🔳 قبل از شروع مطلب ، بهتراست بگوییم  اگر اولین بار است که خودروشاپ را مطالعه می کنید ، چه خدماتی در این سایت برای شما ارائه داده می شود .
در این سایت خدماتی اعم از محاسبه اقساط و اعتبار سنجی و خرید و فروش خودرو واستعلام چک صیادی و.... انجام میشود که می توانید با کلیک بر لینک ها و یا مراجعه به اپلیکیشن خودروشاپ ویا مراجعه به صفحه اصلی سایت  خدمات منتخب خودتون رو مشاهده کنید.



تیبا بخرم یا ساینا؟ اصلا تیبا و ساینا چه تفاوتی باهم دارند؟! برای رسیدن به پاسخ این سوال و مقایسه تیبا و ساینا بد نیست اول نگاهی کلی به سگمنت و پیشینه این خودروها بیاندازیم؛ تیبا و ساینا هر دو در کلاس خودروهای کوچک و ارزان قیمت شهری هستند، خودروهایی جمع و جور که عموما با مصرف سوخت و مخارج پایین، توانایی جلب رضایت درصد زیادی از افراد جامعه را دارند. در این مطلب کوشیده ایم با بررسی ساینا و تیبا و مقایسه این دو خودرو، تمام تفاوت های این دو محصول سایپا در طراحی، کابین، امکانات، ویژگی های فنی، قیمت و... را بررسی نماییم.


در گذشته در بازار کشور ما این نقش برای مدت های طولانی به پیکان سپرده شده بود و پس از آن نیز، سایپا با تولید پراید توانست به خوبی پاسخگوی نیازهای این بخش از بازار باشد. اما رفته رفته سن و سال پراید هم برای ایفای این نقش بیش از حد بالا رفت و مهندسین سایپا برای خلق جانشینی خلف برای آن به تکاپو افتادند!


معرفی کلی تیبا و ساینا

تیبا در سال ۸۸ به عنوان دومین خودروی ملی و با شعار زیبای ایرانی توسط سایپا معرفی شد و در حال حاضر جایگزین پراید شده است،

 سایپا تیبا را بر روی پلتفرم x200 که در واقع نسخه ای بهینه از پلتفرم پراید است طراحی و تولید کرده است، در بخش فنی نیز این خودرو به موتور و گیربکس ارتقا یافته پراید تجهیز شده است، گروه سایپا در زمان معرفی پلتفرم x200 بر بهبود و اصلاح استحکام شاسی و بدنه تاکید کرد و مدعی تولید خودروهایی خودرویی ایمن‌تر از پراید با استفاده از این پلتفرم شد.


 سایپا چند سال پس از معرفی تیبا به فکر بروز رسانی و عرضه مدل فیس لیفت این خودرو افتاد تا سرانجام در سال 95، ساینا رسما معرفی شود؛ اما مطابق رسم همیشگی خودروسازان ایرانی، گروه سایپا محصول تازه را نه به عنوان جایگزین، بلکه به عنوان خودرویی کاملا جدید به بازار معرفی کرد تا در رده قیمتی بالاتری قرار گرفته و با دارا بودن چند آپشن جدید، نقش محصول لوکس تری را برای سایپا بر عهده گیرد.


 هم اکنون نیز ساینا به عنوان خودرویی گران تر از تیبا در دسترس خریداران است که به جز طراحی ظاهری و دارا بودن چند آپشن بیشتر، تفاوت چندانی با آن ندارد.


تفاوت ظاهری ساینا و تیبا
از نمای جلوی خودروها شروع کنیم، با نگاه به TIBA، چراغ های بیضوی شکل و نسبتا بزرگ، جلو پنجره کوچک متصل به درب موتور، سپر ساده و خطوط طراحی نرم آن جلب توجه می کنند، طرحی قدیمی و تکراری که اساسا فاقد هیجان و جذابیت لازم برای جلب توجه جوانان است،

 در سمت مقابل اما چهره نسبتا بروز و تهاجمی ساینا، یکی از نقاط قوت این خودرو در نمای جلو است، چراغ های بیضی شکل تیبا جای خود را به چراغ هایی کشیده تر داده اند که گرافیک داخلی و کیفیت ساخت بهتری نیز دارد، سپر جلو هم با سپری کشیده با ورودی هوای بزرگ جایگزین شده که میزبان پروژکتورهای گرد خودرو است؛


 البته طراحان ساینا در سپر جلوی خودرو به شکل اغراق آمیزی از خطوط اضافی استفاده کرده اند که حسی دوگانه در مخاطب ایجاد میکند، شما نمیدانید با خودرویی تیونینگ شده به وسیله قطعات فایبرگلاس روبرو هستید، یا یک خودروی شهری اقتصادی؟!


نمای جانبی تیبا و ساینا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و اسکلت کلی هردو خودرو یکسان است، اما همچنان تفاوت هایی در جزئیات دو خودرو به چشم میخورد، بر روی درب و گلگیر های ساینا از خطوط هماهنگ و پخته تری استفاده شده امتداد چراغ های عقب و جلو هم به خوبی روی گلگیرها ادامه پیدا کرده اند، زه های روی درب نیز حذف شده اند!


 سایپا همچنین در ابتدا ساینا را با رینگ اسپرت آلومینیومی و رکاب جانبی عرضه میکرد که ظاهر شکیل تری برای این خودرو به وجود می آوردند، اما در طول زمان این دو ویژگی از ساینا حذف شدند تا این روزها، ساینا و تیبا هر دو با رینگ آهنی و قالپاق عرضه شوند.


در نمای عقب، مجددا تفاوت طراحی ساینا و تیبا پررنگ می شود، چراغ های مثلثی عقب تیبا و طرح ساده سپر، نمایی نسبتا قدیمی فاقد هیجان را برای بیننده به نمایش میگذارد، اما در سوی مقابل، ساینا بازهم با طرحی جوان‌پسند و اسپرت‌تر به خط تولید رسیده، چراغ هایی کشیده که هماهنگی خوبی با چراغ جلو دارند و سپری بزرگ تر با خطوط برجسته تر که در قسمت پایین آن، دو عدد شبرنگ قرمز جای گرفته اند،



در میانه این قسمت نیز یک دیفیوزر همرنگ سپر جای گرفته که از هماهنگی خوبی با دیگر اجزای خودرو برخوردار است. تنها نقطه ضعف نمای عقب ساینا را میتوان فاصله زیاد خودرو از کف زمین و کوچک دیده شدن سایز چرخ ها نسبت به بدنه خودرو دانست. در مجموع باید گفت طراحان ساینا توانسته اند به خوبی حداقل ها را در طراحی ظاهری خودرو رعایت کنند و بعید بنظر می رسد که کسی طراحی Tiba را به Saina ترجیح دهد، هم‌چنین آنطور که گفته شده طراحی نیمه جلوی ساینا به جهت افزایش ایمنی عابرین پیاده دستخوش تغییراتی شده که این مورد نیز نکته مثبتی در طراحی این خودرو به نظر می رسد، بنابراین ساینا از نظر طراحی ظاهری، خودروی برتر این مقایسه است



مقایسه تیبا 2 با ساینا
تیبا 2 و ساینا هر دو جزء محصولات پرطرفدار سایپا به حساب می‌آیند که بر اساس پلتفرم X200 ساخته شده‌اند. این دو خودرو شباهت های بسیار و تفاوت های کمی با یکدیگر دارند و هر دو فیس لیفت تیبا به حساب می‌آیند. اما تیبا 2 بهتر است یا ساینا ؟ پس از مقایسه تیبا 2 با ساینا به پاسخ جالبی می‌رسید!



مقایسه تیبا 2 با ساینا از لحاظ ظاهری
از نظر بسیاری افراد، نمای جلوی ساینا زیباتر از تیبا 2 است. همان‌طور که می‌دانید، تیبا 2 حاصل ابتکار سایپا برای رفع نواقص تیبا بوده که ظاهرا تنها به هاچبک کردن و رسیدگی به نمای عقب محدود می‌شود. نمای جلو و نمای جانبی تیبا 2 همانند مدل قبلی بوده و هیچ تفاوتی با تیبا ندارد.



چراغ‌های ساده و جلوپنجره کوچک و عجیب، نشان‌دهنده عدم ابتکار و خلاقیت در طراحی است. خطوط منحنی فراوان روی بدنه نیز نتوانسته‌اند جذابیت خاصی را به وجود آورند. اما از حق نگذریم، نمای پشتی تیبا 2 تنها نقطه قوت این خودرو به حساب می‌آید، و جلوه‌ای شیک و به‌روز دارد.



در عوض ساینا در نگاه اول بسیار امروزی و جذاب‌تر است. نمای جانبی در عین سادگی، موردقبول بیننده بوده و نمای عقب حالت اسپرت و جوان پسندانه ای دارد. چراغ‌هایی با اندازه معقولانه و کشیده و همین‌طور جلوپنجره بزرگ و متناسب و تعبیه چراغ‌های مه شکن در سپر، نشان می‌دهد که سایپا بالاخره قدیمی به سمت خلاقیت برداشته است.



مقایسه تیبا 2 با ساینا از لحاظ مشخصات فنی
در بخش فنی، تیبا 2 و ساینا از پیشرانه یکسان استفاده می‌کنند. این دو خودرو به یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندره 8 سوپاپه مجهز است که می‌تواند قدرتی معادل با 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن متر را تولید کند تیبا 2 و ساینا در عرض 13.5 ثانیه می‌توانند شتاب خود را از صفر به صد برساند.



با این وجود، یک تفاوت کوچک در مصرف سوخت این دو خودرو مشاهده می‌شود که با توجه به وزن بیشتر ساینا، توجیه‌پذیر است. مصرف سوخت ترکیبی تیبا در هر 100 کیلومتر حدود 6.6 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی سایپا در هر 100 کیلومتر حدود 7 لیتر است.



هر دو خودرو جزء وسایل نقلیه کم‌مصرف به حساب می‌آیند و حداکثر سرعت آن‌ها به 200 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.



هر دو خودرو به گیربکس 5 سرعته مجهز بوده که قدرت موتور را به دیفرانسیل جلو انتقال می‌دهند. سیستم فرمان و تعلیق تیبا 2 و ساینا مشابه هم است. هر دو از فرمان هیدرولیکی، ترمز دیسکی جلو و ترمز کاسه‌ای عقب استفاده می‌کنند. سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون بوده و سیستم تعلیق عقب شامل میله چرخشی می‌شود.


مقایسه تیبا 2 و ساینا از لحاظ ایمنی
متأسفانه سیستم ترمز هیچ‌یک از خودروهای تیبا 2 و ساینا قابل‌تحسین نیست. سیستم ترمز ضد قفل ABS تنها گزینه ایمنی هر دو خودرو است. نبود ترمز اضطراری، EPS و EBD وجه اشتراک دیگر تیبا 2 و ساینا به حساب می‌آید. بنابراین حین رانندگی در هوای بارانی و همین‌طور در پیچ‌ها باید مراقب سرعت بود.


البته هر دو محصول شاهکار سایپا به کیسه هوا برای سرنشینان جلو مجهز هستند، با این حال بدنه آن‌ها چندان محکم نیست. ناگفته نماند که نسخه اتوماتیک ساینا از لحاظ ایمنی کمی ارتقا یافته و امکانات بیشتری دارد.



مقایسه کابین تیبا 2 و ساینا
وقتی پا به درون کابین تیبا 2 می‌گذاریم، با یک تریم طوسی مواجه می‌شویم که حس پراید را برای ما تداعی می‌کند. هیچ آپشن خاصی در کابین وجود ندارد. فرمان خوش‌دست به نظر می‌رسد و یک ساعت کوچک در بالای کنسول مشاهده می‌شود.



متریال به کار رفته در تیبا 2 از جنس پلاستیک خشک بوده که یک عادت بدیهی در محصولات سایپا به حساب می‌آید. شیشه عقب کمی کوچک بوده که قابلیت دید از طریق آینه جلو را برای راننده دشوار می‌کند. با این وجود، دید جلو و میدان دید حاصل از آینه‌های کناری قابل‌قبول هستند.

حال سوار ساینا می‌شویم. به محض ورود می‌توان فضای مدرن‌تر نسبت به تیبا 2 را حس کرد. تریم مشکی و ترکیب آن با نقره‌ای حس و حال محصولات شبیه به پراید را کاملا از بین می‌برد. کیفیت پلاستیک به کار رفته در ساینا، کمی بهتر از تیبا 2 است.



ساینا جزء دسته خودروهای سدان قرار می‌گیرد و به همین خاطر شیشه عقب بزرگ‌تری داشته و دید عقب بهتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. با این وجود عملکرد آینه‌های کناری ساینا ضعیف‌تر از تیبا 2 است.



مهم‌ترین برتری ساینا از تیبا 2 به لحاظ امکانات داخلی، وجود کامپیوتر کوچک سفری و همین‌طور سنسورهای دنده‌عقب است. البته مدل اتوماتیک ساینا شامل امکانات و آپشن های بیشتری می‌شود.



به بیان کلی، ایمنی و فرمان پذیری نه چندان خوب، شنیدن صدای موتور در دورهای بالا و کیفیت متریال پایین، تیبا 2 و ساینا را هم‌ردیف یکدیگر قرار داده و آن‌ها را به خودروهای مناسب برای ترددهای شهری تبدیل کرده است.


مقایسه قیمت تیبا 2 و ساینا
در حال حاضر، ساینا با محدوده قیمت 132 تا 192 میلیون تومان و تیبا 2 با محدوده قیمت 118 تا 173 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

⚪ به نقل از کارشناسان خودروشاپ ،این مقاله تهیه و تنظیم شده است ،
لطفا در صورت داشتن پیشنهادات و یا انتقادات در قسمت نظرات ،نظر خود را ارسال کنید.
⚫ در صورت داشتن هرگونه سوال خودرویی  و یا برای داشتن 
اطلاعات بیشتر فرم مشاوره را پر کنید و یا اپلیکیشن خودروشاپ را از  بازار دانلود کنید.