
خودروی تویوتا پریوس نه تنها به کاهش تولید آلایندههای کربنی کمک کرده است، بلکه تاثیر قابل توجهی در آگاهی عمومی نیز داشته است. به این صورت که حتی کسانی که به صنعت خودرو علاقهای ندارند، با شنیدن نام پریوس، به خوبی به یاد پیشرانه هیبرید و تجربه رانندگی بیصدا میافتند.
گرچه بسیاری از افراد به تویوتا پریوس به عنوان یک خودروی کند و بیهیجان نگاه میکنند، اما به نظر میرسد که وضعیت تغییر کرده است؛ زیرا برای اولین بار از سال 2004 تاکنون، این خودروی ژاپنی توانسته عنوان "خودروی برتر سال" را دریافت کند.
نکته مهم اینکه اوضاع بازار خودروها نسبت به سال 2004 با تحولات اساسی مواجه شده است. علاوه بر انبوهی از خودروهای هیبرید، با مدلهای برقی قابل توجه نیز روبرو هستیم. مانند خودروهای تسلا مدل 3 و هیوندای آیونیک 6 که با پریوس رقابت میکنند.

پس از بیش از 20 سال، تویوتا پریوس بهبودهای بزرگی را تجربه کرده است که بر مقرون به صرفه بودن، ظاهر جذاب، عملکرد فنی بالا و همچنین قیمت مناسب تأکید میکند. با این بهبودها، پریوس به عنوان یک خودروی مدل سال انتخاب شایسته ای که همه این خواص را در خود دارد، شناخته شده است.
طراحی بدنه تویوتا پریوس
نسل پنجم تویوتا پریوس با طول و عرض بیشتر و ارتفاع کمتر خود، ظاهری بسیار جذابتر نسبت به نسل قبلی به نمایش میگذارد که احتمالاً میتواند کاربران جدیدی را به خود جلب کند. این مدل با رینگهای بزرگتر، شیب دار شیشه جلو، فرم بدنه شکلپذیر و چراغهای باریک LED در قسمت پشتی، ظاهری جذاب و جذاب دارد. همچنین، سقف سولار در مدل پریوس پرایم، به طور همزمان با افزایش زیبایی، قابلیت حرکتی خودرو را نیز افزایش میدهد.

تویوتا پریوس جدید بر اساس نسل دوم پلتفرم TNGA-C ساخته شده است و طبق اظهارات تولیدکننده، از شاسی محکمتر و مرکز ثقل پایینتر بهره میبرد.
کابین و امکانات تویوتا پریوس
کابین تویوتا پریوس جدید طراحی شده است. این طراحی به طور قابل توجهی بهبود یافته است، با کاهش استفاده از قطعات پلاستیکی سفید و مشکی پیانو. صفحه نمایش اصلی خودرو به صورت استاندارد دارای صفحه پشتی آمپر 7 اینچی است و همچنین گزینه های پیشرفته تری نیز موجود است، از جمله تصویرگر لمسی 8 اینچی و حتی نمایشگر بزرگتر 12.3 اینچی. داخل کابین همراه با رنگ سفید یا مشکی عرضه می شود، که با جزئیات نقره ای یا قرمز ترکیب می شود.
با وجود کاهش 5 و 2.5 سانتیمتری ارتفاع سقف در ردیف جلو و عقب، کارشناسان موتورترند از فضای کابین راحت و مناسب تحسین کردهاند. با این حال، دید راننده به نمایشگر پشت فرمان مورد انتقاد قرار گرفته است. طبق نظر کارشناسان، این نمایشگر باید در ارتفاع بالاتری نصب شود.

موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS)، اعتبار بسیار بالایی را به خودروهای تویوتا پریوس و پریوس پرایم اختصاص داده است. تویوتا پریوس و پریوس پرایم با امتیاز بالایی در آزمونهای ایمنی و آنچه به صورت Top Safety Pick+ شناخته میشود، شناخته میشوند. هر چند که سازمان ایمنی ترافیک بزرگراههای ملی آمریکا (NHTSA) هنوز این خودروها را مورد بررسی قرار نداده است، اما با در نظر گرفتن تجهیزات ایمنی مانند 8 کیسه هوا و سیستمهای دستیار راننده، قابلیت حصول بر امتیاز 5 ستاره را دارند.
مشخصات فنی تویوتا پریوس
تویوتا پریوس، خودرویی هیبریدی که از سال 2008 تاکنون تولید شده است، اخیراً تحت بازنگری اساسی قرار گرفته است. موتور قبلی با ظرفیت 1.8 لیتری در نمونه جدید به موتور 2 لیتری با 150 اسببخار تعویض شده است. همچنین، نسخه جدید از پریوس با یک پیشرانه اضافه روی محور عقب برخوردار است که توان آن 40 اسببخار است. بنابراین، توان کلی پریوس، پریوس AWD و پریوس پرایم به ترتیب به 194، 196 و 220 اسببخار میرسد. همچنین، ثبت شتاب صفر تا صد برای پریوس و پریوس پرایم به ترتیب در زمان 10.5 و 6.4 ثانیه انجام میشود که نشان از عملکرد قابل قبول این خودروها است.

عملکرد پیشرانه یک خودرو در تولید گشتاور در سرعتهای مختلف و پاسخگویی به فرمان بسیار قابل قبول است. با این حال، کارشناسان موتورترند پیشنهاد دادند که از لایهی ضخیمتری از مواد عایق صوتی در کابین این خودرو استفاده شود.
با نصب باتری های جدید NiMh با ظرفیت 0.91 و 13.6 کیلووات ساعت در مدل های استاندارد و پرایم پریوس، چگالی انرژی بالاتر و وزن کمتر به دست آمده است و برد حرکتی پریوس پرایم در حالت برقی به 72 کیلومتر افزایش یافته است. لازم به ذکر است که باتری تویوتا پریوس برای شارژ کامل وصل به جریان خانگی، تقریباً 12 ساعت زمان می برد.
با بهرهگیری از سیستم انتقال نیروی e-CVT، تغییراتی در سیستم ترمز صورت گرفته است تا تجربه بهتری از کنترل پدال و توقف فراهم شود. این بهبودات باعث ارتقای کارایی و عملکرد خودرو گردیدهاند.
میزان مصرف سوخت پرایوس در تریمهای پایه و میانی به بالا به ترتیب 4.12 و 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است که به طور واضح بهبود قابل توجهی در مقایسه با نسل قبلی را نشان میدهد. با این حال، به نظر میرسد که اکثر مالکان این خودرو با ترجیح دادن تنظیمات خودکار Auto، مدیریت مصرف سوخت را به پرایوس واگذار میکنند.

میزان مصرف سوخت یا همچنین شاخص ترقی خودروی پریوس پرایم از لحاظ مصرف سوخت در دو نوع پیشرانه پایه و میانی به ترتیب 1.8 و 2.06 لیتر بر صد کیلومتر در موارد مختلف را میتوان یک اقتصادی-ترین خودروی پلاگین هیبرید معرفی کرد.
قیمت تویوتا پریوس
قیمت پایه خودروی تویوتا پریوس در ایالات متحده تنها کمتر از 30 هزار دلار است و این مقدار تقریباً 15 هزار دلار پایینتر از قیمت متوسط خودروهای جدید بازار است. مدل LE پریوس، با اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم، همراه با پایش نقاط کور و هشدار برخورد عقب، با قیمت 28,745 دلار در دسترس است. همچنین مدل XLE با رینگهای 19 اینچی، دستیار پارک، ترمز اضطراری خودکار و صندلیهای جلویی گرمکن، با قیمت 32,190 دلار به فروش میرسد. امکان اضافه کردن سانروف و نمایشگر بزرگتر نیز برای این مدل ممکن است.
شرکت پریوس محدود با فراهم کردن تمامی امکانات با قیمت 35,760 دلار، یک پیشنهاد مناسب برای مشتریانش دارد. در حالی که برای دسترسی به گرم کن صندلیهای عقب و آینه دیجیتال باید این امکانات را به صورت جداگانه سفارش دهید. همچنین، شما تنها با پرداخت 1,400 دلار اضافه، میتوانید سامانه AWD را نیز دریافت کنید. پریوس پرایم نیز با قیمت های 33,770، 37,020 و 40,465 دلار برای تریم های SE، XSE و XSE پرمیوم به شما عرضه میشود که این قیمت ها معقول به نظر میرسند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.