
شرکت بامو با سابقهای طولانی در تولید خودروهای هنری برخوردار است. نخستین محصولی که بهشمار میرود، مدل ۳.۰ CSL سال ۱۹۷۵ است که توسط هنرمند مجسمهساز به نام الکساندر کالدر به یک اثر هنری تبدیل شد. همچنین، مدل ام۱ سال ۱۹۷۹ نیز برجسته است که طراحی بدنه آن به دست هنرمندی به نام اندی وارهول به اجرا درآمد.
ب ام و در آخرین تلاش خود برای بهبود توجه به محصولات برقی خود، به نمونه ای از خودروهای iX1 روی آورده است. این خودروی کوچک کراساور هنوز در بازار آمریکا و سایر کشورها عرضه نشده است ولی با دو موتور برقی با قدرت 313 اسببخار و گشتاور 494 نیوتن متر، همراه با یک باتری 64.7 کیلووات ساعت، امکان طی مسافت تا 438 کیلومتر را فراهم میکند.
اما خودروی مورد بحث در این مقاله، نسخهای ویژه است که برای گرامیداشت همکاری طولانی بین خودروساز آلمانی و یکی از قدیمیترین موزههای آن کشور، یعنی Stadel، طراحی شده است.

مارک براندنبورگ، هنرمندی است که بدنهٔ خودرو بیامو iX1 را طراحی و تزئین کرده است. او با استفاده از طرحهای منحصر به فرد خود، تاثیر زمان، فضا و سرعت در طراحی خودرو را به تجربه میکشاند. این اثر هنری در حال حاضر در موزه استادل در فرانکفورت، آلمان به نمایش گذاشته شده است.
این بار برای اولین بار است که یک کراساور خودرو شاپرک بامو به عنوان یک اثر هنری معرفی میشود. در حقیقت، تمام نمونههای قبلی براساس مدلهایی مانند M3 (E30)، 635 CSi و 525i شکلگرفته بودند و در دستهی خودروهای اسپرت قرار میگرفتند. اما در دوران حاضر که صنعت خودروسازی تحت تسلط خودروهای برقی قرار گرفته، نگاه کردن به یک خودروی برقی هنری همانند BMW i4 کاملاً عجیب نیست.
از سال ۱۹۷۵ تا کنون، بیاموها ۱۹ خودروی هنری را به مخاطبان معرفی کرده است. خودروی بعدی از این مجموعه که در سال آینده معرفی خواهد شد، توسط هنرمند اهل اتیوپی به نام جولی مهرتو طراحی خواهد شد.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.