
از اوایل دهه 60 میلادی، شباهتهایی بین خودروهای اسپرت و مدلهای مسابقهای به وضوح قابل مشاهده بوده است. اکنون، به مناسبت پنجاهمین سالگرد معرفی نسخه خیابانی 917، پورشه اقدام به عرضه نسخه شهری از خودروی مسابقهای LMDh کرده است.
نسخه ویژه پورشه 917 که به درخواست کنت روسی طراحی شد، جزئیات داخلی متفاوتی داشت اما در مقایسه با مدل مسابقهای خود، تغییرات قابل توجهی نداشت. اما نسخه خیابانی پورشه 963 به سفارش مالک تیم پورشه پنزک اجرا شده که به همین دلیل، نخستین حروف نام او یعنی راجر سرل پنزک بر روی این خودرو درج گردیده است.
تیم مسابقهای پورشه در آلمان، شاسی 963 RSP را فراهم کرده است؛ با این حال، فرآیند مونتاژ نهایی این خودرو در شعبه پورشه شمال آمریکا واقع در ایالت جورجیا به انجام رسیده است.
طراحی پورشه 963 RSP
شرکت PCNA با استفاده از فیبر کربن، قطعات بدنهای را تولید کرده است که با رنگ نقرهای Martini تزئین شدهاند و به مدل 917 کنت Rossi شباهت دارند. در مدل پورشه 963 RSP، تغییرات ظاهری شامل کاهش ابعاد هواکشها، استفاده از رینگهای 18 اینچ OZ با تایرهای میشلن، افزایش فاصله بین کف خودرو و سطح زمین، اضافه کردن بوق و چراغ راهنما و تعیین مکان مناسب برای نصب پلاک مشاهده میشود.
کابین این خودرو با تزیینات آلکانتارا، فرمان چرمی با کیفیت و جالیوانی خلاقانهای که با تکنولوژی چاپ سهبعدی طراحی شده، به طرز ویژهای جذاب و منحصر به فرد است.
مشخصات فنی پورشه 963 RSP
پورشه 963 RSP با سیستم هیبریدی پیشرفتهای عرضه میشود که شامل موتور 4.6 لیتری V8 با دو توربوشارژ، یک موتور برقی و فناوریهای الکترونیکی پیشرفته از برند بوش است. این خودرو همچنین به باتری لیتیوم-یون 800 ولتی از شرکت Fortescue Zero مجهز شده که به لوله فیبرکربنی زیر شاسی متصل گردیده است. قدرت این سیستم به گیربکس 7 سرعته سکانسی XTrac منتقل میشود و تجربهای منحصر به فرد در رانندگی فراهم میآورد.
لازم به ذکر است که پیشرانه V8 تنفس طبیعی موجود در این سیستم به طور مستقیم از پورشه 918 اسپایدر الهام گرفته شده است. این مدل نیز به عنوان جانشین پورشه در رقابتهای LMP2 در دهه 2000، تحت عنوان RS اسپایدر شناخته میشود.
پورشه به طور رسمی از اعلام قدرت مدل 963 RSP خودداری کرده است، اما بر اساس اطلاعات موجود، نسخه مسابقهای این خودرو قدرتی نزدیک به 700 اسببخار ارائه میدهد.
جزئیات دقیقی درباره تغییرات اعمال شده در پورشه 963 RSP در دسترس نیست، اما مدیر اجرایی تیم پورشه پنزکه از بهبودهایی در سیستم تعلیق این خودرو خبر میدهد.

برنامه نمایش پورشه 963 RSP
پورشه در حال انجام مذاکرات با مقامات فرانسوی برای اخذ مجوز پلاک 963 RSP است، تا بتواند این خودرو را در خیابانهای اطراف لمان آزمایش کند. Timo Bernhard، راننده سابق و سفیر برند پورشه، از تجربه رانندگی با 963 RSP به عنوان یک خاطرهای بینظیر یاد کرده است.
پس از نمایشگاههای برجستهای چون لمان، موزه پورشه، فستیوال سرعت گودوود و هفته خودروی مونتهری، پورشه 963 RSP به پارکینگ صاحب خود منتقل خواهد شد.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.