
قیمت جدید سایپا اطلس دستی در سال 1404
در خرداد ماه سال 1404، شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرده است که از تاریخ 5 خرداد 1404، قیمت مدل اطلس دندهای افزایش مییابد. جزییات این تغییر قیمت در جدول زیر قابل مشاهده است:
زمان قیمتگذاری | اطلس GL | اطلس G |
---|---|---|
آبان 1402 | - | 406,615,000 |
خرداد 1403 | - | 411,957,000 |
مهر 1403 | - | 416,655,000 |
آذر 1403 | - | 502,211,000 |
خرداد 1404 | 491,029,000 | 509,261,000 |
*تمام قیمتها به تومان محاسبه شدهاند.
تفاوت تیپ پایه اطلس و تیپ فول اطلس
شهریور 1402: با وجود انتشار مکرر تصاویر تستهای فنی و جادهای خودرو اطلس در شبکههای اجتماعی و ارائه گرافیکهای رسمی از سوی شرکت سایپا، این شرکت برای نخستین بار در مراسمی خاص به رونمایی از این محصول نوین پرداخت. در این رویداد، اطلاعات جامع و امکانات متنوع اطلس نیز به طور رسمی معرفی شد. لازم به ذکر است که رونمایی غیررسمی این خودرو در سال 1401 و در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو صورت گرفته بود، که توجه بسیاری را جلب کرد.

طبق آخرین اخبار، شرکت سایپا قصد دارد خودروی اطلس را در دو تیپ 1 و 2 ارائه دهد. هر یک از این تیپها با گزینههای گیربکس دستی و همچنین گیربکس CVT در دسترس خواهد بود. بنابراین، خودروی سایپا اطلس در مجموع در چهار تیپ مختلف تولید میشود که به شرح زیر است:
. نسخه 1 دندهای: اطلس S
. نسخه 1 اتوماتیک: اطلس L
. نسخه 2 دندهای: اطلس G
. نسخه 2 اتوماتیک: اطلس E
صرف نظر از نوع خودرو، شرکت سایپا برخی امکانات و تجهیزات را به طور استاندارد بر روی تمامی چهار تیپ اطلس نصب کرده است که شامل موارد زیر میباشد:
سیستم کنترل کشش (TCS) برای بهبود عملکرد خودرو در شرایط مختلف طراحی شده است. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) تضمین میکند که خودرو در حین حرکت کنترل خود را حفظ کند. همچنین، سیستم کمکی ترمز (BAS) و ترمز ضد قفل (ABS) امنیت بیشتری را در مواقع اضطراری فراهم میآورند. توزیع نیروی ترمز (EBD) به بهینهسازی عملکرد ترمز کمک میکند. فناوری کمکی حرکت در سربالایی (HSA) و چراغ ترمز اضطراری (ESS) نیز از قابلیتهای کلیدی این خودرو است. چراغهای مه شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه و چراغهای دی لایت به افزایش دید و ایمنی کمک میکنند. خودروی مدنظر مجهز به دو ایربگ برای ایمنی سرنشینان، تهویه مطبوع نیمه اتومات، نشانگر تعویض دنده (GSI) و نشانگر سرویس دورهای (EPS) است. همچنین، صندلی ایزوفیکس و صندلی 4 حالته دستی برای راحتی بیشتر سرنشینان تعبیه شدهاند. سنسورهای عقب و فشار باد تایر، تنظیم دستی ارتفاع نور چراغ جلو، فرمان دی کات، باربند اسپرت، سیستم ناوبری آفلاین و قابلیت اتصال گوشی همراه به سیستم چندرسانهای (میرور لینک) از دیگر ویژگیهای این خودرو هستند. خروجی 12 ولت نیز امکانات بیشتری را برای کاربران فراهم میآورد.
در مدلهای مختلف خودرو اطلس، برخی از ویژگیها و امکانات خاص فقط در تعدادی از تیپها ارائه شدهاند. در جدول زیر میتوانید این امکانات را ببینید:
نوع تیپ | تیپ 1 | تیپ 1 | تیپ 2 | تیپ 2 |
---|---|---|---|---|
نام مدل | اطلس S | اطلس L | اطلس G | اطلس E |
گیربکس | 5 دستی | CVT | 5 دستی | CVT |
مانیتور 7 اینچ | x | دارد | دارد | دارد |
دوربین عقب | x | دارد | دارد | دارد |
دکمه کنترلی فرمان | x | دارد | دارد | دارد |
آینه تاشو برقی | x | دارد | دارد | دارد |
آنتن سقفی | x | دارد | دارد | دارد |
تریم دو رنگ | x | دارد | دارد | دارد |
صندلی روکش چرم | x | دارد | دارد | دارد |
کروز کنترل | x | دارد | x | دارد |
کیلس استارتر | x | دارد | x | دارد |
صندلی تاشو عقب | دارد | x | دارد | x |
سانروف | x | x | دارد | دارد |
سقف رنگی | x | x | دارد | دارد |
صندلی برقی راننده | x | x | x | دارد |
صندلی راننده با گرمکن | x | x | x | دارد |
شیشه دودی عقب | x | x | x | دارد |
سنسور باران | x | x | x | دارد |
توییتر | x | x | x | دارد |
رادار نقطه کور | x | x | x | دارد |
*این اطلاعات از وبسایت رسمی خودروساز جمعآوری شده است.
مشخصات فنی سایپا اطلس منتشر شد
در فروردین 1402، شرکت خودروسازی سایپا برای اولین بار اطلاعات فنی خودرو جدید خود، سایپا اطلس، را ارائه داد. بر اساس این اطلاعات، مدل جدید اطلس در دو تیپ 1 و 2 تولید خواهد شد که هر یک از این تیپها به دو نسخه دندهای و CVT مجهز هستند.
نوع تیپ | تیپ 1 | تیپ 1 | تیپ 2 | تیپ 2 |
---|---|---|---|---|
نام مدل | اطلس S | اطلس L | اطلس G | اطلس E |
گیربکس | 5 دنده دستی | CVT | 5 دنده دستی | CVT |
نوع موتور | M15I یورو پنج با دریچه گاز برقی | |||
حجم موتور | 1.5 لیتری | |||
تعداد سوپاپ | هشت سوپاپ VVT | |||
حداکثر قدرت | 90 اسب بخار | |||
حداکثر گشتاور | 137 نیوتن متر | |||
مصرف ترکیبی | 6.9 لیتر | |||
سایز تایر | 185/65R14 | |||
حجم باک | 41 لیتر | |||
نوع ترمز جلو | دیسکی | |||
نوع ترمز عقب | کاسه ای |
*این اطلاعات از وبسایت رسمی خودروساز جمعآوری شده است.
تولید اطلس در مدلهای دندهای و اتومات
در آذرماه 1401، علیرضا مصدقی، مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا، اعلام کرد که بر اساس برنامهریزیهای صورتگرفته، بدنههای VP خودرو اطلس که در پایان شهریورماه به تولید رسیده بود، با رنگهای جذاب برای انجام تستهای مختلف مونتاژ آماده شدهاند. با همکاری شرکتهای سازه گستر، مگاموتور، پلاسکوکار، قالبهای صنعتی و سایپا آذین، قطعات مونتاژی این خودرو تهیه گردیده است. قالبهای این محصول توسط یک شرکت معتبر خارجی طراحی و تولید شده و نمونههای طراحیشده در اواسط آبان ماه به کشور وارد شدند.

وی اشاره کرد که خودروها در رنگهای محدودی عرضه میشوند و تنوع رنگی آنها به شدت محدود است. با این حال، برای خودروهای VP، رنگهای متنوعی از خانوادههای سبز، آبی، قهوهای و قرمز با ترکیبهای جذاب در نظر گرفته شده است.
وی با تأکید بر این موضوع اشاره کرد که تمامی فرآیند رنگآمیزی خودروها در سالنهای رنگ سایپا و با استفاده از اپلیکیشن اختصاصی انجام میشود. این روش به سایپا اجازه میدهد تا رنگهای متنوع و جذابی را تولید و عرضه کند. همچنین، این شرکت در نظر دارد برای تیپهای مختلف تولیدی خود، استانداردهای رنگی مشخصی تعریف کند. لازم به ذکر است که انتخاب رنگ خودروها بر اساس درخواست مشتریان انجام خواهد شد.
طبق اظهارات آقای مصدقی، فرایند تولید خودروهای VP با حداقل مشکلات صورت گرفته و نشاندهنده آن است که اکثر طراحیهای انجام شده بر روی کاغذ در عمل نیز موفقیتآمیز بودهاند. خودروهایی که در این مرحله تولید میشوند، برای انجام تستهای مختلف شامل تستهای مخرب، تستهای عملکردی و تستهای ظاهری مورد استفاده قرار خواهند گرفت. پس از پایان مراحل آزمایشی تا اوایل زمستان جاری، تولیدات آزمایشی از نیمه دوم دیماه آغاز میشود و تولید انبوه این خودروها در اردیبهشتماه سال آینده برنامهریزی شده است. تستهای عملکردی با مسافت پیمایش بالا، با همکاری تیمهای مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و بخشهای کیفیت و مهندسی به اجرا در میآید تا هر تیم از جنبههای متفاوت به ارزیابی خودرو بپردازد. از آنجایی که برخی از تستهای مخرب در داخل کشور وجود ندارد، این تستها توسط شرکتهای معتبر خارجی انجام میشوند و نتایج حاصله به سازمانهای استاندارد و محیط زیست ارائه شده تا مجوز تولید انبوه کسب گردد.
مدیرعامل سایپا بر اهمیت بهبود کیفیت محصولات تأکید کرده است و در این راستا فرآیند بازرسی تولیدکنندگان قطعات آغاز شده است. همچنین، با ورود خودرو اطلس به خط تولید، شاهد کاهش تولید مدلهای کمتقاضا خواهیم بود و این خودرو به عنوان جایگزین معرفی خواهد شد.

به گفته آقای مصدقی، اطلس با مجموعهای از ویژگیها طراحی شده که شامل طراحی داخلی با تریم دورنگ (نوآوری برای محصولات سایپا)، سانروف، سیستم کنترل پایداری ESC، امکان شناسایی نقاط کور، سیستمهای صوتی و تصویری مدرن، کاهش صدای موتور، آنتن کوسهای و صندلیهای برقی برای برخی از تیپها میباشد. همچنین، چراغهای LED جلو، طراحی جدید چراغهای عقب، سنسور باران، آینههای جانبی برقی با سیستم گرمکن، روشنایی اتوماتیک، چراغهای FOLLOW ME (چراغهای داخلی که پس از خروج راننده تا چند لحظه فعال میمانند) و مانیتور 7 اینچی از دیگر امکانات برجسته این خودرو هستند.
مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا اعلام کرد که این خودرو در چهار تیپ مختلف عرضه خواهد شد. این تیپها شامل دو مدل با گیربکس دستی در نسخههای ساده و مجهز و همچنین دو مدل با گیربکس اتوماتیک در نسخههای ساده و آپشندار میشود.
طراحی سایپا اطلس با الهام از پوزه کوسه
در فروردین 1401، علیرضا مصدقی، مدیر پروژه اطلس سایپا، اعلام کرد که گروه سایپا به دنبال بهبود کیفیت و تنوع محصولات خود است. این اقدامات به منظور افزایش رضایت مشتریان و تقویت جایگاه برند سایپا در بازار خودرو انجام میشود.
بر اساس اظهارات وی، تنوع محصولات در حال افزایش است و در خانواده SP100، خودروهای شاهین مجهز به پیشرانه جدید، شامل شاهین اتوماتیک و سایپا آریا در نسخههای دندهای و اتوماتیک، در مرحله توسعه قرار دارند. همچنین، در خانواده X200، خودرو اطلس حضور دارد که هدف آن افزایش کیفیت و بهبود جایگاه رقابتی و اقتصادی خود در بازار است.
در مورد طراحی خودرو اطلس، باید گفت که الهام از پوزه کوسه به وضوح در جزئیات آن یافت میشود. این الهام در بخشهای چراغها، سپر و جلوپنجره به خوبی مشهود است. از ویژگیهای قابل توجه این خودرو میتوان به تریم داخلی دو رنگ، سانروف، سیستم کنترل پایداری، تشخیص نقاط کور، آنتن کوسهای، صندلیهای برقی در برخی تیپها، لامپهای LED جلو، حسگر باران و گرمکن آینههای جانبی اشاره کرد. نمایشگر 7 اینچی نیز به جذابیتهای این خودرو افزوده است.
طبق اظهارات آقای مصدقی، خودرو اطلس در چهار نوع مختلف عرضه میشود؛ شامل دو نوع با گیربکس دستی به همراه امکانات اضافی و دو نوع با گیربکس اتوماتیک ساده و با امکانات اضافی. کیفیت ساخت اطلس به طور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است و به همین دلیل، میزان نفوذ صدای موتور به داخل کابین به حداقل رسیده است.
وی اشاره کرد که موتور M15 پلاس برای نخستین بار بر روی خودروی اطلس نصب میشود. این موتور با بهرهگیری از فناوری VVT طراحی شده و بهبودهایی در عملکرد آن به ترتیب شامل 9 درصد افزایش توان، 8 درصد افزایش گشتاور و کاهش 5 درصدی مصرف سوخت مشاهده میشود. تغییرات گستردهای در اجزای مختلف مانند سر سیلندر، منیفولد، میلسوپاپ، بلوک سیلندر و درپوش سوپاپ انجام شده است.
آقای مصدقی بیان کردند که با وجود پشتیبانیهای مدیر ارشد گروه، روند توسعه پروژه اطلس با شتاب زیادی پیش میرود. ایشان گفتند که تا تاریخ 25 شهریور، تولید 27 بدنه به مرحله VP رسید و این بدنهها در حال حاضر در مرحله رنگآمیزی قرار دارند. انتظار میرود که این بدنهها در ماه مهر به مرحله مونتاژ وارد شوند.
تفاوت تیپ پایه و تیپ فول اطلس
شهریور 1401: بر اساس جدیدترین اطلاعات، شرکت سایپا قصد دارد خودرو اطلس را در دو نسخه متفاوت به بازار عرضه کند. در حال حاضر نام تجاری این دو نسخه مشخص نیست و سایپا آنها را به عنوان تیپ 1 و تیپ 2 معرفی کرده است؛ که تیپ 2 به عنوان نسخه فول اطلس شناخته میشود:
ویژگی | تیپ پایه | تیپ فول |
---|---|---|
سنسور باد تایر | دارد | دارد |
تهویه مطبوع نیمه اتومات | دارد | دارد |
خروجی 12 ولت | دارد | دارد |
صندلی 6 حالته دستی راننده | دارد | دارد |
صندلی 4 حالته دستی شاگرد | دارد | دارد |
صندلی عقب با ایزوفیکس | دارد | دارد |
سقف رنگی با تریم رنگی | x | دارد |
تریم داخلی دو رنگ | x | دارد |
صندلی با روکش چرم | x | دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | x | دارد |
مانیتور 7 اینچی | x | دارد |
دوربین عقب | x | دارد |
سانروف | x | دارد |
*این اطلاعات توسط تولیدکننده خودرو ارائه شده است.
اولین رونمایی خودرو اطلس
شهریور 1401: پس از مدتها شیدایی و انتظار، خودرو جدید اطلس سایپا بالاخره در اولین رونمایی خود به نمایش درآمد. این خودرو با موتور بهبود یافته M15GSI عرضه میشود و با وجود ارتقاء برخی ویژگیها مانند هدرز، سرسیلندر و اضافه شدن سیستم متغیر زمانبندی سوپاپ، همچنان با هشت سوپاپ به کار خود ادامه میدهد و توان تولید حدود 90 اسببخار قدرت را دارد.

اطلس، فیس لیفت کوییک است
در آذرماه 1400، آقای رادمنش، مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، اعلام کرد که خودرو سایپا اطلس، یک هاچبک کراساور است که شباهتهایی با پلتفرم X200 دارد و میتوان آن را ادامهای بر نسل سایپا کوییک معرفی کرد. سایپا با اعمال تغییرات گسترده در طراحی کوییک، به تولید خودروی اطلس پرداخته است. همچنین، این خودرو از موتوری بهینهسازیشده بهره میبرد که نه تنها مصرف سوخت بهینهتری دارد، بلکه توان گشتاور بیشتری نیز تولید میکند.
آقای رادمنش اعلام کردهاند که سایپا به مدت طولانی مشغول آمادهسازی برای معرفی خودرو اطلس بوده و برنامهریزی کرده تا تولید آزمایشی این خودرو را تا پایان سال 1400 آغاز کند. در صورتی که سایپا اطلس موفق به گذراندن تستهای لازم شود، احتمالاً از اواخر سال 1401 به بازار کشور وارد خواهد شد.
خودرو اطلس، جایگزین تیبا میشود
در آبان 1400 و در میانه تابستان جاری در مجمع عمومی عادی سالیانه سایپا، مدیرعامل این شرکت، آقای سلیمانی، اعلام کرد که خودروی جدید سایپا، اطلس، به عنوان یک کراساوور مبتنی بر ساینا و کوییک معرفی شده و قرار است به زودی خانواده تیبا را جایگزین کند. اما حالا با نزدیک شدن به آبان 1400، ایشان تأکید کردهاند که با ورود سایپا اطلس، نه تنها خانواده تیبا بلکه خانواده ساینا نیز با این محصول نوین جایگزین خواهد شد. بنابراین، در سالهای پیش رو، باید منتظر حذف ساینا از سبد محصولات سایپا باشیم.
تولید سایپا اطلس در سال 1400
در اردیبهشت ماه 1400، مدیرعامل سایپا، آقای سلیمانی، در جریان مراسم تحویل خودرو شاهین که در اسفندماه 99 انجام شد، اعلام کرد که نسخه کراساور این خودرو، به نام سایپا آریا، در اوایل سال 1400 به خط تولید انبوه خواهد رسید. ایشان همچنین اشاره کردند که محصول جدید دیگری از شرکت، سایپا اطلس، به زودی رونمایی خواهد شد.
به تازگی تصاویری از کارخانه سایپا منتشر شده که نشاندهنده آغاز تولید آزمایشی خودرو اطلس است. انتظار میرود این خودرو در نیمه اول سال 1400 برای نخستین بار رونمایی شود.
مشخصات اولیه سایپا اطلس اعلام شد
بهمن 1399: بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی سایپا اطلس، به نظر میرسد این خودرو به عنوان یکی از اولین محصولات سایپا، از موتور بهبود یافته تیبا، که با نام M15GSI شناخته میشود، استفاده خواهد کرد.
پروژه توسعه موتور M15GSI در سال 1397 بهصورت رسمی در شرکت مگاموتور آغاز شد و هدف تعیین شده این بود که در سال 1398، سایپا از این موتور جدید برای خودروهای کوییک و ساینا بهرهبرداری کند. با این حال، با یک سال تأخیر، زمان تولید انبوه این موتور نوین در حال نزدیک شدن است. از مهمترین ارتقاءهای این موتور نسبت به مدلهای معمولی M15 که در خانواده X200 شامل تیبا، ساینا و کوییک مورد استفاده قرار گرفتهاند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاهش 6 الی 7 درصدی مصرف سوخت،
- افزایش 7 درصدی قدرت،
- افزایش 5 درصدی گشتاور،
- استفاده از دریچه گاز برقی،
- استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا VVT.
طبق اعلام مگا موتور، موتور پیشرفته MGSI قادر است قدرتی در بازه 89 تا 94 اسب بخار و گشتاوری معادل 135 تا 138 نیوتن متر ارائه دهد. همچنین، در آینده نزدیک، شرکت سایپا نسخههای قویتری از این موتور را معرفی خواهد کرد که توانایی تولید قدرتی بین 105 تا 117 اسب بخار را خواهند داشت.
ساخت اطلس با پلتفرم کوییک
بهمن 1399: پس از انتشار تصویر خودرو سایپا اطلس، رسانهها به بررسیهای تازهای درباره پلتفرم این خودرو پرداختهاند. برخی کارشناسان معتقدند که سایپا ممکن است به جای استفاده از مگا پلتفرم SP، برای این محصول جدید از پلتفرم ارتقا یافته Q200 بهره برده باشد؛ این همان پلتفرم موجود در خودرو کوییک اس است.
استفاده از پلتفرم کوییک برای تولید اطلس سایپا زمانی به وضوح خود را نشان میدهد که به جزئیات تصاویر این خودرو توجه کنیم. نمای جانبی، گلگیرها، انواع باربندها و حتی طراحی آینههای جانبی اطلس، همگی شباهت نزدیکی به ویژگیهای خانواده کوییک دارند.
عکس سایپا اطلس لو رفت!
در بهمن 1399، نخستین تصویر جاسوسی از سایپا اطلس منتشر شد و اکنون طراحی این محصول جدید سایپا بهخوبی نمایان گشته است. طراحی که شباهت قابل توجهی به سایر مدلهای این برند دارد!
بر اساس تصاویری که از سایپا اطلس منتشر شده، این خودرو جدید در دستهی اتومبیلهای صندوقدار قرار دارد و ابعاد آن مشابه سایپا شاهین است. برخی منابع خبری نیز ادعا کردهاند که موتور و گیربکس این مدل با شاهین سایپا مشترک هستند. اما در خصوص پلتفرم به کار رفته در سایپا اطلس هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.
سایپا اطلس؛ جایگزین جدید کوییک
در بهمن ماه 1399، آقای سلیمانی، مدیرعامل شرکت سایپا، اعلام کرد که تولید نمونه نهایی محصول جدید این شرکت، در تاریخ 18 بهمن 99 به پایان رسیده و به زودی شاهد رونمایی از آن خواهیم بود. این خودرو جدید که با نام «سایپا اطلس» شناخته میشود، انتظار میرود توجه بسیاری را جلب کند.
آقای سلیمانی در خصوص سایپا اطلس اظهار کرده است که این خودرو با طراحی مدرن و جذاب خود، همچنین به ویژگیهای پیشرفتهای مجهز شده است. او همچنین تأکید کرده که این مدل در محدوده سگمنت B طراحی و توسعه یافته است.
با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات کامل درباره سایپا اطلس، میتوان درباره این محصول جدید چندین فرضیه مطرح کرد. یکی از این فرضیات این است که سایپا اطلس ممکن است نسخه ایرانیزه شده رنو تندر باشد که در اواسط پاییز 99 به عنوان پروژه سایپا P90 معرفی شده بود.
دومین حدس درباره خودرو سایپا اطلس این است که این مدل احتمالاً سومین محصولی باشد که بر مبنای پلتفرم ملی SP طراحی و تولید شده است. این پلتفرم که ابتدا برای تولید سایپا شاهین به کار رفت و سپس برای معرفی سایپا آریا مورد استفاده قرار گرفت، حالا میتواند زمینهساز تولید اطلس باشد. اگر این فرض درست باشد، ممکن است با ورود یک خودروی هاچبک جدید از سوی سایپا روبرو شویم. چرا که تاکنون سایپا نسخه سدان (شاهین) و کراساور (آریا) را با این پلتفرم تولید کرده و تنها نسخه هاچبک آن باقی مانده است.
سومین نظریه مطرح شده، احتمالاً ارتباطی با پروژه مشترکی دارد که سایپا قصد داشت در همکاری با چند دانشگاه ایرانی و با پشتیبانی سازمان گسترش (ایدرو) به اجرا درآورد. این پروژه به منظور تولید و عرضه یکی از بهصرفهترین سدانهای ایرانی طراحی شده بود.