
مجوز تولید پژو پارس تنها تا نیمه اسفندماه
در دسامبر 2023، مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد که ایران خودرو میتواند تا نیمه اسفند امسال مجوز تولید خودروی پژو پارس را دریافت کند، اما باید از تمام استانداردهای لازم برای یک خودرو، از جمله ۸۵ مورد استاندارد، پیروی کند. او تأکید کرد که اجرای استانداردهای اجباری در صنعت خودرو بر اساس قوانین و مقرراتی است که باید رعایت شود و تولید کنندگان باید از این قوانین پیروی کنند تا حقوق مصرفکنندگان را حفظ کنند و از وقوع هرگونه نقضی جلوگیری کنند.
وظیفه ما اطمینان از ایمنی و عملکرد صحیح در تولید خودروهای صنعتی است. تولیدکنندگان خودرو باید تمامی اقدامات تولید خود را بر اساس استانداردهای ملی تنظیم کرده و با رعایت استانداردهای مورد نیاز، از جمله اجرای 85 استاندارد ضروری، خودروهای خود را به فروش برسانند.
آقای اسلام پناه درباره پیشفروش خودروهایی مانند پژو پارس بعد از اتمام مهلت استانداردهای اجباری توضیح داد که سازمان استاندارد مسئولیتی در قبال خودروهای پیشفروش شده پس از اتمام مهلت تولید ندارد. به عبارت دیگر، تولیدکنندگان باید قوانین را رعایت کرده و مصرف کنندگان باید از کیفیت کالاها راضی باشند.
یکی از مواردی که اهمیت زیادی در تولید کالاها دارد، رضایت مصرفکنندگان از کیفیت محصولات است. تولیدکنندگان خودرو باید با اطلاعرسانی صحیح و انتقال صحیح اطلاعات به جای دیگر، به جای منتقل کردن نقصها و مشکلات به سایر افراد، موظف به رعایت مقررات فنی و قوانین کشور باشند. این اقدامات میتواند اعتماد عمومی را در این صنعت تقویت کند و به مصرفکنندگان کمک کند تا محصولی با کیفیت و مطابق با انتظاراتشان را دریافت کنند. همچنین، سازمان ملی استاندارد به عنوان نماینده مردم، موظف است به رعایت قوانین و حقوق مصرفکنندگان در این زمینه کمک کند.
تحویل پژو پارس در ماههای شهریور و مهر
بر اساس اطلاعات دریافتی، از تاریخ 21 شهریورماه تا 10 روز آینده، متقاضیان محصولات پژو پارس امکان ثبت نام و پرداخت وجه را دارند. فقط افرادی که اسامی آنها در سامانه ثبت نام شده و به عنوان اولویتهای تابستان 1402 معرفی شدهاند و یا از طریق پیامک یا سایت اینترنتی ایران خودرو مورد تایید قرار گرفتهاند، میتوانند اقدام به ثبت نام و پرداخت وجه نمایند.
مدیر بازاریابی ایرانخودرو در مورد تحویل خودروهای پارس توضیح داد که برای 102 هزار متقاضی خرید خودرو از ایران خودرو که موعد تحویل خودروهایشان تابستان 1402 بوده، دعوتنامه ارسال شده است. از این تعداد، تنها 7 هزار و 300 مشتری پارس تبدیل به 207 را پذیرفتند و دیگران این پیشنهاد را رد کردند. بنابراین، تا پایان ماه، افراد میتوانند وجه پیش ثبت نام خودرو پارس را واریز کرده و قرارداد را امضا کنند. بعضی از مشتریان ممکن است خودروی خود را تا شهریور تحویل بگیرند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا مهر ماه انتظار تحویل داشته باشند. اکثر افرادی که در شهریور وجه خود را واریز کنند، احتمالاً خودروی خود را همان ماه دریافت خواهند کرد. در نخستین مرحله عرضه خودرو، 9 خودروساز محصولات خود را از طریق سامانه یکپارچه به فروش گذاشتند، و ایرانخودرو و سایپا از این میان بیشترین تعداد محصولات را ارائه کردند.
با توجه به نیاز بسیار بالای بازار به محصولات شرکت ایران خودرو، تحویل برخی از سفارشها به سال 1403 موکول شد.
قیمت پارس سال XU7P در شهریور 1402
در ماه شهریور ۱۴۰۲، همزمان با ارسال دعوتنامههای جدید برای مدل پژو پارس با کد XU7P، اعلام شد که قیمت این خودرو توسط شرکت ایران خودرو افزایش یافته است.
نوع خودرو | کد کلاس | قیمت قدیم | قیمت جدید |
---|---|---|---|
پارس XU7P | 35106 | 260.200 میلیون | 294.133 میلیون |
پارس XU7P سفارشی | 35108 | 291.160 میلیون | 309.545 میلیون |
پارس XU7P سفارشی ELX | 35107 | 327.600 میلیون | 333.897 میلیون |
اعتبار دسته اول: ده تا یازده شخصتی است. به عنوان مثال 34567890000 اعتبار دسته دوم: ده شخصتی است. به عنوان مثال 3456789000 اعتبار دسته سوم: هشت شخصتی است. به عنوان مثال 34567890 اعتبار دسته چهارم: پانزده شخصتی است. به عنوان مثال 345678900000000
احتمالاً این تغییر قیمت به دلیل اضافهی چراغ دیلایت و چراغ پوزیشن است.
قیمت پارس سال XU7P در اردیبهشت 1402
در اردیبهشت ماه سال 1402، شرکت ایران خودرو به طور اولین قیمت خودروی پارس سال XU7P با کد کلاس 35106 را اعلام کرد. پیش از این، این خودرو با کد کلاس 35101 عرضه میشد، اما از ابتدای سال 1402 با کد کلاس 35106 وارد بازار کشور شد.
مدل | قیمت قدیم | قیمت جدید |
---|---|---|
قیمت کارخانه (خام) | 144 میلیون و 188 هزار | 204 میلیون و 747 هزار |
قیمت نهایی فروش | 165 میلیون و 862 هزار | 257 میلیون و 786 هزار |
اطلاعات قیمتها به واحد تومان میباشد.
پس از اعلام قیمت پارو جدید XU7P، قیمت نهایی مدل های سفارشی و ELX نیز به زودی اعلام خواهد شد.
سیستم جدید روشنایی برای پارس XU7P
در فروردین ماه 1402، شرکت ایران خودرو به دلیل اعمال استانداردهای ایمنی جدید، برای خودروی پژو پارس XU7P تغییراتی در لیست تجهیزات آن اعمال کرد.
لطفاً یک پاراگراف ارسال کنید تا من بتوانم آن را بهبود بخشم و بازنویسی کنم.
براساس اطلاعات رسمی منتشر شده، از این پس پارس XU7P به همراه چراغ دیلایت و چراغ پوزیشن لامپ تولید خواهد شد. این دیلایت جدید، مانند دیلایتهای موجود در قسمت مهشکنهای جلوی خودرو، نصب میشود.
در حال حاضر، این دو آپشن جدید تنها برای خانواده پژو پارس XU7P ارائه شده است و برای پارس TU5 یا همان پارس LX هنوز این آپشنها موجود نیستند. در جدول زیر، تفاوت کد کلاس پارس XU7P سری جدید (دارای چراغ دیلایت و پوزیشن) و سری قدیم (بدون چراغ دیلایت و پوزیشن) را میتوانید مشاهده کنید:
نوع خودرو | کد کلاس قدیم | کد کلاس جدید |
---|---|---|
پارس XU7P | 35101 | 35106 |
پارس XU7P سفارشی | 35103 و 35105 | 35108 |
پارس XU7P سفارشی ELX | 35102 | 35107 |
اطلاعات بالا از سایت رسمی تولیدکننده خودروها جمعآوری شده است.
ادامه تولید پژو پارس در 1402
در فروردین ماه سال 1402، آقای محسن رضایی منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول در شرکت ایرانخودرو، اعلام کرد که بیش از 600 دستگاه پژو پارس روزانه در سایتهای فارس، خزر، کرمانشاه و خراسان تولید میشود. وی افزود که این خودرو با موفقیت آزمونهای ایمنی عابران پیاده را در مرکز آزمون بینالمللی پشت سر گذاشته و همچنان به عنوان یکی از محصولات شرکت ایرانخودرو در بازار حضور دارد.

وی اعلام کرد که وانت آریسان ۲، محصول جدید شرکت ایران خودرو است که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به تولید انبوه رسیده است. با اعمال تغییرات مهندسی، این خودرو موفق به اخذ استانداردهای ایمنی مرتبط با عابرین پیاده شده است.
تارا اولین خودرویی است که شرکت ایرانخودرو موفق به دریافت استاندارد ایمنی عابر پیاده شد. این خودرو با موفقیت از آزمونهای ایمنی عابر پیاده در تصادفات جادهای عبور کرده است. علاوه بحرص، محصولات دیگری مانند راناپلاس، دناپلاس، پژو 207، و سورن پلاس و کراساور ریرا نیز توانستهاند این استاندارد را کسب کنند.
استاندارد ایمنی عابرپیاده ECE-R۱۲۷ یکی از استانداردهای روز اروپا است و یکی از الزامات ورود به بازار این کشورها محسوب میشود. این استاندارد در مراکز تست معتبر اروپایی بررسی شده و با استانداردهای بینالمللی همخوانی دارد.
ارزان ترین پارس XU7P به بازار آمد
در اردیبهشت 1401، شرکت پژو پارس موتور جدید خودروی پارس را معرفی کرد. اولین مدل این خودرو، با نام پارس XU7P سفارشی و کد کلاس 35103 در اوایل زمستان 1400 معرفی شد. همچنین، دومین مدل پارس با موتور جدید با کد کلاس 35102، در اوایل بهار 1401 وارد بازار شد.
در اوایل تابستان ۱۴۰۱، شرکت ایران خودرو، ارزانترین خودروی خانواده پژو را معرفی کرد. این خودرو تازهوارد است و کد کلاس آن ۳۵۱۰۱ است. این خودرو با نام پژو پارس سال موتور جدید شناخته میشود و فروش آن از اواخر تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شده و احتمالا از اواخر تابستان امسال میتوان آن را در خیابانها دید. حال قیمت هر سه تیپ از پژو پارس سال موتور جدید را نیز یکبار دیگر بررسی میکنیم.
- پارس سال XU7P : قیمت 165.6 میلیون تومان.
- پارس سال XU7P سفارشی : قیمت 185 میلیون تومان.
- پارس سال XU7P سفارشی ELX : قیمت 208.9 میلیون تومان.
در ادامه آخرین اخبار مربوط به خودروی پژو پارس در سال جدید را بازبینی کردید؟ آیا میدانید چرا قیمتهای این سه تیپ از یکدیگر متفاوت است؟ در این پاراگراف، اطلاعات جالبی در مورد موتور جدید مدل پارس را خواهید یافت.
تفاوت انواع پژو پارس سال
اطلاعات جدید از نسل جدید خودرو پژو پارس، نشان میدهد که ایران خودرو در سال 1401، مدلهای خودرویی پارس TU5 ELX و پارس XU7P ELX را به بازار عرضه کرده است.
در جدول زیر، مقایسهی مشخصات فنی انواع مدلهای پژو پارس سال ایران خودرو آورده شده است:
پارس سال | XU7 | XU7P | XU7P سفارشی | XU7P سفارشی ELX |
---|---|---|---|---|
کد کلاس | 28242 | 35101 | 35103 | 35102 |
رینگ | 14 فولادی | 14 فولادی | 15 آلومینیومی | 15 آلومینیومی |
ترمز دیسکی عقب | - | - | دارد | دارد |
شیشه دودی عقب | - | - | دارد | دارد |
مانیتور | - | - | - | دارد |
دوربین عقب | - | - | - | دارد |
سنسود باد تایر | - | - | - | دارد |
سنسور نور | - | - | - | دارد |
سنسور باران | - | - | - | دارد |
صندلی برقی جلو | - | - | - | دارد |
صفحه کیلومتر جدید | - | - | - | دارد |
دسته راهنمای جدید | - | - | - | دارد |
اطلاعات بالا از سایت رسمی تولیدکننده خودروها جمعآوری شده است.
لطفا توجه کنید که فروش پارس سال با کد کلاس 28242 از ابتدای سال 1401 متوقف شد و پارس سال با کد کلاس 35101 از اواسط همان سال به بازار عرضه شده است.
مشخصات پژو پارس با موتور XU7P
ایران خودرو از تابستان سال ۱۴۰۰ شروع به تولید پژو پارس با موتور بهبود یافته یورو5 کرد. این نسخه از پژو پارس از موتور +XU7 یا XU7P استفاده میکند و تنها این نوع موتور در این خودرو استفاده میشود. در صورت ادامه تولید مدل دوگانهسوز پژو پارس، احتمالا این نسخه هم با موتور جدید XU7P دوگانهسوز تولید خواهد شد. طبق اطلاعات رسمی ایران خودرو، تغییرات اصلی در پژو پارس با موتور XU7P شامل موارد زیر میشود:
- ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو5.
- افزایش 10 درصدی توان و گشتاور.
- کاهش مصرف سوخت (از 9 لیتر به 7 لیتر)
- تغییر نمای ظاهری موتور.
- تغییر ضرایب دنده برای انطابق با موتور جدید.
- تغییر سیستم هوا رسانی و خنککاری موتور.
- بهبود بوستر ترمز.
- رگلاتور جدید (در مدلهای دوگانه).
ایران خودرو برای مدل پارس XU7P بهبودهای فنی ارائه کرده است و انواع آپشن های جدیدی را معرفی کرده است. این آپشن ها هنوز در نسخه های نهایی محصول قرار نگرفتهاند اما بر اساس اطلاعات اولیه، این مدل در چند کلاس مختلف عرضه خواهد شد و تفاوتهای بین آنها در آپشنهایی است که ارائه میشود.
- ترمز عقب دیسکی.
- رینگ 15 اینچ آلومینیومی.
- شیشه دودی عقب.
امکانات اضافی مانند اتولاک (سیستم قفل کردن درها پس از حرکت)، مسترلاک (قابلیت قفل یا بازکردن درها با یک دکمه)، اتوفلاشر (فعال شدن فلاشر در ترمزگیری شدید)، مالتی پلکس و سیستم هشدار سرقت با بوق (به جای آژیر) که پیشتر در مدل پارس سال XU7 موجود بودند، در مدلهای جدید پارس دیگر وجود ندارند. از جمله، این امکانات در مدل پارس سال XU7P نیز وجود ندارند.
وقتی من ترجمهی این فارسی به انگلیسی رو دیدم بسیار دوست داشتم و انگار که حس خوبی به من داد.
مدلهای پژو پارس و همچنین پژو 405 دوگانهسوز در ایران خودرو از موتور جدید XU7 پلاس استفاده خواهند کرد، علاوه بر سمند.
تفاوت پارس XU7P و پارس XU7
در ماه شهریور سال 1400، ایران خودرو طرح تولیدی بهبود یافته موتور XU7+ یا XU7P را بهدلیل رعایت استانداردهای زیستمحیطی مطرح کرد. این موتور از سال 1399 به صورت آزمایشی تولید شده و ایران خودرو قصد دارد تا در سال 1400 به تولید انبوه آن بپردازد. طبق برنامهها، این شرکت تا سال 1406 از موتور XU7P استفاده خواهد کرد. در ادامه، ویژگیهای اصلی این موتور مورد بررسی قرار میگیرد.
میزان حداکثر گشتاور تولیدی در موتور XU7 Plus، در حال حاضر یکنواختتر از قبل شده و از حالت نقطه قلهای که در مدل XU7 وجود داشت، خارج شده است.
در موتور XU7P، طراحی برخی از قطعات کاملاً جدید نسبت به مدلهای قبلی است، این قطعات شامل اجزای مهمی همچون…
- میل بادامک.
- میل لنگ.
- پوسته یاتاقان.
- سر سیلندر.
- مجموعه شاتون.
- رینگ و پیستون.
- روغن موتور.
- مجموعه کلاچ.
- قالپاق سوپاپها.
- ورودی هوا.
در موتور XU7P ایران خودرو، شمع و تسمه بهبود یافتهاند و به علت عملکرد بهتر و همچنین عمر طولانیتر، توصیه میشود.
واشر سرسیلندر استفاده شده در این موتور، با توجه به شباهت آن با موتور XU7 دوگانهسوز، به نظر میرسد کیفیت آن بهبود یافته است.
همراه با اضافه شدن منبع اضافی برای انبساط به موتور XU7 Plus، سیستم خنککاری آن به طور اتوماتیک تغییر کرده و شبیه به موتورهای TU5 و EF7 شده است.
توان و گشتاور موتور XU7P حدود 10% افزایش یافته است و در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، دور موتور حدود 500RPM کاهش یافته است. این تغییرات منجر به کاهش مصرف سوخت و کاهش استهلاک موتور میشود.
در موتور XU7 ، نسبت توده به حجم ۹.۳ بود، اما در موتور XU7P این نسبت به ۱۰.۵ افزایش یافته است.
به دلیل افزایش توان و گشتاور در موتور XU7P، اندازه دیسک و صفحه کلاچ آن افزایش یافته است و به عبارت دیگر، دیسک و صفحه کلاچ این موتور از قبل بزرگتر شدهاند. این ارتقا باعث افزایش دوام و عمر مفید آنها شده است.
میانگین قدرت موتور XU7، که در دور موتور 6000 اندازهگیری میشده، حدود 65 کیلووات بود. اما در موتور XU7P، این میانگین قدرت به حدود 72 کیلووات در دور موتور 5500 افزایش یافته است.
مقدار میانگین گشتاور در موتور XU7 در 3000 دور بر دقیقه، 133 نیوتن متر بود. اما در موتور XU7P، این مقدار به 146 نیوتن متر در 4200 دور بر دقیقه افزایش یافته است.
موتور XU7 پلاس ایران خودرو، هنوز با دیزاین 8 سوپاپ خودش استفاده میکند و به دلیل هزینههای بالا، ایران خودرو تصمیم گرفته است از نسخه 16 سوپاپ آن صرف نظر کند.
دور آرام موتور XU7P حدود 150RPM کاهش یافته و به 700RPM رسیده است. البته صدای تولیدی موتور XU7P در دورهای پایین، تغییری نکرده.
در موتور جدید XU7 پلاس، استاندارد آلایندگی به یورو 5 ارتقا یافته و مصرف سوخت آن نیز 1.2 لیتر کمتر شده است. همچنین پیشبینی شده که شتاب خودروها با استفاده از این موتور جدید، حدود یک ثانیه بهبود یابد.
حق مالکیت موتور XU7+ برای ایران خودرو متعلق است و به همین دلیل لوگوی پژو از روی آن حذف شده و با لوگوی ایران خودرو جایگزین شده است. این موتور با نرخ داخلیسازی حدود 95% تولید میشود.
در این موتور جدید، پلتفرم و سختافزار ECU دستکم تغییری نکرده است، اما نرمافزار آن بهروزرسانی شده است. همچنین، کالیبراسیون آن برای نسخه بنزینی با نسخه دوگانهسوز متفاوت است.
دریچه گاز موتور XU7P هنوز به صورت مکانیکی استفاده میشود، اما ایران خودرو در حال تلاش است تا در آینده دریچه گاز برقی را بر روی این موتور نصب کند. اگر این امر محقق شود، امکان نصب کروزکنترل نیز در این محصولات امکانپذیر خواهد بود.
گیربکس موتور XU7P، همانند گیربکس مورد استفاده در پژو 405، با تنها تغییر در نسبت دنده نهایی وزن کمتری دارد. اما نسبت بقیه دندهها با موتور XU7 مشابه است.
ایران خودرو در حال حاضر برنامهای برای نصب گیربکس جدید MT6 روی موتور XU7P ندارد، اما از نظر فنی این امکان وجود دارد.
با بهبودهای اعمال شده، این موتور نسبت به مدل پژو پارس XU7P، عملکرد بهتری در امور توان و شتاب دارد. اما اگر برای شما اهمیت بیشتری دارد که خرابیهای مکانیکی کمتری تجربه کنید، بهتر است مدل سمند XU7P را نسبت به پارس XU7P در نظر بگیرید.
افشای تصاویر پارس بهینه
در آذر ماه سال 1400، تصاویر جاسوسی از یک خودروی پژو پارس سفید منتشر شد. این خودرو به نظر میرسد در محوطه شرکت آپکو قرار گرفته بوده است. هنوز مشخص نیست که این خودرو یک نسخه آزمایشی یا سفارشی است یا حتی نسخه جدید پژو پارس پلاس است. با این حال، با توجه به جزئیات موجود در این تصاویر، به نکات جالبی پی میبریم.
از تصویر زیر مشخص است که این پارس دارای دوربین عقب و دیفیوزر زیر سپر است. در نمای جانبی، شیشههای دودی و رینگ 15 پره قابل مشاهده هستند. اطلاعات بیشتر در مورد نمای جلویی خودرو دسترسی موجود نیست اما میتوانیم به جزییات کابین مراجعه کنیم.
در طراحی داخلی پارس جدید، تغییرات جالبی رخ داده است. فرمان دستگاه با روکش چرمی و دکمه کروز کنترل بهبود یافته است. همچنین، دستهراهنما شبیه به مدل 206 شده و مانیتور لمسی، سنسور فشار پنچر، روکش چرمی صندلی، و طراحی جدید رودری نیز به این خودرو افزوده شدهاند.
به نظر میرسد که این خودرو از سنسور نور نیز برای کنترل نوردهی استفاده میکند. این نشان میدهد که احتمالا از چراغهای جلوی نئونی (مانند دنا پلاس) استفاده شده است. با انتشار اطلاعات بیشتر، معلوم خواهد شد که آیا این خودرو تغییراتی قابل توجه دارد یا صرفا یک نسخه سفارشیشده از پارس ایران خودرو است.
تولید پژو پارس سال جدید
در فروردین ماه سال 1400، پس از محصول دنا پلاس، ایران خودرو مدل دوم با پسوند "پلاس" خود را معرفی کرد که مدل جدیدی از سورن بود. بلافاصله پس از آن، نوبت به مدل جدید رانا رسید که تحویل این دو خودرو از پاییز سال 1399 آغاز شده بود.
شرکت ایران خودرو برنامه دارد در سال 1400، دو محصول جدید را به خانواده خودروهای پلاس اضافه کند. یکی از این محصولات، سمند پلاس است که احتمالا جایگزین سمند LX خواهد شد. خودرو دیگر نیز پژو "پارس پلاس" است که همچنین با نام "پارس بهینه" شناخته میشود.
در سال 1400، انتظار میرود پژو پارس پلاس به جای پژو پارس معمولی وارد بازار شود. هرچند تصاویر این محصول جدید هنوز منتشر نشدهاند، اما در انتظاریم که مانند سایر اعضای خانواده پژو پلاس ایران خودرو، تنها تفاوت ظاهری آن شامل اضافه شدن چراغهای LED و تغییرات گرافیکی در چراغها باشد. در داخل کابین نیز ممکن است تغییراتی رخ دهد که ما باید منتظر ماند تا آنها را ببینیم.
- تغییر غربیلک فرمان،
- صفحه کیلومتر جدید،
- تغییر رودریها و پنل دکمهها،
- تغییر ادوات کنسول وسط،
در بخش تجهیزات، هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما به نظر میرسد که ایران خودرو قصد دارد در سال 1400 تجهیزات خانواده پژو پارس را بهروز کند. این اطلاع مشخص شد که در نمایشگاه قطعات اتومبیل در سال 1399، بهبودهایی در مدل پژو پارس معرفی شد. اگر این بهبودها واقعی باشند، ممکن است در سال 1400 آپشنهای جدیدی روی برخی مدلهای پژو پارس مشاهده شود.
- کروز کنترل
- مانیتور لمسی
- دوربین عقب
- نویگیشن
- روکش چرم فرمان
- روکش چرم صندلیها
- سنسور باد تایر

پژو پارس پلاس، برای ورود به بازار با گیربکس دستی 5 سرعته و موتور XU7 پلاس آماده است. این موتور از نظر استاندارد یورو 5 منطبق است، مصرف سوخت کمتری دارد و قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به نسخههای قبلی دارد.
برخی منابع خبری اظهار کردهاند که ایران خودرو ممکن است از برای پارس جدید استفاده کند. اگر این اتفاق روی دهد، احتمال وجود گیربکس 6 سرعته دستی جدید در خودروهای ایران خودرو وجود دارد.
موتور جدید XU7 پلاس برای پژو پارس جدید
در ماه مرداد سال 1399، نسل جدید موتور XU7 ایران خودرو که با نام جدید XU پلاس (XUP) معرفی شده است، وارد مرحله تولید انبوه شد. پروژه XUP از اواخر سال 1398 در شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو آغاز شده است. هدف اصلی این پروژه ارتقای استانداردهای آلایندگی از یورو4 به یورو5 بوده است. علاوه بر این، ایران خودرو توانسته است مصرف سوخت این موتور را به حدود 7.7 لیتر کاهش دهد و همچنین قدرت و گشتاور آن را به میزان 10% افزایش دهد.
موتور XU پلاس دارای 35 تغییر اساسی نسبت به XU7 است و برای استفاده در محصولات دوگانه سوز ایران خودرو طراحی شده است. این موتور از اواخر سال 99 به تولید نهایی میرسد و قابل استفاده در مدلهای مختلف ایران خودرو و پژو 405 دوگانه سوز است.
امکانات حذف شده از پژو پارس چیست؟
در فروردین ماه 1399، تفاوتهای فنی بین مدلهای مختلف پژو پارس وجود دارد و علاوه بر آن، تجهیزات آنها نیز متفاوت است. با توجه به اینکه ایران خودرو گاهی آپشنهای پژو پارس را تغییر میدهد، بحث درباره تفاوتهای مدلهای قدیمی پارس ممکن است مفید نباشد. بنابراین، به بررسی تجهیزات و امکانات مدلهای جدیدتر پژو پارس میپردازیم.

در حالی که به تازگی ویژگیهای برخی خودروهای دنا پلاس حذف شده است، ایران خودرو از نیمه دوم سال ۹۷ برخی از ویژگیهای خودروهای پژو پارس را نیز حذف کرده است که شامل موارد زیر میشود:
- حذف رینگ آلومینیومی
- حذف ترمز عقب دیسکی
کد کلاس پژو پارس چیست؟
ایران خودرو در سال جاری انواع مختلفی از خودروهای پژو پارس شامل نسخه LX ، نسخه سال و نسخه دوگانه سوز را به مشتریانش عرضه میکند. این مدلها با کدهای سه رقمی مختلف معرفی شدهاند، از جمله:
مدل خودرو | کد کلاس خودرو |
---|---|
پارس سال موتور XU7 | **282 |
پارس سال موتور XU7P | **351 |
پارس ELX موتور XU7 | **284 |
پارس ELX موتور XUM | **210 |
پارس ELX موتور XU7P | **351 |
پارس ELX موتور TU5 | **285 |
پارس موتور TU5 | **285 |
پارس اتوماتیک | **287 |
پارس دوگانه سوز | **283 |
با توجه به جدول بالا، دو رقم آخر کد هر کلاس با ** مشخص شده است؛ این دو رقم آخر نوع آپشنها را نشان میدهند.
پژو پارس موتور زانتیا چیست؟
ایران خودرو در ابتدا ورژنهای اولیه پژو پارس را با موتور XU7 و 8 سوپاپ تولید میکرد. اما پس از اینکه سایپا، مونتاژ زانتیا را با همین موتور ولی با دو میل سوپاپ شروع کرد، ایران خودرو نیز اقدام به ارتقای موتور نمود. در نتیجه، تیپ جدیدی با نام پارس ELX در سال 1382 معرفی شد که بعدها به عنوان پژو پارس موتور زانتیایی شناخته شد.
چرا پژو پارس اتوماتیک تولید نشد؟
در اواخر دهه ۸۰، زمانی که بازار خودروی پژو ۲۰۶ در ایران بسیار پرطرفدار بود، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت با استفاده از قطعات خانواده ۲۰۶، یک مدل جدید با نام پژو پارس را تولید کند. با ترکیب پیشرانه مدل ۲۰۶ تیپ ۵ و جعبهدنده مدل ۲۰۶ تیپ ۴، در سال ۱۳۸۸ این خودرو جدید به بازار عرضه شد.

متن بهبود یافته: "در اینجا دوباره تاکید میکنیم که جعبهدنده خودروی پژو پارس اتوماتیک دارای چهار دنده بوده و با مدل 206 تیپ چهار همخوانی دارد، نه با مدل 206 تیپ شش. به این دلیل که جعبهدنده تیپ 4، بدون تیپترونیک عرضه شده است، در حالی که تیپ 6 این قابلیت را دارا میباشد."
تولید خودروی پژو پارس اتوماتیک همیشه یک چالش بوده است. در دهه 90 میلادی، به دلیل تحریمها، پژو از بازار ایران خداحافظی کرد. این اقدام باعث متوقف شدن تولید مدل 207 و مشکلات در تهیه جعبهدنده AL4 برای ایران خودرو شد. از آن زمان، تولید تیپ 6 در سال 91 و تولید پژو پارس اتوماتیک در سال 93 متوقف شد.
بعد از امضای برجام در سال 94، پژو دوباره وارد بازار ایران شد. یکی از عواقب این اتفاق، شروع تولید خودروی پژو پارس اتوماتیک در نیمه دوم سال 96 بود. اما پس از خروج دوباره پژو سیتروئن از ایران در سال 97، تولید پژو پارس اتوماتیک کاهش یافت و در نهایت در نیمه اول سال 98 متوقف شد.
پژو پارس داشبورد جدید چیست؟
در اواخر سال 92، ایران خودرو داشبورد جدید خود را بر روی خودروهای پژو 405 و پژو پارس معرفی کرد. به تازگی، این دو مدل خودرو با داشبورد جدید خود شناخته میشوند که اغلب به آن به عنوان "داشبورد سوناتایی" نیز اشاره میشد.

پژو پارس همچنین داشبورد جدیدی دارد که به آن دست یافته، هر چند که جلوه زیبایی به کابین خودرو بخشیده است، اما یک عیب بزرگ دارد؛ این داشبورد از جنس "پلاستیک خشک" تولید شده که باعث ایجاد صداهای بیشتر و از بین بردن راحت آنها میشود. ویژگیهای داشبورد جدید پژو پارس شامل موارد زیر است:
- تغییر صفحه کیلومتر
- اضافه شدن تریم طرح چوب
- اضافه شدن دکمه های کنترلی فرمان
قیمت پژو پارس سال
در جدول زیر، میتوانید قیمت نمایندگی مصوب فروش انواع خودروهای پژو پارس را بشنوید:
پارس سال | XU7P | XU7P سفارشی | XU7P سفارشی ELX |
---|---|---|---|
بهمن 1400 | - | 164.9 | - |
اردیبهشت 1401 | - | 185 | 208.9 |
تیر 1401 | 165.6 | ثابت | ثابت |
اردیبهشت 1402 | 257.7 | - | - |
پاراگراف ارسالی به صورت زیر بازنویسی شد: "در جدول بالا، هزینهها به میلیون تومان نمایش داده شدهاست."
همچنین میتوانید از لینکهای زیر قیمتهای مختلف پژو پارس را در بازار آزاد مشاهده کنید. همچنین میتوانید آخرین قیمتها و شرایط فروش را از لینکهای مربوطه پیگیری کنید.برای اطلاعات بیشتر در مورد فروش فوری یا پیش فروش پژو پارس، مقالات ما را مطالعه کنید. همچنین میتوانید آخرین آگهیهای پژو پارس را از لینکهای مربوطه مشاهده کنید.
دفترچه پژو پارس سال
برای دریافت رایگان کتابچه انواع خودروهای پژو ایران خودرو، از جمله پژو پارس و سایر خودروهای موجود در بازار ایران، میتوانید به مقاله ما مراجعه کنید.
روغن موتور مناسب پژو
اگر مالک خودروهای پژوی ایران خودرو هستید که شامل پژو 206، پژو 207، پژو 301 وارداتی، پژو 405، پژو 508 وارداتی، پژو 2008 و پژو پارس، در این مقاله میتوانید اطلاعات مفیدی در مورد زمان مناسب برای تعویض روغن موتور، روش صحیح تعویض روغن در خودرو پژو و انتخاب بهترین روغن موتور بر اساس توصیههای ایران خودرو پیدا کنید. برای راهنمایی بیشتر به مطالب مرتبط در اینترنت مراجعه کنید.
قیمت لوازم یدکی پژو پارس
در این مقاله، اطلاعاتی در مورد قیمت لوازم یدکی خودروهای پژو ارائه شده است. در اینجا میتوانید لیست قیمت قطعات بدنه برای انواع مختلف خودروهای پژو مانند 206 تیپ 2 و تیپ 5، 405، پارس و 207 را مشاهده کنید.