
معرفی فورد ماستنگ GTD مدل 2025، نسخه جادهای مبتنی بر ماشین مسابقه GT3، با تلاش کمپانی فورد انجام شده است. نام این نسخه از ماشین مستقیماً از رقابت های IMSA GTD که فورد در آن شرکت دارد، الهام گرفته شده است.
گرگ گودال، یک مهندس ارشد در شرکت فورد، GTD را به منظور طراحی یک خودروی بسیار سریع با قابلیت ثبت رکوردهای زیر 7 دقیقه در مسیر نوربورگرینگ برنامهریزی کرده است.
مشخصات فنی فورد ماستنگ GTD
خلاف ادعاهای رایج، فورد ماستنگ GTD ماشینی با موتور در جلو نیست. در واقع، این خودرو دارای یک موتور 5.2 لیتری V8 با سوپرچارج است که زیر هود آن قرار دارد. مقدار دقیق قدرت این موتور هنوز اعلام نشده است، اما به نظر می رسد فورد در هدف خود قرار داده است که بیش از 800 اسب بخار قدرت تولید کند و بدین ترتیب ماشین جاده ای قدرتمند تری را تولید کند. همچنین، این موتور دارای یک سیستم اگزوز تیتانیومی با سوپاپ فعال و بالاترین دور در دقیقه بیش از 7,500 دور است.

گیربکس فورد ماستنگ GTD به صورت عقب جابجا شده است تا وزن خودرو به صورت متناسب تقسیم شود. این گیربکس نامزد هشت سرعته با دو کلاچ، نیروی پیشرانه را از طریق میلگاردان فیبرکربنی انتقال میدهد. فورد برای این نسخه از ماستنگ، یک سیستم کنترل کشش متغیر طراحی کرده است که در حالت رانندگی پیست، خروجی قدرت و میزان دخالت کنترل کشش را تغییر میدهد تا راننده بتواند بر اساس تواناییهای خود، از قابلیتهای ماستنگ GTD استفاده کند.
تعلیق نیمه فعال اتومبیل ماستنگ GTD تحت استفاده از فنرهای تطبیقی سوپاپدار عمل میکند. این فنرها قابلیت تنظیم درجه ارتفاع خودرو و نوسان فنرها را دارند. در وضعیتی که خودرو در حالت پیست است، ارتفاع خودرو به طور متوسط 40 میلیمتر کاهش پیدا میکند.
طراحی فورد ماستنگ GTD
بسیاری از قطعات بدنه خودروی فورد ماستنگ GTD از جمله ورودی هوا جلو، کاپوت، رکابهای جانبی، گلگیرها، سقف، در صندوق و دیفیوزر عقب از مواد فیبرکربن ساخته شده است. علاوه بر این، قطعات نمای جلو و عقب نیز بر اساس سفارش مشتری از فیبرکربن ساخته میشوند. علاوه بر این، مشتریان قادر به سفارش دادن پکیج آیرودینامیک هستند که شامل فلاپهای جلو با کنترل هیدرولیکی، سینی زیر از جنس فیبرکربن و باله عقب فعال است. همچنین، مشتریان فورد ماستنگ GTD در انتخاب رنگ بدنه هیچ محدودیتی ندارند.

خودروی فورد ماستنگ GTD از تایرهای با ضخامت 325 و 345 میلیمتر در محورهای جلو و عقب استفاده میکند. این تایرها همراه با رینگهای 20 اینچی آلومینیومی فورج شده قرار میگیرند. همچنین، امکان سفارش رینگهای منیزیومی با پرههای شکل Y مشابه با مدل GT3 نیز وجود دارد. از لحاظ ترمزها، این خودرو به صورت استاندارد، با ترمزهای کربنسرامیک ساخت برمبو عرضه میشود.
در ماشین GTD مدل فورد ماستنگ، محفظه بار خبری در نظر گرفته نشده است. علت این موضوع این است که از کمک صدمهزدایی سیستم پوشراد، سیستم کنترل هیدرولیک و سیستم خنک کننده ترانساکسل در این فضا استفاده میشود. همچنین یک ورودی هوا در پایین شیشه عقب قرار گرفته است که به منظور کاهش دمای این قسمت عمل میکند.
کابین و امکانات فورد ماستنگ GTD
کابین خودروی فورد ماستنگ GTD با استفاده از موادی از جمله چرم، جیر Miko و فیبر کربن تزئین شده است. صندلیهای ریکارو در قسمت جلوی خودرو قابل مشاهده هستند، اما جزئیات صندلیهای عقب تاکنون اعلام نشده است. همچنین، در صورت سفارش مشتری، مجموعهای از قطعات تیتانیومی مانند پدالهای تعویض دنده، شیفتر دوار روی کنسول و پلاک شماره ساخت نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.
در اینجا از تیتانیوم برای ساخت قطعات مجموعه جنگنده Lockheed Martin F-22 استفاده شده است. این قطعات با استفاده از روش پرینت سهبعدی ساخته شدهاند.

قیمت و برنامه تولید فورد ماستنگ GTD
بعد از اتمام مونتاژ بخشهای بدنه ماشین ماستانگ GTD در کارخانه Flat Rock و نصب موتور در کارخانه Dearborn Engine، مونتاژ نهایی توسط شرکت Multimatic انجام خواهد شد.
فورد ماستنگ GTD مدل 2025 قرار است از اواخر سال ۲۰۲۴ یا ابتدای سال ۲۰۲۵ با قیمت پایه ۳۰۰ هزار دلار عرضه شود. اما، همانند فورد GT، برای خرید این خودرو نیز متقاضیان باید از یک فرآیند خاص عبور کنند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.