
شعبه تویوتا در استرالیا قصد دارد نمونه اولیه هایس با پیشرانه درونسوز سازگار با سوخت هیدروژن را از اواخر ماه جاری آزمایش کند. مسئولان تویوتا اعلام کردهاند که قصد دارند از این فناوری در مدلهای بزرگتری مانند لندکروزر نیز استفاده کنند.
شرکت تویوتا از سال 2017 به طراحی و توسعه یک پیشرانه درونسوز سلول-هیدروژن متعهد شده است. در سال 2021، این پیشرانه را در مدلهای GR یاریس و GR کرولا آزمایش کرده است.
قبل از نصب این پیشرانه در لندکروزر، تویوتا به هایس رفته است. این انتخاب ابعاد بزرگ یک خودروی ون را داراست که امکان انجام تغییرات فنی بدون تغییر در طراحی کابین را فراهم میکند. همچنین، حرکت کوتاه مورد نیاز برای خودروهای تجاری یک دلیل دیگر برای این انتخاب است.

تویوتا هایس آزمایشی به نسخه تجهیز شده از پیشرانه 3.5 لیتری V6 توربوشارژ مجهز شده است. این نسخه قابل سفارش در برخی کشورها است. با تغییر سیستم پاشش سوخت، این پیشرانه قادر به استفاده از سوخت هیدروژنی شده و با قدرت 161 اسببخار و گشتاور 354 نیوتنمتر از طریق گیربکس 10 سرعته اتوماتیک به محور عقب منتقل میشود. همچنین، درحالت درونسوز، این پیشرانه قدرتی 409 اسببخار و گشتاوری 600 نیوتنمتر دارد.
با وجود کاهش قدرت و گشتاور قابل توجه، استفاده از سوخت های پاک سبب کاهش بسیار زیاد آلودگی کربنی نیز شده است. به عکس از تویوتا میرای که تنها آب را انتشار می دهد، از اگزوز پیشرانه جدید هم به طور متناسب مقداری از اکسید نیتروژن (NOx) نیز به بیرون ریخته می شود که طبق اعلام تویوتا با استاندارد آلایندگی یورو 6 سازگار است.
تویوتا قصد دارد تا عملکرد پیشرانه خود را بهبود بخشد و برد حرکتی خود را افزایش دهد. در این راستا، آنها تصمیم گرفتند که ظرفیت مخازن گاز هیدروژن خود را افزایش دهند. در حال حاضر، تعداد سه مخزن شبیه به هم با ظرفیت 37.2 لیتر دارند. با این ظرفیت، این خودروی هیدروژنی قادر است تا 200 کیلومتر پیمایش کند. با افزایش ظرفیت مخزن یا حتی اضافه کردن فناوری هیبرید، امکان افزایش برد حرکتی و بهبود عملکرد خودرو وجود دارد.

گفتگوی آقای میتسوماسا یاماگاتا، رییس بخش خودروهای هیدروژنی تویوتا، با CarExpert، احتمال نصب پیشرانه جدید در مدلهای بزرگتر تویوتا مانند لندکروزر را اعلام کرد. این نوع پیشرانه جدید میتواند ظرفیت یدککشی و حمل بار این خودروها را بهبود بخشد.
استحقاق دارد که بدانیم نصب پیشرانه هیدروژنسوز در خودروی تویوتا لندکروزر، امکانات بیراههنوردی را بهبود بخشیده و به طور همزمان باعث کاهش آلودگی محیطی نیز میشود. به هرحال، نصب مخازن هیدروژن ممکن است چالشهای چندگانهای را برای مهندسان ایجاد کند.
شبکه فعلی سوختگیری هیدروژن و پتانسیل توسعه آن در آینده، چالشهایی مانند محدودیتهای بزرگ برای خودروهای هیدروژنی را به همراه دارد.

کارخانه هیدروژنسوز تویوتا هایس در نوامبر 2023 آغاز به کار خواهد کرد. این آزمایش با استفاده از ون هایس با پیشرانه هیدروژنی انجام میشود. در طول این آزمایش، شرکتهای مختلف با استفاده از این ون ها در شرایط واقعی، تجربیات خود را با سازنده به اشتراک خواهند گذاشت. بازخوردها و نظرات این شرکتها در فرایند طراحی و توسعه این خودروها اهمیت زیادی دارند.
استاد ؛ به طور کلی در روزانه وظایفمان بدون درک از آن چه درست است یا نیست و دریافت نقطه نظر درخواست کند؛ همچنین طراحی این درس باعث تمرین فکر ما برای بازنگری و تجزیه و تحلیل مطالب میگردد. صد درصد بر این باور است که رویکردی که میگیرید منطقی و بهینهاست و با احتمال زیاد عملکرد بهتری در مقایسه با روشی که قبلاً برای درس تربیت جسمانی داشتیم، خواهد داشت. در دستورالعملهای لحظهایی که گذاشتهاید و همچنین با توجه به عملکرد واقعی در تجربههای جاری خود به خود رشد خوبی را شاهد بودیم. برخی از مشکلات خواصی که در دستورالعمل ارائه شده است را مرور کردم و سعی کردم ببینم که بتوانم تغییرات رایج خود را در بخشهای مشکل پیش بگیرم. با این حال، هنوز هم دچار مشکلاتی هستیم که در فازهای قبلی راه رفتن را در آنها ندهیم یا نه.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.