
موارد باطل شدن گارانتی خودرو چیست
خرداد 1402: گارانتی خودرو به تضمینهایی اشاره دارد که شرکتهای تولید و واردکننده خودروها به مشتریان خود ارائه میدهند. این گارانتی بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان اعطا میشود. اما برای حفظ اعتبار این گارانتی، یک سری شرایط و محدودیتها تعیین شده است که در صورت عدم رعایت آنها توسط مالکان خودروها، گارانتی باطل میشود. از جمله شرایط و محدودیتهای مهم برای باطل شدن گارانتی خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نصب رینگ یا لاستیک غیراستاندار (پهن)
- تغییر ارتفاع خودرو
- نصب روکش صندلی (خودروهای خاص که دارای صندلی برقی یا ایربگ جانبی هستند)
- نصب هر گونه دزدگیرکه منجر به آسیب و دستکاری در دسته سیم گردد
- نصب کفپوش یکپارچه داخل اتاق
- نصب زنون، هدلایت و لامپ غیراستاندار
- نصب سیستم صوتی و تصویری غیراستاندارد
- سنسور و دوربین عقب غیراستاندارد
- نصب پاور ویندوز
- نصب کروز کنترل
- انواع سوئیچ مخفی
- نصب کیلس استارتر
- نصب برچسب دودی بر روی شیشه جانبی
- نصب برچسب دودی بر روی شیشه عقب
- دستکاری یا تقویت موتور
- دوگانه سوز کردن خودرو
- حذف کاتالیست
- عدم انجام سرویس دوره ای در شبکه نمایندگی
- انجام تعمیرات در خارج از شبکه نمایندگی
- تصادف خوردو
- نصب میله تعادل (استرس بار)
- موتور شویی
- نصب سراگزوز
- باتری غیراستاندارد (استفاده از باتری که ولتاژ و ظرفیت آن مغایر با باتری توصیه شده باشد)
- فیوز غیراستاندارد
- تقویت شاسی (جوشکاری. شاسی کشی و ...)
- استفاده یا نگهداری مواد قابل اشتعال یا انفجار از قبیل انواع اسپری. الکل و ... داخل خودرو
- کاربری غیراستاندارد از جافندکی (نظیر جارو شارژی و ...)
- استفاده از اکتان بنزین یا مکمل سوخت
- نصب غیر استاندارد محافظ ECU موتور
- نصب کلاچ اتوماتیک
- نصب کمک فنر غیراستاندارد (کمک اسپورت)
- نصب شمع غیر استاندار (سوزنی)
- ریمپ ECU موتور
شرایط کلی برای ابطال گارانتی خودرو شامل موارد زیر است و ممکن است علاوه بر اینها، شرایط دیگری نیز توسط خودروساز مشخص شده باشد که عدم رعایت آنها گارانتی خودرو را باطل میکند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این شرایط، به راهنمایی کاتالوگ خودروی خود یا نمایندگیهای رسمی شرکتها مراجعه کنید.
تغییر شرایط سرویس اولیه در زمان گارانتی خودرو
در فروردین ۱۴۰۲، حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، اعلام کرد که به منظور جلوگیری از انباشت و احتکار خودروهای صفر کیلومتر و همچنین کنترل قیمت ها، تصمیم گرفته است که محدودیت ها را در مورد خرید و فروش خودروها اعمال کند. این سازمان با شماره بخشنامه ۳۷۰/۴۰۱/۳۸۳۲۳ در تاریخ ۲۲ آذر ۱۴۰۱، فعال سازی گارانتی خودروها را لغو کرده و شرایط سرویس های اولیه خودروها در دوره گارانتی را تغییر خواهد داد. این تصمیمات به منظور جلوگیری از مشکلات مربوط به قیمت ها و استفاده نادرست از سفته بازی اتخاذ شده است.

براساس این قاعده، اگر یک مشتری به نمایندگی شرکت خودروساز مراجعه کرده و مالکیت خودرو را از زمان تحویل آن در کارخانه تغییر نداده باشد، لازم نیست که حتما برای سرویس اولیه خودرو به نمایندگی مراجعه کند. این محدودیت تنها برای خودروهایی اجرایی است که مالکیت خودرو را از زمان تحویل آن تا زمان مراجعه اولیه به نمایندگی تغییر داده باشند.
شرکت خودروسازی فرهیدزاده از شرکتهای خودروسازی، درخواست کرده است که به شدت به مشتریان و نمایندگیهای سراسر کشور اعلام کنند که باید به طور شفاف و گسترده حقوق مصرف کنندگان خودرو را رعایت کنند. فرهیدزاده همچنین درخواست کرده است که اقدامات لازم برای اجرای این قوانین در اطلاعیههای فروش و قراردادهای تنظیمی نیز درج شود.
حذف شرط ابطال گارانتی خودرو پس از 5 ماه
در ماه آذر ۱۴۰۱، وزارت صنعت، معدن و تجارت، الزام مشتریان خودروها را تغییر داد. بر اساس این تغییرات، برای فعال سازی گارانتی، مشتریان باید حداکثر تا ۵ ماه پس از تحویل خودرو و با کارکرد حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر به نمایندگی شرکت خودروساز مراجعه کنند.

با توجه به اتخاذ سیاست های جدید در زمینه توسعه روش های فروش خودرو، معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت قانونی را تصویب کرده که مشتریان میبایست در مدت پنج ماه از تاریخ تحویل خودرو و با کارکرد حداقل یک هزار کیلومتر، به نمایندگی شرکت فروشنده مراجعه کنند تا گارانتی خودرو را فعال کنند. تصمیم اتخاذ شده به منظور کاهش فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار و جلوگیری از شکایات و مشکلات مربوط به خودرو از جمله مسائل گارانتی است. در این قانون، طرحهایی همچون حمایت از خانواده و جوانان، جایگزینی خودروهای قدیمی با جدید، فروش فوری و فروش فوقالعاده نیز در نظر گرفته شده است. همچنین، بازار سرمایه یا بورس کالای خودرو نیز به عنوان یک راهکار برای عرضه خودروها در نظر گرفته شده است.
طبق تصمیمات پنجاه و دومین نشست کمیته خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشتریان حداکثر ظرف مدت پنج ماه از تاریخ تحویل و با حداقل یک هزار کیلومتر کارکرد خودرو، باید برای سرویس اولیه به نمایندگی شرکتهای خودروساز مراجعه کنند. این تصمیم مشتریان را به این ترغیب میکند که در این بازه زمانی و با این حداقل مسافت، خودروی خود را جهت سرویس اولیه به نمایندگی مراجعه کنند. در غیر این صورت، شرکتهای خودروساز مجبور به ابطال گارانتی خودرو خواهند بود.
اخبار گارانتی خودرو
گارانتی خودروهای سایپا و شرایط جدید آنها