
قیمت جدید وانت کارون دوکابین در سال 1404
به اطلاع میرسانیم که شرکت خودروسازی زامیاد در تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۴، قیمت تازه وانت زامیاد کارون (مدل پادرا پلاس دوکابین) را به شرح جدول زیر اعلام کرده است:
زمان قیمتگذاری | نرخ مصوب |
---|---|
پاییز 1401 | 499,000,000 |
تابستان 1402 | 710,190,000 |
پاییز 1403 | 860,000,000 |
فروردین 1404 | 870,835,000 |
خرداد 1404 | 1,099,300,000 |
*تمام قیمتها به واحد تومان محاسبه میشوند.
اولین فروش وانت کارون در ایران
در مرداد 1401، همراه با اعلام شرایط فروش ویژه زامیاد، قیمت وانت زامیاد کارون نیز مشخص گردید. طبق اطلاعات ارائه شده توسط شرکت زامیاد، قیمت نهایی وانت کارون دوکابین **420 میلیون تومان** تعیین شده و تحویل آن به خریداران از اوایل پاییز 1401 آغاز میشود. جالب است که قیمت وانت کارون تنها 55 میلیون تومان بیشتر از قیمت وانت پادرا پلاس است.
پاسخ زامیاد درباره کیفیت وانت کارون
مرداد 1401: به تازگی یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی به موضوع خودرو جدید شرکت زامیاد اشاره کرده است. در پی این اظهارات، این شرکت توضیحات کاملی را ارائه داد:
شرکت زامیاد به مدت چندین سال در زمینه تولید خودروهای کار فعالیت میکند. این خودروها به دلیل ویژگیهایی همچون استحکام و دوام بالا و همچنین قیمت مقرون به صرفهشان، از اهمیت ویژهای برخوردارند. خودروهای کار زامیاد نه تنها به عنوان وسیلهای برای جابجایی، بلکه به عنوان منبع درآمد برای خانوادهها عمل میکنند، به گونهای که حتی امکان تامین معیشت تا سه خانواده از یک خودرو کار وجود دارد. بهدنبال تحقیقات بازار و نیاز به وجود یک خودرو ارزان و با کیفیت که قابلیت حمل بار و مسافر را به طور همزمان داشته باشد، زامیاد اقدام به طراحی و تولید خودرو کارون کرده است. اما متاسفانه اطلاعات نادرستی در شبکههای اجتماعی و برخی رسانهها بهخاطر عدم شناخت کافی برخی مسؤولان از حوزه خودروهای تجاری منتشر شده است. در این راستا، توجه به نکات مهم زیر ضروری است:
شاسی نیسان زامیاد با استفاده از فولاد آلیاژی با استحکام بالا طراحی شده است، که به آن قابلیت تحمل بارهای بیشتر از ظرفیت اسمی خود را میبخشد. به همین دلیل، شرکت زامیاد تصمیم به به کارگیری این شاسی در سایر مدلهای خودرو خود گرفته است. این انتخاب به دلیل وجود قالبها و ابزارهای تولیدی موجود، نیازی به سرمایهگذاری زیاد ندارد و با توجه به تولید انبوه، هزینه نهایی آن به طور قابل توجهی رقابتی است. همچنین، خدمات پس از فروش این خودروها به سادگی و با کمترین هزینه به مصرفکنندگان ارائه میشود.
موتور +M24 به عنوان یکی از قویترین و کمهزینهترین موتورهای تولیدی کشور، قابلیت تولید گشتاور مطلوب برای خودروهای تجاری را دارد. در این موتور، اجزای اساسی مانند سیلندرها و میل لنگ معمولاً در طول سالهای متمادی بدون تغییر باقی میمانند، تا از لحاظ هزینه و زمان تولید صرفهجویی شود. در عوض، اجزای محیطی موتور، شامل سیستمهای سوخترسانی، تزریق سوخت، دریچههای ورودی هوا و سیستمهای خروجی دود، با تغییرات قابل توجهی مواجه میشوند تا بتوانند به استانداردهای کیفی بالا دست یابند. در نتیجه، عدم آگاهی برخی افراد غیرمتخصص در این حوزه، میتواند منجر به ارائه نظرات و رفتارهای غیرعلمی گردد.
برای اطمینان از تطابق اتاق با شاسی و سیستم محرکه خودرو، لازم است که آزمایشهای فنی متعددی در مراکز معتبر آزمایشگاهی مورد تأیید موسسه استاندارد ایران یا شرکتهای بازرسی و استاندارد بینالمللی انجام شود. خودروی کارون، به دلیل نوسازیهای گستردهای که در سیستم تعلیق، انتقال قدرت، سیستم سرمایش و فرمانپذیری انجام داده است، تمامی مجوزهای لازم را کسب کرده است. بنابراین، بر خلاف باورهای نادرست برخی افراد، تولید و شمارهگذاری هر خودرویی بدون دریافت تأییدیههای مورد نظر امکانپذیر نیست.
اتاق سرنشین و بار خودروی کارون اکنون در حال تولید و عرضه توسط سایر خودروسازان است. بر اساس اطلاعات، این مدل اتاق که پیشتر مطابق با طراحیهای خودروسازان معتبر جهانی مانند تویوتا و نیسان تولید میشد، تا سال 2016 ادامه یافت. جالب توجه است که بسیاری از خودروسازان، علیرغم معرفی مدلهای جدید، به تقاضای بازار پاسخ داده و به تولید مدلهای قدیمی خود با قیمتهای رقابتی ادامه میدهند.
سیستم انتقال قدرت خودروی کارون به گونهای طراحی شده است که نسبت به خودروی نیسان سرعت بیشتری را فراهم کند. این ویژگی باعث میشود که کارون در افزایش چابکی و تأمین همزمان قدرت و سرعت مناسب بسیار موفق عمل کند. علیرغم اینکه انتقال قدرت تنها از طریق اکسل عقب انجام میشود، این خودرو به راحتی قادر به عبور از جادههای ناهموار و صعبالعبور است.
با توجه به فشارهای اقتصادی ناشی از تحریمها بر اقشار زحمتکش جامعه، شرکت زامیاد در راستای مسئولیت اجتماعی خود، خودروی کارون را به بازار معرفی کرده است. این خودرو که قابلیت استفاده همزمان به عنوان خودروی باری و مسافری را دارد، تقریباً 40 درصد ارزانتر از نمونههای مشابه موجود در بازار ارائه میشود و از مشخصات فنی تقریبی بهرهمند است.
رونمایی پادرا پلاس دوکابین با نام جدید کارون
در تیرماه سال 1401، پس از معرفی وانت پادرا پلاس، شرکت زامیاد برنامهریزی کرده است تا از نیمه دوم سال 1401، نسخه دوکابین این وانت را به بازار ایران عرضه کند. این خودرو دیگر با نام پادرا پلاس شناخته نمیشود و از این پس باید آن را وانت **زامیاد کارون** نامید. تولید آزمایشی زامیاد کارون که با نام کارخانهای P2i شناخته میشود، از سال 1400 آغاز شده بود و قرار بود در ایام دهه فجر 1400 رونمایی گردد، اما این رونمایی به تأخیر افتاد و در نهایت نخستین نمایش آن در تاریخ 30 تیرماه 1401 برگزار شد.
آقای محسن مرتضوی، مدیرعامل زامیاد، در مراسم معرفی وانت کارون اعلام کرد که این محصول نوین بر اساس پلتفرم نیسان آبی طراحی شده است، با این حال شاسی و موتور آن به طور چشمگیری بهبود یافتهاند. سیستم تعلیق وانت کارون نیز نرمتر شده و قابلیت فرمانپذیری و مانورپذیری آن بهتر شده است. البته باید اشاره کرد که این وانتی جدید هنوز برای ورود به بازار کشور آماده نیست؛ زیرا به گفته مدیرعامل زامیاد، بهبودهای بیشتری بر روی این خودرو طی شش ماه آینده لازم است. بنابراین ممکن است از اوایل سال آینده شاهد عرضه این محصول به مشتریان باشیم.
مشخصات فنی وانت کارون
فکر نکنید زامیاد کارون تنها یک وانت کاملاً ایرانی است؛ بلکه این خودرو در واقع نامی ایرانی برای یک وانت چینی است که بر روی پلتفرم قدیمی طراحی شده در ژاپن ساخته شده است!
سازنده این خودرو همان شرکتی است که سالها با گروه سایپا همکاری میکند، هرچند نام آن تا مدتها ناشناخته مانده بود. این وانت توسط شرکت خودروسازی طراحی و در بازار چین با نام Lion F16 عرضه میشود. به طور دقیقتر، فودای F16 را میتوان به عنوان نسخهای ارزانتر و کوچکتر از فودای F22 () در نظر گرفت.
وانت زامیاد کارون، به جز افزودن یک ردیف اضافی صندلی بدون تغییر در ابعاد خودرو یا فاصله محوری، در واقع مشابه زامیاد پادرا پلاس است. این خودرو با سیستم ترمز هیدرولیکی بوستردار مجهز به ABS و EBD ارائه میشود و از ترمزهای دیسکی در جلو و کاسهای در عقب بهره میبرد. همچنین، سیستم تعلیق آن شامل کمکفنر هیدرولیکی با میل موجگیر در جلو و کمکفنر هیدرولیکی با فنر تخت در عقب است، که راحتی و ثبات بیشتری را برای سرنشینان فراهم میکند.
مشخصات | کارون | پادرا پلاس |
---|---|---|
طول | 5185 میلیمتر | 5185 میلیمتر |
عرض | 1740 میلیمتر | 1690 میلیمتر |
ارتفاع | 1780 میلیمتر | 1725 میلیمتر |
فاصله محوری | 3030 میلیمتر | 3030 میلیمتر |
وزن خالص | 1891 کیلوگرم | 1710 کیلوگرم |
وزن ناخالص | 3510 کیلوگرم | 3800 کیلوگرم |
ظرفیت بار | 1319 کیلوگرم | 2090 کیلوگرم |
*اطلاعات موجود در جدول فوق از سوی شرکت خودروسازی زامیاد به انتشار رسیده است.
شباهتهای پادرا پلاس و زامیاد کارون فقط به ابعاد و اندازهها محدود نمیشود، بلکه در ویژگیهای فنی نیز این مشابهتها به وضوح مشاهده میشود. زامیاد برای تولید وانت کارون از همان موتور و گیربکسی بهره گرفته که پیشتر در پادرا پلاس شاهد آن بودیم. از طرفی، برای دوستداران محیط زیست باید اشاره کرد که وانت پادرا پلاس از مدل 1400 به بعد، بهبودهایی را تجربه کرده و با استاندارد آلایندگی یورو 5 به بازار عرضه شده است.
مشخصات | کارون | پادرا پلاس |
---|---|---|
کد موتور | M24 | |
سوخترسانی | انژکتوری با کنترل الکترونیکی | |
آلایندگی | یورو 5 | |
حجم موتور | 2.4 لیتری 4G69 | |
قدرت | 94 اسب بخار در دور موتور 4500 | |
گشتاور | 187 نیوتن متر در دور موتور 2500 | |
گیربکس | 5 دنده دستی | |
مصرف شهری | 16.1 لیتر | 14.48 لیتر |
مصرف جادهای | 9.27 لیتر | 8.64 لیتر |
مصرف ترکیبی | 11.89 لیتر | 10.9 لیتر |
*اطلاعات موجود در جدول فوق از سوی شرکت خودروسازی زامیاد به انتشار رسیده است.