. او اشاره کرد که با توجه به افزایش پیش‌بینی‌شده تعداد وسایل نقلیه در سال جاری، کاهش تصادفات و اختلال در ترافیک بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این، نگرانی‌های پلیس شامل خسارت‌های جبران‌ناپذیر ناشی از تصادفات راهنمایی و رانندگی، آلودگی هوا و مصرف بیشتر سوخت در نتیجه‌ی ازدحام ماشین‌ها است. وی اظهار کرد که آمار تصادفات در سال گذشته و در نوروز امسال افزایش یافته است که برازنده نیاز به مدیریت صحیح‌تر ترافیک بین‌جاده‌ای است. اجرای سامانه سپهتن نیز به‌عنوان یک طرح موثر در مدیریت ترافیک بین‌جاده‌ای در کشور معرفی شده است.

در این نشست، ما یک سال کار کارشناسی حساس را با خود داشته‌ایم که به تفاهم‌نامه و پیوست‌های فنی آن می پردازد. در حال حاضر، جهان به سمت کنترل ناوگان با استفاده از GPS برای خودروهای باری، خودروهای سواری و خودروهای مسافرتی پیش می رود. در سال ۹۳ به خوبی تلاش شد و یک تغییر مثبت در راهبرد اتوبوس و ناوگان آن به وقوع پیوست. به طور کلی، ۱۲ هزار اتوبوس در حال حاضر توسط یک نرم افزار داخلی کاملاً کنترل می‌شود. امیدواریم که با اجرای سامانه سپهتن، این توسعه به نفع ۳۶۸ هزار کامیون، تریلی و تانکر صورت گیرد و بتوانیم سامانه های جدیدی را نصب کنیم و کنترل‌های ترافیکی را برای جلوگیری از حوادث استفاده کنیم. نصب این سیستم به ما امکان می دهد تا رفتار رانندگان در طول سفر را بررسی کرده، مجوزهای لازم برای حمل و نقل بار و مسافرت را بررسی کنیم، حوادث رانندگی را جلوگیری کنیم و تلفات زندگی، مجروحان و تصادفات را کاهش دهیم. همچنین مدیریت بار مسافرتی و بررسی دقیق تر تصادفات، مصرف سوخت و تخصیص سوخت بر اساس مسافت را ممکن می سازد.

حسین آب‌نیکی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در مراسم بیانیه ای گفت که هدف از اجرای این طرح مدیریت مصرف سوخت، بهبود کارایی و بهینه سازی مصرف سوخت است. علاوه بر این، این طرح به وظایف دیگری نیز می‌پردازد مانند مدیریت هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای، مدیریت جابه‌جایی بار و مسافر، مدیریت ایمنی و ترافیک جاده‌ها و تخصیص سوخت بر اساس اطلاعات پیمایش. برای اجرای این سامانه، میزان سرمایه گذاری در حالی که بستگی به سطح صرفه‌جویی دارد، متوسطاً بین ۱۲۰ تا ۴۰۰ دلار برای هر خودرو خواهد بود و مجری این طرح سازمان راهداری و حمل‌ونقل راه‌آهن خواهد بود. در این مرحله اول، ۳۶۸ هزار خودرو که ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری هستند، به این سامانه ناوبری متصل می‌شوند. در مراحل بعدی با اضافه شدن دسته دیگری از خودروها، صلاحیت این طرح به‌روزرسانی خواهد شد.

وی گفت که طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲، در این سال ۵۰ درصد از ناوگان حمل بار و ۱۰۰ درصد از ناوگان حمل مسافر باید به این سامانه مجهز شوند. با توجه به هماهنگی چهار طرف در این موافقت‌نامه، امیدواریم بتوان تمامی اهداف موردنظر را در بودجه عملی کرد.

وی در خبری نیز اعلام کرد که سیمفا، یک سامانه یکپارچه برای معاینه فنی خودروها است و تاکنون ۳۶۵ هزار خودرو در حمل و نقل شهری به این سامانه مجهز شده اند. این سامانه همچنین بار و مسافر را نیز رصد و پایش کرده و به رفع چالش های حمل و بار و جابجایی مسافرین کمک می کند.

داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل بین‌جاده‌ای، در این مجموعه آیین‌های خود اعلام کرد که اجرای این پروژه زمان‌بر است و برای آغاز کار و هماهنگی‌های لازم، باید مصوبه‌های شورای اقتصاد را بهبود دهند. او امیدوار است که با توجه به وظیفه مجلس شورای اسلامی که بر اساس قانون بودجه باید حداقل نیمی از ناوگان این سامانه را تا پایان سال آماده کنند، مراحل مناقصه‌گذاری و تمامی اقدامات مربوطه برای جذب سرمایه‌گذاران را در سریعترین زمان ممکن انجام دهند. امیدوار است که با تصویب مجلس در مورد سرمایه‌گذاری شخصی در تجهیز جاده‌ها با دوربین‌های جدید، این پروژه به سرعت عملیاتی شود و بتواند منجر به کاهش تصادفات، کاهش خسارت‌ها و افزایش بهره‌وری در جاده‌ها و بهره‌برداری از مزایای ملی این طرح به منافع هموطنان شود.

مزایای طرح سپهتن چیست؟

مهر ۱۴۰۱: آقای علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، درباره اجرای طرح پیمایش از سال ۱۳۹۴ صحبت می‌کند و اعلام می‌کند که فاز تکمیلی این طرح به راه‌اندازی سپهتن، یا سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان برون‌شهری، می‌پردازد. این سامانه به کمک خود، امکان بهینه‌سازی بخشی از سهمیه سوخت خودروهای باری و مسافری را که در گذشته براساس بارنامه‌ آنها تخصیص داده می‌شد، فراهم می‌کند. براساس اطلاعات سامانه سپهتن، سهمیه به ناوگان مورد نظر تخصیص داده خواهد شد. آقای نژادعلی درباره ویژگی‌ها و مزایای طرح سپهتن، نکات زیر را مطرح کرده است.

  • با اجرایی شدن طرح سپهتن، اطلاعات عملکرد ناوگان جاده‌ای به‌صورت آنلاین در اختیار شرکت ملی پخش قرار می‌گیرد.
  • سرمایه‌گذاران طرح سپهتن، از طریق فراخوان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تعیین می‌شوند و سپس باید تجهیزات لازم را روی خودروها نصب کنند.
  • با ایجاد سامانه سپهتن، نیاز به استفاده از بارنامه حمل و نقل برای تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان جاده‌ای برطرف می‌شود.

  • احتمال وجود دارد که در مراحل اجرای طرح سپهتن، تخصیص سهمیه سوخت ابتدا بر اساس عملکردی که در بارنامه مشخص شده است صورت گیرد و سپس با پیمایش واقعی خودروها، این تخصیص بررسی شود.

  • توزیع منصفانه سوخت، به ویژه نفت و گاز، در سراسر کشور و مدیریت مناسب مصرف آن با استفاده از طرح سپهتن، این امکان را فراهم می‌کند.

  • با پیاده‌سازی سامانه سپهتن، اکنون امکان دقیق بررسی مقدار مصرف سوخت در هر کلاس کاربری (به عنوان مثال، نوع وسیله نقلیه - باری یا مسافری - و ظرفیت تناژ حمل یا تعداد ظرفیت مسافر) نیز وجود دارد.

  • با استفاده از طرح سپهتن، امکان جلوگیری از تخصیص سوخت به خودروهایی که برخی شرایط مورد نیاز را ندارند وجود دارد. این شرایط شامل نداشتن بیمه شخص ثالث، عدم انجام معاینه فنی یا داشتن جریمه رانندگی است. با وجود اینکه سامانه سپهتن این امکان را فراهم کرده است، تاکنون به شرکت ملی پخش این موضوع ابلاغ نشده است.

  • با جایگزینی کلمه "سپهتن" به جای "طرح" و استفاده از کلمه "مرور" به جای "تعیین کرد" می‌توان مقاله را بهبود بخشید و آن را بازنویسی کرد:

    با مرور سپهتن، می‌توان فعالیت ناوگان را در محدوده جغرافیایی که وسیله نقلیه مربوطه در آن قرار دارد، مشخص کرد. به همین دلیل، جلوگیری از مهاجرت کارت‌های هوشمند سوخت امکان پذیر است.

  • با اجرایی کردن طرح سپهتن، مالکان خودروهای باری و مسافربری، به‌صورت آنلاین می‌توانند سوخت موردنیازشان را پس از حمل، دریافت کنند و رضایتمندی بیشتری نسبت به قبل داشته باشند. 
  • با اجرایی شدن طرح سپهتن و نصب تجهیزات لازم روی خودروها، سهمیه پایه ناوگان، برای همیشه حذف می‌گردد.
  • با راه‌اندازی سامانه سپهتن و دریافت اطلاعات به‌صورت برخط، سهمیه پایه به کمترین مقدار خودو (در حد یک پیمانه) خواهد رسید.
  • سهمیه سوخت بر اساس مسافت پیموده‌شده و با توجه به فرمول‌های مشخصی به لیتراژ تبدیل و به‌صورت پیمانه‌ای به کارت هوشمند سوخت آنها در زمان سوخت‌گیری منتقل می‌شود.
  • با راه‌اندازی سامانه سپهتن، سهمیه پایه، دیگر مفهومی نخواهد داشت و تنها یک سهمیه باک اضافی در اختیار ناوگان حمل‌ونقل قرار خواهیم داد تا در مواقع قطع ارتباط استفاده شود.

در مرحله اول اجرای طرح سامانه سپهتن، تعداد 368 هزار خودرو در نظر گرفته شده است. از این تعداد، 350 هزار دستگاه برای حوزه باری و 18 هزار دستگاه نیز برای حوزه مسافربری فعال هستند.

کاهش مصرف سوخت با طرح سپهتن

در ماه شهریور سال ۱۴۰۱، آقای جلیل سالاری، معاون وزیر نفت مسئول پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و همچنین مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، به شدت از وجود شکاف قیمتی بین بنزین در ایران و سوخت در کشورهای همسایه خبر داد. او معتقد است که با پیاده سازی طرح سپهتن (سیستم هوشمند پیمایش تردد ناوگان بین شهری)، می توان تا ۳۰ درصد از مصرف روزانه سوخت کشور را کاهش داد. این کاهش حدوداً معادل ۲۰ الی ۳۰ میلیون لیتر سوخت در هر روز است.

طرح سپهتن به تصویب رسید

در جلسه هیئت وزیران مورخ دوشنبه، 30 دی‌ماه سال ۱۳۹۸، با ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری، تصویب شد که سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای با نام طرح سپهتن راه‌اندازی شود. برای اجرای این طرح، همکاری سازمان راهداری، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، پلیس راهور و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ضروری است. این طرح، پیشنهاد وزارت نفت است.

طرح سپهتن، که در نظر دارد 350 هزار دستگاه کامیون باری ناوگان برون شهری را با سامانه خود تجهیز کند، منجر به کاهش مصرف سوخت به دلایل مختلف خواهد شد. یکی از مزایا آن، این است که کامیون‌ها دیگر نیازی به توقف در ایستگاه‌های بین‌راهی پلیس نخواهند داشت.


اخبار سهمیه بندی بنزین

برای آگاهی از جدیدترین اخبار قیمت بنزین، نتایج سهمیه بندی سوخت، زمان واریز سهمیه، سهمیه بنزین مختلف انواع خودروها و ... مجموعه مقالات زیر را مطالعه کنید:

اخبار کارت هوشمند سوخت

برای کسانی که علاقه‌ی زیادی به اخبار کارت سوخت دارند، مقالات زیر پیشنهاد می‌شود. این مقالات شامل آخرین اخبار ثبت نام، روش‌های استعلام و تعویض کارت سوخت، روش‌های تغییر رمز کارت سوخت، روش‌های دریافت کارت سوخت در صورت گمشدگی و ... می‌شوند:

بازنویسی پاراگراف ارسالی: متن مقاله، در ادبیات جهان، به عنوان یکی از ابزارهای اصلی ارتباط و ارائه ایده ها به دسته ای بزرگ از خوانندگان استفاده می شود. مقالات اغلب شامل اطلاعات و تحلیل های دقیق در مورد موضوعات مختلف هستند. اهداف اصلی مقالات شامل درک و بررسی موضوعات به عمق و ارائه آرگومان های قوی در مورد آنها است. برای نوشتن یک مقاله موفق، نویسنده باید به مهارت های عمیقی در زمینه تحقیق، تحلیل و نوشتاری برخوردار باشد. استفاده از اصطلاحات مناسب، ساختار منطقی و همچنین استفاده از منابع معتبر و قابل اعتماد نیز به نوشتن یک مقاله قوی و موثر کمک می کند. در نتیجه، نوشتن متن مقالات مهارتی است که زمان و تمرین برای به دست آوردن آن نیاز است.

اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین ، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را خودرو شاپ بخوانید:

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ