دریافت خسارت افت قیمت خودرو بعد از تصادف

مقالات خودرویی

الزام شرکت‌های بیمه به محاسبه افت قیمت خودرو

مهر 1402: بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره عدم پرداخت خسارت افت قیمت خودرو توسط شرکت‌های بیمه توضیح داد. ابتدا باید اشاره کرد که در حال حاضر میزان خسارتی که در قالب بیمه خودرو به بیمه شده داده می‌شود، جوابگوی هزینه‌های صورت گرفته نیست. برخی شرکت‌های بیمه ادعا می‌کنند قادر به پوشش این میزان خسارت نیستند و پرداخت بیمه در قالب خسارت فیزیکی خودرو با هزینه‌های انجام شده و زیان خسارت‌دیده برابری نمی‌کند. در حقیقت بیمه‌گذار موظف است براساس پوشش بیمه‌ای که تعهد کرده، هزینه وارده را پرداخت کند.


در رابطه با افت قیمت خودرو براساس حجم و قدرت ضربه، باید به نکاتی خاص توجه داشت. یکی از این موارد، کارشناسی دقیق برای تعیین میزان خسارت است. به علاوه، شرکت های بیمه خودرو نیز نباید فقط به خسارت فیزیکی اهمیت دهند، بلکه پرداخت افت قیمت را نیز در نظر بگیرند. همچنین، باید به احترام حقوق شرکت های بیمه هم اهمیت داده شود. البته، توجه به خسارت ناشی از تصادفات و هزینه های بیمه ضروری است؛ اما نیاز به بررسی دقیق تری نیز دارد.


بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت زیان‌دیده است


با توجه به انتشار یک خبر در برخی رسانه‌ها، ما اطلاعیه‌ای را ارائه می‌دهیم. در این اطلاعیه، به اهمیت و دوره اقدامات اصلاحی برای تعمیر و نگهداری سیستم‌های فنی و فراهم آوری خدمات بیمه اشاره شده است. ما متعهد هستیم که تمام تلاش خود را بکنیم تا بهترین خدمات و بیمه‌ها را به مشتریانمان ارائه دهیم و کیفیت و عملکرد سیستم‌های فنی را بهبود بخشیم.


طبق ماده 14 قانون بیمه شخص ثالث مصوب 1395، شرکت های بیمه موظفند خسارت زیانده را بدون توجه به هیچ شرایط و بدون درخواست تضمین از طرف بیمه گران پرداخت کنند.

اطلاع دهنده میکنم که صنعت بیمه همواره حامی بیمه گذاران در زمان های دشوار بوده و هست و فرد تاثیر دیده از تصادفات رانندگی نیازی به نگرانی از دریافت خسارت ندارد.


طبق ماده 14 قانون بیمه شخص ثالث مصوب 1395، در حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت که به استناد گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه، علت اصلی وقوع تصادف یکی از تخلفات رانندگی حادثه‌ساز باشد، بیمه‌گر ملزم است خسارت زیان‌دیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین پرداخت کند و پس از آن می‌تواند به راننده مقصر حادثه جهت بازپرداختی بخشی از خسارت رجوع کند.


به طور کلی، در صورت وقوع حوادث رانندگی که منجر به آسیب و مرگ و میر می‌شوند، شرکت بیمه تعهد دارد که ابتدا خسارات مالی و جسمانی را به طور کامل و بدون قید و شرط تسویه نماید. پس از آن، می تواند برای بازپرداخت بخشی از مبلغ بیمه پرداخت شده به راننده مقصر و مرتکب تخلف حادثه، اقدام کند.

ترجمه:

بدیهی است که اگر تخلف رانندگی که منجر به وقوع حادثه شده است، از نوع تخلف حادثه سازی نبوده و یا تصادف به جرح و فوت منجر نشود (فقط خسارت مالی ایجاد کند)، شرکت بیمه مربوطه مجاز به دریافت خسارت از مسبب حادثه نخواهد بود. در نتیجه، هدف ماده 14 قانون بیمه شخص ثالث، کاهش تعداد حوادث و جلوگیری از انجام تخلفات حادثه سازی توسط رانندگان است، همچنین شامل حمایت کامل از صاحبان خسارت می شود.

خسارت افت قیمت خودرو برعهده کیست؟

تیر ماه سال ۱۴۰۱: سرهنگ احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران، اظهار داشت که شرکت های بیمه موظف هستند تا در صورت مقصر بودن در یک حادثه، مبلغ زیان وارده را تا حداکثر مقدار تعهدات خود، جبران کنند.

حینی که نقصان واضح و قابل رویتی ایجاد می‌شود، به طور کامل نمی‌توان به خسارت‌های غیرمستقیم و پنهان نادیده گرفت. به علاوه، در این زمینه، یک نوع خسارت غیرمستقیم و پنهان نیز وجود دارد که قابل مشاهده نیست. به طور کلی این نوع از خسارت، ارزش خودرو را کاهش داده و به عبارتی قیمت آن را پایین می‌آورد. تنزل قیمت خودرو یک ناحیه از قانون را پوشش می‌دهد و فردی که خسارتی را به شخص دیگری وارد می‌کند، ملزم است آن را به صورت مستقل و غیرمستقیم جبران کند.

سرهنگ مومنی قبلاً در حالی که خسارت دیده بود، از شرکت بیمه درخواست تخفیف قیمت خودرو می‌کرد. در این حالت، اولین کار متخصصین بیمه بررسی و تعیین نرخ تخفیف بود و سپس راننده مقصر می‌بایست آن را از جیب خود پرداخت کند. اما از سال ۱۳۹۷، براساس تصمیم شرکت بیمه و دستورالعمل بیمه مرکزی، در صورتی که خسارت دیده، درخواست تخفیف قیمت داشته باشد، ابتدا باید به متخصص بیمه مراجعه کند تا نرخ تخفیف خودرو را تعیین کند و سپس شرکت بیمه مکلف است خسارت را از بیمه‌گر مسئول حادثه تا سقف تعهدات آنند پرداخت کند.

شرایط عدم دریافت خسارت افت قیمت

تیر 1401 متصادف شاهدی جالب می‌گوید: فرض کنید که یک خودروی پراید با یک وانت برخورد می‌کند و وانت مقصر این حادثه می‌باشد. خودروی پراید خسارت مستقیم و غیرمستقیمی متحمل شده است، در واقع، مقدار خسارت سواری پراید به 10 میلیون تومان می‌رسد و قیمت آن با توجه به خسارتی که دیده است به 5 میلیون تومان افت می‌کند. پس در مجموع، این خودرو 15 میلیون تومان افت خسارت دارد. حال، اگر بیمه شخص ثالث وانت، تا سقف 15 میلیون تومان پوشش دهد، شرکت بیمه می‌تواند مبلغ افت قیمت خودرو را به صورت کامل به صاحب خودرو پرداخت کند.

اما اگر قیمت خودرو کاهش یابد و خسارت به مقداری بیشتر از تعهدات بیمه وانت وارد شود، بیمه تنها مسئولیت پرداخت حداکثر تعهدات خود را دارد و مابقی میزان خسارت باید توسط راننده وانت پرداخت شود. همچنین، اگر وانت در تصادف دیگری دخالت داشته باشد، بیمه همچنان مسئولیت تعویض خسارات را بر عهده می‌گیرد؛ اما در این صورت، راننده وانت به عنوان "راننده پرتصادف" شناخته می‌شود و تخفیف بیمه ایشان لغو خواهد شد.

افت قیمت خودرو چیست؟

در یک تصادف، دو خودرو به هم برخورد می کنند و پس از وقوع تصادف، پلیس به محل حادثه می رسد. در این میان، پلاک خودروها را ثبت کرده و اطلاعات مربوط به تصادف را جمع آوری می کند. سپس، کارشناس بیمه به محل تصادف می رسد و خسارت ها را برآورد می کند. راننده خودروی زیان دیده، با مراجعه به شرکت بیمه خود، مراحل لازم برای دریافت خسارت را انجام می دهد. البته، این مراحل در صورتی که خودروی زیان دیده، یک خودروی جدید و لوکس باشد، پیچیده تر می شود و نیاز به اقدامات و مدارک بیشتری دارد. اما اگر خودروی متعلق به مجموعه آموزشی باشد، پروسه دریافت خسارت به صورت ساده تری صورت می گیرد و بیشتر از یک مرحله نیاز ندارد.

خسارت افت قیمت خودرو
خسارت افت قیمت خودرو

شروع همه چیز از قانون بیمه به نام "خسارت افت قیمت خودرو" است. فرض کنید که با یک خودروی ژاپنی به قیمت 500 میلیون تومان تصادف می‌کنید و گلگیر راننده آسیب می‌بیند. بر اساس تخمین کارشناس بیمه، هزینه صافکاری و رنگ آمیزی خودرو به مبلغ 10 میلیون تومان خواهد بود؛ اما آیا آسیبی که به خودروی ژاپنی وارد شده، واقعا به اندازه این 10 میلیون تومان است؟

فرایند خرید و فروش خودروی دست‌دوم در ایران، یک فلسفه غیرقابل اجتنابی دور از چشم‌انداز است. در واقع، این فرایند معمولاً به صورت تصادفی انجام می‌شود و در آن، ارزش خودرو، بدون در نظر گرفتن نقص‌ها و مشکلات مختلف، براورد می‌شود. بنابراین، برای پیشگیری از ورود به مشکلات حقوقی و شکایت بعدی، توصیه می‌شود که خودرویتان را بیمه بدنه کنید. حداقل در این صورت، در صورتی که شما مسئولیت در تصادف را بر عهده داشته باشید، شرکت بیمه خسارت قابل قبولی را جبران خواهد کرد، به شرطی که طبق شرایط قرارداد بیمه نامه باشد.

ممنوعیت تعمیر خودرو تا قبل از دریافت خسارت

یک نکته مهم برای توجه این است که بهتر است تا قبل از اقدام به "تامین دلیل" هیچ تغییری در خودرو ایجاد نکنید. به طور دیگر، قبل از صدور رای نهایی، خودرو را به مکانی برای تعمیر و صافکاری ارسال نکنید. در صورتی که به هر دلیلی مجبور به این تغییرات یا تعمیرات شدید، حداقل کاری که می توانید انجام دهید، تهیه عکس های کامل و واضحی از کل بدنه خودرو است و آنها را به کارشناس نشان دهید. همچنین، در صورتی که واقعاً مصر به دریافت خسارت از افت قیمت خودرو هستید، می توانید در دادگاه درخواست تامین هزینه های خود را از جمله هزینه احتمالی برای ارسال خودرو خودرو شاپشین مند و هزینه ارسال کارشناس را نیز درخواست کنید.


اخبار بیمه نامه در ایران


در مقالات منتخب زیر، اخبار جدید درباره افزایش قیمت بیمه‌ها در سال جدید، نرخ جریمه برای عدم داشتن بیمه، قیمت بیمه موتورسیکلت، روش انتقال تخفیف بیمه ثالث، قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو و نرخ جدید دیه را خواهید یافت.

اخبار تصادفات رانندگی در ایران


در این مقاله، به آخرین وضعیت تصادفات رانندگی و آمار جدید سوانح جاده‌ای در ایران پرداخته می‌شود. همچنین، نکات مهمی درباره خرید خودروهای دست دوم، ترتیب اقدامات بعد از وقوع تصادف، روش‌های گرفتن کروکی آنلاین از پلیس در تصادف و نحوه مناسب جابجایی خودرو پس از تصادف رانندگی بررسی می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر، مقالات زیر را مطالعه نمایید:

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم