
بسیاری از تولیدکنندگان خودرو در جهان، برای محصولات لوکس یا اسپرت خود، برندهای زیرمجموعهای راهاندازی میکنند. به عنوان نمونه، لکسوس تحت مالکیت تویوتا، آکورا وابسته به هوندا و اینفینیتی تحت پرچم نیسان قرار دارد. همچنین برخی کمپانیها، یکی از مدلهای خود را به عنوان برند زیرمجموعه معرفی میکنند؛ از جمله کاپرا برای سئات، جتا (به ویژه در بازار چین) برای فولکسواگن، رام برای دوج، پلاستار برای ولوو و جنسیس که از زیرمجموعههای هیوندای محسوب میشود. امروز با توجه به مدل G80 به بررسی این برند جذاب پرداختهایم.
هنوز هم برای خیلیها پیشرفت صنعت خودروسازی کره قابل قبول نیست. نه اینکه پذیرفتنی نباشد، درواقع آنقدر که پیشرفتشان سریع و موفقیتآمیز بوده، انگار آدم باورش نمیشود. مثلاً ورود به بازار خودروی آمریکا برای خودروسازان چینی یک رویاست ولی هیوندای اولین کرهای بود که نه فقط وارد این بازار مهم شد بلکه برای خودش در آلاخودرو شاپ کارخانه هم تاسیس کرد. جنسیس از همان چهارده پانزده سال پیش که در قالب یک کانسپت کوپه رونمایی شد، اساساً فلسفه متفاوتی را دنبال میکرد. اگرچه شرکت در نسخههای اولیه، آن را به صورت کوپه اسپرت هم روانه بازار میکرد ولی بعدها فقط مسیر یک سدان تجملی را در پیش گرفت. اکنون کرهایها بعد از یک پوستاندازی سنگین، مدلی مستقل با برندی مستقل را روانه بازار کردهاند.

جنسیس G80 از کجا آمد؟
با اینکه هیوندای در بازارهای جهانی به عنوان یک خودروساز میانرده شناخته میشود، اما نمیتوانیم از رویاهای لوکسگرایانهاش چشمپوشی کنیم. این قصه با مدل آزرا آغاز شد و با خودروی خاص Equus به اوج خود رسید. در این میان، سدان جنسیس به وضوح نقش کلیدیای ایفا کرد و به عنوان حاضری قوی در جذب نظر مشتریان سطح بالا حضور داشت. تلاشهای هیوندای برای دستیابی به موفقیت و ارتقاء سطح برندش نمونهوار بود. این شرکت آنقدر در تلاش بود که در نهایت موفق شد لوگوی تجمل را به خود اختصاص دهد. رویای سئولها شش سال پیش به واقعیت تبدیل شد و به طور رسمی برند زیرمجموعه Genesis با نمادی آشنا آغاز به کار کرد. سدان سایز بزرگ G80 به عنوان دومین محصول این برند، به عنوان جانشین جنسیس در سال 2016 رونمایی شد. این خودرو که امروز به بررسی آن پرداختهایم، نسل اول همین مدل است و با هدف رقابت با مرسدسبنز E کلاس و آئودی A6، ترکیبی از خودخواهی و جاهطلبی را در خود جای داده است.

بررسی طراحی جنسیس G80
لوکس بودن فراتر از صرفاً افزایش هزینه و ظاهرسازی است. هیوندای در این زمینه به بلوغ قابل توجهی دست یافته و با عرضه G80، نشان داده که در طراحی نهایت دقت را به کار گرفته است. زبان طراحی این خودرو به آرامشی خاص شباهت دارد که یادآور نسل دوم جنسیس است. به عبارت دیگر، این برند در انتقال ارزشهای خود به مدل جدید توانسته است به خوبی عمل کند و از افراط و اغراق پرهیز کرده است، هرچند با جرأت چراغها را به طور کامل بازطراحی کرده است.
در نمای جلو، چهرهای جدی و منطقی به چشم میخورد. هیوندای در طراحی نسخههای اولیه این مدل تلاش کرده تا به برند خاصی وابسته نشود. به همین دلیل، شخصیت G80 برای بیننده آشنا و دلنشین به نظر میرسد. دو نوار LED نقطهای که زیر چراغها قرار گرفته، شباهتی به مرسدسبنز S کلاس W221 ایجاد کرده است. جلوپنجره نسبتا بزرگ با میلههای افقی براق، احساس لوکس بودن و حرفهای بودن را به نمایش میگذارد، هرچند اگر پلاک کمی پایینتر بود، زیبایی آن دوچندان میشد. همچنین، هواکش عریض با لبه کرومی در قسمت پایین طراحی شده است که بدون هیچگونه زیادهروی، نمای اصلی خودرو را به خوبی کامل میکند.
در نمای جانبی خودرو، ویژگی خاصی به چشم نمیخورد. اما رکاب استیل زیر درب و فریم فلزی دور پنجره به وضوح نشان میدهد که این خودرو از چه تیپی است. همچنین، آینههای بغل به نظر میرسند که کمی کوچکتر از اندازه استاندارد هستند. برای ارزیابی نهایی، باید منتظر مرحله سواری باشیم و ببینیم تجربه رانندگی چگونه خواهد بود.

در قسمت عقب خودرو، طراحی سادهتری را مشاهده میکنیم. چراغهای مثلثی شکل با نورپردازی LED دندانهای که پیشتر نیز در محصولات این برند دیدهایم، به چشم میخورند. با این حال، اگزوز دوبل به نوعی نماد خاص و منحصر به فرد جنسیس جدید به شمار میرود.
رفتار محافظهکارانه کرهایها در طراحی داخلی به وضوح قابل مشاهده است. هرچند نمیخواهیم به قضاوت بپردازیم، اما شبیهسازی حال و هوای S کلاس نسل پنجم در اینجا مشهود است، با این تفاوت که G80 در واقع یازده سال پس از تولید این سدان مشهور آلمانی طراحی شده است. دریچههای هوای نامتقارن در دو سمت نمایشگر مرکزی و ساعت عقربهای که قرار بود نماد لوکسگرایی باشد، اما در نامناسبترین محل قرار گرفته، نشان میدهد که G80 هنوز برای رسیدن به سطح یک سدان واقعی لوکس فاصله زیادی دارد. بهخصوص با توجه به فرمانی که از مواد با کیفیت پایینتری ساخته شده و واقعاً توی ذوق میزند.

با این وجود، در کنسول میانی صندلیهای عقب، تجهیزات پیشرفتهای مانند سیستم گرمایش صندلیها و تنظیمات مدرن سیستم صوتی قرار دارد که به این بخش ظاهری امروزی و جذاب میبخشد.
بررسی آپشنها و تجهیزات جنسیس G80
هیوندای همواره نشان داده که در زمینه امکانات و آپشنها عملکرد چشمگیری دارد. به دور از انصاف نیست اگر بگوییم حتی در محصولات قدیمیاش مانند ورنا و آوانته، ویژگیهایی عرضه میکرد که در مقایسه با رقبای همردهاش قابل توجه بود. علاوه بر این، در خودروهای پرچمدار این برند، مانند Equus (که به سنتنیال معروف است)، شاهد مجموعهای بینظیر از آپشنها بودیم که حتی در آن زمان، در بامو سری 7 به راحتی پیدا نمیشد. به همین دلیل، منطقی است که خودروهایی با این سطح از کمال، به امکانات و تجهیزات بیشتری مجهز شوند.
تجهیزات خودرو را میتوان به دو دسته رفاهی و ایمنی تقسیم کرد. در دسته تجهیزات رفاهی، صندلیهای جلو برای راننده و سرنشین با 12 حالت تنظیم و قابلیت برقی و حافظهدار طراحی شدهاند. همچنین، دوربین 360 درجه به همراه حسگرهای اینچنینی، راهنمایی دقیقی ارائه میدهد. سیستم GPS خودرو اطلاعات را بر روی نمایشگر 9.2 اینچی به نمایش میگذارد و دارای یک کارت حافظه 32 گیگابایتی است. ویژگی شارژ بیسیم موبایل نیز از جذابیتهای این خودروست، البته موبایل شما نیز باید از این قابلیت پشتیبانی کند. یکی از برجستهترین امکانات جنسیس G80، سیستم صوتی فوقالعاده آن است که با 17 اسپیکر و توان 900 وات از برند Lexion تجربهای بینظیر فراهم میکند. حال باید مشخص کنیم که هدآپ در بخش رفاهی قرار بگیرد یا ایمنی، اما قطعاً سیستم تصفیه هوا و نورپردازی داخلی به بهبود تجربه رانندگی مربوط میشوند.

به نظر میرسد برند جنسیس در زمینه تجهیزات ایمنی توانسته است عملکرد بهتری از خود نشان دهد. کروز کنترل هوشمند این خودرو، که به عنوان کروز کنترل تطبیقی نیز شناخته میشود، قادر است سرعت خودرو را با سرعت خودروی جلویی هماهنگ کند و این همراستایی حتی تا توقف کامل خودرو نیز ادامه دارد. آیا میدانید این ویژگی یکی از قابلیتهای محصولات خودران در کلاسهای پایینتر است؟
با 9 ایربگ، ایمنی خودرو به طور کامل تأمین میشود. همچنین، سیستم ترمز اضطراری خودکار از جمله ویژگیهای ایمنی این خودرو است. سیستم هشدار نقاط کور در G80 فقط به بوق و چراغ زرد روی آینه جانبی محدود نمیشود، بلکه این سیستم قابلیت تغییر مسیر جزئی را نیز داراست. علاوه بر این، هشداردهنده موانع پسرو، رادار تشخیص عابر پیاده، و رادار کمک به نگهداشتن خودرو بین خطوط نیز به امکانات آن افزوده شده است. به طور جالبی، این مدل G80 فاقد سیستمهای اندروید اتو و اپل کارپلی است که ممکن است برای برخی کاربران نقطه ضعفی محسوب شود.
بررسی مشخصات فنی جنسیس G80
تجربه چندین ساله رانندگان ایرانی با خودروهای مختلف هیوندای نشان میدهد که این خودروساز کرهای در زمینه قوای محرکه، از بسیاری از رقبا جلوتر است. از مدلهای کوچک مانند i10 تا شاسیبلندهای قدرتمند نظیر وراکروز، هیوندای همواره در تلاش است تا با استفاده از پیشرانههای قویتر، نیازهای مشتریان خود را برآورده کند. این موضوع همچنین درباره مدل G80 صادق است؛ چرا که در زیر کاپوت این خودرو یک موتور شش سیلندر V شکل با حجم 3.8 لیتر جای گرفته است که بدون نیاز به توربو، توانایی تولید 311 اسب بخار نیرو و حدود 400 نیوتنمتر گشتاور را دارد. بهعلاوه، G80 با گزینههای موتوری دیگر نیز عرضه میشود؛ از یک پیشرانه 2 لیتری با قدرت 242 اسب بخار گرفته تا یک موتور 5 لیتری فوقالعاده قوی که 407 اسب بخار نیرو فراهم میکند.

این قدرت با استفاده از جعبهدنده خودکار 8 سرعته و سیستم محرک چرخهای عقب (RWD) به چرخها منتقل میشود. ثبت زمان شتاب صفر تا صد 6.5 ثانیهای برای این خودرو غولپیکر 5 متری با وزنی نزدیک به 2 تن، واقعاً شگفتانگیز است.
جنسیس به خوبی از اصول لوکسسازی آگاه است. به عنوان مثال، برای مدل G80 یک مخزن سوخت با ظرفیت 77 لیتر طراحی شده است. با توجه به مصرف میانگین 12 لیتر در هر 100 کیلومتر برای این سدان، این حجم سوخت به هیچ وجه یک انتخاب تعارفی به شمار نمیآید.
در نسخه پایه، امکان سفارش تایرهای 18 اینچی با ابعاد 245.45 میلیمتر وجود دارد، در حالی که در مدلهای بالاتر، انتخاب تایرهای 19 و 20 اینچی در دسترس است. همچنین، در ادامه به بررسی عملکرد دیسک ترمزهای 345 و 315 میلیمتری در قسمت جلو و عقب این خودرو خواهیم پرداخت که تجربهای بینظیر را به ارمغان میآورد.
تجربه رانندگی با جنسیس G80
تفاوت بین نجیبزادگان واقعی و کسانی که تنها به این عنوان ادعا میکنند، در شرایط خاص به وضوح نمایان میشود. خودرویی که ادعا میکند لوکس است، در جادههای صاف به خوبی و با نرمی حرکت میکند، اما در پیچها و مسیرهای ناهموار، سر و صدای لاستیکها و سیستم تعلیق آن، به ویژه محور عقب، به وضوح شنیده میشود. این تجربه دقیقاً همان چیزی است که در G80 شاهد آن هستیم. با توجه به بحث پیچ و پیچیدن، بهتر است نگاهی به برخی از آمارهای معتبر از منابع خارجی داشته باشیم. این خودرو در تست Figure 8 زمان 27.5 ثانیه و 0.66 نیوتن بر متر نیروی جانبی G را به ثبت رسانده است. رقبای همکلاس این وسیله نقلیه، از جمله لکسوس GS، آئودی A6 و مرسدسبنز E کلاس، اعداد بهتری را در این آزمون کسب کردهاند. تفسیر این اعداد نشان میدهد که جنسیس در زمینه توزیع وزن چندان موفق نبوده و به همین دلیل، چالشهایی را در هندلینگ تجربه کرده است. البته، هنگامی که حالت رانندگی را روی Sport تنظیم کنیم، شرایط به مراتب بهبود مییابد.

با وجود چالشهایی که ممکن است پیش بیاید، شتابگیری G80 به لطف پیشرانه قدرتمند خود در تمامی دندهها بسیار قابل توجه است. اگرچه این خودرو در محیطهای رسمی و شیک به راحتی حرکت نمیکند، اما وقتی که به تن شلوارک میپردازد، به خوبی میتواند عملکرد خود را به نمایش بگذارد. تجربه معکوس کشیدن با این خودرو واقعاً هیجانانگیز است. علیرغم وزن نسبتاً زیاد، سیستم ترمز G80 عملکردی کاملاً حرفهای و مطمئن دارد. نکته قابل توجه این است که تنها وزن خودرو نیست که میتواند بر عملکرد ترمزها تأثیر بگذارد، بلکه ابعاد و بهویژه فاصله عرضی چرخها نیز ممکن است بر تعادل شاسی تأثیر بگذارد.
در پایان، بیایید انصاف را رعایت کنیم، چرا که همه ما در یک فضا قرار داریم. جنسیس G80 یک خودروی فوقالعاده است که بهخوبی روح هیوندای جنسیس را زنده نگهداشته و به عنوان جانشینی درخشان برای آن معرفی شده است. به نظر میرسد دیگر احتمالاً این خودرو را در ایران نخواهیم دید، زیرا نه از نظر قیمت و نه از نظر حجم موتور با قوانین جدید واردات سازگار است. بنابراین، بیایید یک وداع شکوهمند با این سدان خاص و دوستداشتنی داشته باشیم.
عکاسی از: بامداد صفائیان
همچنین شما عزیزان میتوانید برای خرید و فروش خودرو و دریافت اطلاعات از شرایط خرید اقساطی خودرو و همچنین طرح معاوضه خودرو نقد و اقساط فوری با ما در خودروشاپ همراه باشید. ضمناً جهت تکمیل فرم وام روی سند خودرو اینجا کلیک کنید.