تحریم ها مانع اجرای استانداردهای 85 گانه در خودروهای تولید داخل شد

رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضوی به ارزیابی سیستم های ایمنی خودروهای تولید داخل پرداخت.

سید محمد مهدی شکورزاده در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: سنجش ایمنی خودروهای تولید داخل نیازمند شاخصی مانند استانداردهای 85 گانه است که در حال حاضر با توجه به تحریم ها خودروسازان قادر به اجرای استانداردها 85 گانه که بیشتر شامل استانداردهای ایمنی خودرو است، نیستند.

وی درباره ایمنی خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی بیان کرد: خودروهای تولید داخل به لحاظ ایمنی با برخی خودروهای ترکیه و یا خودروهای قدیمی اروپا در یک سطح هستند. اما با توجه به عدم دسترسی خودروسازان کشور به تکنولوژی های روز دنیا محصولات آنها از لحاظ ایمنی قادر به رقابت با خودروهای روز دنیا نیست.

رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضوی با اشاره سطح ایمنی خودروهای داخلی در جاده های کشور اذعان داشت: طبق آمار نیروی انتظامی درصد کمی(یک الی دو درصد) از تصادفات جاده ای به ایمنی خودروها مربوط می شود و عامل عمده تصادفات عوامل انسانی و جاده ای هستند. به طوری که حتی خودروهای وارداتی نیز در برابر جاده های ایران زور کمی دارند و.دچار سانحه می شوند. بنابراین با توجه به 13 ، 14 میلیون دستگاه پرایدی که در جاده های کشور تردد می کنند، طبیعی است که تعداد تصادفات پراید به مراتب بیشتر از 100 هزار دستگاه خودرو تویوتا در کشور خواهد بود.

شکورزاده درباره تاثیر تست های جاده ای در افزایش ایمنی خودرو عنوان کرد: یکی از استانداردهای لازم برای تایید قطعات انجام تست های جاده ای است که توسط خودروسازان داخلی انجام می شود اما با توجه به اینکه اکنون خودروها به سمت خود راننده پیش می روند و دارای سنسورهای مختلفی برای عبور از موانع هستند قطعا ایمن بالاتری دارند که در خودروهای داخلی حتی به صورت آپشن وجود ندارد اما در خودرویی مانند تارا توجه بیشتری به این آپشن ها شده لذا از ایمنی بالاتری برخوردار هستند.