
در سال 2011، شرکت هیوندای از هاچبک کوپهای متفاوت به نام ولستر رونمایی کرد. این محصول به عنوان جانشینی برای مدل نهچندان موفق تیبرون معرفی شد و به عنوان نسخهای اقتصادیتر و کمقدرتتر از جنسیس کوپه، نظرات جوانان و خانمها را به خود جلب کرد. پس از اینکه هیوندای در طراحی تیبرون (یا همان هیوندای کوپه) به نتیجه رضایتبخشی نرسید، این بار با جرأت بیشتری اقدام به ارائه محصولی منحصر به فرد در بازار جهانی کرد.
از زمان معرفی، طراحی نامتقارن و منحصربهفرد دو سمت خودرو توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این ویژگیها به همراه شکل خاص سقف و چراغهای جذاب، ولستر را به یکی از موضوعات داغ در صنعت خودروسازی تبدیل نمودند. بسیاری از مجلات معتبر خودرویی به بررسی و نقد طراحی عجیبوغریب این مدل جدید هیوندای پرداختند. در نهایت، طراحی جسورانه ولستر مانند یک استراتژی موفقیتآمیز عمل کرده و واکنش نسبتا مثبتی را از سوی بازار به همراه داشته است.
در نهایت، نمیتوانیم تنها به نکات ظاهری هیوندای ولستر بپردازیم و سایر ویژگیهای مثبت آن را نادیده بگیریم. این خودرو در زمینههایی مانند امنیت، امکانات جانبی، قیمت رقابتی و حتی عملکرد حرکتی (به خصوص در نسخه توربو) به عنوان یک گزینه ارزنده محسوب میشود. با این حال، برخی مشکلات مانند شتاب پایین نسخههای غیر توربو (خصوصاً مدل MPI)، کیفیت سواری متوسط و فضای کم کابین از جمله محدودیتهایی است که هنگام انتخاب این هاچبک کوپه باید با آنها سازش کنید. همچنین، بازار دست دوم هیوندای ولستر در کشور ما چندان مطلوب نیست و علیرغم جذابیتهای ظاهری و قیمت منطقی، تبدیل آن به نقد (پول نقد) کار آسانی نخواهد بود.
اگر بعد از مطالعه این مقدمه هنوز به هیوندای ولستر علاقهمندید، در ادامه خودرو شاپ همراه باشید تا به بررسی جزئیات و ویژگیهای این خودرو بپردازیم.

بررسی طراحی ظاهری هیوندای ولستر
هیوندای ولستر با طراحی جسورانه و منحصر به فرد خود، به یکی از برجستهترین خودروها در میان رقبای همردهاش تبدیل شده است. حتی پس از گذشت یک دهه از رونمایی این خودرو، هنوز هم نشانههایی از پیر شدن یا افت مد در ظاهر آن مشاهده نمیشود.
مدل هاچبک جسور هیوندای شباهتهای زیادی با نسخه فیسلیفت خود دارد و با چراغهای تند و ورودی هوای بزرگ بر روی سپر، ظاهری تهاجمی از برادر بزرگتر و قویترش را تداعی میکند؛ اما از زوایای دیگر، طراحی آن به طرز قابل توجهی منحصربهفرد به نظر میرسد.
در بخش کناری این خودرو، شاهد تحولی شگرف در طراحی هستیم که به خلق یک خودروی دو چهره منجر شده است. در یک طرف، ستون B به عقب رفته و نمایی زیبا و ظاهری شبیه به یک کوپه واقعی را به نمایش گذاشته است. اما در طرف دیگر، که به اصطلاح سمت شاگرد نامیده میشود، دو درب تعبیه شده که خروج آسانتر سرنشینان عقب را امکانپذیر میسازد. این ویژگی نه تنها به زیبایی و راحتی خودرو افزوده، بلکه در زمینه ایمنی نیز بسیار کارآمد است؛ چرا که سرنشینان عقب حالا نمیتوانند از سمت خطرناک خیابان خارج شوند. با توجه به اینکه فضای ردیف عقب هیوندای ولستر بیشتر برای کودکان طراحی شده، حتی اگر قفل کودک فراموش شود، امنیت فرزندان ما به خطر نخواهد افتاد.

در قسمت عقب خودرو، فرورفتگیهای منحصر به فرد صندوق همراه با گلگیرهای برجسته و اگزوزهای دوتایی مرکزی، هیجان و جذابیت خاصی را به بیننده القا میکند.
اکنون این نکات تنها بخشی از جزئیات نیستند. عوامل ریزتری مانند جایگاه دستگیره در عقب، هواکشهای تزئینی روی کاپوت، رینگهای زیبا و شیب منحصربهفرد سقف، همه با هم سبب شدهاند تا هیوندای ولستر از هر زاویهای خاص و جذاب بنظر برسد. البته میپذیریم که طراحی این خودرو به سلیقه عموم نزدیک نیست، اما باید یادآور شد که این یکی از اقتصادیترین خودروهایی است که میتوانید با آن در خیابانها توجهها را جلب کنید!
بررسی کابین هیوندای ولستر
کابین هیوندای ولستر را میتوان از سه جنبه مختلف مورد ارزیابی قرار داد: ابتدا طراحی ظاهری آن، سپس کیفیت مواد به کار رفته و در نهایت ارگونومی و کارایی این فضا.
از نظر بخش اول، وضعیت در سطحی بسیار عالی قرار دارد و طراحی جسورانه داخلی به همراه رعایت اصول هارمونی، فضایی جذاب و هیجانانگیز را ایجاد کرده است. اگرچه ممکن است برخی احساس کنند طراحی قسمت دنده یا فرمان قابلیت بهبود دارد، اما با در نظر گرفتن سال طراحی و ویژگیهایی مانند کنسول مرکزی جذاب، نشانگرهای اسپرت در پشت آمپر، نوآوری در مکان قرارگیری دکمه استارت و طراحی جذاب دریچههای تهویه، میتوانیم نمره کاملی به این بخش از خودرو هیوندای اعطا کنیم.

کیفیت متریال در هیوندای ولستر در سطح متوسط ارزیابی میشود. شواهد نشان میدهد که اکثر تجهیزات کابین در مسیرهای طولانی نیز عملکرد خوبی از خود نشان دادهاند. با این حال، خشکی پلاستیکهای مورد استفاده در برخی بخشها و ماندگاری پایین روکش صندلیها و فرمان در مدلهای کارکرد بالا، نشان دهنده این واقعیت است که هیوندای ولستر نتوانسته است در این زمینه به رقبای ژاپنی خود نزدیک شود.
موضوع آخرین بررسی ما درباره ارگونومی و کارآیی هیوندای ولستر است، که به وضوح از شرایط ایدهآل فاصله گرفته و نواقصی را نشان میدهد. به عنوان مثال، شیب انتهای سقف هرچند که به بهبود ظاهر و ضریب پسا کمک کرده، اما فضای سر سرنشینان عقب را محدود کرده است. این موضوع همراه با کمبود فضای پای کافی، موجب شده تا افراد قد بلند و حتی آنهایی با قد متوسط در صندلیهای عقب احساس راحتی نکنند. به علاوه، قرارگیری جالیوانیهای ثابت در وسط خودرو، عملاً ولستر را به یک خودروی چهار نفره (و آن هم نه برای چهار بزرگسال قد بلند) تبدیل کرده است.

سقف پانورامیک بدون پوشش در انتهای خودرو در روزهای آفتابی، سرنشینان عقب را در معرض تابش نور خورشید قرار میدهد که ممکن است در برخی موارد آزاردهنده باشد. همچنین، مکان قرارگیری دکمه استارت به رغم جذابیت ظاهریاش، به لحاظ طراحی دچار مشکل است؛ زیرا احتمال دارد افراد ناآشنا آنرا با دکمه پاور سیستم صوتی اشتباه بگیرند. علاوه بر این، فرم خاص ستون انتهایی به همراه اندازه کوچک شیشه عقب، دید پشت خودرو را محدود کرده است، هرچند این مشکل با استفاده از دوربین و سنسورها تا حدی جبران شده است.

صندلیهای جلو در هیوندای ولستر به شکل ارگونومیک طراحی شده و احساس راحتی خوبی را ایجاد میکنند. همچنین، فضای موجود در محفظه صندوق با توجه به انتظاراتی که از این نوع بدنه میرود، رضایتبخش است. با این حال، نمیتوان این خودرو را از دید کارآیی بینقص ارزیابی کرد، چرا که برخی از مشکلات به ذات این کلاس بدنه مربوط میشود. حتی در مدلهای گرانتر و شناختهشدهتر نیز، معمولاً کارآیی به خاطر افزایش جذابیت ظاهری قربانی میشود.
بررسی امکانات رفاهی و ایمنی هیوندای ولستر
هیوندای ولستر با نسخههای فول آپشن خود تجربهای کاملاً رضایتبخش از امکانات جانبی را ارائه میدهد. هرچند که این امکانات ممکن است با خودروهای مدرن امروزی، از جمله مدلهای چینی همسنجی نشود، اما این خودرو پس از گذشت سالها هنوز هم توانسته است رضایت نسبی شما را جلب کند. در بخش تجهیزات رفاهی، ولستر گزینههایی مانند کیلس و استارت دکمهای، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی، نمایشگر مرکزی، دوربین دنده عقب، بلوتوث، سقف پانوراما و سانروف برقی، صندلیهای چرمی جلو با قابلیت گرمکن و تهویه، گرمکن فرمان، صندلی راننده با تنظیمات برقی، پدالشیفتر، برفپاککن هوشمند و فرمان سهحالته را داراست. همچنین، امکانات امنیتی این خودرو شامل 6 عدد کیسه هوا (جلو، جانبی و پردهای) و سیستمهای ترمز و پایداری مانند ABS، EBD، BAS، VSM و ESC ایمنی شما را تضمین میکند.

با نگاهی به گزارشهای تست تصادف موسسه Euro-NCAP، میتوان به قوت و استحکام هیوندای ولستر پی برد. اگرچه 5 ستاره ایمنی این خودرو به سال 2011 تعلق دارد و ممکن است در مقایسه با استانداردهای امروزی نمره کمتری به نظر برسد، اما امتیاز 96 از 100 برای ایمنی بزرگسالان، 89 برای ایمنی کودکان و 71 برای سیستمهای کمکی ایمنی، ولستر را در میان رقبای مشابه خود بسیار قابل احترام میکند. تنها در بخش برخورد با عابران پیاده، ولستر با کسب امتیاز 49 در سطح متوسطی قرار دارد.
بررسی مشخصات فنی هیوندای ولستر
اگر شما به سرعت و شتاب علاقهمند هستید، تنها نسخه مجهز به توربوشارژر هیوندای ولستر میتواند شما را راضی نگهدارد. این مدل با قدرت 201 اسببخار و گشتاور 264 نیوتنمتر، شتابی معادل 7.3 ثانیه را ارائه میدهد و حس رقابت را در برابر اغلب رقبایش به شما منتقل میکند. با این حال، متأسفانه تعداد بسیار کمی از این نسخه به کشور وارد شده و بیشتر آنها فقط در مناطق آزاد تجاری در حال تردد هستند. به همین دلیل، بسیاری از طرفداران ولستر مجبور به خرید نمونههای دیگر با موتور تنفس طبیعی خواهند بود که از هیجان کمتری برخوردارند. از مزایای این نسخه نیز میتوان به هماهنگی آن با اکتان بنزین داخلی کشور اشاره کرد که هزینههای نگهداری را برای مالک کاهش میدهد.

در سال 2016، هیوندای ولستر به یک پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ مجهز شد که از سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) بهره میبرد. این تغییر موجب افزایش قدرت موتور به 138 اسببخار و گشتاور آن به 167 نیوتنمتر شد، که نسبت به نسخه MPI حدود 10 اسب قدرت و 10 نیوتنمتر گشتاور بیشتری را ارائه میدهد. با این حال، حتی این مدل نیز نتوانست انتظاراتی را که ظاهر تهاجمی ولستر در ذهن مخاطبان ایجاد کرده بود، به طور کامل برآورده کند.

سوخترسانی بهینه و بهرهمندی از گیربکس دوکلاچه چابک در مدل جدید هیوندای ولستر، منجر به کاهش قابل توجه مصرف سوخت و همچنین بهبود شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۱۰.۳ ثانیه شده است، که ۱.۲ ثانیه سریعتر از نسخه قبلی است. این پیشرفتها به خوبی نشان میدهد که ولستر دیگر نمیتواند به عنوان یک خودروی کند و کمرمق شناخته شود. اما واقعیت این است که برخی سدانهای خانوادگی مانند امجی ۶ به سادگی قادرند ولستر را شکست دهند، که این موضوع سوالاتی را درباره جوانب اسپرت این هاچبک مطرح میکند. در حقیقت، شتاب و قابلیتهای حرکتی ولستر برای سدان یا کراساوورهای معمولی کافی به نظر میرسد، اما بهعنوان یک هاچبک کوپه، انتظارات از آن به مراتب بالاتر است.
از دیگر ویژگیهای فنی خودروی ریزنقش هیوندای میتوان به ترمزهای دیسکی خنکشونده در چهار چرخ، سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و نوع مستقل چند اتصالی (مولتیلینک) در عقب، همچنین رعایت استاندارد آلایندگی یورو 5 در پیشرانه آن اشاره کرد.
تجربه رانندگی با هیوندای ولستر
در هنگام ورود به کابین هیوندای ولستر، ممکن است فضای داخلی کمی از آنچه در ظاهر به نظر میآید تنگتر به نظر برسد. اما خوشبختانه این محدودیت در صندلیهای جلو چندان محسوس نیست و به همین دلیل، نشستن پشت فرمان تجربهای راحت و نسبتاً دلپذیر را به ارمغان میآورد.
صندلیهای جلویی به طرز مناسب و دلپذیری بدن را احاطه کرده و در عین حال گودی کمر و زیر زانوها را به خوبی پشتیبانی میکنند. تجهیزات داخلی، با وجود چند مشکل جزئی که در قسمت معرفی کابین به آنها اشاره شد، در شرایط مطلوبی قرار دارند و از نظر ارگونومی میتوانند در اکثر موقعیتها رضایت شما را جلب کنند.

کیفیت رانندگی هیوندای ولستر در مقایسه با سدانهای همرده آن کمی خشکتر به نظر میرسد که امر کاملاً طبیعی به حساب میآید. با توجه به نوع بدنه و لاستیکهای با فاصله کم و همچنین سطح قابل توجه فرمانپذیری (که نشاندهنده ویژگیهای اصلی خودروهای کوپه است)، میتوان گفت که تجربه سواری در این خودرو مناسب است. چرا که در مسیرهای عادی، کوبش یا تکانهای شدید در داخل کابین بهندرت احساس میشود.
فرمان برقی MDPS با نرمی و راحتی قابل توجه، دقت و شعاع گردش خوبی را ارائه میدهد که این ویژگیها به رانندگی در شهر و جاده با هیوندای ولستر کمک شایانی میکند. هرچند ترمزها به سطح ایدهآل نمیرسند، ولی با توجه به عملکرد متوسط خودرو، هیچ چالشی برای راننده ایجاد نمیكنند و در شرایط حاد، کنترل کوپه نسبتاً کند هیوندای را به خوبی حفظ میکنند. همچنین، عایقبندی کابین متناسب با انتظارات از یک خودرو در این رده، قابل قبول ارزیابی شده است؛ مخصوصاً در دورهای پایینتر موتور که سکوت مطلوبی در داخل اتاق به وقوع میپیوندد.
یکی از بزرگترین چالشها در هیوندای ولستر، موضوع شتاب و شتابگیری است. این خودرو هیچگونه ضعف عملکرد پایهای ندارد، اما پاسخگویی پدال گاز فاقد هیجان و جذابیت برای راننده است. این موضوع با توجه به طراحی بدنه و گروه هدفی که با اشتیاق به سمت این خودرو میآیند، ناامیدکننده به نظر میرسد. البته باید اشاره کرد که مدل GDI نسبت به نسخه قبلی خود بهبود قابل توجهی در شتاب دارد و این بهینهسازی همراه با سیستم گیربکس دوکلاچه که تعویضهای سریع و دقیقی دارد، باعث میشود در سربالاییها و زمان سبقتگیری با چالش خاصی برخورد نکنید. هرچند متاسفانه، تجربه رانندگی بهاندازه یک خودروی اسپرت رضایتبخش نخواهد بود. با این حال، میتوانید به ویژگیهای مثبت دیگر این خودرو نظیر مصرف سوخت نسبتا مناسب (6.4 لیتر در موتور ترکیبی) و هندلینگ خوب آن دلگرم باشید.

راند نهایی با هیوندای ولستر
هیوندای ولستر در نسخه تنفسطبیعی که در کشور موجود است، نتوانسته است شتاب و سرعت مطلوبی را که انتظار میرود برای یک خودروی اسپرت فراهم کند. همچنین، فضای داخلی محدود این خودرو، آن را برای استفادههای خانوادگی مناسب نمیسازد. به علاوه، قیمت بالای برخی از قطعات یدکی و بدنه این خودرو میتواند نگرانیهایی را برای خریداران ایجاد کند. این مسائل ممکن است سوالاتی را در ذهن خریداران شکل دهد که چرا باید به هیوندای ولستر توجه کنند. به همین دلیل، ضعف در بازار دست دوم این خودرو نیز ممکن است ناشی از همین تفکرات باشد.

با تمام این اوصاف، باید انصاف را در نظر گرفت؛ هیوندای ولستر دارای ویژگیهایی است که میتواند بسیاری از نقاط ضعفش را پنهان کرده و به جلب توجه گروه خاصی از مشتریان کمک کند. طراحی جذاب و منحصر به فرد آن در این بازه قیمتی، یک مزیت بزرگ به شمار میآید، چرا که ولستر ظاهری لوکستر از واقعیتش ارائه میدهد. همچنین، با توجه به سواری با کیفیت قابل قبول، استهلاک پایین و مصرف سوخت مناسب، این هاچبک کوپه اسپرت گزینهای عالی برای استفاده روزمره است. این در حالی است که گزینههایی مانند آلفا رومئو جولیتا (با هزینههای نگهداری بالاتر) یا جنسیس کوپه (به علت مصرف بالاتر سوخت و سواری خشکتر) چنین امکانی را فراهم نمیکنند.
از نظر امکانات و ایمنی، هیوندای ولستر اطمینان خاطری را به کاربران میدهد. در نسخه GDI، شتاب خودرو به طور قابل توجهی بهبود یافته و این امکان را فراهم میکند که میتوان به عنوان یک تجربه لذتبخش شخصی بر روی آن حساب کرد، هرچند که این خودرو رقیب جدی برای سایر اتومبیلها نیست. اگر از عدم تطابق میان ظاهر و باطن ولستر ناراحت نیستید و نسبت به رقبا، از جمله برخی سدانهای چینی، حساسیتی ندارید، این مدل میتواند گزینهای مناسبی برای شما باشد. لازم به ذکر است که رقبای این کلاس نیز چالشهای خاص خود را دارند؛ به عنوان مثال، کیا سراتو کوپه کمی گرانتر است، رنو اسکالا به لحاظ طراحی و ثبات در بازار دست دوم عملکرد ضعیفتری دارد و آلفارومئو میتو کوچکتر و پیچیدهتر است. با این حال، به خاطر داشته باشید که تنها نسخه توربو ولستر به عنوان یک خودرو اسپرت و جذاب شناخته میشود و نسخه تنفس طبیعی (حتی GDI) تنها بخشی از خصوصیات مسابقهای را به نمایش میگذارد.
عکاسی از: سیاوش سیدنژاد
همچنین شما عزیزان میتوانید برای خرید و فروش خودرو و دریافت اطلاعات از شرایط خرید اقساطی خودرو و همچنین طرح معاوضه خودرو نقد و اقساط فوری با ما در خودروشاپ همراه باشید. ضمناً جهت تکمیل فرم وام روی سند خودرو اینجا کلیک کنید.