اطلاعات عمومی درباره قطعات خودرو!

اخبار خودرو / مقالات خودرویی

اطلاعات عمومی درباره قطعات خودرو!

اطلاعات عمومی درباره قطعات خودرو!

•آیا تا به‌حال در زمان رانندگی به این موضوع فکر کرده‌اید که چه قطعاتی در کنار هم قرار گرفته‌اند تا رانندگی لذت‌بخشی را برای شما به‌وجود آورند؟ آیا می‌دانید نقش قطعات خودرو چیست؟

•هر راننده تا حدودی باید با قطعات خودرو و کارایی آن آشنا باشد تا با شنیدن اسم قطعاتی مانند تسمه تایم، یاتاقان، آلترناتور و… تعجب نکند یا در حالت بدتر این عدم آگاهی موجب سودجویی برخی مکانیک‌ها نشود.

.
.

یاتاقان، تسهیل کننده حرکت سایر قطعات خودرو


قطعات داخل موتور عمدتا فلزی هستند و وقتی دو قطعه فلزی را روی یکدیگر سابیده شوند، بر اثر اصطحکاک حرارت تولید می‌شود. یاتاقان قطعه‌ای است که وظیفه کنار هم قرار دادن قطعات خودرو و جلوگیری از اصطحکاک آن‌ها را به‌وسیله تولید لایه روغنی برعهده دارد.

یاتاقان بین دسته پیستون و میل‌لنگ قرار دارد؛ هرگونه خرابی این قطعه بر اثر گرد و غبار باعث بالا رفتن حرارت در این نقطه و در نتیجه سوختن موتور می‌شود.

دلایل مختلفی باعث خرابی یاتاقان می‌شود.

.
.

واتر پمپ
واتر پمپ یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است که وظیفه گردش آب در موتور و خنک کردن آن را برعهده دارد. چرخش این قطعه برعهده تسمه تایم بوده که کارشناسان متخصص همراه مکانیک توصیه می‌کنند در برخی از خودروها هرگاه قصد تعویض تسمه تایم را داشتید، بهتر است واتر پمپ را نیز تعویض کنید؛ چراکه اگر قصد تعویض در زمان دیگری را داشته باشید به‌دلیل یک‌دست بودن باید هزینه زیادی را به‌عنوان دستمزد بپردازید.

اگر از زیر رادیاتور خودرو متوجه نشت آب شدید، به خرابی این قطعه از خودرو مشکوک شوید؛ چراکه در صورت خرابی واتر پمپ، واشر سرسیلندر و در حالت کلی موتور خودرو شما دچار مشکلات زیادی می‌شود.

.
.

•تسمه تایم 

تسمه تایم یکی از قطعات خودرو است که سوپاپ را به میل‌لنگ متصل می‌کند تا حرکت سوپاپ‌ها به‌درستی انجام شود. محل قرارگیری این قطعه در سرسیلندر است، اما باید در هنگام نصب و تنظیم این قطعه بسیار حساس دقت کنید؛ چرا که کوچکترین سهل‌انگاری هزینه‌های گزافی را برایتان به‌دنبال خواهد داشت.

تسمه تایم را در زمان‌های استاندارد و مشخصی باید تعویض کرد؛ درصورتی‌که تعویض به‌موقع انجام نشود سوپاپ و پیستون با یکدیگر برخورد می‌کنند که موجب کج شدن سوپاپ خواهد شد.

.

.

پلوس

پلوس قطعه‌ای است که شاید اسم آن را به‌عنوان اکسل هم شنیده باشید. وظیفه این قطعه انتقال قدرت از دیفرانسیل به چرخ ها است. پلوس از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود و یکی از حساس‌ترین بخش‌های آن گردگیر پلوس است که به شکل قیف برعکس بوده و از ورود گرد و غبار به سر پلوس‌ها جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد کارشناسان همراه مکانیک به شما این است که همواره در بازدیدهای دوره‌ای خودرو گردگیرها را هم بررسی کنید که اگر دچار پارگی یا مشکل شده‌اند آن‌ها را تعویض کنید؛ چراکه اگر این مورد را نادیده بگیرید پلوس شما به‌دلیل گرد و غبار دچار خرابی می‌شود که نشان آن هم صدای تق تق در زمان دور زدن است.

.
.

سیبک فرمان

سیبک یکی از قطعات خودرو است که حرکت و چرخش فرمان را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. اگر سیبک دچار مشکل شود، زمانی‌که در حرکت به پستی و بلندی برسید، صدای عجیبی تولید می‌کند که با شنیدن این صدا باید بدانید زمان تعویض این قطعه از خودرو فرا رسیده است.

لازم به ذکر است اگر قصد خرید خودرو دست دوم را دارید، این قطعات نام‌برده شده عمدتا در دید شما قرار ندارند و شما به آن‌ها دسترسی ندارید؛ پس خرابی این قطعات را هم نمی‌توانید در زمان خرید خودرو کارکرده تشخیص دهید.

این پیشنهاد  را جدی بگیرید؛ در زمان خرید خودرو کارکرده و حتی در بعضی موارد خودرو لوکس صفر از کارشناسان تخصصی خودرو کمک بگیرید تا در آینده دچار پشیمانی نشوید.

.
.

.

آلترناتور یا همان دینام

زمانی که استارت می‌زنید، باتری خودرو موجب روشن شدن ماشین می‌شود و همچنین بخش‌های برقی خودرو عمدتا با باتری درگیر هستند. جالب است بدانید باتری توان موردنیاز خود را برای شارژ کردن از قطعه‌ای به نام دینام می‌گیرد. دینام خودرو نیز مانند واتر پمپ نیروی محرکه خود را از تسمه تایم می‌گیرد و در صورت خرابی چراغ قرمز رنگ باتری را مشاهده خواهید کرد. البته خرابی بلبرینگ‌ها ممکن است موجب خرابی دینام شود که نشانه آن به صورت سر و صدا نمایان می‌شود.

.
.
.

ABS، بدون ترس پدال ترمز را فشار دهید

اگر به رانندگان قدیمی دقت کرده باشید، تکنیک خاصی در ترمز گرفتن دارند و به‌صورت ضربه‌ای فرآیند ترمزگیری را انجام می‌دهند تا مبادا هنگام ترمز گرفتن چرخ قفل شود. برای حل این مشکل راهکاری به نام ترمز ضد قفل ایجاد کرده‌اند. ABS یا همان ترمز ضد قفل تکنولوژی هوشمندی است که میزان فشار ترمز و چرخش چرخ را با یکدیگر هماهنگ و تنظیم کرده و با چنین فرآیندی از قفل شدن چرخ خودرو جلوگیری می‌کند.

این قطعه از خودرو یک بخش کنترلر دارد که تمام فرایند محاسباتی و ارسال فرمان توسط آن انجام می‌شود و درواقع مانند مغز برای این سیستم کار می‌کند. این قطعه از خودرو که با نام یونیت ABS نیز مشهور است، ابتدا میزان فشار ترمز و میزان سرعت چرخ را می‌سنجد؛ سپس با انجام محاسباتی قفل بودن یا نبودن چرخ را در می‌یابد و در نهایت با کنترل پیستون برگشتی از قفل شدن چرخ جلوگیری می‌کند.

اگر چراغ زرد یا نارنجی رنگ ABS را در پشت خودرو خود مشاهده کردید، بدانید در عملکرد یونیت اختلال ایجاد شده‌است. ناگفته نماند این قطعه جز آخرین قطعاتی است که خراب می‌شود و این روشن شدن چراغ مربوط به سنسورها بوده که باید بررسی شوند..

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟
0از 5 امتیاز
( 0 نفر امتیاز داده‌اند )

نظرات

name
email
سوال: جواب این سوال امنیتی را وارد کنید .2 بعلاوه 2 چه عددی می شود؟ (کیبورد را درحالت انگلیسی قراردهید)
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق وتس اپ و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

کاربر گرامی توجه فرمائید :

به دلیل اختلال اینترنت دسترسی به بعضی از قسمت های سایت مقدور نیست.

با توجه به از دست خارج شدن واتساب شما میتوانید از طریق برنامه آی گپ و یا سایر شبکه های اجتماعی با شماره 09122169673 در ارتباط باشید.