🔳 قبل از شروع مطلب ، بهتراست بگوییم  اگر اولین بار است که خودروشاپ را مطالعه می کنید ، چه خدماتی در این سایت برای شما ارائه داده می شود .

در این سایت خدماتی اعم از محاسبه اقساط و اعتبار سنجی و خرید و فروش خودرو واستعلام چک صیادی و.... انجام میشود که می توانید با کلیک بر لینک ها و یا مراجعه به اپلیکیشن خودروشاپ ویا مراجعه به صفحه اصلی سایت  خدمات منتخب خودتون رو مشاهده کنید.




تاریخچه ی به کارگیری سیستم تهویه در خودرو
در سال 1940 میلادی شرکتی آمریکایی به نام "بیشاپ اند بیکاپ اوهایو" ایده ی نصب سیستم تهویه را در اتومبیل ها طراحی کرد. نخستین خودروهایی که توسط این شرکت به سیستم تهویه مجهز شدند، اتومبیل های پکارد آمریکایی بودند.

 

سیستم تهویه در سال های نخست به کارگیری با جریان سازی میان فضای بیرون داخل خودرو، قابلیت متعادل سازی هوای موجود در داخل کابین را داشت. 

یکی دیگر از تولید کنندگان خودرو که در راستای تعبیه ی سیستم تهویه اقداماتی انجام داد، کمپانی "کرایسلر"بود. درواقع این شرکت سال ها قبل از شرکت بیشاپ اند بیکاپ در زمینه ی ارتقای خودرو های تولیدی در حال تحقیق و بررسی بود. 

در نهایت شرکت کرایسلر در سال 1955 سیستمی به نام ایرتمپ را بر روی خودروهای تولیدی نصب کرد. این سیستم علاوه بر خنک سازی هوای داخل کابین قابلیت متعادل سازی و گرم کردن هوا را داشت. 

هم اکنون تمام خودرو های استاندارد از سیستم تهویه بر خوردار هستند. درواقع این قابلیت نوعی ویژگی برای خودرو های باکیفیت محسوب می شود که کارایی بسیار زیادی دارد.





سیستم تهویه مطبوع این امکان را به راننده می‌دهد که بتواند هوای داخل کابین را مناسب با فصل سرد و گرم تنظیم کند. در واقع تهویه مطبوع دمای مناسب و مورد نیاز را طی فرایندی به داخل خودرو می‌دهد همچنین این سیستم رطوبت مورد نیاز را تامین می کند. بیش از ۷۰ سال از عمر این سیستم می‌گذرد و بیشتر خودروهای استاندارد، به سیستم تهویه مطبوع مجهز می‌شوند. به یاد داشته باشید که سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با کولر متفاوت است، خودروهای دارای سیستم تهویه مطبوع قیمت بالاتری نسبت به سایر خودرو‌ها دارند.

سیستم تهویه مطبوع چگونه کار می‌کند؟
سیستم تهویه مطبوع هوای بیرون را گرفته و طی فرایندی آن را تنظیم و با کمک فن به فضای داخلی خودرو وارد می‌کند. تفاوت کولر با سیستم تهویه مطبوع در این است که کولر هوا را سرد می‌کند و در صورت کاهش دما به صورت دستی باید آن را کم یا خاموش کرد. اما سیستم تهویه مطبوع تا رسیدن به دمای مطلوب روشن است. وقتی هوای کابین به دمای مطلوب رسید، سیستم تهویه مطبوع خاموش می‌شود و هوای ورودی کابین آرام آرام کاهش می‌یابد.

به یاد داشته باشید که استفاده از سیستم تهویه مطبوع نقشی در افزایش میزان سوخت ندارد و حتی با خنک کردن موتور باعث کاهش فشار آن می‌شود.

 

چرا خودرو به تهویه مطبوع نیاز دارد؟
برخی از تکنولوژی‌ها آپشن خودرو محسوب می‌شوند. سیستم تهویه مطبوع نیز در گذشته یکی از آپشن‌های لوکس به شمار می‌رفت اما هم‌اکنون با توجه به مزایای آن، بیشتر خودروها به سیستم تهویه مطبوع مجهز شده‌اند.

از سویی دیگر سیستم سرمایش و گرمایش خودرو فقط دما را گرم یا سرد می‌کند و در واقع دما به حد تعادل نمی‌رسد اما سیستم تهویه مطبوع در روزهای آلوده هوا را تهویه کرده و به کابین می‌رساند. مه و بخار در زمستان سبب کاهش دید راننده می‌شود؛ سیستم تهویه مطبوع از بخار کردن شیشه‌های خودرو در روزهای سرد جلوگیری می‌کند که این سیستم با فراهم‌ آوردن هوای مطلوب به راحتی سرنشینان خودرو کمک می‌کند.

قطعات مهم سیستم تهویه مطبوع
بخش پرفشار
این قسمت نقطه آغازین سسیستم تهویه از سمت پیشرانه به داخل خودرو است. بیشتر سیستم‌ تهویه خودرو‌ها به شکل یک حلقه هستند که از دو بخش پرفشار و کم فشار دارند.

کمپرسور
گاز کولر به صورت کم فشار به کمپرسور وارد و سپس متراکم می‌شود. این گاز بعد از تحت فشار قرار گرفتن به سمت کندانسور می‌رود. این قطعه تنها کازها را متراکم می‌کند و تاثیری روی مایعات ندارد.

کندانسور
این قطعه مانند رادیاتور عمل می‌کند و نقش آن مانند سرد کردن بخار و تبدیل آن به‌ آب است. در خروجی کندانسور مایع مراکم می‌شود تا داخل خودرو را خنک کند.

رسیور درایر
این قطعه با دارا بودن مواد شیمیایی، رطوبت‌ها را جذب می‌کند. اگر این حذف صورت نگیرد، آب

به یخ تبدیل می‌شود که سبب آسیب به سیستم تهویه خواهد شد.

قسمت کم فشار
TXV
سردکننده با عبور از رسیور درایر به TXV یا سوپاپ انبساط گرمایی وارد می‌شود تا فشار آن کاهش پیدا کند. در برخی از خودروها از لوله‌های وزنه‌دار به جای این قطعه استفاده شده است. رسوب سبب مسدود شدن لوله‌های وزنه‌دار در بلند مدت می‌شود و کارایی آن از بین می‌رود. همچنین سسیتم‌های تهویه‌ای که لوله‌های وزنه‌دار دارند به صورت اتوماتیک خاموش و روشن می‌شوند.

تبخیرکننده
این قطعه در پشت داشبورد نصب می‌شود و نقش آن جذب گرما است. گاز موجود در این محفظه گرما را جذب می‌کند و پس از خنک شدن به داخل کابین وارد می‌شود.

.
.
.
نکاتی که باید درباره سیستم تهویه مطبوع بدانید
فیلتر کولر را هر ۱۵ هزار کیلومتر تعویض کنید تا هوای تمیز به داخل خودرو برسد
دریچه تهویه را به سمت بالا قرار دهید تا گردش هوا به درستی صورت گیرد
اگر خودرو را در جای گرم پارک کرده‌اید ابتدا پنجره‌ها را باز کنید تا خودرو کمی خنک شود سپس از سیستم تهویه استفاده کنید
استفاده از تهویه مطبوع در سرعت‌های بالا به صرفه‌تر از پایین کشیدن شیشه‌های خودرو است
در دور پایین موتور سیستم تهویه مطبوع را روشن کنید تا آسیبی به کمپرسور خودرو وارد نشود.


.
.
وجه تمایز سیستم تهویه با کولر
سیستم تهویه با کولر اتومبیل تفاوتی اساسی دارد. وظیفه کولر خنک کردن هوا است و شخص قادر به روشن و خاموش کردن آن به دلخواه است. اما سیستم تهویه خودرو مخصوص تهویه سازی هوای داخل کابین و موتور می باشد و تا زمانی که سیستم به دمای مورد نظر نرسد، تهویه خودرو غیر فعال نمی گردد.

 

به عبارتی دیگر سیستم های گرمایشی و سرمایشی اتومبیل تنها قادر به خنک سازی و گرم کردن هستند و هیچ گاه قابلیت متعادل سازی دما را ندارند.

در صورتی که سیستم تهویه هوای مطلوب را برای سرنشینان خودرو به ارمغان می آورد. به طور مثال در شرایط های جوی متغیر که بارش های جوی رخ می دهد و احتمال بخار شیشه وجود دارد، سیستم تهویه از بخار کردن شیشه های اتومبیل جلوگیری می کند.


⚪ به نقل از کارشناسان خودروشاپ ،این مقاله تهیه و تنظیم شده است ،
لطفا در صورت داشتن پیشنهادات و یا انتقادات در قسمت نظرات ،نظر خود را ارسال کنید.
⚫ در صورت داشتن هرگونه سوال خودرویی  و یا برای داشتن 
اطلاعات بیشتر فرم مشاوره را پر کنید و یا اپلیکیشن خودروشاپ را از طریق همین لینک گذاشته شده مستقیم از بازار دانلود کنید.