همه‌چیز درباره بخاری خودرو

مقالات خودرویی


بخاری‌های خودرو به نسبت کولرها دارای طراحی ساده‌تری هستند و همین امر باعث شده تا استفاده از آن‌ها آسان‌تر و روند عیب‌یابی نیز کمتر پیچیده باشد. با این حال، در گزارش‌های مختلف شاهد بروز مشکلات متعددی در سیستم گرمایش خودروها بوده‌ایم. در این مقاله به بررسی مکانیزم عملکرد بخاری خودرو و روش‌های عیب‌یابی آن خواهیم پرداخت.

با کاهش دما در سراسر کشور و پیش‌بینی کاهش بیشتر آن در روزهای آینده، ضرورت و اهمیت بخاری خودروها دوباره به بحثی داغ تبدیل شده است. بخاری یکی از قدیمی‌ترین امکانات یک خودرو محسوب می‌شود و برای کارکرد آن به قطعات مکانیکی پیچیده‌ای نیاز نیست. با این حال، بسیاری از رانندگان از عملکرد نامناسب بخاری خود نارضایتی دارند. پیش از آنکه به بررسی فنی موضوع بپردازیم، بیایید از اصول اولیه شروع کنیم.


بخاری خودرو چطور کار می‌کند؟

سیستم بخاری خودرو یکی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین امکانات رفاهی است که از دیرباز در وسایل نقلیه وجود داشته است. حتی خودروهای قدیمی که تنها به رادیو مجهز بودند، دارای تجهیزات بخاری بودند. این نکته قابل توجه است که عملکرد اصلی بخاری به انتقال گرمای موتور به داخل کابین محدود می‌شود و به همین خاطر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


بخاری خودرو از نگهداری تا عیب‌یابی

نحوه کارکرد بخاری خودرو به سیستم خنک‌کاری موتور مرتبط است. در اثر حرکت سریع پیستون‌ها و انفجارهای مکرر، بلوک فلزی موتور به شدت گرم می‌شود. به منظور خنک‌کردن این قسمت، مدار و مسیری برای جریان آب طراحی شده است. ابتدا، آب توسط رادیاتور خنک می‌شود و سپس به دور بلوک موتور گردش می‌کند. این آب داغ گرما را جذب کرده و دوباره این حرارت را از طریق رادیاتور به بیرون تخلیه می‌کند. عملکرد بخاری خودرو در این فرآیند رخ می‌دهد، زمانی که آب هنوز داغ است و گرما را به کابین منتقل می‌کند.

در خودروهای قدیمی‌تر، تنها کافی بود دریچه‌ای برای انتقال حرارت به داخل کابین وجود داشته باشد. اما خودروهای جدیدتر مجهز به یک فن هستند که امکان تنظیم دمای باد گرم را فراهم می‌کند. بر خلاف سیستم‌های تهویه هوای دیگر که از کمپرسور اضافی استفاده می‌کنند و قسمتی از قدرت موتور را به خود اختصاص می‌دهند، بخاری‌ها تأثیری بر توان موتور خودرو ندارند و به طور بهینه‌تری عمل می‌کنند.

چرا بخاری خودرو گرم نمی‌کند؟

اگر شما دارای یک خودروی انژکتوری جدید هستید و از نظر فنی هیچ مشکلی را حس نمی‌کنید، به وضوح متوجه خواهید شد که در فصل زمستان، تنها چند دقیقه لازم است تا دماى آب به حد مطلوب برسد. این زمان دقیقاً مقارن با روشن کردن بخاری خودرو است، چرا که پیش از آن، آب عملاً گرم نشده و بنابراین، هوای گرم در دسترس نخواهد بود. با این حال، علی‌رغم سادگی بخاری، ممکن است گاهی اوقات با مشکل عدم تولید گرما در کابین خودرو مواجه شوید.

یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی بخاری خودرو، بروز مشکلات در سیستم ترموستات است. این قطعه کوچک و حیاتی مسئول تنظیم دمای آب موتور می‌باشد. برخی از تعمیرکاران غیرمتخصص پیشنهاد می‌دهند که در فصل‌های گرم سال، ترموستات از خودرو جدا شود زیرا نیاز به گرم کردن آن کاهش می‌یابد. اما باید توجه داشت که این قطعه در فصول سرد نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در صورتی که ترموستات خودرو دچار خرابی شود، امکان ارسال دستورات لازم برای گردش آب و در نتیجه گرم شدن بخاری وجود نخواهد داشت.


بخاری خودرو از نگهداری تا عیب‌یابی


یکی از عوامل مؤثر در اختلال عملکرد رادیاتور خودرو، کمبود آب در سیستم خنک‌کننده است. زمانی که رادیاتور به درستی عمل نکند و دمای آب به سطح مناسب نرسد، این موضوع می‌تواند به کاهش گرمای بخاری منجر شود. سطح پایین آب رادیاتور، که در واقع نشان‌دهنده کمبود آب در مدار موتور است، تأثیر مستقیمی بر عملکرد سیستم گرمایشی خودرو دارد. لازم به ذکر است که این مشکل ممکن است ناشی از عواملی مانند جرم‌گیری، نشتی یا خرابی واشر سرسیلندر باشد.

گاهی اوقات ممکن است فن بخاری با اختلالاتی مواجه شود. در این شرایط، ممکن است آمپر آب به درستی بالا رفته و دمای آب نیز در حال چرخش مناسب باشد، اما گرمای تولید شده به داخل کابین منتقل نشود. در این مواقع، تعمیر یا تعویض فن بخاری به سادگی می‌تواند این مشکل را برطرف کند.


نگهداری از بخاری خودرو

اگر در محل زندگی شما هنوز سرمای هوا به حدی نرسیده که نتوانید بدون بخاری رانندگی کنید، این زمان مناسبی برای بررسی و ارزیابی سیستم بخاری خودرو است. برای انجام این کار، چندین مرحله کلیدی را برایتان پیشنهاد می‌دهیم.

در ابتدا، لازم است سطح مایع درون رادیاتور را بررسی کنید. چنانچه متوجه کاهش غیرطبیعی آب شدید، مهم است که ریشه مشکل را شناسایی و برطرف کنید. در غیر این صورت، می‌توانید ترکیبی از 50 درصد آب و 50 درصد ضد یخ را به رادیاتور اضافه نمایید.

به عنوان گام بعدی، سرعت بالا آمدن آمپر را بررسی کنید. اگر پس از گذشت 10 دقیقه آمپر هنوز در سطح پایینی باقی مانده باشد، این نشان‌دهنده وجود یک مشکل در سیستم ترموستات یا رادیاتور است.

نگهداری و بررسی فیزیکی دریچه‌های بخاری می‌تواند به جلوگیری از بروز مشکلات جزئی کمک شایانی کند. در برخی مواقع، خروج لوله انتقال هوای گرم ممکن است عملکرد بخاری خودرو را تحت تأثیر قرار دهد.

حتی در ماه‌های گرم سال، بخاری خودرو را امتحان کنید. این اقدام به شما کمک می‌کند تا لوله‌های انتقال و اتصالات آن را دوباره بررسی کنید و از عملکرد بهینه دستگاه مطمئن شوید.

اگر ترموستات خودرو شما حتی کوچک‌ترین مشکلی دارد، حتماً قبل از شروع فصل سرما نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید. عدم عملکرد مناسب ترموستات می‌تواند باعث سرد ماندن بلوک موتور شود که نه تنها در طولانی‌مدت عملکرد خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه ممکن است به جداره موتور آسیب جدی وارد سازد.



همچنین شما عزیزان میتوانید برای خرید و فروش خودرو و دریافت اطلاعات از شرایط خرید اقساطی خودرو و همچنین طرح معاوضه خودرو نقد و اقساط فوری با ما در خودروشاپ همراه باشید. ضمناً جهت تکمیل فرم وام روی سند خودرو اینجا کلیک کنید.




به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟
0از 5 امتیاز
( 0 نفر امتیاز داده‌اند )

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین
 logo اپلیکیشن خودرو شاپ