
«هشدار: اعلام خطر! برای خطر حمله هوایی و زمینی، فوراً محل کار را ترک کرده و به پناهگاه مراجعه کنید.» صدای آژیر نگرانکننده فضا را پر میکند و نشان از ورود حملهای نزدیک است، خودرویی با پوشش فولادی و آهنی کینهگر خود را از دور نشان میدهد. موتورهای گرسنه و غولپیکانه آماده به حمله هستند و هوای تند ترسناک از حضور آنها خبر میدهد. در این لحظه مرگبار، یک Ram 1500 TRX برای اولین و شاید آخرین بار در ایران ظاهر میشود.
هیچ آدم عاقلی دنبال دیدن کابوسهایش نمیرود؛ اما شاید این شیرینترین کابوسی باشد که رویای دیدنش را داشتیم. نخستین دیدار با نخستین دوج رَم 1500 تی.آر.ایکس در کشور. همیشه خوششانس بودهایم که با خودروهای خاص در خودرو شاپ، بارها و بارها خودمان را شگفتزده و شما را هیجانزده کردهایم؛ ولی این دفعه قضیه خیلی فراتر از خوششانسی است. اینبار داریم به ملاقات یکی از قویترین، سریعترین و گرانترین پیکاپهای پرفورمنس دنیا میرویم.
دوج Ram 1500 TRX از کجا آمد؟
بدون شک، هیچ پیکاپ آمریکایی نمیتواند به اصالت و تاریخچه فورد سری F برسد. زمانی که فورد 32 ساله بود، دوج رم وارد بازار شد. نسل اول رم در سال 1981 با مبنای وانتبار D تولید شد و دوج به دنبال ارائه محصولی با قابلیتهای مانور بیشتر بود. از اولین نسل رم، مشخص شد که دوج برای فرزند جدیدش توجه ویژهای دارد، هم از لحاظ مشخصات فنی و هم از لحاظ آپشن. بازار به طور غافلگیرانه به پیکاپ رم واکنش نشان داد و نسل اول این خودرو 13 سال بر روی خط تولید باقی ماند.

در دهه 90، نسل دوم مدل رم با یک انقلاب در طراحیاش معرفی شد. این خودرو دیگر نمیتوانست به آن یک پیکاپ سبک گفته شود؛ زیرا تبدیل به یک محصول فولسایز شده بود. هدف شرکت از ساخت این خودرو، از یک خودروی "پرقدرت با توانایی حمل بار"، به یک خودرویی که همچنین قابلیتهای آفرود را داشت، تغییر یافت. یکی از برجستهترین مدلهای این سری، نسخه 8 لیتری با 10 سیلندر V شکل مگنوم بود.
در نسل سوم، دوج رم سیم آخری از پیشرانههای خود زد. رم نسل سوم که در سال ۲۰۰۲ عرضه شد، اساساً وایپر جادویی راهنمایی برای پیکاپهای شرکت شد. در مدل مدعیترین، از موتور هیولاگونه ۸.۳ لیتری SRT بهره برد. این دوره نه تنها برای استفاده به عنوان یک پیکاپ سنگین شناخته شد، بلکه حالا برای علاقمندان آفرودرینگ نیز آماده بود. از سال ۲۰۰۹ و با راهاندازی نسل چهارم، برند دوج از رام جدا شد و به طور کلی به عنوان یک مارک جدید برای تولید پیکاپهای سنگین فول سایز شناخته شد. به همین دلیل، اکنون به آن دیگر دوج رم نمیگویند، بلکه صرفاً رم. هرگز هیچ خودرویی در بازار آمریکا نتوانست با محبوبیت فورد F150 رقابت کند، اما این موضوع رم را از رقابت خود باز نمیداشت. با حفظ تخصص و تمرکز خود، این مارک ویژه با رم ضربه مهمی به بازار زد. شعبده بازی در دنیای فراتر از جادهها. این بار فورد بود که تمام توجه خود را بر روی ارائه جوابی به دوج متمرکز کرد. مدل Raptor به عنوان پاسخ فورد به نسخههای SLT و Rebel رم به بازار عرضه شد و رقابتی تازه و گرم آغاز شد.

با معرفی پنجمین نسل رم 10 سال بعد، تمام پیکاپهای دنیا گامی به سمت عقب برداشتند. این بعد از آن آنها را به عنوان وسایلی عضلانی نمیشناختند. در این زمان، یک ظهور جدید، یعنی نماد نفربر زرهی، در دنیا مشاهده شد. حتی با مدلهای معمولی از رم، کافی بود تا افراد را ساکت کنند، اما شرکت همچنان نسخه TRX را معرفی کرد که به طور واقعی امکان قتل عام در بازار پیکاپهای سنگینوزن آمریکایی را فراهم کرد.
بررسی طراحی دوج Ram 1500 TRX
تی.آر.ایکس به لغتنامه طراحی خودرو بخ�شیدگی میکند و واژههای جدید اضافه میکند. ظاهر این مدل از تی.آر.ایکس الهام گرفتهشده است و حس قدرت و استواری را القا میکند. این مدل به دنبال ظاهری ماجراجویانه و هیجانانگیز بوده است تا اینکه خود را به شکل زیادی متعهد و گسترده نشان داده است. روبروی شما یک چهره کاردانی و با تجربه وجود دارد که در حاشیههای گرافیکی پیچیده، واقعیت وجود دارد، و بر طبق یک الگوی منحصر به فرد عمل میکند.

در نگاه اول به تی.آر.ایکس، ساختارشکنی موجآسا آن لطیف است. فرم برش داخلی چراغ جلو، با پنجره عریض جلویی هماهنگ شده است. نوشته بزرگ RAM، با استایل پیکاپهای جدید آمریکایی، در یک فونت قوی و مشخص نمایان شده است. جداسازی سپر از بخش بالایی، یک ابتکار خلاقانه است که امکان تعمیر و بازسازی آسان بدنه را فراهم میکند. یکی از چشماندازهای خیرهکننده این پیکاپ، گرفتاری بزرگ هوا در بخش کاپوت با سه چراغ مخفی شده است، که با وجود سادگی، تأثیرگذاری بینظیر دارد.
در نگاه اول، هیچ چیز غیرمعمولی را در نمای جانبی نمیبینید. تنها دریچههای هوا کنار گلگیر به شکل خاص طراحی شدهاند که توسط چشمان تیزبینان قابل مشاهده نیستند. مماثل به دریچه کوچک که در کنار چراغهای جلوی خودرو وجود دارد. ایا میدانید دلیل نامگذاری این برچسب به دایناسورهای غولپیکر اشاره دارد؟ دلیل این است که از اصطلاح T-Rex که یکی از خونآشامترین دایناسورهای دوران ژوراسیک بوده و معمولا به آن به عنوان تیرانوسوروس رکس نیز اطلاق میشود، الهام گرفته شده است. ایجاج مضرابی داشته باشید تا اشتباهاً به آن به عنوان "TRX" اشاره نکنید.
در پنل عقب، نیاز به دقت بیشتری دارید تا جزئیات دقیقتر را ببینید. دریچهای که در کنار چراغهای عقب و در نزدیکی گلگیر بود، حالا به طور جداگانه بر روی چراغهای عقب نصب شده است. استفاده از نوشتههای RAM و TRX در رنگ مشکی مات، واقعاً جلوه ارزشمندی به آن میبخشد. اگر براق بودند، احتمالاً این اثرزیبایی به این صورت بروز نمیکرد. برجستگیهای پت و پهنی که در گلگیر و قسمت بار آن وجود دارد، نشان از ارجاع به فرهنگ عضلانی آمریکایی است. به پایان رسیده و به اگزوزهای دوبل با طول 127 میلیمتر میرسیم که معمولاً در خودروهای سوپراسپرت کوپهای مشاهده میشوند.

کجا هستند آنهایی که همیشه ادعا میکردند که کابین خودروهای آمریکایی ساده است؟ آیا این تصور که داشتید، هنوز هم صادق است؟ چه احساسی به شما القا میکند که فرمان این خودرو از جنس چرم و تریم فیبر کربن با نخ قرمز دستدوز است؟ و چقدر شگفتانگیز است که نمایشگر مرکزی به این صورت زیبا و منسجم شکل گرفته است. به نظر میرسد که اگر مهندسان این خودرو مانند سایرین، آن را به صورت افقی و صاف طراحی میکردند، جذابیت همچنان باقی نمیماند. در سال 2023، دوج با طراحی آشفتهای که دارد، هنوز هم وفادار به سبک سنتی با دکمههای مکانیکی است که به چشم میخورند. یکی از قسمتهای جذاب داخلی این خودرو، دکمههای انتقال حالتهای مختلف و انتقال قدرت است که در یک قاب نامنظم قرار گرفتهاند. آیا تاکنون توجه کردهاید که سیستم صوتی این پیکاپ آفرود آمریکایی، هارمن کاردون است؟
بررسی تجهیزات و آپشنهای دوج Ram 1500 TRX
این پیکآپ به منظور تسلط بر هر اقلیم و زمینهی سختی طراحی شده است، اما این نکته مهم است که این خودرو برای سفر به کوهستان مناسب نیست و تمام خریداران آن باید به این نکته توجه کنند. اما از لحاظ امکانات رفاهی، تی.آر.ایکس بسیار شگفتآور است. برای مثال، آمریکاییها در ابتدا به صندلیهای خودروها توجه میکنند و بعد به امکانات دیگر میپردازند. در تی.آر.ایکس، صندلیهای عریض با جیر و چرم ارائه شدهاند و این صندلیها با دوخت و رنگآمیزی جذابی به نام GrayStone طراحی شدهاند.
روی این اتومبیل، پدالهای آلومینیومی تعویض دنده به خوبی دیده میشوند و میتوان از سلکتور حالات رانندگی به شکلی خاص استفاده کرد، که مدلهای اسپرت، کامفورت و نرمال را میتوان فراموش کرد. برای رانندگی روزمره، رانندگی در باران، رانندگی در جاده، رانندگی آفرود و حتی مدل Baja با فشار بالا، مود خاصی در نظر گرفته شده است. این خودرو، لانچ کنترل دارد که همانطور که در اسپرتهای ریزاندام استفاده میشود و میتواند بر بیرحمی سوپرشارژر آن تأثیر بگذارد. یکی از ویژگیهای برجسته در داخل کابین، نمایشگر 12 اینچی عمودی تی.آرایکس است. همچنین در داخل کابین، یک پلاک استیل نصب شده که شماره VIN، نوع پیشرانه و حتی میزان بوست آن را نمایش میدهد.

تجهیزات خاص این خودرو، تنها به امکانات رفاهی محدود نمیشود. آن را با تمرکز بر روی آفرود طراحی کردهاند و بنابراین باید تجهیزات ویژهای برای آن فراهم کنند. این خودرو دارای سیستم ورودی هوای خاصی است که ابتدا هوای ورودی را به محفظه 30 لیتری منتقل میکند تا گرد و خاک و حتی رطوبت را قبل از رسیدن به موتور، فیلتر کند. عملکرد این خودرو، به ویژه در جادههای خاکی، بسیار موثر خواهد بود. به همین دلیل، شرکت برای آن 2 فیلتر هوا را در نظر گرفته که 4 برابر بیشتر از سایر پیکاپها ریزگردها را جذب میکنند.
بهینهترین گزینه ترمز 1500 تی.آر.ایکس در این خودرو است؛ این خودرو دارای یک سامانه کنترل جهش و پرش است که با حسگرها و شتابسنج های هوشمند، ارتفاع و سرعت را در زمان برخاست دقیقاً کنترل میکند. در کسری از ثانیه، تنظیمات مانند گشتاور موتور، دنده انتخابی، انتقال قدرت بین دو محور و ارتجاع فنرها را تنظیم میکند تا در زمان برخورد مجدد با زمین، حرکت پایدار و مطمئن خود را ادامه دهد.

بررسی مشخصات فنی دوج Ram 1500 TRX
پس از نوشتن کلمه "هِلکَت" کافی است برای اینکه بگویید که ما از خوردن برگها و شاخها برای تامین نیازهایمان استفاده میکنیم. در زیر کاپوت این خودرو، موتوری V8 با حجم 6.2 لیتری و توان 702 اسببخار و 881 نیوتنمتر گشتاور نهایت توان محرکه را ارائه میدهد. این خودرو دارای قدرت محرکه بالایی برای یک پیکآپ است و موتور قدرتمند آن نشاندهنده این موضوع است. دیگر مشخصات فنی این خودرو نیز بینظیر است، از جمله حجم مخزن سوخت 125 لیتر و حجم آب و روغن موتور به ترتیب 14.5 و 7.5 لیتر است.
رم 1500 تی.آر.ایکس یک خودرو بسیار بزرگ است؛ با ابعادی که بیش از اندازه است. این پیکاپ دارای طول 5.9 متر و ارتفاع بیش از 2 متر است. در مقابل، ابعاد نسل جدید لندکروزر 4.9 متر طول و 1.9 متر ارتفاع دارد، که فاصله محوری آن نیز 3.6 متر است. احتمالاً درون پارکینگ خانهای این خودرو را نخواهید دید زیرا عرض آن دقیقاً 2235 میلیمتر است که 203 میلیمتر بیشتر از رم 1500 استاندارد میباشد.
فهرست شغل ها و مشاغل برتر و محبوب در نيوزيلند ۱. مهندس صنعتی و مهندس صنایع ۲. روانشناسان و مشاوران روانشناسی ۳. معلمان و مدرسان ۴. مترجمین و مترجمان ۵. برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزار ۶. مدیران پروژه و کارشناسان مدیریت ۷. متخصصان حوزه حقوق و قانون ۸. پرستاران و مراقبان بهداشتی ۹. مشاوران مالی و حسابداران ۱۰. دیزاینرها و معماران ۱۱. کارشناسان بازاریابی و تبلیغات ۱۲. کارشناسان روابط عمومی و ارتباطات ۱۳. تولیدکنندگان و کارگران صنعتی ۱۴. کشاورزان و کشاورزان ۱۵. کارشناسان فنی و تکنسینها ۱۶. مشاوران سلامت و توسعه فردی ۱۷. دکترین و پزشکان ۱۸. اپتیکین ها و متخصصان بینایی ۱۹. خدمه های سرایداری و خدمات اداری ۲۰. کارشناسان محیط زیست و محافظت از محیط زیست

لاستیکهای مورد استفاده برای این خودرو از نوع Territory با اندازه 325/65/R18 است که توسط شرکت گودیر به طور سفارشی تولید شده است. این لاستیکها به ابعاد استاندارد میباشند. علاوه بر این، به نظر میرسد که میتوان دو جفت لاستیک 325/60/R20 را نیز بر روی این خودرو نصب کرد. برای استفاده از چرخهای بزرگ، نیاز به سیستم ترمزی قوی و بزرگتر است. ترمزهای محور جلو دارای دیسکهای 378 میلیمتری و محور عقب دارای دیسکهای 375 میلیمتری هستند. با توجه به وزن خالص خودرو که 2880 کیلوگرم است، استفاده از چرخها و ترمزهای مناسب برای توقف به درستی و به کارآمدی انتخاب شود.
خب، پس شتاب و سرعت این پیکاپ قدرتمند رو بررسی کردیم. زمان صفر تا صد آن تنها 4.8 ثانیه است و شتاب صفر تا 160 کیلومتر در ساعت نیز در 11 ثانیه انجام میشود. همچنین، در صورتی که با سرعت 160 کیلومتر در ساعت حرکت کنید و ناگهان ترمز کنید، فاصله توقف تا کامل توقف حدود 127 متر است. از جانب دیگر، با این پیکاپ میتوانید 400 متر را در زمان کمتر از 13 ثانیه به سرعت 170 کیلومتر در ساعت طی کنید.

تمام موفقیتها باید به هلکت نسبت داده نشود. از طرفی، نباید نادیده گرفت که جعبهدنده 8 سرعته 8HP95 از شرکت ZF نقش بسیار مهمی در این موفقیت داشته است. این جعبهدنده بر روی خودروهایی مانند رولزرویس گوست Black Badge، بامو M760Li و حتی آستونمارتین DBS Superleggera نصب شده است. این جعبهدنده اصلی خودرو بوده و گیربکس کمکی توسط بورگوارنر برای آن طراحی شده تا در انتقال نیروی تماموقت عملکرد بینقصی داشته باشد.
تجربه رانندگی با دوج Ram 1500 TRX
با نفس عمیق در کابینه تویوتا آریوس تی.آر.ایکس قرار گرفتیم و آرام آرام حرکت کردیم، انگار که در حال نگاه کردن به تابلوی مونالیزا از زیر یک پنجره شیشهای بودیم و یا انگار که از دور اهرام ثلاثه را میبینیم. با داشتن یک کاتانا (شمشیر سامورایی) که در آن هیچ کدام از سبزیجات آش نریزند. اما واقعاً با یکی از پر زرق و برقترین و با ارزشترین خودروهای موجود در کشور، که قیمت پایه آن 70 هزار دلار میباشد، نمیتوانستیم رفتاری خلاف قوانین داشته باشیم. شانس پیوستن به این تجربه و سوار شدن در آن، واقعاً یک جهان ارزشمند بود.
عکاس: محمدرضا اناری