•اطلاعاتی درمورد باتری ماشین

•درباره باتری خودرو

•باتری خودرو یکی از مهمترین و کلیدی ترین اجزای خودرو محسوب می شود که سیستم برق رسانی به قطعات برقی خودرو را انجام می دهد.

•وزن باتری بین 10 تا 20 کیلوگرم می باشد ولتاژ و آمپر آن برای هر خودرویی متفاوت می باشد و شما باید باتری مناسب با خودرو خود را بر روی آن نصب کنید.

•از لحظه ای که شما خودرو را روشن می کنید باتری به تمامی به اجزای خودرو برق می رساند و اگر باتری شما خالی باشد خودرو شما استارت نخواهد خورد.

•علاوه بر برق رسانی به اجزای خودرو، باتری از همان لحظه استارت شروع به شارژ شدن می کند که اگر خودرو خاموش بود بتوانید برای ساعتی از برق باتری استفاده کنید.

•نکات مهم درباره باطری ماشین

•واضح است که یکی از قسمت‌های مهم الکتریکی ماشین باتری آن است، در گذر زمان انواع مختلف باطری ماشین طراحی شده اند که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.
.
.
•در این مقاله می خواهیم به نکات مهم درباره باتری ماشین بپردازیم، این مطلب توسط کارشناسان سایت سحرباتری سپند نمایندگی برتر صبا باتری در تهران نوشته شده است که امیدواریم برای شما مفید واقع گردد.
.
.
•بسیار خوب است که درمورد هریک از اجزای ماشین خود اطلاعاتی داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل حداقل تاحدودی دریابید مشکل از کدام بخش می تواند باشد.



•باتری ماشین یکی از مهم ترین اجزای ماشین به شمار می رود، سیستم برقی یک اتومبیل کار نمی کند مگر اینکه باتری شما به درستی عمل کند.



اما هر باتری مناسب هر ماشینی نیست، باتری ها براساس شاخصه هایی برای هریک از ماشین های سبک و سنگین انتخاب می شوند، با ما همراه باشید تا این شاخصه ها را بررسی کنیم.



•انواع باتری ماشین
باتری های اسیدی: نوع قدیمی باتری های ماشین می‌باشند که از نشانه‌های آن وجود 6 درب روی باتری است. آنها با شبیه سازی سلول‌های فلزی (ساخته شده از آلیاژهای سرب) در یک محلول الکترولیتی (ترکیبی از 65٪ آب و 35٪ اسید سولفوریک) در شش سلول هستند که همواره می‌توان سطح الکترولیت یا همان اسید را از این طریق چک کرده و در صورت نیاز آب مقطر را اضافه کنید. این نوع باتری در سال 1859 توسط فیزیکدان فرانسوی، گاستون پلانته اختراع شد.



•باتری‌های سیلد: یا همان باتری های اتمی که تکنولوژی جدید باتری می باشد که بر خلاف تصور عوام این نوع باتری، الکترولیت یا همان اسید ندارد در نتیجه صفحات داخلی این نوع باتری به صورتی طراحی شده است که نیاز به نگهداری و اضافه کردن آب مقطر نیز ندارد همچنین مقاومت آن در برابر شارژ بیش از حد بسیار بالا می باشد.


•دو نوع از رایج ‌ترین انواع باطری ماشین عبارتند از:

•باتری‌هایی که به مراقبت کم (LM =Low Maintanace) نیاز دارند یا غیر سیلد
باتری‌های بدون نیاز به مراقبت (FM =Free Maintanace) یا سیلد
باتری‌های با مراقبت کمتر (LM) دارای صفحه سرب آنتیموان/ کلسیم (دو آلیاژی یا هیبرید) هستند. در حالیکه باتری‌های بدون نیاز به مراقبت (MF) دارای صفحه سرب – کلسیم / کلسیم هستند.



•باتری‌های بدون نیاز به مراقبت (MF) به مراقبت‌های پیشگیرانه کمتری نیازمندند، دارای عمری طولانی‌تر، شارژ سریعتر، مقاومت بیشتر در برابر شارژ بیش از حد (over charge)، کاهش خوردگی ترمینال‌ها و زمان مجاز جهت نگهدارى کالا (Shelf Life) به مدت طولانی‌تر هستند، اما در برابر عیوب ناشی از دشارژ عمیق (Deep Discharge) به دلیل افزایش ریزش مواد فعال صفحات، سریعتر از کار می‌افتند.



•در آب و هوای گرم پیشنهاد می‌شود که باتری غیر سیلد خریداری شود، به دلیل این که در یک باتری سیلد هنگامی که به آب نیاز است، نمی‌توان آب اضافه کرد و نمی‌توان غلظت ویژه آن را با هیدرومتر اندازه گرفت.



•باتری خودرو از نظر حالت الکترولیت به دو دسته کلی تقسیم می شود:
باتری خشک DRY : الکترولیت جامد
باتری تر WET : الکترولیت مایع
ظرفیت ذخیره باتری ماشین
ظرفیت ذخیره عبارت است از توانایی باطری ماشین برای فراهم کردن و انتقال حداقل بار الکتریکی برای خودرو، در وضعیتی که سیستم شارژ دچار عیب و نقص و خرابی شده باشد.


این میزان حداقل بار الکتریکی که تحت بدترین شرایط رانندگی (رانندگی در شب و در فصل زمستان) باید بتواند جریان الکتریکی مورد نیاز را برای موارد ذیل در سرعت پایین فراهم بیاورد:


سیستم ایجاد جرقه
چراغ های جلو با نور پایین
برف پاک کن ها
سیستم گرم کننده شیشه ها
ظرفیت ذخیره همچنین معیار مقایسه ‌ای توان باتری ماشین برای فراهم آوردن و ایجاد نیرو جهت خودروهایی است که دارای بار الکتریکی پارزیتی (زاید) در دوره‌های طویل زمانی هستند، همچنین باید آنقدر نیرو باقی بماند که بتواند استارت بزند و موتور را روشن کند.


اجزای باتری خودرو چیست؟
باتری خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده که عبارتست از:

 پوسته
درپوش
قطب
منافذ باتری
سلول ها
صفحات مثبت و منفی
صفحات عایق
محلول الکترولیت
متصل کننده صفحات
برچسب اطلاعات باتری
شاخص شارژ
شاخص سطح الکترولیت
وظایف باتری خودرو
تولید و انتقال انرژی مورد نیاز استارت و سیستم جرقه زن جهت روشن شدن خودرو
کمک به تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز مورد نیاز خودرو
تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز اجزای خودرو زمانی که دینام به تنهایی از پس این کار برنیاید
طول عمر باتری خودرو
طول عمر باتری های خودرو با یکدیگر متفاوت می باشد و علاوه بر نوع استفاده از آن در طول عمر باتری بسیار تاثیرگزار خواهد بود.



به طور میانگین یک باتری سالم می تواند حدود 1.5 سال عمر کند که با رعایت کردن یک سری نکات می توانید طول عمر آن را افزایش دهید.

برای بالابردن طول عمر باتری شما باید به طور مرتب آن را مورد بررسی قرار دهید و نکاتی مانند محکم بودن سر باتری ها، تمیز بود سطح باتری، چک کردن تسمه دینام و بررسی سطح الکرولیت را جدی بگیرید.




تقریبا این تست را هر شش ماه یک بار (یک بار در فصل سرما و یک بار در فصل گرما) انجام دهید تا از صحت سلامت باتری اطمینان حال نمایید.

راه های افزایش طول عمر باتری خودرو
طول عمر باتری خودروی ایرانی به طور میانگین حدود 2سال تخمین زده می شودولی با رعایت یکسری نکات می توان آنرا افزایش داد.




تعویض باتری خودرو کاری بسیار ساده است اما برای گرفتن نتیجه مطلوب باید یکسری نکات را رعایت کنید.

شرکت سحرباتری در مقاله ای تحت عنوان 18نکته طلایی تعویض و نصب باتری بطور کامل در این رابطه توضیح داده است.




چند سوال اساسی درمورد باتری ماشین
نقش باتری در ماشین چیست؟
هدف باتری تامین جریان لازم برای راه اندازی موتور ماشین با سیستم احتراق است و به عنوان یک مخزن الکتریکی عمل می ‌کند.



چگونه بفهمیم که باطری ماشین جایگزین باید استفاده کنیم ؟
حرکت موتور در شروع کار کندتر از حد معمول باشد.
سطح مایع باتری کاهش یابد.
باطری ماشین نشتی داشته باشد.
باطری ماشین فرسوده شود.
آیا هر باتری خودرو می‌ تواند در هر ماشینی قرار بگیرد؟
خیر باید متناسب با هر خودرو باتری مربوطه را انتخاب کنیم.



باتری ماشین چگونه خراب می‌شود؟
تقریبا 50٪ از نارسایی‌های شارژ باطری ماشین ناشی از دست دادن آب برای شارژ مجدد طبیعی و تبخیر آب از گرمای بیش از حد است و پایین آمدن سولفات باعث خرابی‌های زودرس می‌شود.



آیا همه باتری‌ های ماشین همانند هم هستند؟
هنگام تصمیم‌ گیری در خصوص خرید باتری ماشین خاص، شما نیاز به اطلاعات بیشتری از قبیل نام تجاری، ظرفیت ذخیره و آمپر‌های خنک کننده سرد باتری جایگزین و … دارید.



از آنجایی که حتی بین باتری‌های متعلق به گروه‌های مشابه ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد، پس بهتر است از هر باتری برای خودرو خود استفاده نکنید.



علل خرابی باتری ماشین
باتری‌های اتومبیل به منظور ایجاد جریان استارت اولیه با آمپر بالا (high initial cranking amp) (معمولاً برای ۵ تا ۱۵ ثانیه) برای روشن کردن موتور به صورتی خاص طراحی شده اند.



یک باتری ماشین با کیفیت خوب در صورت نگهداری مناسب حدود ۱.۵ سال می‌تواند کار کند. هدف اولیه استفاده از باتری استارت زدن، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن، روشنایی و دیگر مصرف کننده‌هایی است که به مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ نیازمندند، برای مثال در موقعی که موتور کار نمی‌کند.



در مرحله بعد باتری ماشیین، توان الکتریکی سیستم را در موقعی که سیستم شارژ فعال نیست، فراهم می‌کند، سن یک باتری به ریزش مواد فعال صفحات آن در اثر انقباض و انبساط این صفحات که در طول فرآیند شارژ و دشارژ اتفاق می‌افتد بستگی دارد.



دشارژ عمیق، گرما و لرزش مراحل تخریب آن را تسریع می‌کنند و عاقبت رسوب تشکیل می‌شود و سبب اتصال کوتاه می‌گردد، از دیگر عوامل اصلی تخریب باتری‌ها، سولفاته شدن آنهاست. هنگامی که باتری‌ها به صورت دشارژ یا برای بیشتر از ۶ ماه انبار شوند.



سولفات سرب صفحات را سخت و چگال می‌کند و توانایی شارژ شدن باتری کاهش می‌یابد و یا به طور کلی از بین می‌رود و مواد فعال صفحات، دیگر قابلیت تحمل جریان دشارژ را ندارند و باتری از کار خواهد افتاد.



تحقیقات اخیر نشان داده در هوای گرم (بدترین محیط برای کار باتری) میانگین طول عمر یک باتری اتومبیل با کیفیت خوب به نصف کاهش می‌یابد.



استارت زدن بیجا (Slow Cranking) خصوصاً در هوای سرد مشخصه خوبی است که نشان می‌دهد باتری ماشین در حال خراب شدن است و این باتری باید تست شود.



دشارژ عمیق باتری‌ها معمولاً در زمان‌های نامناسب برای مثال بعد از روشن کردن خودرو توسط اتصال باتری به باتری (start jump) اتفاق می‌افتد، متاسفانه اغلب فروشنده‌های باتری، چگونگی تست یا شارژ صحیح باتری را نمی‌دانند.



نگهداری پیشگیرانه باتری
بررسی سطح الکترولیت، محکم بودن سر باتریها، تمیز کردن سطوح خورده شده قطب و سر باتری و چک کردن تسمه دینام همه برای نگهداری‌های پیشگیرانه یک باتری لازم است.



تناوب اجرای اقدامات پیشگیرانه بستگی به نوع باتری و شرایط آب و هوایی دارد، اما باید حداقل یک بار قبل از شروع سرما و ماهی یک بار در گرما این مراقبت دوره‌ای انجام شود.



اگر سطح الکترولیت در باتری‌های غیر سیلد پائین است، تا سطح مشخص شده توسط سازنده باتری (دو میلیمتر بالاتر از سطح صفحات) باتری را از آب مقطر پر کنید. توجه داشته باشید که بیش از اندازه خصوصاً در گرما آن را از آب پر نکنید.



نکات مهم در خرید باتری نو
اگر قصد خرید یک باتری نو را دارید، باید به چند نکته توجه داشته باشید که در ادامه آن نکات را با هم مرور می کنیم.



قبل از خرید حتما مشخصات باتری سابق خود را با مشخصات باتری نو مقایسه کنید.
در زمان خرید حتما کاتالوگ باتری را مطالعه کنید تا از سازگاری آن با خودرو خود اطمینان داشته باشید.
باتری را تست کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
در نصب باتری نهایت دقت را داشته باشید و اگر این کار را بلد نیستید حتما از افراد با تجربه کمک بگیرید.
اگر نیاز به تعویض باتری داشتین به موارد بالا توجه کنین زیرا تشخیص نو بودن یک باتری دشوار است هرگز باتری که بیش از 6 ماه از عمر آن گذشته است را خریداری نکنید یعنی به تاریخ تولید باتری حتما توجه نمائید.




به این دلیل که عمل سولفاته شدن در آن آغاز شده است،  سولفاته شدن هنگامی اتفاق می افتد که سولفات سرب نتواند به مواد شارژ شده تبدیل گردد و این اتفاق زمانی رخ می دهد که باتری های دشارژ شده برای مدتی طولانی در همین حالت باقی بمانند یا مقدار زیادی آب از دست داده باشند



 معمولاً تاریخ تولید بر روی جعبه حک شده است، این تاریخ معمولاً ترکیبی از حروف و شماره ها می باشد، ماه ها با حروف نشان داده می شوند.