
یکی از موضوعات بحث برانگیز در طرح واردات خودرو مربوط به واردات خودروهای کارکرده است. این طرح در قالب آیین نامه واردات خودروهای دست دوم تدوین و اجرایی شده است. این آییننامه به منظور کاهش قیمت خودرو و بهبود دسترسی مردم به خودروهای باکیفیت مطرح شده است. در این مقاله از خودروشاپ به بررسی آخرین تحولات و تغییرات در آیین نامه مذکور پرداختهایم. خودروشاپ یکی از شرکتهای فعال در حوزه واردات خودرو و فروش نقد و اقساطی ماشین است.برای خرید اقساطی خودرو و مشارکت در واردات خودرو با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. اطلاعات تکمیلی از طریق مشاورین خودروشاپ در اختیار شما قرار داده میشود.
اهداف واردات خودرو دست دوم به کشور
واردات خودرو با اهداف مشخصی تنظیم شده و تلاش شده تا تاثیر لازم را داشته باشد. این اهداف و تاثیرات مهم در آیین نامه واردات خودروهای کارکرده شامل موارد زیر میباشند.
1- کاهش قیمت خودرو
انتظار میرود با ورود خودروهای دست دوم، قیمت خودروهای موجود در بازار داخلی کاهش یابد. در نتیجه افراد بیشتری قادر باشند به خودروهای باکیفیت دسترسی داشته باشند.
2- کنترل کیفیت و استانداردها
واردات این خودروها تحت شرایط و استانداردهای زیستمحیطی خاصی انجام میشود. این استانداردها نظارت کافی دارند تا کیفیت خودروهای کارکرده وارداتی تضمین شود.
3- افزایش رقابت در بازار داخلی
واردات خودروهای دست دوم باعث کاهش انحصار خودروسازان داخلی خواهد شد. در نتیجه بازار رقابتی قویتری برای ساخت خودروهای باکیفیت در داخل کشور ایجاد میشود. این امر به رضایتمندی بیشتری خریداران خودروهای ساخت داخل در دراز مدت منجر خواهد شد.
بررسی نکات اصلی آیین نامه واردات خودرو دست دوم
برای واردات خودروهای کارکرده اطلاع دقیق از مفاد آیین نامه آن الزامی است. طرح واردات خودرو و آیین نامههای آن در طول این مدت تغییران و اصلاحیههای زیادی داشتهاند. در این بخش کارشناسان خودروشاپبه مهمترین نکات این طرح اشاره میکنند.
1- سن خودروهای دست دوم وارداتی
خودروهای کارکرده وارداتی باید حداکثر 5 سال از زمان تولید آنها گذشته باشد. پیشنهاداتی برای واردات خودروهای کارکرده با عمر سه سال هم شده است. اما به طور کلی سقف 5 سال برای واردات خودروهای کارکرده و دست دوم به کشور مشخص شده است.
2- استانداردهای زیست محیطی
یکی از بخشهای مهم در واردات خودروهای دست دوم استانداردهای زیست محیطی و نوع سوخت مصرفی آنها است. خودروهای وارداتی باید با استانداردهای یورو 5 یا یورو 6 سازگار باشند تا از آلودگی زیست محیطی پیشگیری گردد. خودروهای وارداتی باید کم مصرف بوده و تطابق خوبی با معیارهای زیست محیطی داشته باشند.
3- نوع خودروهای دست دوم وارداتی
یکی دیگر از محدودیتهای اعمال شده روی واردات خودروی کارکرده نوع آن است. واردات خودروهای کارکرده سواری، ون و وانتبار تنها با محدودیتهای معینی در مدل و سال ساخت مجاز است. در آیین نامه واردات خودرو دست دوم خبری از ماشینهای لوکس خارجی نیست. در واقع واردات خودروهای لوکس چه نو و چه کارکرده با اهداف این طرح سازگاری ندارند.
4- ارز مورد استفاده برای واردات خودروهای دست دوم
یکی دیگر از بخشهای مهم آیین نامه واردات خودرو کارکرده مربوط به ارز مورد استفاده است. واردات خودروهای دست دوم باید با ارز غیرنقدی یا از طریق منابع ارزی خصوصی انجام شود. بنابراین واردات خودرو کارکرده و دست دوم با استفاده از ارز دولتی ممنوع میباشد. ارز قابل قبول برای واردات خودرو هنوز هم از مباحث چالشی و مورد بحث در این طرح به شمار میرود. بنابراین باید تغییرات جدید این طرح را برای آگاهی با ارز مورد قبول رصد کرد.
5- شرایط واردکنندگان خودروهای دست دوم
بخش دیگری که در آیین نامه مذکور مورد بررسی قرار گرفته شرایط واردکنندگان است. افراد حقیقی و حقوقی میتوانند واردکننده خودروی کارکرده به کشور باشند. البته برای واردات باید مجوزهای لازم از سوی نهادهای مربوطه مانند وزارت صمت و سازمان استاندارد ایران نیز دریافت شود. واردات خودروهای کارکرده با هدف تقویت رقابت در بازار خودرو و کاهش قیمتها صورت گرفته است. داشتن کارت بازرگانی معتبر و مرتبط نیز از دیگر شرایط مهم و الزامی برای واردات خودروهای کارکرده است.
چالشهای واردات خودروهای کارکرده
در آیین نامه واردات خودرو کارکرده چالشها و نقاط ضعفی نیز وجود دارد. این چالشها میتوانند اهداف این طرح جذاب و مفید را به شدت تحت تاثیر قرار داده و کاهش دهد. بر این طرح چالشهایی مانند:
- ارز تخصیص یافته برای واردات
- مالیات و تعرفههای گمرکی
- تامین قطعات
- خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی
مطرح است. آییننامه واردات خودروهای کارکرده هنوز تحت بازبینی قرار دارد. به همین خاطر انتظار میرود در آینده شاهد تغییرات و اصلاحات دیگری در این آیین نامه باشیم. در ابتدا تصور میشد که افراد حقیقی نیز به راحتی قادر به وارد کردن خودروهای دست دوم هستند. در طرح اولیه این امکان برای افراد حقیقی و مردم عادی فراهم بود که برای استفاده شخصی ماشین وارد کنند. اما بررسیهای بیشتر مشکلات و چالشهای زیادی در این بند از آیین نامه واردات خودرو دست دوم را نشان داد. در نتیجه شروط دیگری از جمله داشتن کارت بازرگانی و ارائه ارز از منابع قابل قبول به آن اضافه شد.
قوانین گمرکی ترخیص خودروهای کارکرده
ترخیص هر کالای وارداتی از جمله خودرو از گمرک پروسه پیچیده و زمانبری دارد. این پروسه به ویژه برای افرادی عادی میتواند سختتر و چالشیتر نیز باشد. برای ترخیص خودروهای وارداتی دست دوم از گمرک باید:
- ثبت سفارش
- ارائه مدارک مورد نیاز و کارت بازرگانی
- فاکتور خرید خودروی دست دوم
- مدارک مربوط به حمل و نقل خودروی کارکرده
- گواهی اصالت خودروی دست دوم
- گواهینامههای زیست محیطی و استانداردهای کیفی
- گواهینامههای مالیاتی برای واردات خودروی کارکرده
- پرداخت حقوق گمرکی و عوارض مربوط به آن
تهیه و ارائه گردد. همچنین ارزیابیهایی در گمرک برای تطبیق مدارک با خودروی کارکرده وارداتی صورت میگیرد. در انتهای این پروسه گواهی ترخیص از گمرک برای خودروهای وارداتی صادر خواهد شد. در آیین نامه واردات خودرو دست دوم ذکر شده که بعد از ترخیص شمارهگذاری باید انجام گیرد. در زمان شمارهگذاری مدارک و گواهینامههای خودروی کارکرده وارداتی دوباره ارزیابی و بررسی خواهد شد.
سخن پایانی
آیین نامه واردات خودرو دست دوم تعیین کننده مسیر کلی و قوانین الزامی برای این منظور است. اطلاع از مفاد این آیین نامه برای همه کسانی که مایل به واردات خودرو دست دوم هستند ضروری است. خودروشاپ به عنوان یکی از شرکتهای مشارکت کننده در واردات خودرو اصلیترین بخشهای این آیین نامه را شرح داده است.