
مدتها پیش از آنکه فولکس واگن GTI به دنیا بیاید، این رنو 5 آلپاین بود که در سال 1976 به عنوان اولین هاچبک داغ اروپایی به بازار عرضه شد.
از آنجا که آلپاین A290_β یک خودروی کانسپت است، طراحان با آزادی کامل ایدههای خود را روی این خودرو پیاده کردهاند. این طرح بر اساس رنو 5 کانسپتی که در سال 2021 معرفی شد، شکل گرفته است. رنو همچنین اعلام کرده که نسخه تولیدی این خودرو را از سال 2024 در تأسیسات Douai براساس پلتفرم CMF-B EV تولید خواهد کرد. با توجه به اینکه رنو 5 دوباره به بازار بازخواهد گشت، معرفی نسخه قدرتمندتری از آن توسط آلپاین چندان دور از انتظار نیست.
آلپاین A290_β به عنوان یک خودروی کانسپت، فرصت مناسبی را برای طراحان فراهم کرده تا با آزادی کامل، ایدههای خلاقانه خود را بر روی این مدل که در سال 2021 معرفی شد، به نمایش بگذارند.
علاوه بر چراغهای جلو، یک جفت چراغ مربعی شکل نیز نصب شدهاند که در ترکیب با چراغهای عمودی عقب، به یادآورنده مدل مسابقهای A470 هستند.

بدنه آلپاین A290_β با رنگ سفید پودری زیبا و جذاب تزئین شده که در ترکیب با سقف و کاپوت مشکی و همچنین سطوح فیبرکربنی با جزئیات آبی در بخش پایینی بدنه، تضاد بصری خیرهکنندهای را به وجود آورده است.
پاراگراف **اصلی**:
بدنه آلپاین A290_β بر رینگهای 20 اینچی استوار شده است، که برای خودرویی با ابعاد 4.05، 1.85 و 1.48 متر در طول، عرض و ارتفاع، واقعا بزرگ به نظر میرسد. گذشته از این باید به طرح جالب رینگها با یک مربع در بخش میانی اشاره کرد. تایرها توسط شرکت میشلن ساخته شده است، که وظیفه تامین برای نسخه تولیدی را نیز برعهده دارد.
پاراگراف **بازنویسی شده**:بدنه آلپاین A290_β روی رینگهای جذاب 20 اینچی قرار گرفته است که با در نظر داشتن ابعاد خودرو به طول 4.05 متر، عرض 1.85 متر و ارتفاع 1.48 متر، به طرز شگفتانگیزی بزرگ به نظر میرسند. علاوه بر این، طراحی خاص رینگها با یک مربع در مرکز آنها نیز جلب توجه میکند. تایرهای خودرو توسط شرکت میشلن تولید شدهاند که مسئولیت تامین تایرهای نسخه تولیدی را نیز برعهده خواهد داشت.

کابین آلپاین A290_β با سه صندلی اسپرت از جنس فیبرکربنی طراحی شده است که راننده در میانه و جلوتر از دو سرنشین دیگر قرار میگیرد. داشبورد باریک خودرو ضمن یادآوری طراحی داشبورد رنو 5 کلاسیک، به خودروهای فرمول یک نیز اشاره دارد. فرمان این خودروی اسپرت الهامگرفته از مدلهای مسابقهای LMP2 A470 و F1 A523 است که جذابیت و حس مهیجی به راننده منتقل میکند.
آلپاین از اعلام جزئیات فنی مدل A290_β خودداری کرده است، اما اعلام کرده که این خودرو دارای سیستم تقسیم گشتاور و افزایش سفتی سیستم تعلیق با طراحی چنداتصالی در محور عقب است. پیش از این نیز اعلام شده بود که نسل جدید رنو 5، در نسخه استاندارد خود، به سیستم تعلیق چنداتصالی در محور عقب مجهز خواهد بود.

علاوه بر این ویژگیها، برای آلپاین A290_β سه حالت رانندگی با نامهای خیس، خشک و کامل در نظر گرفته شده است. همچنین، ترمزهای چهار پیستونی ساخت برمبو که در مدل آلپاین A110 کوپه استفاده شده بودند، به این خودرو نیز منتقل شدهاند.
پس از آغاز تولید آلپاین A290_β در سال آینده، این برند فرانسوی محصولات جدیدی از جمله یک کراساور به نام GT-X Over و نسل بعدی A110 که با همکاری لوتوس طراحی شدهاند، را روانه بازار خواهد کرد.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.