
آیا شما هم با این دانشجویان استثنایی آشنا هستید که در هر زمینهای به طرز شگفتانگیزی موفقاند؟ آنها نهتنها از نظر ظاهری جذاب و مرفه هستند، بلکه در تحصیل نیز عملکرد بینظیری دارند و برخورداری از اخلاقی نیکو از دیگر ویژگیهایشان است. این دانشجویان به تیمهای بسکتبال پیوستهاند و نمایشگاههای هنری را نیز برگزار میکنند. آنها به شعر و ادبیات علاقمندند و حتی مهارت تعمیر موبایل را نیز دارند. همچنین، در زمینه صخرهنوردی تواناییهای شگفتانگیزی از خود نشان میدهند و در مجموع چندین اختراع نیز به ثبت رساندهاند. به همین ترتیب، خودروی لوکس و عالی ما یعنی ولوو XC90، نمونهای از این دانشجویان تمامعیار است. این خودرو در عین زیبایی و قدرت، با ویژگیهای رفاهی عالی و استانداردهای ایمنی بالا نیز همراه است. تنها نکتهای که باقی میماند، قیمت آن است که با تغییرات بازار به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است!
ولوو XC90 از کجا آمد؟
مدل XC90 ولوو به تاریخچهای کمحاشیه و معتبر شناخته میشود. این شاسیبلند محبوب سوئدی بر اساس پلتفرم S80 سدان توسعه یافته و برای اولین بار در سال 2002 رونمایی شد. نسل دوم آن در سال 2015 معرفی گردید و اکنون در بازار ایران نیز موجود است. نکته مهمی که باید درباره این خودرو بدانید این است که برخلاف باور عموم، XC90 تنها در سوئد تولید نمیشود؛ بلکه خطهای تولیدی در مالزی و هند نیز به مونتاژ این شاسیبلند مشغول هستند. هر دو نسل XC90 به طور مکرر توسط مجله موتور ترند به عنوان بهترین شاسیبلند سال انتخاب شدهاند، که نشان از کیفیت و استقبال بالای این خودرو دارد.

بررسی طراحی ولوو XC90
در برخی مواقع، خودروسازان آمریکایی اقدام به تولید خودروهایی برای بازار اروپا میکنند، همانند فورد فوکوس که همچنان نشانی از جسارت یانکیها در طراحیاش دارد. در سوی دیگر، ژاپنیها نیز مدلهایی مثل تویوتا آیگو را برای بازار اروپا تولید میکنند که همان فانتزی قبلی را با تغییراتی در چراغها به نمایش میگذارد. از طرفی، هیوندای کونا نمایانگر تلاشهای کرهایها برای جذب خریداران اروپایی است؛ شاسیبلندی که سعی دارد خود را به عنوان یک خودرو دوستدار محیطزیست معرفی کند. اما وقتی نوبت به خود اروپاییها میرسد، داستان به کلی تغییر میکند. ولوو XC90 نمونهای حقیقی از یک خودروی اروپایی مطابق با سلیقه مردم قاره است. به همین دلیل، برخی افراد به شدت شیفته طراحی آن میشوند و عدهای دیگر آن را نمیپسندند. به هرحال، این خودرو سوئدی با طراحی اصولی خود، به خوبی ادعای لوکس بودن را به تصویر میکشد.

چراغها در خودرو ولوو XC90 به عنوان عنصر اصلی طراحی شناخته میشوند، به ویژه چراغهای جلوی آن که دارای LED میانی هستند و با روشن شدن در شرایط نوری روز، جلوهای خیرهکننده به خود میگیرند. ولوو به طرز هوشمندانهای از المانهای دایرهای در ظاهر این خودرو اجتناب کرده است، تا هم فاصلهای معنادار با نسل اولش ایجاد کند و هم اینکه نیازی به اضافه کردن دایرهای دیگر در کنار لوگوی نمادین VOLVO نداشته باشد. طراحی ستونهای چهارگانه نیز به حفظ حالت مکعب مستطیلی خود تا انتها Continuingی کمک کردهاند. با نگاهی دوباره به این خودرو، احتمالاً طراحی منحصر به فرد گلگیرها، که شامل فرمهای فرورفته و بیرونزده است، شما را شگفتزده خواهد کرد.
در بخش پشتی خودرو، دوباره شاهد یک طراحی منحصر به فرد هستیم. چراغهای بزرگ و عمودی با زوایای خاصی که زیبایی خاصی به آن بخشیدهاند. این طراحی هرچند که ولوس سالهاست آن را پیادهسازی کرده، اما هیچگاه به این اندازه جذاب نبوده است. واقعاً میتوان گفت که امضای چراغ ترمز بر روی ستون عقب، تنها به برند ولوو اختصاص دارد.
در داخل کابین، حس مدرنیته به وضوح احساس میشود و این تجربه برای ما که به طراحی خلاقانه دریچههای تهویه مطبوع علاقه داریم، کابین ولوو XC90 را به یک الگو تبدیل کرده است. لوکسگرایی خاص ولوو از زبانی منحصربهفرد پیروی میکند. به عنوان مثال، تنها تعداد کمی از برندها دکمه استارت را به این شکل درخشان طراحی میکنند.

آپشنها و تجهیزات ولوو XC90
ولوو XC90 به بازار ایران با سه تیپ مختلف، شامل مدلهای رسمی و غیررسمی، عرضه شده است. مدل پایه، Momentum، دارای امکاناتی ابتدایی است و فاقد سنسورهای جلو و رادار نقطه کور میباشد. مدل میانی، R-Design، بیشتر آپشنهای Momentum را شامل میشود، اما برای برخی ویژگیها باید به صورت سفارشی اقدام کنید. در نهایت، مدل Inscription به عنوان نسخه فولآپشن شناخته میشود و در دسته بهترینها قرار دارد. در اینجا، به جای مرور تمامی آپشنها، به نکات جذابتر و کلیدی اشاره خواهیم کرد.
در خودرو ولوو XC90، یک مجموعه کامل از زیرسامانههای ESP مشاهده میشود. این خودرو به تمامی سیستمهای کنترل الکترونیک مدرن مجهز است، از جمله کروز کنترلهای استاندارد و تطبیقپذیر، کنترل کشش و سیستم پایداری. اما آنچه که XC90 را در بازار ایران متمایز میسازد، تمرکز آن بر روی ایمنی است. خودروسازی ولوو همواره بر اهمیت ایمنی تاکید دارد و XC90 نشاندهنده این رویکرد است. این خودرو موفق به کسب 5 ستاره کامل از NHTSA (سازمان ملی امنیت بزرگراههای آمریکا) در تمامی تستها شده و همچنین در ارزیابی یورو NCAP نیز 5 ستاره کامل را به دست آورده است. تنها نمره پایینتر این خودرو در بخش برخورد با عابر پیاده به 72 درصد میرسد. از طرفی، کسب نمره Good در همه موارد از مؤسسه IIHS (مؤسسه بیمه و ایمنی بزرگراههای آمریکا) واقعاً قابل توجه است. همچنین، برای افزایش ایمنی، کپسول آتشنشانی به صورت پیشفرض در این خودرو تعبیه شده است.

صرفنظر از مدلی که انتخاب میکنید، تمام خودروها به طور استاندارد به 6 کیسه هوا مجهز هستند. یکی از ویژگیهای برجسته این خودرو، سیستمهای ROPS (سیستم حفاظت از واژگونی) است. این سیستم در صورت قرارگیری خودرو در زاویه و چرخش نامناسب و ورود به فاز غلتیدن، به صورت خودکار عمل میکند. شش بازوی مکانیکی از بالا و پایین خودرو به خارج از آن بیرون میآیند و با اتصال به ساختمانها و وسایل نقلیه مجاور، از واژگونی جلوگیری میکنند. چرخها به حالت افقی تغییر وضعیت میدهند و شش موشک کوچک خودرو را در وضعیت معلق نگه میدارند. البته، این توصیف ممکن است شبیه به تصورات رایج افراد از سیستمهای ضدواژگونی باشد، که تنها در فیلمهای معین مانند آخرین قسمت اسپایدرمن قابل مشاهده است. کارایی این سیستم را نباید در حد تخیلات قلمداد کرد؛ این فناوری به طور مداوم شتاب جانبی را رصد میکند و اگر در یک پیچ، فشار بیش از حدی به خودرو وارد شود، ترمز چرخهای سمت بیرونی فعال میشود. همین کافی است که ایمنی شما تضمین شود.
امروز، ولووی جدید تقریباً تمامی حسگرها و رادارهای ضروری را به همراه دارد. بسته ترمز آن شامل تمام گزینههای سه حرفی انگلیسی میباشد. سیستم نور و چراغ نیز بهطور کامل تجهیز شده است. قابل ذکر است که در مدل فولآپشن، چراغشور نیز موجود است.

عبارت «ولوو XC90 حتی در حالت ایستاده هم جذاب است» به خوبی نشاندهنده حقیقتی است که نمیتوان نادیده گرفت. یکی از عوامل اصلی این جذابیت، سیستم صوتی فوقالعادهاش است. این سیستم در نسخه استاندارد دارای 8 بلندگو از برند معتبر Bowers است. همچنین، در صورت تمایل میتوانید نسخه 10 بانده را انتخاب کنید و برای آن دسته از علاقمندان که به کیفیت صدا اهمیت میدهند، سیستم صوتی 19 بانده با قدرت 1400 وات نیز قابل سفارش است.
در این خودرو، سیستم دوربین 360 درجه که روی نمایشگر 9 اینچی نمایش داده میشود، یکی از بهترین و باکیفیتترین گزینهها به شمار میآید. برخلاف برخی مدلهای دیگر که تصاویر دریافت شده از چهار دوربین را به طرز ناپختهای به هم متصل میکنند، در این مدل ولوو واقعاً حس میشود که یک پهپاد در حال پرواز بالای سر شما است.
مشخصات فنی ولوو XC90
رفیق سوئدی ما در زمینه فناوری واقعاً بینظیر است. ولوو XC90 به عنوان نخستین خودرو در بازار ایران به پیشرانه ترکیبی توربوشارژ و سوپرشارژ مجهز شده است. این خودرو با بهرهگیری از یک موتور 2 لیتری، قدرتی معادل 316 اسببخار تولید میکند. هرچند هنوز نتوانسته به رکوردهای بالاتر دست یابد، اما باید به وزن بیشتر این شاسیبلند نیز توجه کنیم. با این وجود، انتظار داشتیم که عملکرد گشتاور XC90 بیشتر از 400 نیوتنمتر باشد.

با وجود اینکه وزن شیرین این خودرو به 2000 کیلوگرم میرسد، اما شتاب 0 تا 100 آن که 6.5 ثانیهای است، ممکن است سوالاتی را به وجود آورد. اما بهتر است زیاد خود را نگران نکنیم. باید یادآور شویم که این خودرو از نوع شاسیبلند بزرگ است و اصولاً نیازی به شتابگیریهای کمتر از 5 ثانیه ندارد. همان سرعت نهایی 230 کیلومتر در ساعت خود یک امتیاز بزرگ محسوب میشود.
اگر ولوو هدف داشت تا همگان را با سرعت و کارایی خود شگفتزده کند، قطعاً به سراغ جعبهدنده 8 سرعته دوکلاچه نمیرفت. این تصمیم قطعاً مبتنی بر تحلیل و بررسیهای دقیق بوده است. به عنوان مثال، مصرف سوخت این پیشرانه پیشرفته که کمتر از 8 لیتر در هر 100 کیلومتر است، واقعاً قابل تحسین است. این عملکرد شگفتانگیز برای یک خودروی دو دیفرانسیل بهعنوان یک رکورد بینظیر شناخته میشود.
این XC90 واقعاً ابعاد بزرگی دارد. با کمی تخفیف، طول آن به 5 متر میرسد. علیرغم آن اندازه قابل توجه، عرض آن تنها 30 میلیمتر کمتر است. در حالی که اکثر شاسیبلندهای همرده معمولاً با فاصله محوری 2.7 متری شناخته میشوند، این خودرو رکوردی چشمگیر با فاصله محوری نزدیک به 3 متر ارائه میدهد. از مدتها پیش در یک خودروی مدرن چنین مخزن سوختی با حجم 71 لیتر ندیده بودیم که به لطف طراحان سوئدی، اکنون شاهد آن هستیم.
تجربه رانندگی با ولوو XC90
بر اساس مستندات، دلایل متعددی وجود دارد که راندن XC90 را به تجربهای هیجانانگیز تبدیل میکند. تا پیش از این، تجربه خاصی از خودروهای سوئدی نداشتیم، مگر اینکه بخواهیم به ولووهای کلاسیک 144 و 244 اشاره کنیم یا به سلطان جادهها، کامیونهای FH16، نگاهی بیندازیم. به علاوه، آگاهی از این که Zenvo ST1، ابرخودروی دانمارکی، از فناوری نوین TwinCharge (ترکیبی از توربوشارژ و سوپرشارژ) بهره میبرد، جذابیت XC90 را دو چندان میکند.

آدم متوجه میشود که با این مشخصات فنی، پس از روشن شدن موتور انتظار دارد آسفالت زیر چرخها ترک بخورد و زاویه موتور به طور محسوس تغییر کند. اما واقعیت چیز دیگری است. رفتار او شبیه به یک اروپایی است؛ منطقی و دقیق. نه از آن دسته خودروهای بیصدا که در حالت سکون آرام هستند و تنها بعد از آغاز حرکت صدایشان به گوش میرسد.
شما نیازی به یادگیری تکنیکهای خاص گاز دادن ندارید؛ ولوو XC90 به طور خودکار سبک رانندگی شما را درک میکند. به محض اینکه پدال گاز را فشار میدهید، میتوانید تغییرات را در ارتفاع اکسل جلو و عقب مشاهده کنید، که باعث میشود شدت تعویض دندهها به طور قابل توجهی کاهش یابد. تنها پس از چند دقیقه رانندگی در شهر، متوجه میشوید که این خودرو چقدر با شما هماهنگ است.
سبک و سلیقه ما بیشتر با خودروهای کرهای همخوانی دارد؛ چراکه ما تمایل داریم همه چیز را حس کنیم، لمس کنیم و تحت کنترل خود داشته باشیم. به همین دلیل، ممکن است که ولوو بهعنوان یک برند محبوب برای ایرانیان به حساب نیاید. سیستمهای متعدد هشداردهنده و کنترلکننده این خودرو، اگرچه عملکرد قابلتوجهی دارند، اما میتوانند کمی از لذت سنتی رانندگی بکاهند. داستان این است که ولوو XC90 آنقدرها هم جذاب نیست که وقتی سوار آن میشوید، دیگر تمایل به پیاده شدن داشته باشید. برای این خودرو دلتنگ نمیشوید و شاید تمام زرق و برق و قدرتش احساس کنید که برای شما طراحی نشده است؛ در واقع، راننده تنها نقش ناظر را بازی میکند. با این خودرو نمیتوانید رابطهای عمیق برقرار کنید. ولوو XC90 بههیچوجه آزاردهنده نیست، اما هرگز احساس دوستی و نزدیکی را منتقل نمیکند. این خودرو سرد و بیروح مانند یک ربات هوشمند است؛ عملکرد عالی دارد اما با خاموش شدن موتور حس میکنید که ارتباط شما با آن به پایان رسیده است.

در بخش حالتهای رانندگی، مُد آفرود نیز وجود دارد که ممکن است در ابتدا کمی غیرعادی به نظر برسد، اما شما میتوانید به این ویژگی در اتومبیل ولوو اعتماد کنید. لازم به ذکر است که اغلب خودروهای آفرود معتبر جهانی به پیشرانههای توربوشارژ مجهز نیستند، زیرا این نوع موتورها در دورهای پایین عملکرد مطلوبی ندارند. در اینجا، سوپرشارژر XC90 به کمک میآید و حتی در دور موتور نزدیک به حالت آرامش (Idle) نیز قادر است به آرامی و به صورت کنترلشده حرکت کند.
دیالوگ شارژرهای پیشرانه این خودرو شباهت زیادی به رقابتهای دو امدادی دارد. یکی از آنها دور موتور را افزایش میدهد و در اوج قدرت به دیگری منتقل میکند، و این روند تا دنده هشتم ادامه مییابد.
در پایان، ای کاش میتوانستیم صندلیهای این خودرو را از مکان خود جدا کرده و به عنوان مبلمان منزل استفاده کنیم.

نظر نهایی با ولوو XC90
برخی معتقدند که به علت سرمای شدید در سوئد، شرکت ولوو کولر را برای مدل XC90 نصب نکرده است. این نگرش مانند این است که به دلیل پایینترین آمار مرگ و میر جادهای در نروژ، خودروهای وارداتی از ایربگ بینصیب باشند. در بحث تصادفات باید نکتهای کلیدی در مورد خودروهای ولوو مطرح کنیم. شهرت این خودروها به عنوان وسایل نقلیه ایمن به معنای عدم آسیبپذیری آنها در مقابل تصادفات نیست. واقعیت این است که هیچ خودرویی نمیتواند تضمین کند که هرگز تصادف نخواهد کرد. جالب است بدانید، بیشترین سرعت مورد استفاده در تستهای تصادف مؤسسات معتبر کمتر از 60 کیلومتر در ساعت است؛ بنابراین، در نظر نداشته باشید که اگر با سرعت 180 کیلومتر در ساعت به دیوار برخورد کنید، اتفاقی نخواهد افتاد.
همهچیز را در مورد این خودرو بررسی کردیم، حالا بیایید کمی از دلمشغولیهایمان صحبت کنیم و برویم. مطمئناً میدانید که قیمت XC90 به قدری بالا است که آپشنهای فراوان و قدرت و ایمنی بالای آن میتواند خریداران را مردد کند. واقعیت این است که این خودرو بهتنهایی گزینهای بینظیر است، اما هنگامی که با سایر رقبای بزرگ بازار مقایسه میشود (بدون ذکر نام) شرایط بهطور قابلتوجهی تغییر میکند. بهعلاوه، وضعیت خدمات پس از فروش ولوو در ایران واقعاً ناامیدکننده است. بهطوریکه سرویس دورهای یک پراید 131 در اسپانیا از خدمات XC90 در تهران بسیار بهتر است. این مسأله نیز به مشکلاتی از قبیل سرویسدهی نادرست و حتی بروز آتشسوزیهای متعدد برای این شاسیبلند سوئدی منجر شده است.
عکاس: عرفان اسلامپناه
برای ثبت آگهی فروش خودرو کلیک کنید
همچنین شما عزیزان میتوانید برای خرید و فروش خودرو و دریافت اطلاعات از شرایط خرید اقساطی خودرو و همچنین طرح معاوضه خودرو نقد و اقساط فوری با ما در خودروشاپ همراه باشید. ضمناً جهت تکمیل فرم وام روی سند خودرو اینجا کلیک کنید.