
آریزو 5 برقی، اولین خودرو برقی پلاک ملی
خرداد 1402: مدیران خودرو قصد داشتند آریزو ۵ برقی را در نمایشگاه خودرو تهران معرفی کنند. اما برای اولین بار، این اتفاق در نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو رخ داد.
شرکت مدیران خودرو به تازگی پلاک ملی برای آریزو ۵ برقی دریافت کرده است، که نشان میدهد این خودرو برقی نخستین محصولی است که با پلاک ملی در ایران عرضه میشود. طبق برنامهریزی اولیه، شرکت قصد دارد این خودرو را با تعرفه دولتی یک میلیارد تومان به ناوگان تاکسیرانی ارائه دهد، در حالی که برای مشتریان عادی هزینهای در حدود دو میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
پیشرانه الکتریکی مدل چری آریزو ۵ برقی، قدرتی به میزان ۱۲۲ اسب بخار و گشتاوری به میزان ۲۷۶ نیوتن متر ارائه میدهد. نیرو به چرخ های جلو از طریق یک جعبه دنده تک سرعته منتقل میشود که قابلیت بازیافت انرژی را دارد. باتری آریزو ۵ برقی دارای ظرفیت ۵۳.۶ کیلووات ساعت است و بازه شارژ آن را میتوان در ۳۰ دقیقه بین ۳۰ تا ۸۰ درصد تنظیم کرد. در حالت ایدهآل آزمایشگاهی، مدل برقی آریزو ۵ میتواند با این باتری مسافتی حدود ۵۰۰ کیلومتر را طی کند. با این حال، در شرایط عملیاتی، مسافتی که آریزو ۵ برقی میتواند طی کند به ۴۰۱ کیلومتر محدود میشود.
محصول حاضر مشابه آریزو ۵ توربو است و برخی از امکانات آن شامل شش کیسه هوا، دوربین دنده عقب داینامیک، سیستم کنترل پایداری و کشش، کروز کنترل و غیره میباشد. همچنین، این سدان چینی نسخه برقی خود را با ویژگیهایی نظیر بازیافت انرژی نیز بهبود داده است.
اولین رونمایی آریزو 5 برقی در ایران
شهریور ۱۴۰۱: در نخستین دوره، شرکت مدیران برای اولین بار و به طور رسمی، خودروی برقی آریزو ۵ را معرفی کرد. همچنین در این نمایشگاه، آقای بهرام شریعت، رئیس هیئت مدیره مدیران خودرو، در مورد تولید این خودرو برقی در ایران خبر داد، با این حال زمان دقیق عرضه آن را اعلام نکرد.

برادر برقی آریزو 5
شرکت مدیران خودرو بعد از معرفی فیسلیفت جدید آریزو 5 در سال ۱۴۰۰، در حال حاضر قصد دارد تا در سال ۱۴۰۱ نسخه دیگری از این خودرو را به بازار کشورمان عرضه کند. این نسخه، یعنی چری آریزو ۵ الکتریکی، در صورتی که به تولید انبوه برسد، بتواند به عنوان یک مرحله مهم در تاریخ شرکت و حتی در تاریخ خودروسازی ایران محسوب شود.
آریزو 5 برقی، با اصلاحاتی در قسمت جلویی، پنجرهها و طراحی رینگها و سپرها، باعث بهبود ظاهر خود شده است. اما تفاوت اساسی آن با آریزو 5 برقی، در کابین آن است که دو تغییر مهم را در خود جای داده است.
- حذف اهرم دنده و جایگزین کردن آن با موس چرخشی که سه حالت R و N و D دارد.
- تغییر صفحه کیلومتر و دیجیتالی شدن آن.
اگر به جزئیات کابین آریزو 5 برقی دقت کنید، هنوز هم ویژگیهای خوبی مانند صفحه کیلومتر دیجیتال، مانیتور 9 اینچی لمسی، ترمز پارک برقی، ترمز اتوهلد و دو حالت رانندگی E (اقتصادی) و S (ورزشی) همچنان در این خودرو وجود دارند.
مشخصات فنی آریزو 5 برقی
لازم است توجه داشته باشید که آریزو 5 برقی یک خودروی کاملا جدید نیست که مدیران خودرو در حال تلاش برای واردات آن به ایران هستند؛ در واقع این خودرو بیش از 5 سال است که تولید میشود. چری در سال 2016 آریزو 5 را به بازار معرفی کرد و یک سال بعد، یعنی در سال 2017 نسخه برقی آن به نام آریزو 5e را به مشتریان چینیاش عرضه کرد.
محصولی که مدیران خودرو در نظر دارند به بازار کشور ما عرضه کنند، یک خودروی الکتریکی است که در سال ۲۰۱۹ به عنوان نسخه فیس لیفت اریزو ۵ برقی در چین معرفی شده است. به عبارت دیگر، از سال ۲۰۱۹ تاکنون، این خودرو الکتریکی تغییرات چشمگیری نداشته است، اما در برخی بازارهای صادراتی، چری تغییراتی در ظاهر و داخل کابین آن ایجاد کرده است.
نکته جالب چری آریزو 5e این است که موتور الکتریکی آن قدرتمندتر از موتور بنزینی 1.5 لیتری طبیعی است. این خودرو دارای باتریهای لیتیومیونی با ظرفیت 53.6 کیلوواتساعت است. با استفاده از شارژ سریع، می توان 80 درصد ظرفیت باتری را در 30 دقیقه شارژ کرد. اما با استفاده از ولتاژ عادی، زمان شارژ باتری حدود 7 تا 9 ساعت میباشد.
مشخصات | آریزو 5 برقی |
---|---|
قدرت تقریبی | 163 اسب بخار |
گشتاور موتور الکتریکی | 250 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 50 | 4.8 ثانیه |
شتاب صفر تا 100 | 10.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 152 کیلومتر برساعت |
قابلیت پیمایش | 401 کیلومتر |
این اطلاعات از سایت خودروساز گردآوری شدهاست.
مهم بودن موتور برقی آریزو 5e چیری در سال 2020، برنامه داشت تا موتور ضعیفتری با قدرت 95 کیلوواتی برای این خودرو ارائه دهد تا بتواند به گروه بیشتری از مشتریان ارائه شود. با این حال، از سال 2021، هیچ اطلاعاتی درباره این نسخه ضعیفتر موتور برقی وجود ندارد و تنها گزینهی مشتریان، خرید آریزو 5 برقی با موتور 120 کیلوواتی است.
رقیبان آریزو 5 برقی در ایران
علاوه بر تلاش ایران خودرو برای توسعه پلتفرم الکتریکی تارا برای تولید در آینده، سایر خودروسازان ایرانی نیز در حال بررسی و تولید خودروهای الکتریکی هستند. به عنوان مثال، کارمانیا اولین شرکتی بود که اعلام کرد سدان الکتریکی را در سال ۱۴۰۰ تولید خواهد کرد، اما این اتفاق هرگز رخ نداد و تنها به اندازه یک حرفی باقی ماند.
در اوایل سال 1400، خبر از تلاشهای هاچبک برقی اکسیژن برای دریافت مجوز شمارهگذاری رسید. همچنین، شرکت کرمان موتور نیز اعلام کرد که قصد دارد هاچبک برقی جدیدی را در ایران تولید کند. این اقدامات نشان از پیگیری های فعالانه در حوزه خودروهای برقی در ایران دارد.
قیمت آریزو 5 برقی
مدل بنزینی آریزو 5 با موتور تنفس طبیعی، با قیمت 86 هزار یوآن در دسترس است. اما چری آریزو 5 برقی، تقریبا 150 هزار یوآن یا 24 هزار دلار در بازار چین به فروش میرسد. این قیمت تقریبا با گرانترین تیپهای تیگو 7 جدید همخوانی دارد. بنابراین، شگفتانگیز نباشد که قیمت آریزو 5 برقی نیز در همین حد قرار دارد!
در این مقاله، به آخرین شرایط فروش مدیران خودرو و پیش فروش مدیران خودرو برای خودروهای MVM و CHERY پرداخته میشود. همچنین، آخرین اخبار مربوط به فروش خودروهای تیگو 8 پرو، تیگو 7 پرو و آریزو 6 پرو به برند فونیکس نیز در این مقاله به اشتراک گذاشته شده است.