آیا از قانون جدید واردات کامیون دست دوم اطلاع دارید؟! بر اساس مصوبات جدید امکان واردات کامیونهای کارکرده با عمر کمتر از 3 سال وجود دارد. همچنین شرایط دیگری نظیر ارائه گواهی اسقاط برای وارد کردن کامیون دست دوم وجود دارد. در این مطلب از خودروشاپ به بررسی کامل شرایط و جدیدترین قوانین برای واردات خودروهای دست دوم و کارکرده میپردازیم. خودروشاپ عرضه کننده خودروهای داخلی و خارجی به صورت نقد و اقساط میباشد. برای اطلاع بیشتر از شرایط فروش اقساطی خودرو با مشاورین ما تماس بگیرید. برای خرید اقساطی خودرو و مشارکت در واردات خودرو با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. اطلاعات تکمیلی از طریق مشاورین خودروشاپ در اختیار شما قرار داده میشود.
واردات کامیون دست دوم و کارکرده
در راستای نوسازی ناوگان باری کشور امکان واردات کامیون در طرح واردات خودرو ایجاد شده است. در این طرح شرایطی برای واردات کامیونهای دست دوم در نظر گرفته شد که بررسی خواهیم کرد. بر اساس آخرین قوانین مصوب متقاضیان میتوانند از خرداد سال جاری با مراجعه به سامانه ww.rmto.ir ثبتنام کنند. ذینفعان در این طرح اعم از:
- شرکتهای تولیدکننده خودروهای سنگین در کشور
- شرکتهای حمل و نقل باری دارای مجوز از سازمان راهداری
- شرکتهای واردکننده کامیونهای سنگین که دارای مجوز از وزارت صمت هستند.
- مالکان حقیقی و حقوقی کامیونهای فرسوده
میباشند. قانون جدید واردات کامیون دست دوم شرایط لازم برای اقدام متقاضیان به واردات را شرح داده است. در کل قوانین و ضوابط طرح واردات خودرو در طی دوره تصویب نهایی آن دستخوش تغییرات زیادی بوده است. به همین خاطر لازم است همیشه پیگیر آخرین وضعیت مصوبات صورت گرفته در زمینه واردات خودرو بود.
شرایط کامیون دست دوم وارداتی
ضوابط واردات کامیونهای دست دوم در بخشهای مختلفی تدوین شده است. در این بخش جدیدترین قوانین مصوب برای واردات کامیون کارکرده را بررسی میکنیم. اولین و مهمترین شرط برای واردات کامیون دست دوم سال ساخت آنها میباشد. کامیونهای کارکردهای مجوز ورود به کشور میگیرند که بیش از 3 سال عمر نداشته باشند. مورد بعدی اینکه کامیونهای وارداتی باید از قانون حمایت از مصرفکنندگان خودرو پیروی کنند. این موضوع یکی از بخشهای مهم واردات خودروهای دست دوم از جمله کامیون میباشد. شرط دیگری که در قانون جدید واردات کامیون دست دوم ذکر شده کیفیت و ایمنی است. تنها کامیونهای کارکردهای مجوز میگیرند که از نظر کیفیت و ایمنی استانداردهای لازم را داشته باشند. همچنین لازم است که کامیون وارداتی از نظر آلایندگی مورد تایید سازمانهای ذیربط باشند.
سایر شرایط و ضوابط مربوط به واردات کامیونهای دست دوم
از قوانین در نظر گرفته شده برای کامیونهای وارداتی دست دوم میتوان به:
- کامیونهای دست دوم وارداتی میتوانند دارای بارگیر غیرثابت یا ثابت باشند.
- داشتن استاندارد mark-e برای کامیونهای دست دوم وارداتی لازم است.
- تنها کامیونهای کارکردهی ساخت ژاپن- کره جنوبی و اروپا اجازه ورود به کشور را دارند. همچنین مدلهای مشابه کامیونهای وارداتی باید در 5 سال گذشته در کشور تولید یا وارد شده باشند.
- در بین کامیونهای دارای ظرفیت اولویت با کامیونهای دست دوم 18 تن و بالاتر است.
- کامیونهایی وارداتی باید استانداردهای لازم برای حمل و نقل بینالمللی بین ایران و اروپا را نیز داشته باشند.
اشاره نمود. این شروط برای اینکه بتوان کامیون وارداتی را از گمرک ترخیص کرد لازم است.
شرایط مربوط به واردکنندگان کامیون دست دوم
در قوانین جدید واردات کامیون دست دوم شرایطی نیز برای واردکننده در نظر گرفته شده است. برخلاف خودروهای سواری که واردات آن برای عموم آزاد است این بخش به محدودیتهایی همراه میباشد. گروههای زیر مجاز هستند که اقدام به واردات کامیون دست دوم به کشور نمایند:
- کارخانههای تولیدکننده کامیون
- شرکتهایی که واردات کامیونهای سنگین انجام میدهند.
- شرکتهای توانمند در حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای
- مالکین کامیونهای فرسوده در کشور
هر کدام از این گروهها نیز با محدودیتهایی در تعداد کامیون دست دوم وارداتی مواجه هستند. کارخانههای تولیدکننده کامیون تنها اجازه دارند تا سقف 1000 دستگاه کامیون دست دوم وارد کنند. این رقم برای شرکتهای حمل و نقل توانمند به 100 دستگاه کاهش پیدا میکند. شرکتهای واردکننده کامیونهای سنگین نیز مجازند تنها 50 دستگاه کامیون دست دوم وارد نمایند. مالکان کامیونها و خودروهای فرسوده نیز محدود به 10 دستگاه میباشند. برای ارائه درخواست واردات کامیون دست دوم در مراحل بعد باید حداقل 80 درصد سهمیه مرحله اول وارد شده باشد.
ارائه گواهی اسقاط برای واردات کامیون دست دوم
یکی از بخشهای مهم در طرح واردات خودرو دست دوم ارائه گواهی اسقاط است. در قانون جدید واردات کامیون دست دوم نیز این شرط در نظر گرفته شده است. هدف از این مقررات نوسازی ناوگان حمل و نقل و باربری کشور میباشد. برای وارد کردن هر دستگاه کامیون دست دوم باید یک گواهی اسقاط ارائه کرد. کامیون اسقاطی باید بیش از 25 سال از ساخت آن گذشته باشد. ظرفیت کامیونی که اسقاط میشود میتواند تا 3 تن کمتر از کامیون وارداتی باشد. کامیون اسقاطی باید در بخش حمل و نقل باربری عمومی فعال باشد. همچنین باید معاینه فنی معتبر در زمان اسقاط داشته باشد. بعد از اسقاط کامیون فرسوده در حدود 25 درصد از سود بازرگانی در گمرک کشور کم خواهد شود.
نکات مهم در قانون جدید واردات کامیون دست دوم
واردات کامیون دست دوم با هدف جایگزینی اقتصادی ناوگان باربری کشور انجام میگیرد. بنابراین باید بر اساس قوانین و ضوابط تعیین شده توسط افراد مجاز انجام گیرد. واردکنندگان کامیون تا قبل از اتمام فرآیند ترخیص مجاز به فروش آن نیستند. سازمان راهداری مسئولیتی برای تحویل کامیون از واردکننده به خریدار ندارد. قیمت تمام شده کامیون توسط مراجع ذیالصلاح در کشور تعیین میشود. قرارداد خرید خارجی کامیون در تعیین قیمت نهایی از فاکتورهای مهم به شمار میرود. داشتن کارت بازرگانی مرتبط و معتبر نیز از دیگر شروط مهم برای واردات کامیون دست دوم میباشد.
سخن پایانی
واردات کامیون دست دوم یکی از بخشهای پرچالش در طرح واردات خودرو به کشور بود. بعد از فراز و فرودهای زیاد سرانجام با واردات کامیونهای کارکرده و دست دوم به کشور موافقت شد. اما ضوابط حاکم بر واردات کامیونهای کارکرده دستخوش تغییرات شده است. در این مطلب قانون جدید واردات کامیون دست دوم را به طور کامل شرح دادیم. برای خرید خودروهای داخلی و خارجی به صورت اقساط با مشاورین خودروشاپ تماس بگیرید. همچنین امکان دریافت وام یک روزه روی سند خودرو در این شرکت بزرگ خودرویی وجود دارد.