
شرکت فورد از زمانی که تاسیس شده است، در رقابتهای مختلف اتومبیلرانی شرکت کرده و به موفقیتهای متعددی دست یافته است. اما تا به حال، در رالی داکار، یکی از معروفترین و سختترین رقابتهای جهانی، حضور رسمی نداشته است. اما به نظر میرسد این عدم حضور قرار است که به زودی پایان یابد.
خودروهای رده T1+ به استفاده از پیشرانه استاندارد مجبور نیستند. اما فورد پرفورمنس اعلام کرده است که قصد دارد با رنجر رپتور در بالاترین رده از طاقتفرساترین مسابقه آفرود جهان شرکت کند. در مسابقات سال گذشته، رانندگان برجسته مانند ناصر العطیه و سباستین لوب در رده T1+ به پیروزی رسیدند.
برای داکار، رنجر رپتور با پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر اکوبوست در دسترس است.
رالی داکار در دورهٔ چهل و پنجم خود در طول دو هفته و بر روی مسافتی بیش از ۵۴۰۰ کیلومتر از بیابانهای عربستان برگزار میشود. برای مواجهه با چالشهای این رقابت، فورد با تلاش و همکاری با برخی از نفرات و تیمهای تجربهدار همراهی میکند.
تیم موتوراسپرت NWM که در آفریقای جنوبی فعالیت میکند، در سال ۲۰۱۴ با خودروی فورد در رالی داکار شرکت کرد. این تیم مسئول طراحی و ساخت بخشهای بصری و فنی خودرو بود.
M-Sport، شرکتی که لوازم خودروهای مسابقهای تولید و عرضه میکند، تحت مالکیت مالکوم ویلسون قرار دارد و از ۲۵ سال پیش تاکنون با فورد در انواع مسابقات همکاری داشته است. این شرکت تیمهای تعمیر و پشتیبانی در رقابتهای مختلف را نیز با همکاری برند آمریکایی یاری میکند.

بیشتر ، فورد تجربه کافی در مسابقات آفرود دارد. آنها قبلاً با برانکو در رقابت هایی مانند King of the Hammers شرکت کرده و با خودروی رنجر رپتور در مسابقات Baja 1000 و Finke Desert استرالیا برنده شده اند.
خودروهای رده T1+ مجبور به استفاده از پیشرانه استاندارد نیستند. اما رنجر رپتور دارای یک پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر اکوبوست است که در رقابتهای داکار حضور خواهد داشت. قابلیت این پیشرانه را نباید فراموش کرد که در مسابقات لمان نیز به کار رفتهاست.
هنوز مشخص نیست که کدام راننده برای تیم نمایندگی فورد در رالی داکار ۲۰۲۴ مسابقه خواهد داد. نانی روما، که تاکنون دو بار در داکار برنده شده، در آزمایشهای رانندگی با این خودرو حضور داشته، علیرغم اینکه بر اساس اعلام مقامات M-Sport، گزینههای متعددی برای انتخاب رانندگان در داکار ۲۰۲۴ وجود دارد.

مارک راشبروک، مدیر بخش عملکرد جهانی فورد، داکار 2024 را به عنوان اولین مرحله وقوع محوطه محلی برای کسب تجربه فرا میشناسد. از طرفی در ژانویه 2025، فورد با استفاده از این تجربهها، خودروی بنیادی برای رالی داکار را به بازار میآورد که به طور کامل توسط خود این شرکت طراحی و ساخته شده است. با این حال، او از اعلام جزئیات فنی خودروی خود در سال 2025 خودداری کرده است.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.