فراخوان پیش فروش زوتی: آبان 1402
بنا به اعلام شرکت سایپا، افرادی که در اسفندماه ۱۴۰۱ در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده و سپس در مهرماه ۱۴۰۲ اقدام به انتخاب خودروی زوتی DL5 کردهاند، میتوانند از روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۱ با مراجعه به سامانه فروش اینترنتی سایپا به نشانی saipa.iranecar.com اقدام به تکمیل ثبت نام خودرو زوتی و واریز وجه پیش پرداخت نمایند.
طبق بخشنامه پیش فروش زوتی، قیمت خودروها هنوز قطعی نیست و قیمت نهایی در زمان تحویل خودرو به خریداران اعلام میشود. شما میتوانید جزییات بیشتر را از طریق لینک زیر مشاهده کنید:
کاربر عزیز، متنی ارسال نکرده اید. لطفاً یک پاراگراف از مقاله را برای من ارسال کنید تا بتوانم آن را بهبود بخشی و بازنویسی کنم.
فروش خودروهای زوتی پس از قیمت گذاری
در تاریخ 4 مهرماه، آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، در نشست خبری خود اعلام کرد که محموله وارداتی خودروهای زوتی به تعداد تقریبی 1000 دستگاه به شرکت پارس خودرو تحویل داده شده است. این محموله در حال حاضر در دسترس است و در صورت تعیین نهایی قیمت، نسبت به ثبت نام زوتی از طریق سامانه متمرکز وزارت صمت اقدام خواهد شد.
قیمت محصولات پارس خودرو در سال 1402
در فروردین ماه سال 1402، پس از انتشار فهرست قیمت جدید برای انواع محصولات شرکتهای سایپا و ایران خودرو، شرکت پارس خودرو نیز لیست قیمت جدید برای خودروهای کوییک را منتشر کرده است. این اقدام برای اطلاع رسانی به مشتریان و مخاطبان درباره قیمتهای جدید خودروها انجام شده است.
میبایست توجه داشت که قیمت کارخانه پارس خودرو از آذرماه ۱۴۰۰ تاکنون، تغییری نکرده و همچنان در سطح قیمت خام (قیمت پایه) خودروها قرار دارد. بنابراین، سایر هزینههای جانبی مانند عوارض شمارهگذاری، عوارض شهرداری، مالیات ارزش افزوده، مالیات هوای پاک، بیمه شخص ثالث و ... در این قیمتها لحاظ نشده است.
مجوز واگذاری پارس خودرو صادر شد
در آذر ماه سال ۱۴۰۱، رئیس سازمان خصوصیسازی اعلام کرد که مجوز واگذاری شرکت پارس خودرو صادر شده است. او درباره این موضوع توضیحات زیر را ارائه داد:
در مورد واگذاری و ارزشگذاری پارس خودرو، چون این شرکت سهامی عام نیست، هیئت مدیره و مجمع شرکت سایپا تصمیمگیرنده هستند.
تاکید شده است که در مورد واگذاری شرکتهای ایرانخودرو و سایپا، اولویت اصلی برای دولت واگذاری مدیریت این دو شرکت است. برای این منظور، قیمتگذاری دستوری محصولات آنها باید قبل از واگذاری حذف شود.
در مرحله اول برای اصلاح واقعی مدیریت، لازم است که سهام این دو شرکت تودهای و دورهای واگذار شوند تا قفل سهامداری آنها باز شود.
با همت و تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واگذاری شرکت پارس خودرو، مقرر شد تعهدات کاملا واضحی در قبال واگذاری این شرکت ها به گونه ای به عمل آید که همه جانبه و دقیق باشد. در روز گذشته، یک تفاهم نامه بین سازمان خصوصی سازی، سازمان نوسازی و گسترش صنایع و معاونت صنایع و حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید.
بر اساس تفاهم نامه ای که منتشر شده است، در پایان بهمن ماه باید استراتژی توسعه صنعت خودرو با یک دید 10 ساله به صورت رسمی منتشر شود. این اقدام به تمام نقش آفرینان این صنعت اطمینان می دهد که آینده این صنعت و متغیرهای آن قابل پیش بینی است. همچنین، تمام محصولات تولیدشده توسط شرکت های ایران خودرو و سایپا تا پایان سال از قیمت گذاری دولتی مستثنی خواهند شد و سهام این دو شرکت نیز تا پایان سال واگذار خواهد شد.
احتمال همکاری پارس خودرو و نیسان
در آبان ماه سال ۱۴۰۱، شرکت سایپا گزارشاتی را منتشر کرد که حاکی از قطع واردات دو محصول چانگان میباشد. این خبر باعث افزایش حدس و گمانها درباره آینده شرکت زیرمجموعه سایپا، یعنی پارس خودرو، شده است. پارس خودرو، که در گذشته همکاریهای طولانی مدتی با برند نیسان داشته است، ممکن است در آیندهای نزدیک تلاش کند تا با ادامه همکاریهایش با این خودروساز ژاپنی، روند رقابت بازار را تحت تأثیر قرار دهد. شایعات مبنی بر همکاری پارس خودرو و نیسان نیز ناگفته نمانده است و تصاویری از چندین کراساور کوچک از برند نیسان کیکس که در پاییز سال ۱۴۰۱ در پارکینگ پارس خودرو مشاهده شدهاند، به این شایعات قدرت بیشتری بخشیدهاند.
یکی از موضوعاتی که ممکن است در خاطرات خودرو وارداتی به ایران در بهار ۱۳۹۷ باشد، اعلام توقف رسمی پروژه مونتاژ نیسان کیکس توسط شرکت جهان نوین آریا است. در آن زمان، تحریمهایی که به صنعت خودرو سلیقه خرید خارجی اعمال شدند استمرار یافت و امکان توسعه و تکمیل این پروژه را محدود کرد.
شرکتهای نیسان و رنو تنها گزینههای وارداتی سایپا نیستند. با این حال، سایپا در طی یک سال آینده، قصد دارد دو خودروی کراساور کاملاً جدید از برند چانگان را معرفی کند تا با سایر خودروسازان خصوصی در کشور رقابت کند. برای اطلاعات بیشتر درباره این دو محصول، میتوانید مقالات زیر را مطالعه کنید:
واردات خودروهای اقتصادی رنو توسط سایپا
شهریور ۱۴۰۱: آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، درباره آخرین وضعیت سایپا در زمینه واردات خودروهای رنو صحبت کرده است. او اعلام کرده که شرکت رنو پارس با مشارکت ۵۱ درصد رنو و ۴۹ درصد سایپا تشکیل شده است و زیرمجموعه سایپا است. بنابراین، واردات خودروهای رنو به عهده سایپا خواهد بود. او همچنین اعلام کرده که مذاکرات با رنو برای واردات خودروهای اقتصادی در حال انجام است و در زمانی نزدیک به پایان خواهد رسید.
هفتمین فراخوان حواله دارن رنو و برلیانس
در خرداد ۱۴۰۱، هفتمین فراخوان برنامه حوالهداران رنو و برلیانس در نمایندگیهای سایپا آغاز شد. این برنامه فقط برای مشتریان گروه برلیانس و رنو است که تاکنون دعوتنامه تکمیل وجه مابهالتفاوت به آنها صادر نشده است یا تعهدات آماده تخصیص دارند. مشتریانی که انتخاب میکنند خودروی جایگزین دریافت کنند، باید مدلهای مشخص شده و نسخههای جدید را دریافت کنند.
کاربر یک پاراگراف از یک مقاله برای من ارسال کرده است و میخواهد که آن را بهبود ببخشم و بازنویسی کنم. متنی که ارسال شده است به شرح زیر است: "براساس مطالعات و تحقیقات گذشته، روش های تربیت کودکان در سال های اخیر تغییر کرده است. در گذشته، ترْبیه بیشتر بر پنجه گذاشتن استاد بر روی دانشآموز متمرکز بود و دانشآموزان در حیطههای اخلاقی و اجتماعی عمدتاً ناظر نبودند. اما امروزه، بهبودیهای فرهنگی و نیازهای اجتماعی، توجه بیشتری به تربیت کودکان در آموزش و پرورش میکند. در واقع، تربیت کودکان دیگر فقط بر عهده دبیران است و دانشآموزان نیز در فرایند یادگیری و تربیت مشارکت فعال دارند. هدف از این گذار از سامانه های فرمال به یک تربیت نیمه ساختارمند این است که شخصیت کودکان به طور جامع تر و به طور مستقل تر پرورش داده شود." با توجه به متن ارسال شده، من نسخه بازنویسی شده را ارائه می دهم: متنی که کاربر برای من ارسال کرده است، درباره تغییر در روش های تربیت کودکان در گذشته و حال است. در گذشته، تربیت بیشتر بر اساس ارتباط استاد-دانشآموز بود و دانشآموزان بخش کمتری از مسئولیت های تربیت کودکان را بر عهده داشتند. اما اکنون، با توجه به پیشرفت های فرهنگی و نیازهای اجتماعی، توجه به تربیت کودکان در آموزش و پرورش افزایش یافته است. به عبارتی دیگر، تربیت کودکان دیگر صرفاً وظیفه معلمان نیست و دانشآموزان هم در فرایند یادگیری و تربیت فعالیت میکنند. هدف از این تغییر این است که شخصیت کودکان به طور یکپارچه و مستقلتر بهبود یابد.
تولید موقت برلیانس در پارس خودرو
به سال 1400، برخلاف عدم برنامه فروشی برای خانواده برلیانس توسط پارس خودرو، تولید این خودرو همچنان ادامه دارد. اگرچه حجم تولید بسیار کم و محدود است، اما نظر میرسد پارس خودرو در حالی که فروش برلیانس را متوقف میکند، همچنان تمایلی به تولید آن دارد. در این صورت، این مسئله بروزگر میشود که چگونه پارس خودرو با وجود عدم فروش برلیانس، به تولید آن ادامه میدهد.
با توجه به آمارهای منتشر شده توسط سایپا، در دوره از ابتدای سال تا پایان آبانماه 1400، بیش از 497 دستگاه خودروی برلیانس تولید شده است. این تعداد کاملاً به تعهدات معوقه است که پارس خودرو با آن مقابله میکند. آخرین برآوردها نشان میدهد که پارس خودرو بیش از 4000 تعهد معوقه برای خودروهای برلیانس دارد و تا زمانی که قابلیت تولید برلیانس وجود داشته باشد، این شرکت همچنان به تولید خود ادامه خواهد داد. البته، این امکان وجود دارد که به دلیل نواقص قطعات، تولید برلیانس به طور ناگهانی قطع شود، اما هیچ گونه تضمینی در این زمینه وجود ندارد.
توقف تولید تندر و ساندرو برای همیشه
در ماه شهریور سال ۱۴۰۰، آقای باقری (مدیر فروش و بازاریابی سایپا) درباره مشارکت حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار حوالهدار رنو در طرح تبدیل محصولات رنو به محصولات پارس خودرو صحبت کرد. او اعلام کرد که برخی از حوالهداران رنو هنوز تمایل به شرکت در این طرح را ندارند و فکر میکنند که در صورت احیای توافق و برجام، محصولات رنو دوباره در ایران تولید خواهند شد. اما او از این نکته خبر داد که این امکان وجود ندارد و حتی اگر تولید شوند، این خودروها دیگر با استانداردهای جدید سازگار نخواهند بود و مجوز شمارهگذاری را دریافت نخواهند کرد.
آقای باقری دربارهٔ سود ۱۷۰۰ درصدی برای حوالهداران ساندرو و اِستپوی در طرح تبدیل محصولات رنو یادآوری کرد. وی اظهار کرد که سایپا هیچ برنامهای برای تبدیل رنو به سایر محصولات جدید سایپا ندارد.
فراخوان تبدیل حواله رنو ساندرو
در ماه مرداد ۱۴۰۰، ششمین فراخوان سایپا برای حوالهداران خودروهای رنو ساندرو و رنو ساندرو استپوی، آغاز شد. اما در ادامه، به نظر میرسد که این طرح تبدیل دوباره آغاز شده و از تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ در نمایندگیهای سایپا قابل اجرا است. همانند دوره قبل، ظرفیت پذیرش مشتریان محدود است و پس از پر شدن ظرفیت، این طرح متوقف خواهد شد.
کاربر یک پاراگراف از یک مقاله برای من ارسال کرده است و میخواهد که آن را بهبود ببخشم و بازنویسی کنم. متنی که ارسال شده است به شرح زیر است: "براساس مطالعات و تحقیقات گذشته، روش های تربیت کودکان در سال های اخیر تغییر کرده است. در گذشته، ترْبیه بیشتر بر پنجه گذاشتن استاد بر روی دانشآموز متمرکز بود و دانشآموزان در حیطههای اخلاقی و اجتماعی عمدتاً ناظر نبودند. اما امروزه، بهبودیهای فرهنگی و نیازهای اجتماعی، توجه بیشتری به تربیت کودکان در آموزش و پرورش میکند. در واقع، تربیت کودکان دیگر فقط بر عهده دبیران است و دانشآموزان نیز در فرایند یادگیری و تربیت مشارکت فعال دارند. هدف از این گذار از سامانه های فرمال به یک تربیت نیمه ساختارمند این است که شخصیت کودکان به طور جامع تر و به طور مستقل تر پرورش داده شود." با توجه به متن ارسال شده، من نسخه بازنویسی شده را ارائه می دهم: متنی که کاربر برای من ارسال کرده است، درباره تغییر در روش های تربیت کودکان در گذشته و حال است. در گذشته، تربیت بیشتر بر اساس ارتباط استاد-دانشآموز بود و دانشآموزان بخش کمتری از مسئولیت های تربیت کودکان را بر عهده داشتند. اما اکنون، با توجه به پیشرفت های فرهنگی و نیازهای اجتماعی، توجه به تربیت کودکان در آموزش و پرورش افزایش یافته است. به عبارتی دیگر، تربیت کودکان دیگر صرفاً وظیفه معلمان نیست و دانشآموزان هم در فرایند یادگیری و تربیت فعالیت میکنند. هدف از این تغییر این است که شخصیت کودکان به طور یکپارچه و مستقلتر بهبود یابد.
در این طرح تبدیل، که برای حوالهدارانی که تاکنون دعوتنامه تکمیل وجه برایشان صادر نشده، ساخته شده است، سایپا به خریداران خودروهای رنو ساندرو و رنو ساندرو استپوی پیشنهاد داده است که یا خودروی کوییک R را با شرایط ویژه تحویل بگیرند یا اعلام انصراف کنند.