
با استفاده از سوخت مناسب با اکتان بالا و استفاده از روغنهای موتور با استاندارد جدید و مناسب برای پیشرانههای توربوشارژ، میتوان از عمر طولانیتری برای پیشرانهها و کاهش نرخ استهلاک آنها بهرهبرد.
حمیدرضا فراهانی، معاون تحقیقات شرکت نفت بهران، به مالکان خودروهایی که مجهز به موتور توربوشارژ و TGDI هستند هشدار داده است. او بیان کرده است که اکثر خودروهایی که در بازار ایران عرضه میشوند توسط کمپانیهای چینی تولید میشوند. در حقیقت، سازندگان خودروهای چینی کمترین دانش را در زمینه استفاده از سیالات خودرویی دارند. در نتیجه، نزدیک به تمامی خودروهای موجود در بازار از روغن موتور با استاندارد API پایین استفاده میکنند. استفاده از این نوع روغنها منجر به بروز پدیده LSPI در خودروها میشود. این پدیده پس از پیمایش یک فاصله 20 تا 30 هزار کیلومتر قابل مشاهده میشود و میتواند آسیبهای جدی به اجزای داخلی موتور، به خصوص پیستونها، وارد کند. استفاده از روغنهای موتور با استاندارد پایین مانند API SM و API SN در موتورهای توربوشارژ و TGDI منجر به اشتعالهای محلی و زدودن پیستونها میشود. این پدیده مشابه ناک موتور ناشی از استفاده از بنزین با اکتان پایین میباشد و در مدت طولانیتر، خسارات جدی به اجزای داخلی پیشرانه، به خصوص پیستونها، وارد خواهد کرد.
متن بازنویسی شده:
یکی از علل اصلی بوجود آمدن پدیده ای که به نام Low Speed Pre Ignition یا به اختصار LSPI معروف است، استفاده از روغنهای نامناسب در موتورهای خودروهاست. برای جلوگیری از این پدیده، استاندارد API در آمریکا استانداردهای جدیدی را طراحی کرده است و تولیدکنندگان ادیتیو و روغنهای موتور نیز روغنهای با استاندارد SN+ و SP را برای این موتورها تولید میکنند. با این حال، شرکتهای خودروساز چینی که در ایران فعالیت میکنند، همچنان از روغنهای با کیفیت پایین در موتورهای توربوشارژ استفاده میکنند، که این مسئله ممکن است در طولانی مدت هزینههای سنگینی برای مالکان خودرو به همراه داشته باشد.
بعضی تولیدکنندگان خودروهای چینی، در سرویس پس از فروش خود از روغن موتور مناسب برای موتورهای توربوشارژ استفاده نمی کنند. در عین حال، از روانکارهای با استاندارد API SM در موتورهایی استفاده می کنند که برای حفظ کیفیت به طور قابل توجهی بالاتر نسبت به این استاندارد قدیمیتر می باشند. آقای فراهانی تأکید می کند که روغن موتور SN+ و استانداردهای بالاتر به صورت ویژه برای موتورهای توربوشارژ طراحی و فرموله شدهاند و استفاده از روغن نامناسب می تواند با عنصر کلسیم بالا منجر به انفجارهای کلسیمی در موتور شده و به قطعات آن آسیب وارد کند. همچنین، برای افزایش عمر زنجیر تایم در خودروهایی که از تکنولوژی زنجیر تایم استفاده می کنند، باید از روانکارهای موتوری با استاندارد SN+ و بالاتر استفاده شود. اما متأسفانه اغلب خودروسازان چینی این موارد را در سرویس پس از فروش خود رعایت نمی کنند.
راهنمای خرید روغن موتور
برای کسب اطلاعات در مورد آخرین قیمت های روغن های موتور در بازار و همچنین بازه بهترین استفاده از روغن های مخصوص زمستان و تابستان، می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید: - روغن های موتور پرفورمنس خفیف: این نوع روغن ها عمدتاً برای خودروهایی با موتورهای دو سیلندر، تربوشارژ و یا موتورهای کوچک مناسب هستند. این روغن ها با ترکیبات خاصی تولید می شوند که هم تاییدیه های معتبر مورد نظر را کسب کنند و هم باعث بالا رفتن عمر موتور می شوند. - روغن های موتورهای چند منظوره: این نوع روغن ها همچنین برای موتورهای سنگین و سبک مناسب هستند و می توانند در تمامی فصل ها استفاده شوند. آنها دارای ویسکوزیته مناسبی هستند که در دماهای مختلف عملکرد خوبی را ارائه می دهند. - تشخیص روغن موتور فیک: با رشد صنعت تقلب، روغن های موتور فیک نیز در بازار به وفور یافت می شوند. برخی از نشانه های تشخیص روغن موتور فیک شامل بسته بندی ضعیف، عدم داشتن نشانه ها و برچسب های مورد نیاز، رنگ و بوی غیر عادی و بالا رفتن دمای موتور در زمان استفاده از روغن نامناسب است.
روغن موتور مناسب انواع خودروها
اگر شما مالک خودروهای پراید انژکتوری، پراید انژکتوری یورو4، پراید کاربراتوری، انواع سمند و سورن، سریر، انواع دنا و دناپلاس و همچنین سایر محصولات شرکت ایران خودرو و سایپا هستید، در این مقاله، ما روغن موتور مناسب برای این خودروها را به شما معرفی میکنیم.