
آغاز عملیات احداث 5 مجوعه پارکینگ در تهران
در ماه خرداد سال ۱۴۰۲، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در مراسم افتخاری کلنگ زنی پارکینگ طبقاتی بیمارستان شریعتی شرکت کرد. این رویداد، پنجاه و هفتمین مراسم "امید و افتخار" برگزار شد. در این مراسم، زاکانی درباره برنامه های شهرداری برای ساخت پارکینگ ها در تهران صحبت کرد. طبق برنامه ریزی های شهرداری، امسال برای احداث ۲۸ موقعیت برای پارکینگ در نظر گرفته شده است. این برنامه تاکنون در پنج موقعیت شروع شده است و عملیات احداث در حال انجام است.
بیان شد که ساخت پارکینگ بیمارستان امام خمینی (ره) در حال انجام است و در حال حاضر در حال بهبود و تجهیزات اضافی شدن آن هستیم. همچنین ، پارکینگ بیمارستان شریعتی با زمینی به مساحت 5100 مترمربع ساخته میشود و با ظرفیت تقریبی ده هزار خودرو قرار است تا انتهای سال به بهرهبرداری برسد. هزینه ساخت پارکینگ شریعتی 380 میلیارد تومان و افتتاح آن به اهمیت کاهش ترافیک در خیابان جلال آلاحمد نیز میانجامد. زمان اتمام و افتتاح پروژههای شهری توسط شهرداری تهران مشخص خواهد شد. با این وجود، با دقت به پیش بینی ها می توان پیاده سازی پارکینگ های مکانیزه دیگر را با ظرفیت تقریبی ده هزار خودرو در نظر گرفت.
مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که بیمارستان شریعتی یکی از مشکلات و گرههای ترافیکی در منطقه است که کل منطقه را تحت تأثیر قرار میدهد. کمبود پارکینگ عمومی و وجود پارکینگ کافی برای مردم دلیلی بر وجود این مشکل در این منطقه است. بر اساس توافق با بیمارستان، قطعهای به متراژ تقریبی ۲۴ هزار متر مربع ناحیه داخلی بیمارستان، برای ساخت ۶۵۰ متر پارکینگ به وجود آمده است. بر اساس این توافق، تعداد ۱۶۰۰ واحد پارکینگ ۸ طبقه به صورت سازهای ثابت یا مکانیزه، طبق دستور شهردار تهران، تحویل شهرداری تهران شد.
به نقل از وی، تعداد محدودی از پارکینگها به کارکنان بیمارستان اختصاص داده خواهد شد و بقیه برای عموم مردم قابل دسترس خواهد بود. به علاوه، مدیریت بیمارستان امام خمینی (ره) در یک منطقه نزدیک، در 51 هزار متر مربع زمین، پارکینگی را احداث کرده است. این پارکینگ 12 طبقه دارد و شش طبقه آن به عنوان زیرساخت بیمارستان به کار رفته است و ساختمان و تجهیزات مانده برای تکمیل منتظر است. ظرفیت این پارکینگ 1500 خودرو است و حدود 400 واحد از آن برای کارکنان بیمارستان در نظر گرفته شده است. به طور کلی، برنامهای برای تحویل سه بیمارستان دیگر نیز وجود دارد و توافقات لازم برای این منظور انجام شده است. همچنین، در کل تهران در حال ساخت 10,531 پارکینگ است که به پایتخت اضافه میشود. هزینه برای احداث این 28 پارکینگ بالغ بر 4,300 میلیارد تومان است که از منابع پارکینگ کسر شده در حوزه شهرسازی تأمین شده است. به استثنای 5 پارکینگ دیگر، زمینهای مربوطه متعلق به شهرداری تهران است و به صورت گسترده و تجاری بهرهبرداری نخواهد شد. سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به عهده تأسیس و بهرهبرداری بقیه این پارکینگهاست.
رییس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که سرعت اجرای پروژه های ساخت پارکینگ مکانیزه در شهر بیشتر شده است. به علاوه، پارکینگ بیمارستان شریعتی نیز طبق دستور شهرداری تهران به صورت مکانیزه احداث خواهد شد. از میان ۲۸ پروژه در دست اجرا، سه پروژه به صورت کاملا مکانیزه خواهند بود و زمان اتمام آنها بسته به پیشرفت فیزیکی می تواند تقریبا یک سال و برای پارکینگ های سازه ای حدود دو سال زمان ببرد. تمامی این پروژه ها براساس مطالعات ترافیکی اجرا می شوند و از بین ۱۰۰ پیشنهادی که از سوی مناطق دریافت شده بود، ۲۸ پروژه بر اساس نیازسنجی ها انتخاب شده اند.
تعرفه جدید پارکینگ های تهران در سال 1402
در بهمن ۱۴۰۱، آقای مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که با توجه به ممنوعیت دریافت وجه نقد برای پارک حاشیهای خودروها توسط پارکبانان، تعرفه پارکینگها برای سال ۱۴۰۲ افزایش خواهد یافت.
- حق توقف خودروها و وانت بارها در پارکینگ، معادل 4900 تومان برای ساعت اول است. البته این رقم، در پارکینگهای سطح یک به 6800 تومان افزایش یافته.
- همچنین بهای خدمات پارکینگ غیر مسقف نیز از 2800 تومان تا 5400 تومان تعیین شد.
- بهای پارکینگ موتورسیکلتها نیز از 1600 تومان برای یک ساعت اول، به 2200 تومان افزایش داشته است.
تعیین نرخ پارکینگهای عمومی شهرداری تهران
در جلسه هفتاد و هشتم شورای اسلامی شهر تهران در تیر ماه ۱۴۰۱، سید جعفر تشکر هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهرداری، به نرخ و حق توقف در پارکینگ های عمومی اشاره کرد. او بیان کرد که در سال ۱۴۰۱، نرخ و حق توقف در پارکینگ های عمومی شهرداری تهران با سال های قبل مشابه است. تنها تفاوت این است که حداکثر افزایش نرخ کرایه پارکینگ های تحت پوشش شهرداری تهران ۲۵ درصد است.
استخراج نقطه داده بیشتر از پارکینگها از طریق سه سطح طبقهبندی صورت میگیرد. با این دستهبندی، نرخ کرایه حداقل تعیین میشود و سپس بر اساس سطوح پارکینگ مبالغ اخذ میشود. همچنین، قیمتها در پارکینگها متفاوت است و به منظور محاسبه آنها معیارهایی مانند موقعیت جغرافیایی، تجهیزات و تقاضا در نظر گرفته میشود. برای مثال، نرخ ورودی پارکینگها در دسته یکم تا سوم از دو هزار و 900 تومان تا چهار هزار و 900 تومان است و نرخ کرایه پارکینگهای شبانهروزی بین 25 تا 42 هزار تومان متغیر است. علاوه بر این، برای توقف انواع خودروها مانند سواری، موتورسیکلت، تریلر، اتوبوس و مینیبوس، نرخها مشخص شده است. به عنوان مثال، نرخ توقف موتورسیکلت ابتدایی در پارکینگها برابر با هزار و 600 تومان و سپس هر 30 دقیقه معادلهای است. جایگزینی عبارت "نرخ توفف" با "نرخ ورودی" در این قسمت اطلاعات را روشنتر کرده و اطلاعات مربوط به توقف شبانهروزی موتورسیکلت نیز اضافه شده است.
بهبود نرخ پارکینگ برج میلاد و اجرای آن میتواند باحفظ قیمتی بالاتر انجام شود. همچنین پارکینگهای شهرداری دارای کمترین نرخ در پایتخت بوده و صرفاً به منظور تامین هزینه تجهیزات و نگهداری ایجاد شدهاند. بنابراین، ارقام فعلی برای پارکینگها همواره منطقی بوده و سودآوری برای شهرداری تهران فراهم نمیکند.
آقای تشکر هاشمی ادامه داد و گفت که در برخی موارد، خودروها تصادف کرده و به دلایلی برای مدت طولانی در پارکینگها متوقف میشوند که این برای مالکان آن هزینههای سنگینی به دنبال دارد. او بیان کرد که باید نسبت به این افراد استثناء قائل شویم و آنها را مقابل کسانی که تعداد زیادی خودرو دارند و منتظر هستند تا خودروهایشان قیمت بیشتری بشوند و آنها را برای مدت طولانی در پارکینگهای عمومی متوقف میکنند، محافظت کنیم. این استثناء و تخفیف قیمت باید برای خودروهایی که با جرثقیل منتقل میشوند و بیش از 20 روز در پارکینگ متوقف میشوند، در نظر گرفته شود. وی پیشنهاد داد که شهرداری نرخ کرایه پارکینگهای زیربنای خود را تعیین کند.
مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اظهار داشت که نرخ پارکینگها در حال حاضر تقریباً دو برابر نرخ مصوب شورا است که بر اساس مقررات دولت تعیین میشود. وی افزود که قرار بوده نرخ اصلی تا زمان طبقهبندی پارکینگها، نرخ رده دوم باشد؛ اما شورا نرخ رده سوم را اعلام میکند و در حال تلاش برای کاهش قیمت پارکینگ است.
با توجه به فاصله بسیاری که بین نرخ رده دوم و نرخ اتحادیه وجود دارد، پیشنهاد میشود مبالغ بر اساس نرخ رده دوم دریافت شوند. این اقدام علاوه بر این که بخش خصوصی را قادر به سرمایهگذاری در این حوزه میکند، باعث اجرای ۱۲۰ هزار واحد پارکینگ حاشیهای در پایتخت شده و مزایده برای ایجاد این واحدها در حال برگزاری است.
به عنوان اولین نکته میتوان به فرمایش محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا اشاره کرد که در آن مطرح کرده است که نرخ کرایه ورودی به برج میلاد باید 25 درصد بیشتر از نرخ رده یکم باشد. این پیشنهاد پس از بررسی در جلسه شورا تأیید شد و به تصویب رسید.
نرخ پارکینگها 25 درصد افزایش مییابد
در تاریخ 26 تیر ماه در جلسهای با شورای شهر، مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به دو تصمیم جدید اشاره کرد.
با توجه به گفتههای وی، یکی از تصمیماتی که به تصویب رسید، طرحی درباره توسعه مشارکت بخش خصوصی در ساخت و احداث جایگاههای بنزین کوچک مقیاس بود. فرایند انعقاد قرارداد بخش خصوصی با مناطق شهرداری تهران سریعتر انجام شده و کمبودی که در این جایگاهها وجود داشت و باعث افزایش ترافیک شده بود، بهبود مییابد.
بنا به مصوبه دوم لایحه قیمتگذاری نرخ خدمات پارکینگهای حاشیهای، یک افزایش 25 درصدی نسبت به سال گذشته تصویب شد. این نرخ، در مقایسه با نرخ اتحادیه پارکینگها برای بخش خصوصی، کمتر است.
اعلام نرخ کارواش برای 1401:
"اردیبهشت ۱۴۰۱، محسن فقیهی، رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس، تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو تهران، نرخ جدید کارواش برای خودروهای مختلف را اعلام کرد. طبق اظهارات وی، نرخ شستشو و زیرشستشوی خودروها براساس نوع خودروها به شرح زیر میباشد:"
- پراید، تیبا، پژو 206 و امویام: 28 هزار تومان/ 20 هزار تومان
- پژو، سمند و ... : 35 هزار تومان/ 30 هزار تومان
- سدانهای تویوتا، هیوندای، مزدا3، ماکسیما و ... : 50 هزار تومان/ 32 هزار تومان
- شاسیبلندها: 56 هزار تومان
تعمیرگاهها، بیشترین شاکی را در بین اصناف دارند
در بهمن 1400، سامانه ۱۲۴ با هدف ثبت قیمت واقعی کالاها و خدمات و پیگیری شکایات مردم از اصناف، ایجاد شد. امارها نشان میدهد که بخش قابل توجهی از شکایات مربوط به تعمیرگاههاست. در نه ماهه سال جاری، شکایتهای مربوط به تعمیر خودروهای سبک به تعداد ۲۷۵۲ شکایت رسیده است و این به عنوان رتبه اولیه در بین شکایات مردمی ثبت شده است.
جنگ فنی خودروسازان با تعمیرکاران!
آذر 1400: رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، علت کاهش کیفیت خودروهای داخلی را به انحصاری بودن مراحل تائید کیفیت خودروها نسبت میدهد. او به این موضوع اشاره میکند که در خط تولید داخلی، مراحل تائید کیفیت توسط خودروساز انجام میشود، در حالی که در سایر کشورها، ناظران کیفیت تابعیتی از خودروساز ندارند و باید کیفیت را به عنوان اصل کار در نظر بگیرند. رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران همچنین تاکید میکند که مسئولین کنترل کیفیت تولید و واردات قطعات یدکی نیز باید احتاط لازم را در این زمینه داشته باشند زیرا این مسئله به سلامت انسانها مربوط است.
صنعت خودرو، بر اساس تحقیقات، بهبودی پیشنهاد می دهد. او تأکید می کند که خودروسازان موفق، دانش خود را با همه مردم به اشتراک می گذارند. خودروسازان داخلی نیز قصد دارند تعمیر خودروها فقط در مراکز خدمات مجاز خود انجام شود و برای این منظور، نقشه های فنی و ابزارهای خاص را در اختیار تعمیرکاران قرار نمی دهند.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران اشاره کرد که تعداد خودروهای در حال تردد در کشور بیش از 21 میلیون و 500 هزار دستگاه و در تهران نیز بیش از 5 میلیون است، در حالی که تعداد نمایندگیهای مجاز در کشور به 800 واحد میرسد (که برخی از آنها خدمات تعمیر ندارند). در نتیجه، افزایش تعداد تعمیرکاران حرفهای، مردم را بیشتر به خرید خودرو ترغیب میکند و لازم است که این دانش به سایر تعمیرکاران نیز منتقل شود.
نحوه شکایت از گران فروش تعمیرکاران خودرو
شهریور ۱۴۰۰: طبق اعلام سازمان حمایت از مصرفکنندگان، در صورت داشتن هرگونه شکایت از تعمیرگاهها، شرکتهای خدمات خودرو، کارواشها و همچنین پارکینگهای خودرو، میتوانید به ستاد خبری وزارت صمت مراجعه کنید یا از طریق سامانه اینترنتی سازمان حمایت به نشانی www.cppo.ir یا www.124.ir برای ثبت شکایتتان اقدام کنید.
تخلفات اصناف شامل گرانفروشی یا کمفروشی، تقلب، احتکار، قیمتگذاری غیرقانونی، فروش اجباری کالا یا خدمات، عدم درج قیمت و عدم صدور صورتحساب کالا یا خدمات است. این تخلفات میتواند تأثیرات جدی بر کسب و کارها و مشتریان داشته باشد. به منظور ارائه خدمات بهتر و افزایش رضایت مشتری، اصناف باید از این تخلفات پرهیز کرده و به رعایت قوانین و مقررات صنفی و حقوق مشتریان تمرکز کنند.
نرخ تعمیرات انواع خودرو در 1400
مرداد ۱۴۰۰: در زیر میتوانید نرخ جدید تعمیرگاههای تهران برای انواع خودروهای پراید، تیبا، پژو، دنا، وانت، سمند، رانا، ساندرو، مگان و زانتیا را مشاهده کنید.
مقاله طیف فراصوتی برای تشخیص نسخه های تقلبی امضا است. تشخیص امضاهای تقلبی یک مسئله مهم در حوزه امنیت و کنترل مدارک است. در این مقاله، یک روش جدید استفاده از طیف فراصوتی برای تشخیص امضاهای تقلبی ارائه می دهد. این روش مبتنی بر تحلیل مشخصه های صوتی است که در طول فرآیند امضای نوشته های اصلی و تقلبی ایجاد می شوند. با استفاده از سیستم های طیف فراصوتی، می توان مشخصات صوتی را از نسخه های اصلی و تقلبی مقایسه کرده و تغییرات ناشی از فرآیند تقلب را تشخیص داد. این روش به طور موثری به تشخیص نسخه های تقلبی امضا کمک می کند و می تواند در بسیاری از حوزه هایی مانند بانکداری، قضایی و اداری مورد استفاده قرار گیرد.
افزایش نرخ کارواش خودرو با گرانشدن شویندهها
تیر ۱۴۰۰: آقای فقیهی، رئیس اتحادیه اتوسرویس تهران، اعلام کرده است که هزینه کارواشها باید در تمام مناطق شهر یکسان باشد. به عبارت دیگر، برای شستن خودروی خود، شما بین شمال و جنوب شهر نمیتوانید اختلافی در هزینه پرداخت کنید. این مقرره توسط اتحادیه ابلاغ شده است و دریافت هزینه بیشتر از مقدار مشخص شده، غیرقانونی است.
اینگونه اصلاح شد: آقای فقیهی همچنین به موضوع افزایش قیمت مواد شوینده اشاره نموده و بیان کرده است که این افزایش قیمت باید در نرخ نهایی کارواش محاسبه شده و نباید از مشتریان بیشتر از این مقدار دریافت شود.
بنا به گفته رییس اتحادیه اتوسرویس ها، هزینه کارواش خودروهای سواری در تهران در حال حاضر 20 هزار تومان، برای خودروهای کراس اور 25 هزار تومان و برای خودروهای شاسی بلند نیز 30 هزار تومان است.
نرخ جدید پارکینگها در انتظار تاییدیه سازمان حمایت
تیر ماه ۱۴۰۰: آقای فقیهی، رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس، تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش تهران، اعلام کرد که نرخ جدید پارکینگها برای سال ۱۴۰۰، توسط اتحادیه تعیین شده و در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است. اعلام نرخ به عهده سازمان حمایت اقتصادی است و پس از تایید آن، آن را منتشر میکنیم.
آقای فقیهی درباره تفاوت نرخ پارکینگها توضیح میدهد که به عنوان مثال، نرخ پارکینگهای فرودگاه با نرخ پارکینگهای شهری که تحت نظارت شهرداری قرار دارند، متفاوت هستند. با این حال، تمام پارکینگهای خصوصی در شهر مجبورند از مشتریان هزینه یکسانی دریافت کنند و در غیر این صورت با آنها مراجعه قانونی صورت خواهد گرفت.
انعام اجباری در کاروش ممنوع است
در ماه اردیبهشت سال ۱۴۰۰، در خصوص کارواشهایی که دارای جواز کسب هستند، اعلام شد که دریافت انعام اجباری توسط این مکانها به عنوان تخلف محسوب میشود. این خبر همچنین توسط اتحادیه و سازمان تعزیرات نیز تکرار شده است. به علاوه، کارواشها موظف هستند که خودروها را با بهترین کیفیت ممکن شستشو دهند و دریافت هزینه بیشتر برای استفاده از شویندههای خاص یا گرانقیمت، باید توسط مشتریان انتخاب شود.
هزینه پارکینگهای تهران در سال 1399
نرخ خدمات پارکینگ و توقفگاههای شهر تهران برای سال ۱۳۹۹ به تصویب رسید و به شرح زیر اعلام شد:
مقاله طیف فراصوتی برای تشخیص نسخه های تقلبی امضا است. تشخیص امضاهای تقلبی یک مسئله مهم در حوزه امنیت و کنترل مدارک است. در این مقاله، یک روش جدید استفاده از طیف فراصوتی برای تشخیص امضاهای تقلبی ارائه می دهد. این روش مبتنی بر تحلیل مشخصه های صوتی است که در طول فرآیند امضای نوشته های اصلی و تقلبی ایجاد می شوند. با استفاده از سیستم های طیف فراصوتی، می توان مشخصات صوتی را از نسخه های اصلی و تقلبی مقایسه کرده و تغییرات ناشی از فرآیند تقلب را تشخیص داد. این روش به طور موثری به تشخیص نسخه های تقلبی امضا کمک می کند و می تواند در بسیاری از حوزه هایی مانند بانکداری، قضایی و اداری مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله طیف فراصوتی برای تشخیص نسخه های تقلبی امضا است. تشخیص امضاهای تقلبی یک مسئله مهم در حوزه امنیت و کنترل مدارک است. در این مقاله، یک روش جدید استفاده از طیف فراصوتی برای تشخیص امضاهای تقلبی ارائه می دهد. این روش مبتنی بر تحلیل مشخصه های صوتی است که در طول فرآیند امضای نوشته های اصلی و تقلبی ایجاد می شوند. با استفاده از سیستم های طیف فراصوتی، می توان مشخصات صوتی را از نسخه های اصلی و تقلبی مقایسه کرده و تغییرات ناشی از فرآیند تقلب را تشخیص داد. این روش به طور موثری به تشخیص نسخه های تقلبی امضا کمک می کند و می تواند در بسیاری از حوزه هایی مانند بانکداری، قضایی و اداری مورد استفاده قرار گیرد.