استهلاک خودرو ها

مقالات خودرویی

•آنچه باید در مورد استهلاک خودرو ها بدانید!
•با خودروشاپ در ادامه مطلب همراه باشید.....



 ? قبل از شروع مطلب ، بهتراست بگوییم  اگر اولین بار است که خودروشاپ را مطالعه می کنید ، چه خدماتی در این سایت برای شما ارائه داده می شود .
در این سایت خدماتی اعم از محاسبه اقساط و اعتبار سنجی و خرید و فروش خودرو واستعلام چک صیادی و.... انجام میشود که می توانید با کلیک بر لینک ها و یا مراجعه به اپلیکیشن خودروشاپ ویا مراجعه به صفحه اصلی سایت  خدمات منتخب خودتون رو مشاهده کنید.


   خودرو وسیله‌ ای که روزگاری تنها به‌عنوان یک ابزار فانتزی و نمایش تفاخر از آن استفاده می‌شد امروزه به عنوان یک وسیله ضروری و اولیه در زندگی انسان‌ ها نقش ویژه‌ای پیدا کرده است. اما این وسیله پراهمیت، گذشته از قیمت اولیه‌ ای که بایستی برای ابتیاع آن پرداخت کرد، هزینه‌ های متفاوت و البته قابل تاملی را به مالک خود تحمیل می‌کند.

استهلاک بدنه خودرو

بسیاری گمان می کنند استهلاک مربوط به موتور و قطعات موتوری است اما باید به این نکته توجه داشت که بدنه ماشین ، رنگ خودرو ، داشبورد، لاستیکها و حتی شیشه خودرو نیز در معرض استهلاک و از بین رفتن تدریجی هستند. بدنه خودرو همیشه در معرض هوا و باد وباران قرار دارد، اگر قطعات موتور با حرکت خودرو شروع به مستهلک شدن می کند؛ رنگ و بدنه و لاستیکها به صورت مداوم در هوای آزاد قرار دارند. وزش باد همیشه گردو خاکی به همراه دارد که مملو از شنهای ریزی است که با برخورد به رنگ ماشین به تدریج آن را از بین می برند. باران های فصلی با ترکیب مواد آلاینده در هوا اسیدی شده و بر روی بدنه ماشین می چسبند و به تدریج آن را خراب می کنند. لاستیکها علاوه بر اصطکاک با زمین تحت تاثیر گرما و سرما قرار می گیرند و مستهلک می شوند.

 

هزینه سود از دست‌ رفته قیمت خرید خودرو، هزینه سوخت و سیالات، هزینه بیمه و پارکینگ، هزینه ریسک سرمایه  و سایر هزینه‌ ها که برای یک خودرو با حداقل قیمت در ایران، سالانه به بیش از 40 میلیون ریال بالغ می‌شود. اما یکی از هزینه‌ هایی که عموما در زمره هزینه‌ های نامبرده لحاظ نمی‌شود و به صورت پنهان رقم قابل توجهی را البته در درازمدت به مالک یک خودرو تحمیل می‌کند، هزینه استهلاک است.




استهلاک در اصطلاح به میزان افت کیفیت و قیمت یک خودرو در طول زمان اشاره دارد. امروزه با ورود شرکت‌ های مختلف خودروسازی به ویژه شرکت‌ های چینی، اگرچه معادلات تجارت در  خودرو تغییرات فاحشی داشته، ولی برند یک خودرو به عنوان یک نشان اطمینان‌ بخش به خریداران، کماکان مهم‌ترین عامل فروش خودرو به شمار می‌رود.

در واقع میزان پایداری مشخصات کیفی، ایمنی و قیمتی خودرو یا همان استهلاک همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بنیادین و البته پنهان در کاهش یا افزایش میزان فروش شرکت‌های خودروسازی مطرح بوده است که عموما در دراز مدت هزینه آن در خودرو های تولید‌ شده در شرکت‌ های صاحب برند به مراتب کمتر از خودروهای سایر شرکت‌ هاست.




هزینه استهلاک یا همان ناپایداری کیفیت، در یک خودرو با خودرو دیگر متفاوت است. در واقع ناپایداری کیفیت در یک خودرو ارتباط مستقیمی با برند خودرو، کیفیت اجزا و ماژول‌ های استفاده‌ شده در خودرو و نیز نحوه مونتاژ این اجزا در یک خط تولید دارد. البته کلاس خودرو و نیز تواتر و نحوه استفاده از آن در افزایش یا کاهش این هزینه بسیار موثر است. به عنوان مثال خودروهای تجاری عموما وسیله‌ هایی با استهلاک بیشتر نسبت به خودروهای سواری هستند و همین‌ طور یک خودرو شاسی‌ بلند آفرود در مقایسه با یک سدان شهری، هزینه استهلاک به مراتب بیشتری را به مالک خود تحمیل می‌کند.

اما برخی از عوامل موثر در تعیین نرخ استهلاک یا ناپایداری کیفیت یک خودرو عبارتند از:




∆ برند خودرو:

شاید برای خیلی‌ ها اینکه برند خودرو در سرعت و هزینه استهلاک می‌تواند موثر باشد، کمی نامتعارف به نظر برسد، ولی واقعیت این است که یکی از دلایل گرانی قیمت خودروهای تویوتا، بنز و بی‌.ام‌.و در مقایسه با خودروهای سایر شرکت‌ ها، پایداری کیفیت در محصولات (کم‌ استهلاک بودن) آنهاست. در واقع این شرکت‌ها برای برند شدن، سرمایه‌ گذاری زیادی روی حفظ شرایط پایدار در زمینه کیفیت و ایمنی محصولات خود انجام داده‌اند.

در سال 2014 برند تویوتا با ارزش 42 میلیارد دلار صاحب گران‌ ترین برند خودروسازی دنیا بوده و پس از آن شرکت بنز و بی‌.ام‌.و هر یک با ارزشی معادل 34 میلیارد دلار و تفاوت در رقم‌ های اعشار، به ترتیب دومین و سومین برند با ارزش دنیا در خودروسازی شناخته شده‌اند. این در حالی است که سایر برندهای خودروسازی دنیا با اختلاف فاحشی نسبت به این سه شرکت در رده‌ های پایین‌تر قرار دارند.



در واقع این تفاوت قیمت در ارزش برند به سادگی به دست نیامده بلکه حاصل تمرکز و تجربه سالیان دراز این شرکت‌ ها در حفظ پایداری در ایمنی و کیفیت محصولات خود است. به عبارت بهتر، با وجود اینکه برندشدن یک خودروساز، حاصل ارتقای سطح کیفیت قطعات و محصولاتش است، ولی نکته مهم، پایداری در کیفیت محصولات است که باعث شده اعتماد مشتریان به برند یک خودروساز جلب شود. امروزه شرکت‌ های زیادی با ارائه محصولات نوآور و ارزان سعی دارند تا سهم بازار خود را ارتقا ببخشند اما مشتریان به شرط توان پرداخت، خرید یک اتومبیل برند را به دیگر خودروها ترجیح می‌دهند. مهم‌ترین دلیل این انتخاب اطمینانی است که به میزان پایداری شاخص‌های برتر در تولیدات شرکت‌های صاحب برند وجود دارد.




car07 استهلاک خودرو شامل چه مواردی است؟

کیفیت پلتفورم:

پلت‌ فورم به عنوان مهم‌ ترین بخش یک خودرو شامل همه آن چیزی است که در ظاهر خودرو قابل رویت نیست. مهم‌ ترین این اجزا عبارتند از: موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و محورها، سیستم فرمان و شاسی یا کفی خودرو. همه این اجزا به عنوان مهم‌ترین ماژول‌ های تاثیرگذار در عملکرد اصلی خودرو و نیز موثر در پایداری کیفیت آن محسوب می‌شوند.

بیشترین دگرگونی در طول تاریخ صنعت خودرو از نظر دانش فنی و تکنولوژی ساخت، در پلت‌ فورم آن حادث شده است. پایداری کیفیت و نیز تناسب ساختاری یک پلت‌ فورم با تحولات مدلینگ در خودرو باعث می‌شود پلت‌ فورم‌ها دارای عمر مشخصی باشند. در حال حاضر پلت‌ فورم‌های کمپانی بنز با عمر مفید 15 تا 20‌ ساله هزینه ناپایداری کیفیت یا همان استهلاک کمتری را به مشتری تحمیل می‌کنند. به عبارت بهتر اگرچه مشتری برای خرید یک مرسدس هزینه بیشتری را می‌پردازد اما به دلیل پایداری کیفیت بالاتر، هزینه استهلاک این خودرو در نمودار زمان بسیار کمتر خواهد بود.




طراحی و مدلینگ:

امروزه آنچه بیشتر از پلت‌فورم برای مشتری نهایی ارزشمند محسوب می‌شود، نحوه طراحی و مدلینگ یک خودرو است. در واقع با وجود اینکه بیشترین تاثیر در پایداری کیفیت یک خودرو مربوط به پلت‌فورم آن می‌شود ولی طراحی و مدلینگ، بیشترین تاثیر را در جذابیت و جلب توجه مشتری بر عهده دارد. اما این همه ماجرا نیست بلکه بخشی از هزینه‌ های ناپایداری کیفیت در یک خودرو به نحوه طراحی آن برمی‌گردد.

در واقع نحوه طراحی و هماهنگ کردن اجزای یک خودرو در میزان پایداری کیفیت یا هزینه استهلاک خودرو بسیار موثر است. به عنوان مثال به سرو صدا افتادن تزیینات داخلی خودرو، استهلاک بیش از حد تایرها یا اصطلاحا لاستیک‌ سایی یک خودرو، سر و صدای غیرعادی بدنه خودرو و نیز عدم تناسب ابعادی و طراحی، همگی حکایت از سرعت استهلاک و افزایش هزینه مرتبط با آن در یک خودرو دارد که ریشه اصلی‌اش به طراحی غیراصولی برمی‌گردد.

قطعات:

یک خودرو از صدها قطعه مختلف تشکیل شده که ساختار فیزیکی و مکانیکی هریک با دیگری متفاوت است. طراحی قطعه، مواد اولیه به‌کار‌ رفته در تولید قطعه، نحوه ساخت و تولید آن، حتی نحوه بسته‌بندی و حمل قطعه تا خط تولید در میزان پایداری کیفیت آن موثر است. امروزه سیستم‌ های متعددی در حوزه بررسی کیفی قطعه از مرحله طراحی تا ساخت و مونتاژ یک قطعه تدوین شده تا خیال خودروسازان  را از بابت کیفیت مورد انتظار یک قطعه آسوده کند. سطح بازرسی‌های کیفی در شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی از طریق تدوین همین سیستم‌ها مشخص می‌شود، به نحوی که کیفیت یک قطعه قبل از ورود به خط تولید مورد تضمین قرار می‌گیرد.




car05 استهلاک خودرو شامل چه مواردی است؟

مونتاژ:

با وجود اینکه ممکن است مراحل طراحی خودرو، ساخت قطعات و بهره‌مندی از یک پلت‌ فورم با کیفیت پایدار در یک کمپانی خودروسازی صاحب برند از وضعیت مطلوبی برخوردار باشد اما همین که قرار است نتیجه این مجموعه با‌کیفیت در یک خط تولید ناپایدار مونتاژ شود قطعا در افزایش هزینه‌های ناپایداری کیفیت آن خودرو موثر خواهد بود.

این موضوع امروزه و با توجه به رویکرد استراتژیک شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا بیش از گذشته خودنمایی می‌کند. تغییر رویکرد این شرکت‌ها در انتقال خطوط مونتاژ به مناطق جغرافیایی نوظهور جهت کاهش قیمت تمام‌شده، افت کیفیت مونتاژ محصولات این شرکت‌های صاحب برند را به دنبال داشته و همین موضوع در افزایش میزان استهلاک و نیز هزینه مرتبط با آن موثر بوده است.



به هر حال با این توضیحات به نظر می‌رسد شرکت‌ های خودروساز داخلی برای آنکه در رقابت با خودروسازان معتبر دنیا موفق عمل کرده و خودروهایی را با کیفیت و قیمت رقابتی روانه بازار کنند، باید بتوانند نسبت به پایداری شاخص‌ های کیفیت و ایمنی خودرو و طراحی‌ های نوآورانه به مشتریان خود اطمینان لازم را منتقل کنند.




در واقع کاهش هزینه‌ های استهلاک چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ قیمت مهم‌ ترین خواسته مشتریان امروزی خودروست که البته شرکت‌های بزرگ صاحب برند دنیا این خواسته را خوب شناسایی کرده و در مسیر اجابت آن حرکت می‌کنند. برند شدن تنها در امکان تولید پلت‌ فورم و رهایی از وابستگی تکنولوژیک به شرکت‌ های بزرگ دنیا نیست بلکه در حفظ پایداری شاخص‌های اطمینان‌بخش مشتری در طول زمان و جلب رضایت آنها از طریق جلوگیری از تحمیل هزینه‌ های استهلاک به آنهاست.


⚪ به نقل از کارشناسان خودروشاپ ،این مقاله تهیه و تنظیم شده است ،
لطفا در صورت داشتن پیشنهادات و یا انتقادات در قسمت نظرات ،نظر خود را ارسال کنید.
⚫ در صورت داشتن هرگونه سوال خودرویی  و یا برای داشتن 
اطلاعات بیشتر فرم مشاوره را پر کنید و یا اپلیکیشن خودروشاپ را از طریق همین لینک گذاشته شده مستقیم از بازار دانلود کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟
0از 5 امتیاز
( 0 نفر امتیاز داده‌اند )

نظرات

name
email
سوال: جواب این سوال امنیتی را وارد کنید .2 بعلاوه 2 چه عددی می شود؟ (کیبورد را درحالت انگلیسی قراردهید)
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق وتس اپ و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

کاربر گرامی توجه فرمائید :

به دلیل اختلال اینترنت دسترسی به بعضی از قسمت های سایت مقدور نیست.

با توجه به از دست خارج شدن واتساب شما میتوانید از طریق برنامه آی گپ و یا سایر شبکه های اجتماعی با شماره 09122169673 در ارتباط باشید.