
شرکت زاگاتو، شناخته شده به خاطر طراحی اتاقهای سفارشی و به ویژه خودروهای شوتینگبریک، با یک مدل خاص و منحصربفرد در رویداد سالانه کنکورسو الگانزا حضور یافته است. این نسخه ویژه از ب ام و M4 تحت عنوان بوونزیپن زاگاتو شناخته میشود.
شرکت بوونزیپن (Bovensiepen) توسط پسران بورکارد بوونزیپن تأسیس شده است. بورکارد که پیشتر مالک شرکت آلپینا بود، در اکتبر 2023 درگذشت. در حال حاضر، آلپینا به عنوان یکی از زیرمجموعههای گروه ب ام و فعالیت میکند و اولین پروژه بوونزیپن نیز با همکاری زاگاتو و بر اساس مدل ب ام و M4 توسعه یافته است.
طراحی زاگاتو بوونزیپن
بر خلاف آنچه ممکن است به نظر برسد، بوونزیپن به مدل M4 کوپه نپرداخته است بلکه سقف پارچهای مدل کانورتیبل را با طراحی متمایز زاگاتو که از دهه 50 میلادی برجا مانده، به روزرسانی کرده است. به دلیل طراحی اصیل کانورتیبل، در این خودرو خبری از ستونهای B نیست و شیشههای لچکی عقب نیز به راحتی پایین میروند.
خمیدگی شیشه عقب، باله موجود در لبه صندوق و رینگهای 20 اینچی با طراحی چند پره، بوونزیپن زاگاتو را از نسخه اصلی خود متمایز میسازد، با این حال، فرم چراغهای عقب همچنان هویت اصلی خودرو را به وضوح نشان میدهد.
اغلب بخشهای بدنه خودرو شامل کاپوت کشیده با دریچههای U-شکل از فیبرکربن ساخته شدهاند و حذف جلوپنجره بزرگ کلیوی، زیبایی بیشتری را به نمای خودرو میبخشد. علاوه بر دیفیوزر عقب، باید از خروجی دوتایی اگزوز تیتانیومی برند آکراپوویچ یاد کرد که در هر سمت سپر نصب شده و 40 درصد سبکتر از نمونه استاندارد است.
کابین بوونزیپن زاگاتو به نسبت مدل اصلی، کمترین تغییرات را به خود دیده است. فضای داخلی این خودرو عمدتاً با روکش چرم و آلکانترا به رنگ آبی زیبا تزیین شده است.
مشخصات فنی زاگاتو بوونزیپن
زیر کاپوت بوونزیپن زاگاتو، نسخهای پیشرفته از پیشرانه S58 ب ام و قرار دارد. این موتور شش سیلندر توئین توربو با حجم 3 لیتر، قادر به تولید 602 اسببخار قدرت و 700 نیوتنمتر گشتاور است که نسبت به ب ام و 3.0CSL از نظر قدرت برتری دارد و در مقایسه با M4 CS، گشتاور بیشتری ارائه میدهد. نیروی خروجی این پیشرانه از طریق یک گیربکس اتوماتیک به هر دو محور منتقل میشود.
شتاب بوونزیپن زاگاتو از صفر تا صد کیلومتر در ساعت تنها 3.3 ثانیه به طول میانجامد و حداکثر سرعت آن به 300 کیلومتر در ساعت میرسد.

قیمت زاگاتو بوونزیپن
با احتساب 250 ساعت زمان لازم برای تغییر خودروی ب ام و M4 کانورتیبل به مدل بوونزیپن زاگاتو و با توجه به حداقل قیمت 100 هزار دلاری برای M4، واضح است که ما با یک خودروی لوکس و گرانقیمت روبرو هستیم. جزئیات تولید و قیمت نهایی این خودرو در سه ماهه چهارم سال 2025 اعلام خواهد شد، در حالی که تحویل خودروهای پیشخرید شده به مشتریان از سه ماهه دوم سال آینده آغاز میشود.
در سال 2012، زاگاتو یک خودروی خاص مبتنی بر نسل دوم بامو Z4 را معرفی کرد. نسخه کوپه این مدل در کنکورسو الگانزا و نسخه روباز آن در نمایشگاه پبل بیچ به نمایش درآمد. با این حال، بر خلاف مدل بوونزیپن زاگاتو، این دو خودرو هرگز به مرحله تولید نرسیدند.
در اینجا لازم به ذکر است که برنامههای خودروساز آلمانی ب ام و برای برند آلپینا در حال شکلگیری است. این شرکت در نظر دارد آلپینا را به عنوان یک سازنده مدلهای خاص در جایگاهی میان ب ام و و رولزرویش معرفی کند. با توجه به احتمال توقف تولید سریهای 3 و 4، به نظر میرسد که آلپینا ممکن است تمرکز خود را بر روی مدلهای بزرگتر مانند سری 7 و X7 معطوف کند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.