
توقف تولید پارس تا پایان 1402
در آبان ماه سال 1402، آقای رادمنش، معاون تحقیقات ایران خودرو، اعلام کرد که پلتفرم پژو 405 از تولید خارج خواهد شد و تولید خودروی پژو پارس نیز تا پایان سال 1402 قطع خواهد شد. او اظهار داشت که خودروی سورن XUP به عنوان جایگزین پژو پارس معرفی خواهد شد.
رادمنش بیان کرد که قبلاً مدل سورن با موتور EF7 در کارخانه تبریز ایران خودرو ساخته میشد. اما با توقف تولید این مدل و ارتقا موتور به XU7P، به زودی خودروی سورن با موتور XU7P در کارخانههای کرمانشاه، فارس و خزر تولید خواهد شد.
آخرین نفسهای پژو پارس در ایران خودرو
در ماه شهریور سال 1402، متقاضیان خودروی پژو پارس که در مرحله اول سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودند، هنوز خودروی خود را تحویل نگرفتهاند. این امر در حالی است که برخی از خودروها باید در تابستان تحویل داده شوند ولی هنوز متقاضیان اطلاعی از فراخوانی برای تکمیل وجه و دریافت خودرو ندارند.
مهلت پلاکگذاری این محصول تا تیرماه ۱۴۰۲ بوده است. اما اکنون، پژو پارس به علت نداشتن استاندارد مناسب برای پلاکگذاری دچار مشکل شده است. بعد از تصویب استانداردهای جدید برای صنعت خودروسازی، این محصول در حال تطابق با این استانداردها است و به همین دلیل، دعوتنامههای تحویل این خودرو پس از تیرماه صادر نخواهد شد و زمان تحویل به ماههای بعد موکول شده است.
بر اساس اطلاعات غیررسمی، به نظر میرسد که به دلیل فروش بالای این خودرو، یک توافق بهوجود آمده است که آن را پلاکگذاری کند و سپس تولید آن متوقف شود. به نظر میرسد خودروی پژو پارس ایران خودرو تا انتهای سال 1402 تولید خواهد شد. .و همچنین خوشبختانه در فروش های جدید سند خودرو ازاد می باشد و برای گرفتن وام با سند خودرو هیچ مشکلی وجود ندارد.
تصاویر فیس لیفت جدید پژو پارس
در تیر ماه سال 1402، عدم اطلاع رسانی ایران خودرو در مورد عکسهای جدید از فیس لیفت خودروی پژو پارس در فضای مجازی، اوضاع را بیشتر پیچیده کرده است و احتمال توقف تولید پژو پارس معمولی را افزایش داده است. بر اساس اعلامیهای که صادر شده، تولید کنندگان خودروها موظف به بهبود سیستم روشنایی خودروها در سال 1402 و رعایت استانداردهای جدید عابرپیاده هستند. بنابراین، ایران خودرو ممکن است از نسخه فعلی پژو پارس دست کشیده و به سمت تحول بروید.
با از دست دادن محبوبیت خودرو پژو پارس، که اکنون به یکی از پرفروشترین خودروهای خانواده ایران خودرو تبدیل شده است، رانندگان در مسیرهای عمومی با مخاطراتی مواجه هستند. به همین دلیل، تصمیم به بهروزرسانی آن به منظور ایجاد فیسلیفت پژو پارس در تابستان 1402 گرفته شده است.

بر اساس تصاویر منتشر شده از پارس جدید، به نظر میرسد که ایران خودرو تصمیم گرفته است که چراغهای خودرو پارس را تغییر دهد. با توجه به محدودیتهای زمانی، از چراغهای وانت آریسان 2 استفاده کرده است. این اقدام باعث شده است که چراغها دارای فناوری دیلایت باشند و همچنین دارای قابلیت تنظیم ارتفاع هم از داخل کابین قابل دسترسی باشند.
به غیر از چراغها، ایران خودرو برای بهروزرسانی ظاهری پژو پارس از سپر زیبایی آریسان استفاده کرده است. اگر جزئیات این سپر را به دقت مشاهده کنیم، خواهیم دید که تفاوتهایی بین این سپر و سپر آریسان وجود دارد. سپر عقب نیز در ورژن جدید پژو پارس تغییر کرده و دیگر زه مشکی بر روی آن نیست. حتی روی دربهای جانبی نیز دیگر زه مشکی وجود ندارد. باید دید در بازار با توجه به اپشن ها و قیمت گذاری جدید ایا این خودرو در بازار خرید اقساطی خودرو و نو این ماشین چگونه می باشد.
درباره مشخصات فنی باید توجه داشته باشیم که ایران خودرو همچنان از موتور XU7P برای پژو پارس استفاده میکند. با این حال، برای تیپ LX این خودرو، موتور TU5 سابق حذف شده و جای خود را به نسخه ارتقایافتهتر این موتور داده است. این نسخه ارتقایافته شامل سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ورودی، فناوری پمپ روغن متغیر، ساختار پاشش سوخت جدید و... میشود.
اطلاعات دقیق درباره امکانات جدید در پژو پارس جدید هنوز در دسترس نیست، اما منابع آگاه اشاره کردهاند که احتمالاً امکاناتی مانند کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر TPMS و سیستم کنترل پایداری ESP در تیپهای مختلف این خودرو قرار خواهند گرفت.
بررسی انواع پژو پارس ایران خودرو
برای آشنایی بیشتر با نسخههای جدید خودرو پژو پارس و اطلاعات فنی و جانبی آن، مقالات زیر را مطالعه کنید.