
استون مارتین، با لغو برنامه تولید رپید E، در رقابت با استقلال خودروسازی در صنعت خودرو عقب مانده است. اما به نظر می رسد که شرکت بریتانیایی قصد دارد این عقب ماندگی را با همکاری با شرکت لوسید جبران کند.
به نظر می رسد استون مارتین در حال استفاده از تجربیات لوسید در زمینه ساخت خودروهای برقی است و دست به تولید یک پلتفرم جدید برای خودروهای اسپرت، GT، شاسی بلند و حتی خودروهای هایپرکار زده است. اولین خودروی برقی استون مارتین در سال ۲۰۲۵ معرفی خواهد شد.
در این قرارداد بلند مدت، استون مارتین از پیشرانه های الکتریکی و باتری ها در تولید محصولات جدید خود استفاده می کند. این همکاری، بخشی از برنامه ی بزرگ خودروساز بریتانیا برای جدا شدن از پیشرانه های سوخت فسیلی است.
در طی 5 سال آینده، استون مارتین بیش از 2 میلیارد پوند (تقریباً 2.54 میلیارد دلار) را برای تحقق برنامه Racing. Green. هزینه خواهد کرد. تا سال 2026، هریک از محصولات این شرکت با یک همتای برقی نیز عرضه خواهد شد و تا پایان دهه فعلی، تمام مدلهای اصلی تنها با موتور برقی تولید خواهند شد.

به گفته لارنس استرول، مدیرعامل استون مارتین، شرکت در حال تلاش است تا فناوری لوسید را با هویت اشرافی و اسپرت خود هماهنگ کند.
برای بهتر فهمیدن صحبتهای ایشان، ارزه است به مشخصات خودروی Air Sapphire اشاره کنیم. این خودرو سه پرانه برقی دارد و قدرت کلی آن 1200 اسببخار است. سرعت آن در شتاب صفر تا صد، 2 ثانیه است و حداکثر سرعت آن 320 کیلومتر در ساعت است.
به گزارش رویترز، کمپانی لوسید با پرداخت ۲۳۲ میلیون دلار، ۳.۷ درصد از سهام شرکت استون مارتین را خریداری کرده است. همچنین، کمپانی جیلی نیز در ماه گذشته سهام خود در این شرکت را به ۱۷ درصد افزایش داده است و سهم کمپانی مرسدس نیز در سال ۲۰۲۳ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.
برند استون مارتین به تنهایی از فناوریهای مرسدس استفاده می کند، بدون هیچگونه تداخلی با قرارداد همکاری جداگانه با برند لوسید. این به معنای ادامه دادن به استفاده از تکنولوژی های مرسدس، به ویژه در تولید وسایل نقلیه های داخلی سوز، هیبرید و الکتریکی توسط استون مارتین است.