
قیمت جدید شاهین G اتومات در سال 1404
در خرداد ماه 1404، شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد که از تاریخ 5 خرداد 1404، قیمت مدل اتوماتیک شاهین G که مجهز به گیربکس CVT است، تغییر یافته و جزئیات آن مطابق جدول زیر میباشد:
زمان قیمتگذاری | نرخ مصوب |
---|---|
زمستان 1402 | 641,718,000 |
بهار 1403 | 649,078,000 |
مهر 1403 | 650,749,000 |
آذر 1403 | 739,655,000 |
خرداد 1404 | 736,300,000 |
*تمام قیمتها به تومان ارائه شدهاند.
کاتالوگ جدید شاهین اتومات
در شهریور ماه 1402، نسخه اتوماتیک خودرو شاهین با گیربکس CVT معرفی شد. لازم به ذکر است که این مدل به جای گیربکس AT عرضه میشود. طبق برنامههای سایپا، بعد از آغاز تولید شاهین CVT، این شرکت قصد دارد به تولید نسخه شاهین پلاس با گیربکس AT نیز اقدام کند.

اخیراً، شرکت خودروسازی سایپا همزمان با افزوده شدن گزینههای ایمنی جدید به خودروی شاهین دستی از مردادماه 1402، کاتالوگ تازهای برای شاهین CVT منتشر کرده است که به زودی بر روی مدل اتوماتیک نیز نصب خواهد شد:
طبق اطلاعات موجود در کاتالوگ، هر دو نسخه شاهین اکنون به سه ویژگی مهم شامل کنترل پایداری (ESC)، کنترل کشش (TCS) و کمکی حرکت در سربالایی (HSA) مجهز شدهاند. پیش از این، تنها مدل اتوماتیک شاهین به این امکانات مجهز بود، اما با اعمال استانداردهای ایمنی جدید برای تولیدکنندگان خودرو، خوشبختانه هر دو نسخه اتوماتیک و دستی شاهین از این فناوریهای پیشرفته بهرهمند شدهاند.
تفاوت شاهین CVT با شاهین MT
اردیبهشت 1402: شرکت سایپا اطلاعات فنی مربوط به نسخه جدید شاهین اتوماتیک CVT را به اشتراک گذاشت. این مدل که در سال 1402 روانه بازار خواهد شد، از یک گیربکس نوین CVT بهرهمند است و امکان تعویض 7 دنده به صورت تیپترونیک را نیز فراهم میکند.

در زمینه فنی، شاهین CVT هیچ تفاوتی با مدل دندهای G نداشته و تنها با افزایش وزنی حدود 50 کیلوگرم مواجه است. در عین حال، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو که در شاهین دندهای حدود 7.5 لیتر بوده، به 7.2 لیتر در مدل CVT کاهش یافته است. تمامی ویژگیها و امکانات موجود در شاهین G در شاهین CVT نیز به کار رفته و علاوه بر آن، سایپا چندین آپشن جدید به شاهین CVT اضافه کرده است که شامل:
- آنتن کوسهای
- تزیینات کرومی بدنه و کابین
- کفپوش سه بعدی
- مانیتور 10 اینچی جدید (که جایگزین مانیتور 7 اینچی شده)
- کروز کنترل
- محدودکننده سرعت (اسپید لیمیتر)
- سیستم کنترل کشش یا TCS
- سیستم کنترل پایداری یا ESC
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی یا HSA
علاوه بر ویژگیها و امکانات برجسته، شاهین اتوماتیک از یک گیربکس CVT با سیستم تعویض دنده 7 سرعته تیپترونیک برخوردار است. همچنین، وزن این خودرو نسبت به مدلهای قبلی حدود 50 کیلوگرم بیشتر شده و به 1320 کیلوگرم رسیده است. به علاوه، مصرف سوخت شاهین CVT حدود 7.52 لیتر در هر 100 کیلومتر برآورد شده که در مقایسه با مدل MT، تقریباً 0.3 لیتر افزایش را نشان میدهد.
تغییر پیشرانه شاهین CVT در سال 1402
مهر 1401: معاون فنی و مهندسی گروه سایپا در خصوص موتور شاهین اعلام کرد که بررسیهای لازم انجام شده و هیچ نارضایتی از عملکرد آن وجود ندارد؛ چراکه این موتور تمامی ویژگیها و نیازهای خودرو شاهین را تأمین میکند. بر اساس آمار، حدود 40 درصد مشتریان خواهان خرید خودروهای اتوماتیک هستند. با توجه به موفقیت تولید و عرضه خودروهای اتوماتیک ساینا و کوییک در گذشته، که رضایت خوبی از آنها حاصل شده، سایپا تصمیم به طراحی و تولید نسخه اتوماتیک شاهین گرفت و خوشبختانه مراحل اصلی این پروژه به خوبی پیش رفته است. خودروهای اتوماتیک ارائه شده از لحاظ امکانات، آسایش داخلی و انواع آپشنها تنوع قابل توجهی دارند و علیرغم محدودیتهای ناشی از تحریمها، تلاش شده تا تفاوتهایی در طراحی این خودرو به وجود آید.
وی در مورد خودروی شاهین اتوماتیک CVT اظهار داشت که این مدل دارای امکاناتی همچون دستگیرهها، جلوپنجره و گارنیش کروم در قسمت عقب خودرو است. همچنین، داشبورد داخلی به صورت دو رنگ طراحی شده و خودرو با گیربکس CVT ارائه میشود. گیربکس این خودرو توسط شرکت پانچ بلژیک تولید میشود، که به عنوان یکی از برندهای پیشرو در صنعت شناخته میشود و در بازارهای جهانی فعالیت گستردهای دارد. بررسیهای کیفی و تستهای لازم بر روی این محصول انجام شده و پیشبینی میشود که تمامی مراحل تأیید و شمارهگذاری خودرو تا پایان سال به اتمام برسد. طبق برنامهریزیهای انجام شده، عرضه این محصول از اردیبهشتماه 1402 آغاز خواهد شد.

مدیران سایپا سیتروئن اعلام کردند که خط تولید موتور EC5 در حال نصب و راهاندازی بوده است، اما به دلیل تحریمها و خروج شرکت سیتروئن، برنامه احیای این موتور توسط سایپا در دست اجراست. در حال حاضر، این موتور در خط تولید شرکت مگاموتور آماده عرضه میباشد. موتور ME16 با 16 سوپاپ، به عنوان بخش اصلی محصولات جدید گروه پژوسیتروئن و همچنین خودروهای داخلی مانند پژو 2008، سیتروئن C3 و تارا استفاده میشود. این موتور تا نیمه دوم سال 1401 برای مدلهای شاهین با گیربکس دستی و اتوماتیک CVT و همچنین در پروژه P90 به کار خواهد رفت.
آپشنهایی جدید برای شاهین اتومات
در فروردین 1401، تصاویری از یک نسخه جدید از خودرو شاهین اتوماتیک به انتشار رسید، که به امکانات و ویژگیهای جدیدی مجهز شده و همچنین موفق به دریافت پلاک ملی گردیده است.
تغییرات ظاهری خودرو شامل افزودن جزئیات و تزئینات کرومی به جلوپنجره و دستههای درب است. همچنین، نشان توربو به زیبایی روی گلگیرها نصب شده است. رینگها با طراحی جدید و از جنس آلومینیوم تراشخورده ساخته شدهاند و شیشههای عقب به طور استاندارد با رنگ دودی تجهیز شدهاند.
علاوه بر دوربین عقب، این نسخه از شاهین دارای یک دوربین در قسمت جلوپنجره و دو دوربین زیر آینههای جانبی است که به سیستم دوربین ۳۶۰ درجه آن افزوده میشود. همچنین، دوربین ثبت وقایع نیز در پشت آینه داخل کابین و بر روی شیشه جلو قرار دارد.
داخل کابین خودرو، ترکیبی از تریمهای کرم و مشکی به همراه جزئیات طرح چوب زیبایی خاصی را به ارمغان آورده است. صندلیها با طراحی و دوخت جدید عرضه میشوند و یک نمایشگر لمسی 10 اینچی نیز در دسترس کاربران قرار دارد، در حالی که دکمه تنظیمات این نمایشگر به بخش پایینی صفحه منتقل شده است. علاوه بر این، نمایشگرهایی برای ردیف عقب نیز افزوده شدهاند. امکاناتی که به احتمال زیاد بهصورت استاندارد برای مدل اتوماتیک شاهین ارائه میشود، شامل کروز کنترل، رینگهای آلومینیومی 16 اینچی، کیسههای هوای جانبی و ... است.